Przedstawienie analizy SWOT regionu w dziedzinie innowacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

WNIOSKI Z BADAŃ INNOWACYJNYCH MSP, SEKTORA B+R I INSTYTUCJI WSPIERAJĄCYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM PRZEPROWADZONYCH DLA POTRZEB REGIONALNEJ STRATEGII INNOWACYJNEJ.
AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO S.A. W BIELSKU-BIAŁEJ BESKIDZKI INKUBATOR TECHNOLOGICZNY PROJEKT: INNOWACYJNE PODBESKIDZIE – ROZWÓJ SIECI I WYMIANY INFORMACJI.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Beata Lubos Warszawa, 26 czerwca 2012 r.. 2 Uporządkowanie dokumentów strategicznych.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
„Innowacyjna Wielkopolska” - strategia dla konkurencyjności regionu
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Roman Chmielewski Analiza potencjału sektora B+R.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Zapis prezentacji:

Przedstawienie analizy SWOT regionu w dziedzinie innowacji Roman Chmielewski, ekspert regionalny RIS

Wielkopolska – podstawowe wskaźniki rozwoju/ 1 /

Wielkopolska – podstawowe wskaźniki rozwoju / 2 Przedstawione w tabeli dane świadczą o ogromnej luce rozwojowej, pod każdym względem, między krajami Unii a Wielkopolską. Osiągnięty poziom rozwoju gospodarczego stawia obecnie region na 25 miejscu od końca wśród 250 regionów rozszerzonej Unii[1].

Innowacje – instrument dynamizacji rozwoju Należy zatem zdać sobie sprawę, że, aby być równorzędnym partnerem wśród regionów europejskich, Wielkopolska musi w coraz większym tempie gonić uciekającą nam Europę. Dlatego celem strategicznym, jaki trzeba sobie postawić, jest zdynamizowanie rozwoju gospodarczego i społecznego Wielkopolski przy jednoczesnym nie pogłębianiu się istniejących różnic wewnątrz-regionalnych i pogarszaniu uwarunkowań środowiskowych. Dynamiczny i trwały rozwój regionu winien się opierać o maksymalne i efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów własnych, zwłaszcza kapitału ludzkiego, a maksymalizacja i efektywność wykorzystania własnych zasobów to dwa przejawy obecnie rozumianej konkurencyjności regionu. Jest to cel bardzo ważny, gdyż jego realizacja w przypadku Wielkopolski koncentrującej prawie 1/10 potencjału gospodarczego kraju (3 miejsce pod tym względem w Polsce) przyczyni się znacznie do dynamizacji rozwoju całego kraju.

Sektor B+R – podstawowe wskaźniki L,p Wyszczególnienie Wielko-polska Polska UE – 15 1 Poziom nakładów na B+R w % PKB 0,6 % 0,65 % 1,95 % 2 Poziom nakładów na B+R na 1 MK 97 zł 120zł 418 $ 3 Poziom nakładów na B+R na 1 pracującego 62 zł 63zł 171 eur 4 Udział środków przedsiębiorstw 16,2 % 22,7 % 65,6 % 5 Nakłady wg rodzajów badań udział badań podstawowych udział badań stosowanych udział prac rozwojowych 50,2 % 23 % 26,8 % 37,9 % 25,7 % 36,4 % 6 Pracownicy nauk,-badawczy na 1000 osób aktywnych zawodowo 2,7 3,3 5,68 7 Stopień zużycia środków trwałych 61,8 % 56,7 %

Bariery dla działalności innowacyjnej w regionie wg ankietowanych 1-Brak kapitału 2- Wysokie koszty innowacji 3 –długi czas zwrotu nakładów inwestycyjnych 4 – Wysokie ryzyko przedsięwzięcia 5 – Brak zainteresowania klientów 6-– Nieodpowiednie regulacje prawne 7-Brak informacji o nowych technologiach 8 – Utrudniony dostęp do technologii 9 –Innowacje są łatwe do naśladowania Brak możliwości kooperacji Brak informacji o potencjale badawczym jednostek naukowych Brak wsparcia wyspecjalizowanego personelu z zewnątrz Brak specjalistów lub właściwych ekspertyz i wiedzy w przedsiębiorstwie Brak potrzeby wprowadzania innowacji w przedsiębiorstwie Problemy w komunikacji i współpracy między działami wewnątrz firmy 1- Wysokie koszty innowacji 2 – Długi czas zwrotu nakładów inwestycyjnych

