Normy praktyki zawodowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Rozwój zawodowy pielęgniarek
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
zgodności organizacji bibliotek z arkuszem organizacji
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Podstawy Medycyny Ratunkowej - zagadnienia prawne dla pielęgniarek
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Wyzwania przedsiębiorczości
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
Rola położnych w upowszechnianiu programów profilaktycznych
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Prezentacja Medicover dla ING Dlaczego Medicover?
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Działanie i jego składniki
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Technik żywienia i gospodarstwa domowego Numer z klasyfikacji zawodów:
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
Podsumowanie Konferencji
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Specjalność: Specjalista Bankowy Katedra Bankowości i Rynków Finansowych Katowice,
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
RYSUNEK TECHNICZNY.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Projekt „Rozwój kompetencji pielęgniarskich” realizowany w ramach
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Zapis prezentacji:

Normy praktyki zawodowej

W profesjonalnym pielęgnowaniu należy przestrzegać obowiązujących zasad postępowania, dbając jednocześnie, aby oferowane i świadczone usługi były zgodne z ustalonymi normami wykonawstwa opieki i praktyki zawodowej.

Każda pielęgniarka indywidualnie odpowiedzialna jest za jakość świadczeń.

Standard (jest wiele określeń tego pojęcia)

W praktyce zawodowej najczęściej przyjmuje się , że jest to wzór i norma proponowanych usług, które grupa zawodowa oferuje odbiorcom, informujących ich o zakresie i gwarantowanej jakości.

Standard w pielęgniarstwie jest normą realizacji zadań i czynności wchodzących w zakres profesjonalnej praktyki zawodowej, a wynikających z roli zawodowej pielęgniarki.

W pielęgniarstwie najczęściej posługujemy się standardami praktyki zawodowej i standardami opieki pielęgniarskiej (pielęgnowania)

Standard praktyki zawodowej to norma wykonywania zadań, zbiorów czynności i zadań wykonywanych przez pielęgniarkę w różnych formach opieki (np.standard opieki klinicznej, standard w pielęgniarstwie rodzinnym, standard pielęgnowania w podstawowej opiece zdrowotnej).

Standard opieki pielęgniarskiej (pielęgnowania) to norma wykonywania zadań przez pielęgniarkę w odniesieniu do pacjentów w różnym stanie (np.. standard pielęgnowania pacjenta długotrwale unieruchomionego, standard pielęgnowania pacjenta nieprzytomnego)

W ustalaniu standardów pielęgnowania uwzględnia się m.in.: obowiązujące przepisy regulujące praktykę zawodową (Ustawa o Zaw. Piel. i Poł., rozp. m.z.) realne warunki funkcjonowania służby zdrowia (zakres opieki, organizacja,zasady finansowania) kompetencje pielęgniarki pracującej na różnych stanowiskach (okr. kwalifikacje, uprawnienia) przyjęte ogólne zasady postępowania wypracowane na podstawie wyników badań naukowych, stanowiących racjonalną podstawę praktyki w zawodzie przyjęte zasady etyki zawodowej.

Standardy służą przede wszystkim obiektywnej ocenie jakości pielęgnowania. Chronią pacjenta przed otrzymywaniem usług niskiej jakości i świadczeniem ich przez osoby niekompetentne.

Jakość opieki pielęgniarskiej oceniamy najczęściej analizując: wynik proces strukturę.

Wynik określa stan, który powinien osiągnąć pacjent; jest to efekt podjętych przez pielęgniarkę działań. Stan pacjenta ocenia się w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej, a często również w zakresie przygotowania do samoopieki (w zakresie motywacji, wiedzy i umiejętności).

Ocena procesu polega na określeniu, czy działania podejmowano zgodnie z ustaloną normą.

Ocena struktury to określenie, czy zostały spełnione wszystkie warunki niezbędne do realizowania opieki i osiągnięcia wyniku (warunki organizacyjne i techniczne, obowiązujące przepisy, zasoby rzeczowe i ludzkie, ich kwalifikacje i kompetencje).

Pielęgniarki powinny zabiegać o to, aby ich praca była oceniana w odniesieniu do obowiązujących standardów, a jednocześnie dbać o umożliwienie praktyki w zawodzie tylko przez te osoby, które przestrzegają norm i spełniają wymogi określone w standardach.

We współczesnym pielęgniarstwie dużą wagę przywiązuje się do definiowania pojęć i właściwego ich stosowania.

W poniższej tabeli ukazano różnice, a jednocześnie związek i relacje między pojęciami powszechnie stosowanymi w praktyce, takimi jak zasady postępowania, procedura postępowania, algorytm, standard.

Relacje między zasadą postępowania, procedurą, algorytmem, standardem Nazwa pojęcia Istota Wykorzystanie, zastosowanie Zasada postępowania Procedura postępowania Algorytm Standard Obowiązująca reguła postępowania wyznaczająca racjonalny sposób postępowania Znormalizowany sposób postępowania z planem postępowania Dokładny plan wykonania całego zadania z opisem sposobu wykonania każdej czynności i oczekiwanym wynikiem każdego etapu zadania Wymóg, norma jakości wykonania zadania Obowiązuje przy wykonywaniu zadań i rozwiązywaniu problemów zawodowych Ułatwia wykonanie zadania, wskazując na obowiązujące zasady, metodę i technikę, zalecaną organizację pracy podczas wykonania Ułatwia sprawdzenie poprawności wykonania każdego etapu zadania. Pomaga w opanowaniu umiejętności Wykorzystywany do oceny jakości wykonania.Umożliwia porównanie wykonania z obowiązującymi wymaganiami