FORMY POMOCY DZIECIOM Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU SŁUCHU NA TERENIE PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM OPRACOWANIE: mgr.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
DZIAŁALNOŚĆ ORZECZNICZA PORADNI PSYCHOLGICZNO – P EDAGOGICZN EJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM w latach 2007/2008 i 2008/2009 na rzecz dzieci i młodzieży z.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Doradztwa Zawodowego i dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi w Łodzi al. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
placówka przyjazna uczniom
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

FORMY POMOCY DZIECIOM Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU SŁUCHU NA TERENIE PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM OPRACOWANIE: mgr DOROTA CHMIELEWSKA surdopedagog-logopeda

ZGŁASZANIA DZIECI NA TERAPIĘ DROGI PO KONSULTACJI NA TERENIE PORADNI SKIEROWANIE Z INSTYTUCJI MEDYCZNEJ PO PRZESIEWOWYCHBADANIACH SŁUCHU NA TERENIE SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI BEZPOŚREDNIO PRZEZ RODZICÓW SKIEROWANIE Z INSTYTUCJI OŚWIATOWEJ

O PRZEPROWADZENIE BADANIA RODZIC SKŁADA WNIOSEK O PRZEPROWADZENIE BADANIA I WYDANIE OPINII ORZECZENIA

OPINIE I ORZECZENIA WYDAJE SIĘ PO PRZEPROWADZENIU WIELOSPECJALISTYCZNEJ DIAGNOZY PRZEZ ZESPÓŁ PSYCHOLOG PEDAGOG (SURDOPEDAGOG, TYFLOPEDAGOG) Z WYKORZYSTANIEM DOKUMENTACJI Z PRZEBIEGU LECZENIA LOGOPEDA Określenie rodzaju i głębokości niedosłuchu oraz zastosowanego protezowania ( klasyczny aparat, implant, aparat kostny)

PORADNIA WYDAJE DLA DZIECKA Z WADĄ SŁUCHU OPINIĘ ORZECZENIE - o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju - o udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - o dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb - o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci słabo słyszących dla dzieci niesłyszących z lekkim niedosłuchem ( 20-40dB) ze znacznym niedosłuchem (70-90dB) z umiarkowanym niedosłuchem (40-70dB) z głębokim niedosłuchem ( ponad 90dB) Klasyfikacja wad słuchu wg zaleceń Międzynarodowego Biura Audiofonologii Orzeczenie wydawane na dany etap edukacyjny: - przedszkolny - gimnazjalny - klas I - III - ponadgimnazjalny - klas IV - VI

PONADTO DZIECKO MOŻE OTRZYMAĆ ORZECZENIE O POTRZEBIE INDYWIDUALNEGO ROCZNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO O POTRZEBIE INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA O POTRZEBIE ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH (INDYWIDUALNYCH / GRUPOWYCH)

OPTYMALNE FORMY POMOCY ODPOWIEDNIE DLA KONKRETNEGO DZIECKA PO PRZEPROWADZONEJ DIAGNOZIE ZESPÓŁ OKREŚLA OPTYMALNE FORMY POMOCY ODPOWIEDNIE DLA KONKRETNEGO DZIECKA DO REALIZACJI NA TERENIE PRZEDSZKOLA SZKOŁY PORADNI PLACÓWKI REALIZUJĄCEJ WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

93% DZIECI Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU SŁUCHU DIAGNOZOWANYCH W PORADNI OTRZYMUJE SPECJALISTYCZNĄ POMOC TERAPEUTYCZNĄ NA TERENIE NASZEJ PLACÓWKI. SĄ TO DZIECI Z 12 GMIN: PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, WOLBÓRZ, MOSZCZENICA, CZARNOCIN, GRABICA, WOLA KRZYSZTOPORSKA, ROZPRZA, GORZKOWICE, RĘCZNO, ALEKSANDRÓW, SULEJÓW, ŁĘKI SZLACHECKIE

Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU SŁUCHU REWALIDACJĄ W PORADNI OBEJMOWANE SĄ DZIECI W WIEKU: 0 - 3 LATA 3 - 6 LAT ORAZ UCZNIOWIE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, GIMNAZJALNYCH, PONADGIMNAZJALNYCH Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU SŁUCHU Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆIĄ SPRZĘŻONĄ ( WADA SŁUCHU I INNA NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ)

