Organizacja e-edukacji i kontrola jakości Wybrane aspekty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zasady konstruowania programów projakościowych
Motywacja a efektywność dydaktyczna e-kursów
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Jakość i parametry procesu kształcenia
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Ocena projektów inwestycyjnych
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Projekty zrealizowane w ZS1
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zapis prezentacji:

Organizacja e-edukacji i kontrola jakości Wybrane aspekty Jerzy M. Mischke Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych kim jestem? emerytowany profesor Akademii Górniczo-Hutniczej założyciel jednego z pierwszych w Polsce Ośrodków Edukacji Niestacjonarnej (AGH) profesor Wyższej Szkoły Gospodarki dyrektor Ośrodka Nowych Technologii Edukacyjnych WSG pierwszy redaktor naczelny Jagiellońskiego Kompendium e-Edukacji przewodniczący Rady Naukowej Stowarzyszenia e-Learningu Akademickiego wielbiciel gór, wspinacz, narciarz mischke@agh.edu.pl http://galaxy.agh.edu.pl/~mischke Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych o czym powiem? o… problemach współczesnej edukacji modelach edukacji i e-edukacji zasadach organizacji oraz poziomach organizacyjnych procesów kształcenia na odległość problemach związanych z organizacją e-edukacji rozumieniu jakości e-szkoły i e-kursu ocenie jakości e-szkoły ocenie jakości e-kursu przykładowych, szczegółowych rozwiązaniach Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

na dobry początek cytat… „dawne wyobrażenia odpowiadające minionej przeszłości trzeba zastąpić nowymi, jeżeli bowiem ich nie uaktualnimy, nasze postępowanie odbiegnie od rzeczywistości i będziemy coraz mniej zdolni do jakiegokolwiek działania.” Alvin Toffler Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

wprowadzenie: diabeł tkwi w celach… 1 współczesna edukacja ma problem z tym: jak kształcić efektywniej? czy nauczać, czy uczyć, jak się uczyć? jak przystosować absolwenta do funkcjonowania w społeczeństwie opartym na wiedzy? jak optymalizować pracę nauczycieli? jak optymalizować finanse szkoły/uniwersytetu? Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

wprowadzenie: diabeł tkwi w celach… 2 dobra szkoła, dobry uniwersytet, dobra e-szkoła? naucza skutecznie i wieloaspektowo studenci/uczniowie osiągają zakładane wyniki nauczania dysponuje wykwalifikowaną kadrą nauczycieli szkoła jest przedsiębiorstwem ekonomicznie opłacalnym Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

modele (e-)edukacji (elementy systemu edukacyjnego) 1 (e-)edukacja formalna: szkolna akademicka ustawiczna (korporacyjna) (e-)edukacja nieformalna Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

modele (e-)edukacji: cele 2 model (e-)szkolny system różnych form (e-)nauczania mających na celu wspieranie pracy własnej ucznia oraz rozwój jego ogólnej sprawności umysłowej model (e-)akademicki system różnych form (e-)nauczania mających na celu nie tyle zapewnienie studiującym określonych kwalifikacji, ile rozwój ich ogólnej sprawności umysłowej i wiedzy w danej dziedzinie nauki model (e-)korporacyjny (szkolenia) system różnych form (e-)nauczania mających na celu uzyskanie przez osobę szkolącą się określonych kwalifikacji zawodowych Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

organizowanie e-edukacji: od czego zacząć…? 1 od wyznaczenia celu! cel ów powinien rozwiązywać konkretny problem edukacyjny…  Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

organizowanie e-edukacji: na czym polega…? 2 organizowanie e-edukacji to nic innego, jak… organizowanie szkoły… trzeba wiedzieć: po co? dla kogo? kim? jak? za ile? i… rozpisać projekt…  Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

organizowanie e-edukacji: na czym polega…? 3 projekt e-edukacyjny należy traktować jako projekt inwestycyjny, to znaczy taki, w którym ponoszone dziś nakłady (pieniędzy, pracy, czasu itp.) przyniosą korzyści w przyszłości  typy projektów inwestycyjnych: ekspansyjne (obliczone na np. poszerzanie zakresu przekazywanej wiedzy lub obszaru rekrutacji) modernizacyjne (wynikające z uwarunkowań rynku: konkurencji, oczekiwań uczniów/studentów, rodziców, nauczycieli, rynku pracy itp.) dostosowawcze (wynikające np. z konieczności dostosowania się do nowych regulacji prawnych, nowych grup odbiorców itd.) badawczo-rozwojowe J. Skrzypek: Symulacyjny model oceny ekonomicznej efektywności projektów e-learningowych, www.e-edukacja.net 2007 Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

organizowanie e-edukacji: na czym polega…? 4 w zależności od typu projektu inne są kryteria przyjęcia go do realizacji lub zaniechania każdy projekt ocenia się ze względu na: cel lub zbiór celów, które powinny być jednoznacznie określone, mierzalne, akceptowalne, realistyczne, określone w czasie użyteczność dla ostatecznego beneficjenta niezbędne do realizacji zasoby (finanse, technologia, infrastruktura, kompetencje nauczycieli itp.) przewidywane ryzyko czas realizacji (przygotowania, realizacji i ewaluacji) Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

co to jest projekt e-edukacyjny? każde określone w czasie przedsięwzięcie podejmowane w celu wytworzenia unikalnego produktu: e-kursu, e-studiów, e-szkoły… Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

poziomy organizacji projektu e-edukacyjnego poziom decyzji poziom projektowania e-procesów dydaktycznych poziom prowadzenia e-zajęć poziom ewaluacji projektu Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

