Komponent I Przyroda. Projekty mające na celu bezpośrednie działania ochronne dla gatunków i siedlisk objętych dyrektywami ptasią i siedliskową, w szczególności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
7-8 października 2003, I Seminarium Integrujące Komponenty B.1 i B.2Projekt Usuwania Skutków Powodzi - Polska, kredyt nr 4264 POL 1 System Monitoringu.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego UG
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Kwestie formalne Nazwa programu operacyjnego: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Numer i nazwa Priorytetu: Rozwój Społeczeństwa Opartego.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Dolnośląski Zarząd Melioracji
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Narodowa Strategia Spójności
LIFE+ Instrument Finansowy na rzecz ochrony przyrody w lasach
Dzień Informacyjny LIFE+ Warszawa r. Wprowadzenie do Instrumentu Finansowego LIFE+ Andrzej Muter Wydział ds. Projektów UE.
LIFE+ Instrument Finansowy na rzecz ochrony przyrody Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE NFOŚiGW.
LIFE+ Instrument Finansowy na rzecz ochrony przyrody w lasach
Informacja o liście proponowanych obszarów siedliskowych Natura 2000 Jak przebiegał proces wyznaczania obszarów siedliskowych Natura 2000? Ministerstwo.
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Warszawa, 16 września 2008 roku
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Efektywność Energetyczna
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
NATURA 2000.
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
PROGRAM ROZWOJU FIRM INTERNETOWYCH Phare Spójność Społeczna i Gospodarcza 2001 PL Warszawa, 22 stycznia 2003 r.
ZADANIE: „Opracowanie projektów planów ochrony obszarów Natura 2000 w rejonie Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego” Wykonawcą jest Instytut Morski w Gdańsku.
Podstawowe informacje o Naturze 2000
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Regionalny Program Operacyjny
W REJONIE ZATOKI PUCKIEJ
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Komentarze KE do otrzymanych wniosków Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
PROJEKT „MŁODZI W BIZNESIE” Załóż i naucz się prowadzić firmę z Agencją Rozwoju Pomorza Gdańsk 2011.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Zawartość prezentacji DLACZEGO - Jakie są korzyści z międzynarodowych projektów? JAK- „Wychodzące naprzeciw” podejście LGD -Używanie istniejących mechanizmów.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Warunki wstępne (ex ante) stan
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
spotkanie informacyjne
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Kredyt na innowacje technologiczne
Zapis prezentacji:

Komponent I Przyroda

Projekty mające na celu bezpośrednie działania ochronne dla gatunków i siedlisk objętych dyrektywami ptasią i siedliskową, w szczególności wspierające ustanowienie i zarządzanie siecią Natura 2000; Projekty poprawiające ekologiczną spójność/łączność sieci Natura 2000 ; Projekty mające na celu spełnienie wymogów artykułu 8(1) i 8(2) Dyrektywy Siedliskowej); Projekty dotyczące przygotowania i planowania w celu określenia nowych/poszerzenia istniejących obszarów morskich Natura 2000; Projekty dotyczące wsparcia i rozwijania obserwacji statusu ochrony siedlisk i gatunków; Projekty dotyczące kontroli i usuwania gat. inwazyjnych. LIFE+ Przyroda

Koncentruje się na inwestycjach długoterminowych na obszarach Natura 2000; Co do zasady powtarzalne działania nie mogą być finansowane; Co najmniej 25% budżetu musi być przeznaczone na konkretne działania w zakresie ochrony (wyjątek: inwentaryzacja i wyznaczanie morskich obszarów Natura 2000, wsparcie i dalszy rozwój obserwacji stanu ochrony naturalnych siedlisk i gatunków objętych dyrektywami ptasią i siedliskową – w rozumieniu art. 11 dyrektywy siedliskowej); Niezbędne jest zapewnienie długoterminowego efektu podjętych działań; Wynikiem projektu musi być zapewnienie ochrony zidentyfikowanych gatunków i/lub siedlisk oraz polepszenie ich stanu. LIFE+ Przyroda

Siedliska i gatunki inne niż ptaki e/legislation/habitatsdirective/docs/2 007_07_im.pdf gatunki ptaków e/conservation/wildbirds/action_plans /index_en.htm Priorytetowe ?!

Stawki współfinansowania 50% - maksymalnie dla wszystkich projektów inwestujących mniej niż 30% szacunkowych kosztów projektu na konkretne działania ochronne, skierowane na priorytetowe gatunki lub siedliska 60 % - maksymalnie dla wszystkich projektów inwestujących pomiędzy 30% a 50% szacunkowych kosztów projektu na konkretne działania ochronne, skierowane na priorytetowe gatunki lub siedliska 75% - maksymalnie dla wszystkich projektów inwestujących powyżej 50% szacunkowych kosztów projektu na konkretne działania ochronne, skierowane na priorytetowe gatunki lub siedliska

Działania przygotowawcze Zakup gruntu/dzierżawa/opłata za prawa do użytkowania Konkretne działania związane z ochroną Monitorowanie wpływu działań konkretnych działań Komunikacja i upowszechnianie działań Zarządzanie projektem i monitorowanie Działania kwalifikowalne

