Społeczny rzecznk niezmotoryzowanych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Wybrane inwestycje infrastrukturalne w zakresie transportu szynowego w województwie wielkopolskim Janusz Górny Polityka przestrzenna a transportowa.
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
Możliwości lokalizacji stacji KDP w zachodniej części woj. łódzkiego
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
KONFERENCJA ROZKŁADOWA
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
Czysty transport miejski
03/10/2008 Warsztat « Transport » Wystąpienie pani Jeannine MARQUAILLE Wiceprzewodniczącej Rady Regionu Nord - Pas de Calais odpowiedzialnej za sprawy.
"Potencjał inwestycyjny węzłów integracyjnych – obecne i przyszłe projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w Gminie Miasta Gdańska Dzięki bezzwrotnym.
Podsumowanie badań potoków podróznych na terenie Powiatu Krotoszyńskiego 1 kwartał 2007 Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Nowy rozkład jazdy i inwestycje taborowe KM. Ilość przewiezionych pasażerów w roku 2009: 51 mln Prognozowana ilość pasażerów w roku 2010: 53 mln Średnia.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kalendarz 2020.
W dniu 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów Spółki „Koleje Mazowieckie – KM”. W tym roku za opracowanie rozkładu, na podstawie przeprowadzonych.
KOMUNIKACJA ROWEROWA NA TERENIE MIASTA OTWOCK. KOALICJA ROWEROWA OTWOCK.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Transport drogowy na Mazowszu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Społeczny rzecznk niezmotoryzowanych Jak mogą zostać dokonane zmiany? Warszawa,13-ty marca, 2008 Społeczny rzecznk niezmotoryzowanych Krzysztof Rytel Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Warszawa rytel@poczta.onet.pl 1

o nas Zielone Mazowsze is local / regional ecological association based in Warsaw Projekt Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych jest projektem stowarzyszenia Zielone Mazowsze Projekt był finansowany z następujących źródeł: maj 2004 -maj 2005 Fundacja im. Stefena Batorego sierpień - grudzień 2005 Fundusz Inicjatyw Obywatelskich listopad 2005 - listopad 2006 grudzień 2006 - grudzień 2007 luty 2008 - grudzień 2008 Fundacja Fundusz Współpracy W ramach projektu zatrudniony był koordynator (Krzysztof Rytel), asystent (Wojciech Szymalski). W realizacji projektu wydatną pomocą służył personel administracyjny stowarzyszenia, a także jego członkowie i wolontariusze. 2

rowery Masa Krytyczna Największy comiesięczny przejazd rowerowy w Europie 3

akcje Pociąg dla Rospudy 4

doradztwo i konsulting Śląska Lekka Kolej - studium wykonalności wspólnie z Politechniką Krakowską, konsulting w zakresie kolei pasażerskich dla woj.: Opolskiego, Wielkopolski, Łódzkiego koncepcje sieci dróg rowerowych: - dzielnica Ursus, - dzielnica Ursynów, - gmina Białołęka, - gmina Wołomin, 5

tematyka Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych 1. Projektowanie i eksploatacja infrastruktury transportowej 3. Kolej Przeciwdziałanie likwidacji linii Dostosowanie rozkładów do potrzeb pasażerów Poprawa rentowności przewozów 2. Jakość komunikacji zbiorowej i prawa pasażera 4. Prawo Niezgodność PORD z Konwecją Wiedeńską Niewystarczające regulacje dla dróg rowerowych Brak możliwości uspokajania ruchu zgodnie z doświadczeniami i praktyką zachodnią 6

sukcesy Dopuszczenie przewożenia rowerów wszystkimi środkami transportu miejskiego - i to za darmo. Do 2005 roku rower wolno było przewozić jedynie metrem. Ale i to zaczęło przeszkadzać urzędnikom ZTM-u, i zgłosili projekt regulaminu odbierający i tę możliwość. Rzecznik poprosił radnych miasta nie tylko o odrzucenie tego projektu, ale także o zmianę regulaminu przewozów tak, by rowery można było przewozić także w autobusach i tramwajach. Po licznych zebraniach komisji i całej rady, radni przychylili się do propozycji Rzecznika. Co więcej zlikwidowali opłatę za bagaż. Tak więc, rower można nie tylko przewozić także autobusami i tramwajami, ale w dodatku - za darmo. W ciągu roku doświadczeń do ZTM-u nie trafiły żadne skargi związane z przewożeniem rowerów od współpasażerów. Nawiązana współpraca z radnymi pozwoliła na półtoraroczną obstrukcję prób podwyżki cen biletów, proponowaną co jakiś czas przez ZTM, aż ostatecznie z niej zrezygnowano. 7