Główne źródła wiedzy o działaniach innowacyjnych dla przeciętnego przedsiębiorstwa regionalnego 1 – Klienci (nabywcy) 2 – wewnętrzne źródła informacji (pracownicy firmy) 3 – inne przedsiębiorstwa z tej samej branży (konkurenci) 4 – targi, wystawy 5 – konferencje profesjonalne, spotkania 6 – czasopisma naukowe i inne wydawnictwa specjalistyczne 7 – komputerowe sieci informacyjne 8 – dostawcy wyposażenia, materiałów, komponentów lub oprogramowania 9 – sektor B+R 10- stowarzyszenia (branżowe, naukowe,zawodowe itp.) 11 – firmy konsultingowe 12 – Media lokalne i regionalne (TV, prasa, radio) 13 – kontakty personalne 14 – biznesowe centra innowacji lub inne centra doradztwa biznesowego 15 – ujawnienia patentowe

Potrzeby przedsiębiorstw w zakresie wsparcia dla tworzenia i rozwoju innowacji 1 - Promocja eksportu produktów nowych lub zmodernizowanych 2 – Technologiczne wsparcie dla rozwoju nowych produktów 3 - Technologiczne wsparcie dla rozwoju nowych procesów 4 – ustawiczne szkolenie zawodowe personelu 5 – Doradztwo marketingowe we wprowadzaniu nowych lub zmodernizowanych produktów 6 – doradztwo inżynieryjne w celu wprowadzenia nowego wyposażenia w firmie 7 – Wsparcie wprowadzania nowych technik zarządzania ( benchmarking, systemy zarządzania informacją, planowanie zarządzania zasobami firmy) 8 – wsparcie dot. zarządzania innowacją (projekt, wzór, konstrukcja, itp) 9 – pomoc w zidentyfikowaniu partnerów technologicznych 10 – wsparcie wprowadzania nowych technologii informatycznych (CAD/CAM itp.) 11 – doradztwo w rekrutacji wykwalifikowanego personelu

Bariery we współpracy nauki z gospodarką 1 – niewystarczające zasoby kapitałowe/finansowe w gospodarce 2 - niewystarczające zasoby kapitałowe/finansowe w sektorze nauki 3 – brak wsparcia administracyjnego 4 – brak ducha przedsiębiorczości w sektorze nauki 5 – brak wzajemnej informacji nt. działalności B+R i gospodarki 6 – objawy przed ujawnieniem know-how konkurencji 7 – niepewność co do rezultatów wspólnych działań sektora B+R z gospodarką 8 – różnice w celach działań między B+R a gospodarką 9 – wzajemne niedostosowanie partnerów (niezgodność podaży prac B+R i popytu ze strony firm 10 – Brak motywacji.bodźców 11 – brak zainteresowania badaniami naukowymi ze strony gospodarki 12 – rozbieżność perspektyw czasowych 13 – brak możliwości technicznych /zasobów 14 – różnice w kulturze organizacyjnej/inny język 15 – deficyt wykwalifikowanego personelu zatrudnionego w gospodarce 16 - deficyt wykwalifikowanego personelu zatrudnionego w sektorze nauki

Znaczenie współpracy z wybranymi instytucjami wsparcia 1 - Administracja 2 – Izby i stowarzyszenia gospodarcze 3 – sektor B+R 4 – Parki technologiczne/inkubatory/centra transferu technologii

Bariery współpracy z instytucjami wsparcia 1 - Brak zasobów finansowych 2 – brak korzyści ze\współpracy z tego typu instytucjami 3 – skomplikowane i trudne procedury współpracy 4 – wysokie koszty usług konsultingowych/innych usług 5 – innowacyjne potrzeby nie korespondują z możliwościami instytucji wspierających 6 – ograniczona liczba instytucji wspierających w regionie 7 – nieufność potencjalnych partnerów wobec współpracy 8 – trudności w zarządzaniu otrzymanym wsparciem finansowym

Znaczenie instrumentów finansowych ukierunkowanych na wspieranie innowacji 1 - Wsparcie uczestnictwa w projektach finansowanych przez UE 2 – preferencyjne pożyczki i kredyty, linie kredytowe 3 – dotacje dla działań marketingowych lub eksportu produktów innowacyjnych 4- dotacje związane ze współpracą zagraniczną (np. joint--ventures) 5 – dotacja na finansowanie szkoleń załogi 6 – publiczne gwarancje pożyczek bankowych 7 – venture capital ( dla ekspansji i rozwoju istniejących firm w celu uruchomienia nowych linii produkcyjnych, itp..) 8- venture capital/seed capital 9- subsydiowanie usług doradczych 10 – inkubatory przedsiębiorczości/centra technologii ( obniżone koszty wynajmu, itp..)

