Zarządzanie Wrocławskim Obszarem Metropolitalnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
1 Działanie Support for Cities w ramach programu Unii Europejskiej URBACT w Chorzowie Urząd Miasta Chorzów Hanna Pompa -Obońska.
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Strategia Rozwoju Koszalina
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
POROZUMIENIE SŁUŻY LUDZIOM OLSZTYN, PSL dla Warmii i Mazur STRATEGIA ROZWOJU.
Wrocławski Obszar Metropolitalny
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
UNIA EUROPEJSKA Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Przebudowa mostu nad rzeką Tywą w Pniewie,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
WROCŁAW, 27 MAJA 2010 PRODUKT TURYSTYCZNY, CZYLI JAK WĘDROWAĆ KOŁO WROCŁAWIA.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1. Departament Funduszy Europejskich Wrocław, lipiec 2014.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Strategia Rozwoju Poznania’ 2030
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Zarządzanie Wrocławskim Obszarem Metropolitalnym Sławomir Najnigier 20 kwietnia 2007

Wrocław Strategiczne atuty: Stolica Dolnego Śląska Miasto o 1000-letniej historii Obszar: 293 km2 Populacja: ok. 640.000 Ośrodek akademicki. Centrum kultury Centrum biznesu Strategiczne atuty: Metropolia Lokalizacja Międzynarodowe centrum biznesu Ośrodek akademicki

Obszary metropolitalne w „Koncepcji zagospodarowania Polski” 2005 „ Zgodnie z przyjętymi zasadami, w Polsce można wyróżnić 9 obszarów metropolitalnych, tzn. dużych miast, które wraz z otaczającymi je wysoko rozwiniętymi i szybko rozwijającymi się gminami są łącznie zamieszkiwane przez co najmniej 500 tys.” „Należy jednoznacznie stwierdzić, że wyróżnione obszary metropolitalne – poza warszawskim – kryteria jakościowe spełniają w niepełnym stopniu. Relatywnie najwięcej cech metropolitalnych mają obszary metropolitalne krakowski, poznański i wrocławski, nieco mniej zaś – trójmiejski. Pozostałe obszary metropolitalne kryteria jakościowe spełniają w mniejszym zakresie.”

Wrocław -dylemat: ilość czy jakość ? „Wrocław jest trzydziesty wśród najludniejszych miast UE, natomiast Bruksela (131 tys. mieszkańców) nie mieści się w pierwszej setce. Obie aglomeracje mają podobną wielkość. Jak znaleźć optymalny kompromis między wielkością miasta i jego znaczeniem?” (Strategia „Wrocław w perspektywie 2020 plus”)

Aglomeracyjny wymiar rozwoju Wrocławia Przyszłość Wrocławia zależeć będzie m.in. od: Rozbudowy i modernizacji regionalnego i aglomeracyjnego układu komunikacyjnego. Rozwoju transportu lotniczego i rozbudowy wrocławskiego lotniska. Radykalnej poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Rozwoju wyższych uczelni (państwowych i prywatnych). Ograniczenie regulacyjnych funkcji i omnipotencji państwa (w sferze publicznej i prywatnej). Rozwój społeczno-gospodarczy aglomeracji wrocławskiej.

Aglomeracyjny wymiar rozwoju Wrocławia Podstawowa konkluzja – nie „czy współpracować” lecz „jak współpracować” „Logika sytuacji wskazuje na konieczność transformacji Wrocławia w funkcjonalne i symboliczne jądro milionowej aglomeracji. Jak sprawnie przeprowadzić ten proces w warunkach niedostatku regulacji prawnych i deficytu zaufania?” (Strategia „Wrocław w perspektywie 2020 plus”)