sukcesy Utworzenie pasa tylko dla autobusów w ul. Modlińskiej Tarchomin to najbardziej oddalone od centrum osiedle w Warszawie. Mimo miejscami nawet czterech pasów ruchu w jedną stronę, rano wszystkie są zablokowane. Wytrwała akcja, dzięki zaangażowaniu mieszkańców i dziennikarzy, przyniosła wydzielenie pasa ruchu tylko dla autobusów. Choć bardzo często korzystają z niego także kierowcy samochodów osobowych, jazda autobusem jest teraz dużo szybsza. „W związku z [...] pismem dotyczącym pasa dla autobusów na ul. Modlińskiej, uprzejmie informuję, że opracowany przez Zarząd Dróg Miejskich projekt organizacji ruchu na wprowadzenie powyższego pasa został przeze mnie zaakceptowany 22 marca 2005. [...] ZDM informuje, że prace nad wprowadzeniem projektowanej organizacji ruchu już się rozpoczęły.” Inżynier Ruchu, 29 kwietnia 2005. Pas autobusowy na ulicy Modlińskiej utworzono 7 maja 2005. 8

sukcesy Udział w Radach Technicznych w ZDM i Inżyniera Ruchu Pierwsza asfaltowa ścieżka rowerowa w Warszawie 9

sukcesy Nowe linie autobusowe, nowe przystanki, zmiany rozkładów... „W odpowiedzi na pismo [...] Zarząd Transportu Miejskiego uprzejmie informuje, że od dnia 1.03.br. wprowadziliśmy nowy rozkład jazdy linii 511 uwzględniający wydłużenie godzin kursowania, zarówno w dzień powszedni jak i w dzień świąteczny.” Bogusław W. Borzym, ZTM, 4.03,2005 „Uwzględniając Pański postulat dotyczący objęcia komunikacją nocną osiedli Radiowo oraz Wólka Węglowa [...] przewidujemy, że odpowiednie korekty w układzie linii nocnych na terenie Bielan wprowadzimy do końca br” Bogusław W. Borzym, ZTM, 22.10.2004 10

sukcesy Uratowanie lokalnych linii kolejowych na Mazowszu. W 2004 roku wydawało się, że wszystkie lokalne linie kolejowe zostaną zlikwidowane. Latem zawieszono ruch na liniach Nasielsk - Tłuszcz - Pilawa - Łuków, Radom - Drzewica. Od następnego roku miały być znacznie ograniczone połączenia do Ostrołęki. Jedną z przyczyn tego stanu był brak zakupów lekkiego taboru - autobusów szynowych, dostosowanych pojemnością i niskimi kosztami eksploatacji dla lini lokalnych. W tym okresie urząd marszałkowski zupełnie nie widział jednak przyszłości dla takich lnii. Dzięki bardzo intensywanym działaniom: udziałom w sesjach sejmiku, współpracy z radnymi, zapraszaniem mieszkańców, demonstracjom, wypowiedziom w prasie udało się całkowicie zmienić politykę urzędu. Zakupiono 10 używanych szynobusów z Niemiec. Dzięki nim uratowano przed likwidacją linie do Ostrołęki i Czeremchy. W 2006 roku wznowiono ruch na linii Nasielsk - Sierpc. Kiedy wprowadzano rozkład jazdy na 2005 rok, rzecznik protestował przeciw ograniczeniu kursów na linii na Gdańsk oraz do Ostrołęki. W ostatnich dniach starego rozkładu przeprowadziliśmy badania pokazujące jak wiele osób korzysta z kasowanych pociągów. Pierwszego dnia po likwidacji większości pociągów do Ostrołęki mieszkańcy rozpalili ognisko na torach i nie zeszli dopóki nie przyjechał wicemarszałek województwa. Po kilku dniach pociągi przywrócono, w oparciu o nasze sugestie. Na linii gdańskiej dołożono brakujące pociągi w lutym. 11

kolej w Polsce Słaba oferta Pierwszy pociąg z tego kierunku - brak możliwości wykorzystania kolei w dojazdach do pracy 12

kolej w Polsce Pociagi pasażerskie Liczba pociągów pasa. na 0,15 2,19 0,74 0,83 Liczba pociągów pasa. na 1 km linii kolejowych 3,5 7 7,8 30 Liczba pociągów pas. dziennie (tys.)‏ 19,1 3,2 9,5 36,1 Długość sieci kolejowej (tys. km)‏ Polska Szwajcaria Czechy Niemcy 13

kolej w Polsce Inwestycje w linie kolejowe (19 000 km) i drogi krajowe 14

kolej w Polsce Linie kolejowe w eksploatacji 15

kolej w Polsce Stan linii kolejowych Railway lines + 6500 punktowych ograniczeń prędkości (!)‏ 16

kolej w Polsce Zmiany w prędkościach dopuszczalnych na liniach kolejowych 17

kolej w Polsce Naprawy torów 18

Raport 3/2006 Efektywność modernizacji linii kolejowych. Brzeg – Opole (100 mln €): dla pociągów osobowych czas jazdy taki sam jak przed modernizacją Mińsk Maz. – Siedlce (120 mln €): dla pociągów osobowych czas jazdy po modernizacjin 2 min. dłuższy(!) niż przed, dla pociagów pospiesznych tylko 3 min. krótszy. 19