SWOT – Silne strony /1 §        stosowanie systemów jakości §        wprowadzanie przez część przedsiębiorstw nowoczesnych technik zarządzania §        dobry kapitał intelektualny, szczególnie w większych przedsiębiorstwach §        identyfikacja pracowników z interesami firmy §        umiejętność dostosowania się do wpływu czynników otoczenia, takich jak np. zmiana preferencji klientów, zmiana cen §        umiejętność przetrwania w trudnych warunkach gospodarowania §        stosunkowo nowoczesny park maszynowy §        dobra marka wielu firm §        duże umiejętności naśladowania dobrych wzorów §        dobra kultura organizacyjna §        duże zaawansowanie w przygotowaniu do funkcjonowania w UE w zakresie dostosowania do norm, zwłaszcza w firmach większych §        wysoki poziom eksportu przedsiębiorstw na tle kraju

SWOT –Silne strony /2 §        duży potencjał intelektualny §        istnienie bardzo silnego ośrodka badawczo-naukowego w Poznaniu §        dobre doświadczenia niektórych jednostek B+R w dostosowywaniu się do nowej sytuacji rynkowej §        dobre przykłady projektów badawczych tworzonych przy współpracy z przedsiębiorstwami §        dobre przykłady wdrożeń technologii opracowanych w wielkopolskim sektorze B+R §        duży odsetek ośrodków akredytowany w KSU MSP §        umiejętność wykorzystania grantów na usługi dla sektora MSP §        rosnący potencjał §        rozwój sieci współpracy §        rosnące kwalifikacje kadr

SWOT – Silne strony / 3 §        silne ośrodki subregionalne z podstawową infrastrukturą: instytucje wsparcia, szkoły wyższe §        potencjał lokalny, który może zostać spożytkowany dla innowacyjnego rozwoju regionu §        wzrost liczby lokalnych i subregionalnych inicjatyw na rzecz rozwoju §        dobre przykłady firm, które są innowacyjne i odniosły sukces §        istnienie lokalnych liderów wspierających procesy innowacyjne §        powstawanie lokalnych sektorowych klasterów §   duża podaż siły roboczej

SWOT – Słabe strony/1 §        brak umiejętności myślenia strategicznego i planowania rozwoju firmy §        mała świadomość o potrzebach, możliwościach i korzyściach wynikających z wprowadzania innowacji §        nieumiejętność oraz niechęć do kooperacji z partnerami zarówno w skali lokalnej, jak i międzynarodowej §        brak wystarczającej umiejętności analizy rynku §        brak kapitału na inwestycje w innowacje §        brak umiejętności współpracy oraz korzystania z usług instytucji otoczenia i organizacji badawczych §        nieumiejętność budowy przewagi konkurencyjnej w oparciu o nowe technologie - zależność technologiczna §        zbyt duże zaufanie we własne umiejętności zarządcze §        ograniczona znajomość najbardziej zaawansowanych technik zarządzania

SWOT - Słabe strony/2 §        brak umiejętności myślenia strategicznego i planowania rozwoju firmy §        mała świadomość o potrzebach, możliwościach i korzyściach wynikających z wprowadzania innowacji §        nieumiejętność oraz niechęć do kooperacji z partnerami zarówno w skali lokalnej, jak i międzynarodowej §        brak wystarczającej umiejętności analizy rynku §        brak kapitału na inwestycje w innowacje §        brak umiejętności współpracy oraz korzystania z usług instytucji otoczenia i organizacji badawczych §        nieumiejętność budowy przewagi konkurencyjnej w oparciu o nowe technologie - zależność technologiczna §        zbyt duże zaufanie we własne umiejętności zarządcze §        ograniczona znajomość najbardziej zaawansowanych technik zarządzania §        nieumiejętność korzystania ze szkoleń oferowanych przez instytucje wsparcia §        słabe zasoby kapitału intelektualnego w małych firmach §        zbyt małe doświadczenie w funkcjonowaniu na rynku UE skutkujące brakiem kooperacji z zagranicznymi partnerami    

SWOT – Słabe strony /3 niski udział produktów zaawansowanych technologii w eksporcie §        słaba współpraca z gospodarką §        niski poziom komercjalizacji wyników badań §        brak struktur i procedur współpracy z gospodarką §        niedostosowanie oferty badawczej do potrzeb przedsiębiorstw §        brak wymiany kadr z gospodarką §        rozdrobnienie (małe zespoły i małe budżety) §        ograniczone umiejętności pozyskiwania środków na prowadzenie badań ze źródeł pozabudżetowych §        koncentrowanie się na badaniach podstawowych w oderwaniu od aktualnych potrzeb gospodarki §        słabe zdolności menedżerskie wśród kadry zarządzającej w jednostkach B+R §        niewystarczające dostosowanie programów edukacyjnych do potrzeb gospodarki regionu