dlaczego kooperacja ? Aglomeracyjny wymiar rozwoju Wrocławia - 1.Uświadomienie konieczności powstania spójnego bytu aglomeracyjnego: a/ Aglomeracja rozwija się szybciej niż Miasto, b/ koszty i korzyści obu stron nie są zbilansowane c/ małe gminy są elastyczniejsze w pozyskiwaniu inwestorów i lepiej sytuowanych mieszkańców (głównie wrocławian); d/ potencjalny konflikt jest groźny 2. Ewolucyjne formowanie aglomeracji poprzez poszukiwanie wspólnych korzyści i stopniowe poszerzanie kooperacji. 3. Dywersyfikacja zarządzania miastem poprzez zwiększanie uprawnień osiedli (Leśnica, Brochów, Psie Pole), aby uzyskiwały one autonomię zbliżoną do podmiotowości miejscowości satelitarnych. 4. Koncentracja działań i uwagi na wielkomiejskiej części Miasta, która staje się centrum aglomeracji.

Aglomeracyjny wymiar rozwoju Wrocławia - dlaczego kooperacja ? 5. Rozbrajanie zagrożeń dla aglomeracji, wynikłych bądź to z ambicji „imperialnych” Wrocławian, bądź prób przerzucania kosztów własnych na Wrocław. 6. Świadome sterowanie procesem formowania aglomeracji tak, aby miejscowości satelitarne nie zostały wchłonięte przez niekontrolowane rozlewanie się miasta. 7. Konieczność zachowania przez miejscowości satelitarne podmiotowości. Zapobieganie ich degradacji do roli sypialni, dzielnic fabrycznych i innych monofunkcji. 8. Spajanie aglomeracji sieciami infrastruktury, planowaniem, wspólnym rynkiem pracy i wspólnym zasobem usług (edukacyjnych, komunikacyjnych, kulturalnych, medycznych itd.). 9. Rozszerzenie systemu komunikacji publicznej na miejscowości aglomeracji. Szybkie linie tramwajowe i kolej aglomeracyjna. Skojarzone dojazdy do pracy.

Aglomeracyjny wymiar rozwoju Wrocławia - dlaczego kooperacja ? 10. Niedopuszczenie do uformowania aglomeracyjnego leja depresyjnego wysysającego zasoby ludzkie i materialne z miejscowości na przedpolu aglomeracji. 11. Skoordynowanie gry o pozyskiwanie inwestorów dla aglomeracji. Miękka konkurencja o lokalizację inwestorów w obrębie aglomeracji (a nawet regionu). 12.Rzetelne rozliczanie kosztów i zysków wynikających ze współpracy aglomeracyjnej i wspólnych inwestycji. 13. Kolej aglomeracyjna. 14. Przekształcenie Biura Rozwoju Wrocławia w jednostkę pracującą na rzecz rozwoju całej aglomeracji. 15. Przygotowanie kolejnej Strategii Wrocławia jako strategii aglomeracyjnej.

Wrocław a otocznie - demografia Zagrożenia długoterminowe – prognoza ruchu naturalnego w latach 2003-2020 GUS

Historia kooperacji 4 października 1999 roku w Oleśnica powstaje Komitet Planu Strategicznego Aglomeracji Wrocławskiej. W jego skład weszli: Prezydent Wrocławia, starostowie sześciu powiatów otaczających Wrocław: wrocławskiego ziemskiego, trzebnickiego, oleśnickiego, oławskiego, średzkiego i wołowskiego oraz burmistrzowie i wójtowie 13 gmin. W 2000 roku Komitet przyjął diagnozę sytuacji społeczno-gospodarczej obszaru aglomeracji wrocławskiej, W 2001 roku Komitet zaakceptował projekt dokumentu o nazwie: Strategia integracji przestrzennej i gospodarczej aglomeracji wrocławskiej Proces „ratyfikacji” - jedyny przypadek w Polsce przyjęcia jednobrzmiącego dokumentu aż przez 32 niezależne od siebie rady jednostek samorządowych.

