IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o zieloną przyszłość– fundusze UE w sektorze środowiska” 5-6 grudnia 2011 r. Kraków, Praktyczne aspekty rozliczania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Ogólne zasady realizacji projektów w ramach PO KL
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Kontrola na miejscu na zakończenie realizacji projektu – doświadczenia CKPŚ Spotkanie przedstawicieli Instytucji Pośredniczącej i Instytucji Wdrażających.
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Zmiany w projektach w ramach PO KL
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Mała retencja w lasach.
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
PROJEKT CER 2 W RAMACH INTERREG III B CADSES PROJEKT CER 2 W RAMACH INTERREG III B CADSES DR BOGUSŁAW KLIMCZUK WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I ADMINISTRACJI.
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Udział Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dofinansowywaniu działań edukacyjnych.
Informacja o liście proponowanych obszarów siedliskowych Natura 2000 Jak przebiegał proces wyznaczania obszarów siedliskowych Natura 2000? Ministerstwo.
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Karkonosze obszarem Natura 2000.
Projekt ekologia WYCIECZKA NAUKOWA.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH W GMINIE WOLSZTYN Robert Papierowski Wolsztyn, r.
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Zmiany w projekcie – dopuszczalne zmiany; sposób procedowania zmian Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu.
Karkonoski Park Narodowy
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki 1 Płynność finansowa w PPLeader+
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI FUNDUSZ BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO PRZEPŁYWY FINANSOWE I SPRAWOZDAWCZOŚĆ Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Zarządzanie projektem EFS
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o zieloną przyszłość– fundusze UE w sektorze środowiska” 5-6 grudnia 2011 r. Kraków, Praktyczne aspekty rozliczania projektów realizowanych przez Państwowe Jednostki Budżetowe na przykładzie projektów z priorytetu V dr inż. Andrzej Raj mgr inż. Dariusz Kuś

Charakterystyka Karkonosze/Krkonoše NP Położenie Parku Park Narodowy zlokalizowany jest w Karkonoszach w części Sudetów Zachodnich po polskiej i czeskiej stronie. Zakres wysokościowy: od 400m do 1602 m n.p.m.; najwyższy szczyt w paśmie - Śnieżka. 2

Karkonosze/Krkonoše NP Park Narodowy po obu stronach granicy zajmuje 60 200 ha, w tym: strefa rdzenna (10 600ha) strefa buforowa (31 200 ha) strefa tranzytowa(18 400ha)

Karkonosze/Krkonoše NP reprezentuje unikalną mozaikę górskich i arktycznych ekosystemów, stanowi wyspę alpejsko – arktycznej tundry w centrum Europy.

Malina moroszka Wierzba lapońska Gnidosz sudecki Skalnica śnieżna 1300 gatunków roślin w tym – relikty glacjalne (malina moroszka, gnidosz sudecki, skalnica śnieżna, wierzba lapońska, etc.) oraz endemity (jarząb sudecki, dzwonek karkonoski, skalnica bazaltowa, etc.) Malina moroszka Wierzba lapońska Gnidosz sudecki Skalnica śnieżna

Zagrożone gatunki zwierząt – podróżniczek, cietrzew, derkacz, etc…

Międzynarodowe uznanie dla Karkonoszy UNESCO MaB, Transboundary Park Ramsar Site Natura 2000

EFEKTY EKOLOGICZNE UZYSKANE I UTRZYMANE DZIĘKI PROJEKTOM REZLIZOWANYM W RAMACH POIiŚ

Lp Projekt Okres realizacji Wartość projektu 1 Kompleksowa ochrona ekosystemów leśnych w Karkonoskim Parku Narodowym 2009 –2012 6 574 788,00 2 Ochrona najcenniejszych ekosystemów Karkonoskiego Parku Narodowego – Modernizacja ścieżki nad reglami 3 113 293,00 3 Ochrona najcenniejszych gatunków flory Karkonoskiego Parku Narodowego – Żywy Bank Genów Jagniątków 2010 –2013 2 334 565,00 4 Ochrona najcenniejszych ekosystemów Karkonoskiego Parku Narodowego – etap II 2010 –2012 4 423 070,00 5 Ochrona najcenniejszych ekosystemów Karkonoskiego Parku Narodowego – etap III 2011 –2014 5 563 902,00 Razem 22 009 618,00