SWOT – Słabe strony / 4 §        brak koordynacji działań poszczególnych instytucji §        niedostosowana do potrzeb oferta dla przedsiębiorstw §        niedostateczna liczba instytucji oraz programów na rzecz transferu technologii, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych §        brak instrumentów finansowania innowacji dostosowanych do różnych potrzeb §        niewielki zakres oddziaływania §        różnice oraz braki w infrastrukturze technicznej §        niewielka świadomość innowacyjna samorządów lokalnych §        brak owocnej współpracy pomiędzy głównymi aktorami systemu innowacji na poziomie subregionalnym §       

SWOT – Słabe strony/5 §    niski poziom kwalifikacji lokalnych kadr kierowniczych §        brak umiejętności współpracy przedsiębiorstw na rynku lokalnym §        ograniczone zaangażowanie jednostek samorządu terytorialnych we wspieranie innowacyjnej gospodarki lokalnej §        nieumiejętność wykorzystania dostępnych środków służących podnoszeniu poziomu innowacyjności §        peryferyjne położenie względem dużych aglomeracji miejskich oraz głównych szlaków komunikacyjnych §        braki w jakości usług rynkowych (w tym bankowych) 20

SWOT – Szanse /1 §        spodziewany wzrost gospodarczy i rozszerzenie możliwości rynkowych §        ukształtowany profil specjalizacji gospodarczej i badawczej regionu komplementarny względem krajów UE §        możliwość wykorzystania funduszy strukturalnych dla: §        wzrostu konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw §        finansowania wspólnych projektów nauki i gospodarki §        kształcenia kadr na potrzeby nauki i gospodarki §        rozwoju instytucji wsparcia §        wzmocnienia spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej regionu §        rozwój eksportu spowodowany zniesieniem barier celnych z UE §        rozwój otoczenia okołobiznesowego i polityki wsparcia MSP, w wyniku realizacji polityki UE

SWOT – Szanse /2 §        tradycyjna gospodarność i jedności regionu (jesteśmy dumni, że jesteśmy Wielkopolanami) §  możliwość nawiązywania współpracy i wymiany kadr z instytucjami B+R z zagranicy §        możliwość uczestnictwa firm i sektora B+R w europejskich programach badawczych (np. 6. Program Ramowy) §        możliwość korzystania z projektów celowych MNiI i innych inicjatyw podejmowanych na poziomie ogólnokrajowym §        preferencje dla innowacji w nowelizacji o finansowym wsparciu inwestycji §        prace nad instrumentami prawno-finansowymi i promocyjnymi wspierającymi innowacje(w ramach nowej ustawy)

SWOT – Szanse /3 §        uznanie dużej roli instytucji wsparcia w polskiej i europejskiej polityce innowacyjnej           §        realizacja polityki regionalnej zgodnej ze standardami polityki UE §        możliwości tkwiące w polityce rozwoju obszarów wiejskich UE §        wzrastająca świadomość władz regionalnych, o znaczeniu lokalnego potencjału w rozwoju całego regionu §        wzrastające znaczenie współpracy między ośrodkami lokalnymi

SWOT – Zagrożenia /1 §        realizacja Strategii Lizbońskiej-zwiększenie dystansu względem krajów UE w zakresie innowacyjności, potencjału sektora B+R §        zbyt duża fluktuacja inwestycji (szybki napływ i odpływ międzynarodowego kapitału) §        niepewność polityki państwa §        brak wewnętrznych źródeł rozwoju technicznego, import technologii z zagranicy §        brak instrumentów finansowania inwestycji innowacyjnych §        brak podaży odpowiednich kadr dla przedsiębiorstw §        postępująca globalizacja w gospodarce przejawiająca się monopolizacją i koncentracją rynków §  rezultaty prac nad restrukturyzacją i konsolidacją jednostek badawczo-rozwojowych

SWOT – Zagrożenia / 2 §        drenaż kadr badawczych wskutek swobodnego przepływu kapitału ludzkiego w Unii Europejskiej §        kryzys finansów publicznych niosący za sobą ograniczanie środków na działalność badawczo-rozwojową §        nieefektywny system finansowania nauki w kraju §        niechęć w przedsiębiorstwach do ponoszenia nakładów na badania         niska świadomość wśród MSP, co do możliwości korzystania z usług instytucji wsparcia §        brak środków w sektorze MSP na korzystanie z usług instytucji wsparcia

SWOT – Zagrożenia / 3 §        niewystarczające uwzględnianie znaczenia obszarów słabo rozwiniętych w realizacji polityki rozwoju regionalnego §        brak środków na rozwój poszczególnych obszarów słabo rozwiniętych §        nikłe zainteresowanie regionalnych instytucji otoczenia biznesu, regionalnych szkół wyższych oraz sektora B+R wsparciem obszarów słabo rozwiniętych §        odpływ wykwalifikowanych kadr do dużych miast §   zwiększanie się różnic rozwojowych między subregionami