Ustalenia Strategii integracji przestrzennej i gospodarczej aglomeracji wrocławskiej Wizja Aglomeracja Wrocławska  zintegrowana nowoczesna jednostka urbanistyczna o charakterze metropolitalnym. Misja Pełnienie roli ponadregionalnego bieguna rozwoju gospodarczego i społecznego w południowo-zachodniej części kraju. Cel nadrzędny Osiągnięcie wysokiej jakości życia społeczności aglomeracji poprzez integrację jej przestrzeni w jeden organizm społeczno-gospodarczy.

Obszary kooperacji wg „Strategii integracji przestrzennej i gospodarczej aglomeracji wrocławskiej” W dokumencie określono trzy główne dziedziny integracyjne: 1.Przestrzeń Komunikacja Ład przestrzenny Infrastruktura techniczna 2. Gospodarka Struktura gospodarki Sektor małych i średnich przedsiębiorstw 3 Społeczeństwo Społeczność lokalna Bezpieczeństwo publiczne Mieszkalnictwo

Ustalenia Strategii integracji przestrzennej i gospodarczej aglomeracji wrocławskiej W październiku 2003 roku utworzono 8 zespołów roboczych: 1.Zespół ds. Planowania Przestrzennego i Mieszkalnictwa. 2.Zespół ds. Edukacji. 3.Zespół ds. Komunikacji (z podzespołami ds. komunikacji samochodowej, kolejowej i lotniczej). 4. Zespół ds. Społecznych i Służby Zdrowia. 5. Zespół ds. Turystyki i Rekreacji. 6. Zespół ds. Rynku Pracy. 7. Zespół ds. Finansowych. 8. Zespół ds. Kształtowania Środowiska i Rolnictwa.

Wrocławski Obszar Metropolitalny –planowanie przestrzenne 16 lutego 2003 r. zawarte zostało porozumienie o wspólnym sporządzeniu PZP WrOM. W granicach WrOM znalazł się Wrocław i 8 powiatów z 43 gminami zamieszkiwany przez ok. 1 164 tys. mieszkańców.

Wrocławski Obszar Metropolitalny- planowanie przestrzenne Sporządzono syntezę planowanego rozlokowania układu terenów zabudowy mieszkaniowej, aktywności gospodarczej, rekreacyjnej zabudowy mieszkaniowej i dużych koncentracji usługowych

Wrocławski Obszar Metropolitalny- planowanie przestrzenne Sporządzono Modelu planowanego rozwoju przestrzennego obszaru metropolitalnego.

Wrocławski Obszar Metropolitalny- planowanie przestrzenne 26 października 2006 r. Sejmik Województwa Dolnośląskiego podejmuje uchwałę o przystąpieniu do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego

Wrocławski Obszar Metropolitalny – transport Podstawowe konflikty transportowe w obszarze Wrocławskim Obszarze Metropolitalnym

Wrocławski Obszar Metropolitalny – transport Podstawowe konflikty transportowe w obszarze WrOM

Wrocławski Obszar Metropolitalny – transport Podstawowe konflikty transportowe w obszarze WrOM

Wrocławski Obszar Metropolitalny – drogi

Wrocławski Obszar Metropolitalny – transport publiczny Rodzaje kolejowych przewozów pasażerskich: Przewozy krajowe i międzyregionalne REG: Przewozy regionalne w obrębie województwa dolnośląskiego, w tym przewozy o podwyższonej częstotliwości (Wrocław – Legnica, Wrocław – Wałbrzych oraz Wrocław – Kłodzko) AGLO: Przewozy aglomeracyjne w relacjach: łączące Wrocław z Oleśnicą, Jelczem, Oławą, Wołowem i Żmigrodem KM: Przewozy miejskie: Nowy Port Lotniczy – Wrocław Główny oraz Leśnica - Wrocław Świebodzki

Wrocławski Obszar Metropolitalny – transport publiczny Przyjęta w 2001 roku Strategia Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej zakłada m.in., że obszar aglomeracji musi docelowo być obsługiwany przez j e d n o l i t y system transportu zbiorowego zapewniający powszechną dostępność do poszczególnych rejonów obszaru i stanowiący alternatywę dla komunikacji indywidualnej Płaszczyzny integracji: - integracja przestrzenna, - integracja funkcjonalna, - integracja taryfowa, - ujednolicony system finansowania, - zintegrowana informacja i promocja, - wspólne zarządzanie systemem.