Raport 3/2006 Przyczyny: Błędna identyfikacja potrzeb Modernizuje się główne linie - w relatywanie dobrym stanie Zbyt małe łuki na rozjazdach Zwykle r=300m v=40 km/h Niewłaściwy zakres prac 20

Raport 3/2006 Jak porównać efektywność różnych projektów? Przyjąć dobry wskaźnik efektywności! Za wskaźnik przyjęliśmy koszt skrócenia czasu jazdy o 1 minutę na 1 pociąg. 1. Podziel koszt projektu przez liczbę minut planowanego skrócenia czasu jazdy w ciągu dnia - uwzględnij, że skrócenie czasu jazdy może byc dla obu kierunków inne, - uwzględnij liczbę torów. 2. Podziel wynik przez liczbę pociągów w dobie - uwzględnij, że wiele pociągów nie kursuje codziennie, - uwzględniaj różne kategorie pociągów, 21

Raport 3/2006 Wyniki: 22

Raport 4/2006 Efektywność projektów kolejowych na okres 2007-13 Plan rządowy Nasza propozycja 26 216 min. Łączne skrócenie czasu jazdy w ciągu doby na całej sieci 34 693 min. 23

Raport 4/2006 Proponowane kryteria: 1. Więcej napraw, mniej pełnych modernizacji. 2. Prędkości na liniach pomiędzy największymi aglomeracjami min. 110 km/h, preferowane 130 -140 km/h i wyższe. 3. Spójność całego kraju, lepsze połacznia między wszystkimi regionami, zwłaszcza z regionami turystycznymi (wybrzeże i góry). 4. Priorytet dla kierunku północ - południe. 5. uzyskanie pierwszej linii z prędkością 200-250 km/h. 6. Unikanie jednoczesnego inwestowania w równoległe linie. 24

Raport 4/2006 2. Połączenia między największymi aglomeracjami Prędkości handlowe: 25

Raport 4/2006 26

Raport 5/2006 Efektywność wykorzystania autobusów szynowych Km dziennie: Godzin w ruchu dziennie: 27

Raport 4/2004 Linia kolejowa Tłuszcz - Ostrołęka badania frekwencji: 28

Rqport 4/2004 Linia kol. Tłuszcz - Ostrołęka 29

sukcesy Komitet Monitorujący SPO Transport. Rzecznik jest członkiem Komitetu Monitorującego Sektorowy Program Operacyjny Transport - czyli funduszy unijnych na transport w Polsce. Największym sukcesem było wpłynięcie na zwiększenie zakupów autobusów szynowych. Kiedy ministerstwo zmieniło zapis w Uzupełnieniu programu umożliwiwający skąłdanie wniosków na zakup taboru nie tylko przez przewoźnikó, ale także przez samorządy, rzecznik rozpropagował tę informację poiędzy urzędami marszałkowskimi i wspierał pwstawanie wniosków. Wkrótce okazało się, że spłynęło nadspodziewanie dużo wniosków i minister zdecydował się zwiększyć środki na to działąnie. Dzięki temu w kraju przybędzie prawie 30 szynobusów, które bardzo korzystnie wpłyną na ekonomikę przewozó lokalnych. Obecnie projekty taborowe są najsprawniej realizowane z całego programu. Innym podjętym działaniem było doprowadzenie do odrzucenia wysoce nieefektywnego projektu PKP Polskich Linii Kolejowych na rehabilitację tzw. wąskich gardeł (poświęcono mu Raport nr 2/2006). W rezultacie środki przesunięto na współfinansowanie I linii metra w Warszawie. 30 nowych szynobusów dla samorządów 30

podsumowanie Czynniki sukcesu w działaniach rzecznikowskich: Kwantyfikacja problemu: liczby, analizy, dane, porównania Doświadczenie kadr w danej dziedzinie (znajomość rzeczy od wewnątrz)‏ Profesjonalność działań rzecznikowskich i lobbingowych: - raporty, konferencje, wydawnictwa, internet - profesjonalne relacje z mediami - profesjonalne relacje z urzędnikami - zapewnienie wsparcia społeczeństwa Alternatywnie: wejście od wewnątrz lub na zasadach komercyjnych 31