Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata 2014-2020 Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Stan sektora w regionach
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
Spotkanie Grupy roboczej ds. przygotowania Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku
PERSPEKTYWA FINANSOWA
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Anna Dobrowolska Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich Efekty SPO WKP –rola Ministerstwa.
1.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Perspektywa finansowa :
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Nowe trendy w branży spożywczej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Programowanie perspektywy finansowej
Wsparcie dla innowacyjnych firm w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
Unijne środki na projekty badawczo- rozwojowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Polityka spójności UE nowe możliwości dla przedsiębiorstw
KLASTRY I ROZWIĄZANIA SIECIOWE W TURYSTYCE
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Zielona Góra, 2 marca 2016 r... Wzrost innowacyjności polskiej gospodarki Cele Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój  stymulowanie inwestycji przedsiębiorstw.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLISH AGENCY FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT © PARP Wspieranie inwestycji innowacyjnych finansowanych z funduszy.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata 2014-2020 Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki Rolnej FAPA Kielce, 11 kwietnia 2015 r. 1

Agenda Klastry a konkurencyjność przedsiębiorstw Klastry w Polsce – charakterystyka ogólna Polityka klastrowa w Polsce Krajowe Programy Operacyjne 2014-2020 Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020 Regionalna Inteligentna Specjalizacja Podsumowanie

Klastry a konkurencyjność przedsiębiorstw Podnoszenie konkurencyjności przez wzrost innowacyjności celem Strategii Europa 2020; Innowacyjność jako rezultat współpracy; Klaster na tle innych form współpracy: zaangażowanie podmiotów reprezentujących przedsiębiorstwa, organizacje badawcze oraz administrację (tzw. potrójna helisa); koncentracja wokół dominującej/pokrewnej branży; koncentracja geograficzna uczestników klastra. * definicja wg Michaela Portera, twórcy teorii klastrów KLASTER* - geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (np. uniwersytetów, agencji standaryzujących i stowarzyszeń branżowych), reprezentujących określone dziedziny, konkurujących ze sobą, ale również współpracujących.

Klastry w Polsce Liczba klastrów – ok. 170 – zróżnicowana wg województw (od 2 w kujawsko-pomorskim do 33 w mazowieckim) Porozumienie (39%)- dominująca forma organizacyjno-prawna Przedsiębiorstwa (mikro i małe, 69%) – dominujący podmiot Źródło: PARP, Internetowa Mapa klastrów Źródło: PARP, dane wg liczby pracujących Przemysł i technologie produkcji (21%); IT, ICT i komunikacja (13%); budownictwo (12%) – dominujące branże Turystyka (w ramach czasu wolnego 10%) – 11 klastrów (6%)

Polityka klastrowa w Polsce (1) Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki – jedna z dziewięciu strategii zintegrowanych, realizująca zapisy średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju 2020; przewiduje wspieranie współpracy w ramach klastrów; Program Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r. - program wykonawczy do Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki; obejmuje działania wspierające wzmocnienie i rozwój klastrów; Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku – raport Grupy roboczej ds. przyszłej polityki klastrowej (w ramach PARP).

Polityka klastrowa w Polsce (2) Rodzaje klastrów Kluczowe Klastry Krajowe Kluczowe Klastry Regionalne Klastry lokalne/regionalne mobilizacja oddolnego powstawania i angażowania się aktorów klastrów w procesy wspólnego, strategicznego planowania rozwoju oraz definiowania wspólnych przedsięwzięć o największym potencjale konkurencyjnym i znaczeniu dla polskiej gospodarki powiązane i konkurencyjne w skali międzynarodowej posiadające znaczący potencjał naukowo-technologiczny o największym potencjale konkurencyjnym i znaczeniu dla gospodarki regionu powiązane i konkurencyjne w skali regionu/kraju wpisują się w regionalne inteligentne specjalizacje Źródło: Kierunki i założenia polskiej polityki klastrowej do 2020 r.

Krajowe Programy Operacyjne 2014-2020 Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (PO IR) Program Operacyjny Polska Wschodnia (PO PW) Główne działania na rzecz klastrów wsparcie na internacjonalizację Kluczowych Klastrów Krajowych (projekt konkursowy, tylko dla koordynatorów KKK); wsparcie systemowe dotyczące wyboru Krajowych Klastrów Kluczowych i realizacji ich strategii rozwoju oraz opracowaniu i wdrożeniu systemu monitoringu klastrów w Polsce; preferencje w systemie oceniania projektów pochodzących z Krajowych Klastrów Kluczowych przy aplikowaniu o wsparcie w ramach innych działań POIR. Beneficjenci koordynatorzy klastrów działający na rzecz rozwoju klastra i jego członków; konsorcja członków klastra, czyli: przedsiębiorstwa, jednostki edukacyjne i naukowe, instytucje otoczenia biznesu i inne (w tym koordynatorzy), które mogą wnioskować o współfinansowanie wiązki projektów rozwojowych, wynikających z uzgodnionej i przyjętej strategii rozwojowej klastra; spółki celowe – powołane przez członków klastra do realizacji zadań inwestycyjnych i projektów B+R, w wyniku których powstaną nowe aktywa.

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020 (1) Możliwe wsparcie klastrów w ramach Priorytetu Inwestycyjnego 1b(1.2) pn. Promowanie inwestycji przedsiębiorstw w badania i innowacje, rozwijanie powiązań i synergii między przedsiębiorstwami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi i sektorem szkolnictwa wyższego, w szczególności promowanie inwestycji w zakresie rozwoju produktów i usług, transferu technologii, innowacji społecznych, ekoinnowacji, zastosowań w dziedzinie usług publicznych, tworzenia sieci, pobudzania popytu, klastrów i otwartych innowacji poprzez inteligentną specjalizację, oraz wspieranie badań technologicznych i stosowanych, linii pilotażowych, działań w zakresie wczesnej walidacji produktów, zaawansowanych zdolności produkcyjnych i pierwszej produkcji, w szczególności w dziedzinie kluczowych technologii wspomagających, oraz rozpowszechnianie technologii o ogólnym przeznaczeniu Wszystkie województwa zaplanowały wdrażanie tego priorytetu; Typy projektów: projekty realizowane przez przedsiębiorstwa samodzielnie, w ramach partnerstw przedsiębiorstw, w partnerstwie przedsiębiorstw z innymi podmiotami lub w formule konsorcjum z udziałem innych podmiotów (np. jednostki naukowej), w ramach którego liderem jest przedsiębiorstwo; projekty dotyczące wsparcia w zakresie rozwoju powiązań między przedsiębiorstwami, centrami B+R i szkołami wyższymi, projekty dotyczące kompleksowego wsparcia działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, zarówno bezpośrednio działalności B+R w przedsiębiorstwach, jak i tworzeniem zewnętrznych warunków (np. wspólnej infrastruktury B+R) wspierających rozwój innowacyjnych rozwiązań w biznesie; projekty zgodne z założeniami polityki klastrowej zawartej w RIS, a także projekty partnerskie, wzmacniające współpracę sieciową oraz wynikających z porozumień na rzecz inteligentnych specjalizacji regionu.

Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020 (2) Regionalne klastry kluczowe nie występują; Możliwe wsparcie kooperacji w ramach Priorytetów Inwestycyjnych Celu Tematycznego 3: PI 3a Promowanie przedsiębiorczości, w szczególności poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania nowych pomysłów oraz sprzyjanie tworzeniu nowych firm, w tym również poprzez inkubatory przedsiębiorczości; PI 3b Opracowywanie i wdrażanie nowych modeli biznesowych dla MŚP, w szczególności w celu umiędzynarodowienia; PI 3c Wspieranie tworzenia i poszerzania zaawansowanych zdolności w zakresie rozwoju produktów i usług. dotyczące m.in. tworzenia wspólnej oferty rynkowej, a także udostępniania informacji o możliwościach kooperacji i warunkach inwestowania na określonych rynkach; Wsparcie dla projektów wpisujących się w Regionalne Inteligentne Specjalizacje.

Regionalne Inteligentne Specjalizacje bezpieczna i zdrowa żywność została wskazana jako RIS w przypadku 10 województw tj. dolnośląskiego, kujawsko- pomorskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko- mazurskiego oraz wielkopolskiego; turystyka została wskazana jako RIS w przypadku 5 województw, tj. kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i zachodniopomorskiego.

Podsumowanie Wsparcie klastrów w programach operacyjnych na lata 2014-2020 jest przewidziane głównie pod kątem wzrostu innowacyjności; Na poziomie programów krajowych wsparcie dotyczy głównie Krajowych Klastrów Kluczowych oraz ponadregionalnych powiązań kooperacyjnych; Na poziomie regionalnych programów operacyjnych wsparcie jest możliwe w ramach Priorytetu Inwestycyjnego 1b (1.2) dotyczącego inwestycji przedsiębiorstw w badania i innowacje; Inteligentne specjalizacje regionu są ściśle powiązane z innowacyjnością i warunkują wsparcie dla klastrów

Dziękuję bardzo www.fapa.org.pl z.giersz@fapa.org.pl tel. 22 623 19 72