Wrocławski Obszar Metropolitalny – transport

Wrocławski Obszar Metropolitalny – transport Możliwe zasady dofinansowania kosztów operacyjnych: Dla REG 1,2 i 3 - z budżetu samorządu województwa Dla AGLO 1,2,3,4 i 5 – z budżetów samorządu województwa i samorządów lokalnych (Wrocław, powiaty, miasta i gminy) Dla KM 1 i 2 – z budżetów Wrocławskiego Portu Lotniczego oraz Miasta Wrocławia Uwaga: potrzebne jest uchwalenie ustawy o transporcie publicznym

Wrocławski Obszar Metropolitalny – transport lotniczy W 2006 roku prognozowany jest wzrost ruchu pasażerskiego o ok. 75%.

Wrocławski Obszar Metropolitalny – infrastruktura techniczna Nowy terminal w roku 2010

Wrocławski Obszar Metropolitalny – infrastruktura techniczna Rozbudowa systemu wodociągowego

Wrocławski Obszar Metropolitalny – infrastruktura techniczna Rozbudowa systemu kanalizacyjnego

Wrocławski Obszar Metropolitalny – gospodarka Atrakcyjność inwestycyjna podregionów 2006 dla działalności przemysłowej – wg IBnGR

Wrocławski Obszar Metropolitalny – gospodarka Atrakcyjność inwestycyjna podregionów 2006 dla działalności usługowej – wg IBnGN

Wrocławski Obszar Metropolitalny – gospodarka Atrakcyjność inwestycyjna podregionów 2006 dla działalności zaawansowanej technologicznie – wg IBnGR

Wrocławski Obszar Metropolitalny – gospodarka Przyciąganie inwestorów: akcjonariusze Spółki Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A.: Miasto Wrocław - 98,20% akcji Gmina Brzeg Dolny- 0,36% Gmina Kobierzyce- 0,27% Gmina Długołęka- 0,18% Gmina Miękinia- 0,18% Gmina Oborniki Śląskie - 0,18% Gmina Oława -0,18% Gmina Święta Katarzyna - 0,18% Gmina Wisznia Mała -0,14% Gmina Czernica- 0,11% Gmina Kostomłoty- 0,02%

Wrocławski Obszar Metropolitalny – edukacja Jak tworzyć wspólną sieć szkół - proces przemieszczania się uczniów na przykładzie Dolnego Śląska

Wrocławski Obszar Metropolitalny – inne formy współpracy Turystyka – Wrocławska Organizacja Turystyczna. Programy Unii Europejskiej (np. VIA Regia) Badanie rynku pracy aglomeracji wrocławskiej Wspólny Urząd Pracy z Powiatem Wrocławskim Budowanie instytucji rynku pracy dla absolwentów Budowanie sieci kształcenia permanentnego Ochrona środowiska – Związek Międzygminny Zlewni Ślęzy i Oławy ......

Obszary metropolitalne – co dalej ? Potrzeba nowych regulacji Problem 1: regulacje aglomeracyjne czy metropolitalne ? Problem 2: powiat metropolitalny (aglomeracyjny), związek czy instytucje sektorowe, inne rozwiązania. Problem 3: co z powiatami ? Problem 4 : związek przymusowy czy dobrowolny ? standardowy czy indywidualny zakres działania związku ? Problem 5: kto chce reform ?

Dziękuję za uwagę Sławomir Najnigier