I. PLANOWANIE FINANSOWE Bilans otwarcia na 2009rok: Środki w planie finansowym – 0,4 mln Potrzeby – 2,1 mln = 1,7 mln brakujących środków Bilans otwarcia na 2010 rok: Środki w planie finansowym – 4,9 mln Potrzeby – 5,9 mln = 1 mln brakujących środków Bilans otwarcia na 2011 rok: Środki w planie finansowym – 3,1 mln Potrzeby – 5,2 mln = 2,1 mln brakujących środków

długie procedury zatwierdzania korekt finansowych, Problemy: brak 100% zabezpieczania środków na realizację projektów w planie finansowym pjb, długie procedury zatwierdzania korekt finansowych, system przepływów finansowych i planowania wydatków, utrudnione finansowanie projektów ze środków z rezerwy celowej,

wprowadzenie stanowiska koordynatora finansowego, Rozwiązania: korekta planu finansowego pjb w systemie zwolnienie/uzupełnienie możliwość wykonania korekt planu finansowego pjb w określonym zakresie przez kierownika jednostki, analiza finansowa i podział środków na zadania w zależności od czasu realizacji, wprowadzenie stanowiska koordynatora finansowego, planowanie wykorzystania środków z rezerwy celowej na zadania realizowane w IV kwartale

II. ZAMÓWIENIA PUBLICZNE Problemy: skomplikowane procedury zamówień publicznych, błędy w postępowaniach mogące skutkować nałożeniem kar finansowych, braki pełnego zabezpieczenia kwot na paragrafach w planie finansowym pjb na etapie przetargu, zależność czasu trwania procedur przetargowych do zmiennych czynników przyrodniczych,

powoływanie do komisji ekspertów zewnętrznych, Rozwiązania: wydzielenie stanowiska ds. zamówień publicznych, powoływanie do komisji ekspertów zewnętrznych, kontrola dokumentacji przetargowej na etapie ex ante, wykorzystywanie możliwości przedłużania terminu związania z ofertą, stosowanie trybu zaprojektuj i wybuduj dla robót budowlanych aktualizacja wewnętrznych zarządzeń przy zmianach w pzp lub przy nowych interpretacjach pzp

III. DECYZJE ADMINISTRACYJNE Problemy: skomplikowane i długie procedury uzyskiwania niezbędnych zezwoleń, niespójna interpretacja przepisów dla niestandardowych przedsięwzięć , dobór właściwych paragrafów w zależności od rodzaju robót budowlanych, wpływ decyzji administracyjnych na terminy realizacji zadań oraz na poziom kosztów kwalifikowanych,

planowanie w projekcie korzystania z usług ekspertów zewnętrznych, Rozwiązania: dostosowanie terminów uzyskiwania decyzji do harmonogramu realizacji projektu, planowanie w projekcie korzystania z usług ekspertów zewnętrznych, koordynacja działań pionu merytorycznego i pionu finansowego w zakresie doboru paragrafów, wprowadzanie szerokiego zakresu możliwości zmian do istotnych postanowień umowy na etapie przetargu

IV. ZESPÓŁ REALIZUJĄCY PROJEKT

konieczność zatrudnienia specjalistów i ekspertów zewnętrznych, Problemy: braki środków na paragrafach płacowych na zadani związane z realizacją i zarządzaniem projektem, konieczność zatrudnienia specjalistów i ekspertów zewnętrznych, skomplikowany system rozliczania płac w ramach projektu, utrudnione zatrudnienie pracowników w ramach nowych etatów wygenerowanych przez projekt,

rozliczanie płac w ramach osobnych wniosków o płatność, Rozwiązania: refundacja kosztów płac pracowników beneficjenta, zmiana sposobu realizacji zadania z płac na wynagrodzenia bezosobowe lub system usługowy, rozliczanie płac w ramach osobnych wniosków o płatność, zatrudnianie na nowych etatach na czas określony w zależności o zakresu posiadanych środków na paragrafach płacowych,

V. CZYNNIKI PRZYRODNICZE Problemy: skomplikowane układy ekologiczne, które są przedmiotem projektu, zmienne zjawiska przyrodnicze i klimatyczne wpływające na terminy i sposoby realizacji zadań, ścisła zależność pomiędzy stroną formalno – finansową projektu a czynnikami przyrodniczymi trudność opisania wskaźnikami efektów ekologicznych projektu,

właściwy dobór wskaźników produktu i rezultatu, Rozwiązanie: precyzyjne dobranie metod realizacji projektu do właściwości przyrodniczych obiektu, monitoring przyrodniczy oraz właściwe planowanie przestrzenne i czasowe, analiza ryzyka realizacji projektu – aktualizacja harmonogramu lub aneksowanie umowy, właściwy dobór wskaźników produktu i rezultatu, monitoring efektów wykonywanych zabiegów,

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Fotografie: Andrzej Raj Roman Rąpała Dariusz Kuś