1–3. faza projektu e-edukacyjnego 1 analiza potrzeb organizacji oraz beneficjentów (grupy docelowej) projektu, która powinna dać odpowiedź na pytanie, czy e-nauczanie w ogóle jest potrzebne… pomysł na zaspokojenie tych potrzeb, czyli zakres projektu i produktu studium wykonalności pomysłu i… do dzieła!   Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

1–3. faza projektu e-edukacyjnego 2 pomysł na b-learning w WSG: e-sylabusy e-konsultacje e-wykłady e-projekty/b-projekty b-przedmioty b-języki  Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

4–6. faza projektu e-edukacyjnego budowa zespołu projektowego e-kurs nie powinien być wyłącznie indywidualną sprawą pojedynczego nauczyciela, powinien służyć całej szkole lub instytucji edukacyjnej opracowanie planu i harmonogramu działań, określenie zasad współpracy oraz komunikacji, a także finansowania projektu realizacja projektu wraz z kontrolą zmian Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

najczęściej obserwowane problemy organizacyjne współpraca z osobami kierującymi szkołą, uniwersytetem, instytucją edukacyjną organizacja czasu pracy nad projektem współpraca twórcy kursu z zespołem projektowym bieżąca kontrola jakości produktu presja czasu prowadzenie e-zajęć: kontrola nad grupą i zapewnienie jej odpowiedniej dynamiki, motywacja, rozwiązywanie problemów natury technicznej oraz konfliktów wewnątrzgrupowych itp. itd. ocena skuteczności dydaktycznej …  Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

kontrola jakości jest istotnym elementem projektu e-edukacyjnego! kontrola jakości w projekcie e-edukacyjnym nie powinna być traktowana jako ostatni, czy mało istotny element projektu nie można mówić, że projekt e-edukacyjny zakończył się sukcesem, jeśli równie dobrze nie oceniamy jakości końcowego produktu, np. e-kursu… pomiędzy dobrą organizacją projektu a jakością e-nauczania istnieje swoista zależność  Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

na czym polega jakość e-szkoły? jakość merytoryczna oferty elastyczność oferty organizacja instytucji (struktura, procedury itp.) oraz organizacja procesów e-kształcenia kwalifikacje kadry zaplecze techniczne i technologiczne szkoły Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

na czym polega jakość e-kursu? wartość merytoryczna i metodyczna materiałów dydaktycznych adekwatność założonych celów nauczania z wybranym modelem kształcenia i stosowanymi rozwiązaniami metodycznymi oraz potrzebami uczniów/studentów niezawodność techniczna stosowanych rozwiązań informatycznych sprawność organizacyjna szkoły oraz elastyczność dostosowania zajęć do potrzeb uczniów/studentów Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

ocena jakości e-szkoły na poziomie organizacji e-szkoły na poziomie oferty (programów nauczania i kadry) na poziomie realizacji procesów kształcenia na poziomie… ewaluacji podejmowanych działań Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych ocena jakości e-kursu 1 na poziomie organizacji oraz obsługi ucznia/studenta i nauczyciela na poziomie projektowania e-kursu na poziomie realizacji kursu w Internecie na poziomie… ewaluacji  kryteria oceny e-kursów SEA Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

ocena jakości e-kursu: standardy SEA 2 ocena organizacji e-kursu w aspektach: dydaktycznym technologicznym dostępności ocena projektu e-kursu w aspektach: ocena realizacji e-kursu w Internecie w aspektach: ocena planu ewaluacji e-kursu Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

ocena jakości e-kursu: organizacja 3 przykładowe rozwiązania wspierające organizację e-kursu: system CRM, wirtualny sekretariat/dziekanat otwarte forum dyskusyjne infolinia telefoniczna i internetowa techniczny help desk łatwy kontakt z e-nauczycielem opiekun kursu Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

ocena jakości e-kursu: projektowanie 4 przykładowe rozwiązania wspierające projektowanie e-kursu: kryteria (kwestionariusz) oceny projektu (koncepcji) e-nauczania kryteria (kwestionariusz) oceny wykonania projektu (e-kursu) kryteria (kwestionariusz) oceny jakości e-materiałów dydaktycznych Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

ocena jakości e-kursu: prowadzenie 5 przykładowe rozwiązania wspierające prowadzenie e-kursu: ocena przygotowania merytorycznego i dydaktycznego nauczycieli opiekun kursu monitoring systemu informatycznego pomoc techniczna kwestionariusz oceny pracy nauczyciela Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

ocena jakości e-kursu: ewaluacja 5 przykładowe rozwiązania wspierające ewaluację e-kursu: ankieta (kwestionariusz ankiety) satysfakcji ucznia/studenta, w tym ocena przez niego e-materiałów, organizacji kursu oraz współpracy z e-nauczycielem i opiekunem kursu ankieta (kwestionariusz ankiety) satysfakcji e-nauczyciela raporty systemu informatycznego dotyczące przebiegu e-kursu oraz raport jego administratora raport e-nauczyciela raport opiekuna kursu raport zewnętrznego ewaluatora Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

ocena jakości e-kursu: uwagi 6 w modelu z nauczycielem dobry jakościowo e-kurs nie gwarantuje skuteczności dydaktycznej warunkiem osiągnięcia rynkowego i dydaktycznego sukcesu szkoły, jest badanie elementów e-kursu w symulowanych sytuacjach, analiza trendów zmian oraz stopniowe oraz skoordynowane poprawianie jakości i efektywności Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych cytat na koniec… „wiele dyskutujemy o pragnieniu posiadania doskonałych szkół, a tymczasem jesteśmy zadowoleni, że mamy przeciętne.” G. Dryden, J. Vos: Rewolucja w uczeniu Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych

Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji… ? ? Wyższa Szkoła Gospodarki Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych