WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI i ZARZĄDZANIA "COPERNICUS" WE WROCŁAWIU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Bezpieczeństwo publiczne-edukacja dla służb mundurowych.
Edukacja dla bezpieczeństwa w świetle reformy Systemu Oświaty w Polsce
Reforma programowa w oświacie.
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
KONSULTACJE SPOŁECZNE WERYFIKUJĄCE WYBÓR PRIORYTETOWYCH DZIEDZIN NAUKI I TECHNOLOGII W RAMACH I ETAPU PILOTAŻOWEGO PROJEKTU FORESIGHT W POLU BADAWCZYM.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Przygotował Andrzej Potucha
Opracował J. Stryjkowski
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ (marzec 2013 r.) 52 / 107 uczestników konferencji.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
w praktyce pedagogicznej
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Czym jest zdrowie?.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 piątek, 12 grudnia 2014piątek, 12 grudnia 2014piątek, 12 grudnia 2014piątek, 12 grudnia.
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Organizacja, zasady oraz przykładowa tematyka szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony JAKUB STASZEWSKI.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Planistyczne działania wspierające.
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI i ZARZĄDZANIA "COPERNICUS" WE WROCŁAWIU   „Wybrane aspekty funkcjonowania systemu ustawicznej edukacji społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa” dr inż. Adam Sosnowski

To już tutaj słyszeliśmy „Działania nietechniczne przeciwpowdziowe: (całkowita eliminacja zagrożeń jest niemożliwa) -powszechna edukacja” Prof.dr hab. inż. Maciej Maciejewski

To już tutaj słyszeliśmy „ Musimy nauczyć się żyć ze zjawiskami ekstremalnymi” Prof..IMGW dr hab. inż. Halina Lorenc

Rola edukacji Edukacja powinna przygotowywać ludzi nie tylko do korzystania z cywilizacji, ale także do twórczego uczestnictwa w procesie jej dalszego istnienia i rozwoju.

Rola państwa w obliczu współczesnych zagrożeń Nieodzowne jest przejście do edukacji gwarantującej zrozumienie potrzeby zadbania o siebie, w sytuacji, gdy struktury administracyjne państwa stworzą jedynie warunki do skutecznej samoobrony.

Informacje o dużej liczbie tragicznych zdarzeń docierają do nas codziennie Zamachy terrorystyczne, skutki gwałtownych zjawisk atmosferycznych, awarie techniczne, katastrofy lotnicze, drogowe, ale też złamania kończyn, kradzieże, napady, utonięcia, uszkodzenia kręgosłupa przy skokach do wody, wypadki przy pracy, wypadki w czasie odpoczynku – to tylko niektóre z nich

Różnicuje je: geneza, charakter, skutek, kontekst (społeczny, polityczny, gospodarczy czy indywidualny)

Wspólne cechy zagrożeń zdarzenia są niekorzystne, zakłócają trwanie i rozwój jednostkom, społeczności lokalnej, społeczeństwu, czasem wręcz uniemożliwiają przetrwanie.

Błędne rozumowanie Te wspólne cechy stanowiące istotę zdarzeń niekorzystnych mają decydujący wpływ na postrzeganie bezpieczeństwa jako wartości o charakterze uniwersalnym, dającej się zapewnić w sposób bezwarunkowy, niezależnie od podmiotu podlegającego ochronie

Błędne rozumowanie „…bezpieczeństwo jako wartość o charakterze uniwersalnym często, błędnie porównywane bywa do parasola ochronnego, który jednakowo rozciąga się nad wszystkimi i wszystkim…” J.Wolanin, Zarys teorii bezpieczeństwa obywateli. Ochrona ludności na czas pokoju, Warszawa 2005, s.360

Jakie są tego konsekwencje? Prowadzi to do oderwania samego pojęcia od tego czego dotyczy: człowieka, społeczności lokalnej, regionu, państwa

Jakie są tego konsekwencje? Często prowadzi nawet dalej, upraszczając relacje: 1.„bezpieczeństwo to brak zdarzeń niekorzystnych, a w przypadku ich wystąpienia, spowodowanie skutków małoistotnych, czyli 2.„bezpieczeństwo to brak zagrożeń”.

O czym powinniśmy pamiętać Bezpieczeństwo nie jest bytem uniwersalnym. Ma strukturę ziarnistą, jest zróżnicowane, złożone, autonomiczne, wymaga zróżnicowanego reagowania i zróżnicowanych narzędzi do zarządzania

Od czego zależy? Państwo nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa jednostce, która zwykle bierze na siebie ryzyko. Nasze bezpieczeństwo zależy najczęściej od indywidualnych decyzji.

Od czego zależy? Z jednej strony mamy indywidualne decyzje, z drugiej – wspomaganie decyzji, ale tylko przez kompetentne instytucje,

Od czego zależy? są jednak obszary związane z podejmowaniem decyzji, niedostępne z zewnątrz

Od czego zależy? Jest to obszar indywidualnej aktywności człowieka, mogącej stworzyć zagrożenie lub chronić przed nim, aktywności zależnej tylko od jego swobodnej decyzji.

Od czego zależy? Ten obszar, jak się wydaje, jest zupełnie niezależny od jakiejkolwiek zewnętrznej siły, trudno przewidywalny, niepodlegający zewnętrznym systemom bezpieczeństwa. Systemowi mikrospołeczności, systemowi lokalnemu, regionalnemu czy państwowemu.

Od czego zależy? Domenę Bezpieczeństwa Indywidualnego można wspomóc jedynie świadomością zagrożeń. Im większa świadomość, tym większy efekt wspomagania. Ta świadomość mierzona jest ilością wiedzy, a zdobyć ją można najprościej w drodze edukacji.

Edukacja społeczeństwa i jego reprezentantów Jest ona trudną, lecz jedyną drogą, która w warunkach demokracji wiedzie do zapewnienia powszechnego bezpieczeństwa.

Swoistym sprawdzianem naszych indywidualnych umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa może być umiejętność odpowiedzi na trzy podstawowe pytania: 1.Czy potrafimy rozpoznawać zagrożenia? 2.Czy znamy procedury i potrafimy je skutecznie zastosować w stanach zagrożeń? 3.Czy jesteśmy w stanie obronić siebie i najbliższych?

Jeśli nie potrafimy…to system edukacji w ujęciu całościowym wymienia się często jego podsystemy: szkolny, pozaszkolny i poszkolny

Podsystem szkolny Współczesny podsystem szkolny winien wyposażyć człowieka w aktualne podstawy wiedzy z zakresu bezpieczeństwa, stanowiące bazę i świadomość potrzeby samokształcenia, samoobrony, korzystania z ofert podsystemu pozaszkolnego i potrzeby edukacji permanentnej.

Podsystem szkolny ETAP I Etap nauczania Poziom nauczania Program nauczania ETAP I klasy I-III szkoły podstawowej kształcenie zintegrowane Program nauczania dla szkół podstawowych. Elementy ratownictwa i obrony cywilnej w blokach tematycznych i ścieżkach edukacyjnych nr DKW-4014-30/99[1]

Podsystem szkolny ETAP II Etap nauczania Poziom nauczania Program nauczania ETAP II klasy IV-VI szkoły podstawowej Ścieżka edukacyjna: edukacja prozdrowotna

Podsystem szkolny ETAP III Etap nauczania Poziom nauczania Program nauczania ETAP III gimnazjum Ścieżki edukacyjne: edukacja prozdrowotna, obrona cywilna Program nauczania dla szkół gimnazjalnych, ścieżka edukacyjna obrona cywilna nr DKW-4014-121/99

Podsystem szkolny ETAP IV Etap nauczania Poziom nauczania Program nauczania ETAP IV szkoły ponad-gimnazjalne, przysposobienie obronne Program nauczania dla szkół ponadgimnazjalnych nr DKOS-4015-34/02

Podsystem szkolny ETAP IV Etap nauczania Poziom nauczania Program nauczania ETAP IV szkoły wyższe, system przeszkolenia wojskowego studentów i absolwentów szkół wyższych oraz przysposobienie obronne studentów i studentek rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu oraz Ministra Zdrowia w sprawie sposobu przeprowadzania przysposobienia obronnego studentów i studentek (Dz. U. z 2003 r. Nr 174 poz. 1686 oraz Dz. U. z 2005 Nr 4, poz. 18)

Próba badania opinii o skutkach edukacji (Wrocław) /bliższe dane w materiałach/

Główne problemy 1) źródła wiedzy z problematyki bezpieczeństwa 2) teoretyczna znajomość problematyki, 3) ocena własnych praktycznych umiejętności, 4) ocena możliwości wykorzystania własnych teoretycznych i praktycznych umiejętności, 5) określenie potrzeb edukacyjnych.

Teoretyczna znajomość problematyki sytuacji kryzysowych we własnej ocenie badanej populacji jest ona niedostateczna w opinii 55%, dobra i wystarczająca w opinii 25%. Wśród opinii wyrażonej przez 65% badanych, brak jest systemu kształcenia, odpowiednich wydawnictw, a bez nich, zbyt trudne jest zapoznanie się z tą problematyką.

Ocena możliwości wykorzystania własnych teoretycznych i praktycznych umiejętności tylko 15% ankietowanych uznało, że mogłoby się podjąć skutecznych działań dla ratowania własnego dobytku, bliskich, ale tylko 25% wśród tej grupy, dawało gwarancję skuteczności tych działań.

Potrzeby edukacyjne własne potrzeby doskonalenia z dziedziny bezpieczeństwa odczuwa 75% ankietowanych. 70 % jest zdania, że edukacja w tej dziedzinie winna być powszechna i permanentna

Potrzeby edukacyjne, potwierdzenie Badania słuchaczy studium wojskowego Akademii Morskiej w Gdyni 69% widzi pilną potrzebę poszerzenia swojej wiedzy (także z zakresu radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych)

Wnioski 1. wciąż potrzebna jest nowa wiedza, adekwatna do nowych zagrożeń, pozwalająca na zapobieganie i skuteczne przeciwstawianie się im 2.niezbędny jest działający system kształcenia ustawicznego w problematyce bezpieczeństwa

Wnioski 3. Kto ma się tego podjąć? Samorząd lokalny zawsze był i jest nadal bardzo ważnym elementem systemu kształcenia a jego efektywność polega na działaniu w interesie całej społeczności lokalnej. Najłatwiej identyfikować się z samorządem na poziomie lokalnym, który najlepiej zna potrzeby ze strony społeczności lokalnej

Wnioski 4. System kształcenia lokalnego nie może działać w próżni i winien opierać się na systemie ogólnokrajowym, odzwierciedlającym potrzeby i aspiracje całego społeczeństwa. Państwo jest zainteresowane tym, aby przejawy społeczeństwa obywatelskiego umacniać, integrować, wspierać w funkcjonowaniu.

Wnioski Przykłady: -program edukacji bezpieczeństwa klas 1-3 -szkolenie liderów osiedlowych, -szkolenie ratowników, -ROSA,

Bezpieczeństwo Indywidualne w Domenie Bezpieczeństwa Indywidualnego, w obszarze indywidualnej aktywności człowieka, który przez tę aktywność może zagrażać, ale też chronić przed zagrożeniem nie są w stanie skutecznie zadziałać zewnętrzne systemy bezpieczeństwa.