W efekcie d.p. muszą powstać praktyczne zalecenia i/lub informacje, które zostaną wykorzystane oraz których wdrożenie nie wymaga dalszych prac przygotowawczych planowanie techniczne procedury uzyskania pozwoleń konsultacje z interesariuszami sporządzanie planów zarządzania dla obszarów Natura 2000 opracowanie planów działania związanych z ochroną dla gatunków lub siedlisk studia wstępne mające na celu poprawę spójności i łączności ekologicznej sieci Natura 2000 Działania przygotowawcze

prace inwentaryzacyjne dla nowych obszarów Natura 2000 (nie dot. obszarów morskich) działania nieograniczone w czasie działania nie związane z założeniami projektu badania naukowe (nowość: mogą pojawić się badania naukowe o ile są NIEZBĘDNE do realizacji projektu) To nie są działania przygotowawcze!

Zakup, dzierżawa długoterminowa, jednorazowe opłaty za korzystanie z gruntów – koszt kwalifikowany o ile jest to obszar NATURA 2000 Wyjątek – zakup gruntów poza sie c ią Natura 2000 je śli dan y obs z ar przy c z y ni si ę do popraw y sp ó jno ś ci sie c i N atura 2000, je ś li jest nie z b ę dn y do reali z a c ji projektu, pr z ed zako ńcz eniem projektu teren powinien mie ć nadany najbard z iej odpowiedni status o c hronny. Zakup gruntu/dzierżawa/opłata za prawa do użytkowania gruntów

1.Powiązany z celami 2.Natura 2000 – kwalifikowany zakup obszarów poza Naturą 2000 jeśli poprawiają łączność, spójność sieci Natura Utrzymanie/przywrócenie integralności obszaru Natura Jedyna, najbardziej optymalna możliwość 5.Przeznaczenie zakupionych gruntów w długiej perspektywie na cele odnoszące się do dyrektyw 6.Zakupiony przez uczestnika projektu… 7.… który posiada prawa i doświadczenie 8.Podmioty prywatne – określenie co w przypadku rozwiązania – zapis w statucie 9.Udokumentowane szacunki cenowe 10.Grunt prywatny – przed dniem rozpoczęcia projektu – grunt który w okresie przed realizacją projektu zmienił stan własności z publicznej na prywatną nie będzie kwalifikowany. Zakup gruntu w LIFE+ Przyroda

Przykłady: budowa progów piętrzących budowa przepławek wykopanie stawów udrożnienie koryta rzeki usunięcie nalotu roślinności koszenie inicjujące remont mostu przygotowanie infrastruktury służącej pozyskaniu biomasy ograniczanie swobodnej penetracji terenu poprzez budowę ścieżki edukacyjno – przyrodniczej wyposażenie straży ekologicznej remont dachów, izolatorów średniego napięcia wsparcie ochotniczych straży pożarnych redukcja liczebności inwazyjnych gatunków drapieżników Konkretne działania ochronne Konkretne dzia ł ania o c hronne maja na c elu popraw ę stanu o c hronnego gatunk ó w siedlisk stanowi ącyc h c el projektu

Monitorowanie wpływu działań - obowiązkowo Monitorowanie wpływu działań związanych z ochroną przyrody – konkretne działania związane z ochroną przyrody mają prowadzić do polepszenia stanu gatunków/siedlisk i musza podlegać stałemu monitoringowi; Cały okres realizacji projektu; To nie jest monitorowanie postępów projektu!!! Na koniec projektu będzie trzeba określić ilościowo osiągnięty postęp w kwestii wpływu na gatunki/siedliska

działania informacyjne skierowane do społeczeństwa oraz interesariuszy, których cel to ułatwienie realizacji projektu oraz podnoszące świadomość społeczną (kontakty z mediami, organizacja imprez, warsztaty, seminaria, ulotki, foldery…); dające możliwość wykorzystania efektów projektu; działania muszą być spójne; p oczątek działań – początkowa faza projektu; organizacja dużych i kosztownych spotkań naukowych lub finansowanie dużej infrastruktury dla zwiedzających nie będą kwalifikowane; o bowiązkowe działania to tablice informacyjne oraz strona internetowa, raport laika. Komunikacja i upowszechnianie działań – obowiązkowo!

zarządzanie – administracyjne, techniczne, finansowe; monitorowanie postępów; audyt zewnętrzny, gwarancja bankowa; nawiązywanie kontaktów z innymi projektami LIFE i/lub z innymi projektami. Zarządzanie projektem i monitorowanie – obowiązkowo!

Brak konkretnego celu lub też cel nie jest związany z ochroną lub konserwacją przyrody. Dla LIFE+ Przyroda: brak jasnego związku z gatunkami i/lub siedliskami przyrodniczymi zdefiniowanymi przez Dyrektywy europejskie, bądź też z siecią Natura 2000; Brak konkretnych działań w zakresie ochrony (minimum 25% budżetu) i za dużo akcji przygotowawczych, monitoringu lub upowszechniania; Zawarcie działań czysto naukowych, które nie mogą być finansowane przez LIFE+; Zawarcie działań powtarzających się, które nie mogą być finansowane przez LIFE+; Komponent I – przyczyny niepowodzeń