REWALIDACJĘ PROWADZĄ SPECJALIŚCI: SURDOPEDAGOG LOGOPEDA TYFLOPEDAGOG REHABILITANT RUCHOWY PSYCHOLOG PSYCHOTERAPEUTA

FORMY POMOCY REWALIDACJA DZIECKA PORADNICTWO DLA NAUCZYCIELI POMOC RODZINIE Indywidualna terapia Indywidualne konsultacje Konsultacje na terenie poradni Uczestniczenie w Radach Pedagogicznych przedszkoli i szkół Terapia grupowa Grupa wspierająca Turnus rehabilitacyjny Terapia rodzinna Spotkania konsultacyjne na terenie szkół w zespołach: nauczyciel, pedagog, rodzic

INDYWIDUALNY PROGRAM REWALIDACJI DLA KAŻDEGO DZIECKA PRZYGOTOWYWANY JEST INDYWIDUALNY PROGRAM REWALIDACJI ZAWIERAJĄCY ROZPOZNANIE CELE TERAPEUTYCZNE FORMĘ TERAPII METODY RODZAJE ĆWICZEŃ POMOCE PRZEWIDYWANE EFEKTY TERAPII SPOSOBY EWALUACJI PROGRAMU

TERAPIA INDYWIDUALNA STYMULACJA NARZĄDU MOWY WYCHOWANIE SŁUCHOWE Ćwiczenia oddechowe Ćwiczenia fonacyjne Ćwiczenia motoryki artykulacyjnej WYCHOWANIE SŁUCHOWE Świadomość dźwięku Lokalizacja źródła dźwięku Rozwój słyszenia na odległość Dyskryminacja bodźców Zabawy głosem Audytywne sprzężenie zwrotne ROZWIJANIE ROZUMIENIA MOWY W oparciu o przeżywane sytuacje utrwalone na fotografiach; w prowadzonych przez rodziców kronikach czy zeszytach ćwiczeń W oparciu o dostępne pomoce dydaktyczne ROZWIJANIE EKSPRESJI MOWY Powtarzanie Nazywanie Tworzenie wypowiedzi Doskonalenie artykulacji ĆWICZENIA UAKTYWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ JAKO KOMPENSACJĘ USZKODZONEGO SŁUCHU ĆWICZENIA DOSKONALĄCE MOTORYKĘ MAŁĄ

METODY PRACY Z DZIECKIEM Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU SŁUCHU AUDYTYWNA – bazująca na słuchu AUDYTYWNO – WERBALNA – wykorzystująca resztki słuchowe w celu naturalnego rozwijania mowy WERBO – TONALNA – przyporządkowująca określonej głosce odpowiedniego ruchu i rekwizytu LOGOPEDYCZNE – fonetyczne, mechaniczne PEDAGOGICZNE – wczesnej nauki czytania ( Cieszyńska) 18 – struktur wyrazowych (Kujawa, Kurzyna); syntetyczno – analityczna metoda sylabowa (Mickiewicz,Wojak, Grabałowska, Jastrząb); PRACA Z KOMPUTEREM – programy: WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU, LOGOGRY, ZABAWY SŁOWEM, CZYTAM I PISZĘ ; MÓWIĄCE OBRAZKI

PAKIETY EDUKACYJNE, AUDIOGRY MULTIMEDIALNE PROGRAMY TERAPEUTYCZNE ŚRODKI DYDAKTYCZNE WYKORZYSTYWANE W BEZPOŚREDNIEJ PRACY Z DZIEĆMI SŁABO SŁYSZĄCYMI I NIESŁYSZĄCYMI PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW ,,SŁYSZĘ’’ PAKIETY EDUKACYJNE, AUDIOGRY MULTIMEDIALNE PROGRAMY TERAPEUTYCZNE

TERAPIA GRUPOWA UDZIELANIE POMOCY RODZICOM DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH Prowadzona z dziećmi małymi ( do 6 r.ż.) w oparciu o Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne oraz elementy logorytmiki i wychowanie słuchowe , we współpracy z pedagogiem-rehabilitantem ruchowym UDZIELANIE POMOCY RODZICOM DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH W zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju dzieci i kontynuowania rewalidacji na terenie domu. W zakresie uprawnień do korzystania ze świadczeń rodzinnych i zwolnień z opłat. W zakresie korzystania z dofinansowania ze środków PEFRON TURNUS REHABILITACYJNY Organizowany dla całych rodzin w atrakcyjnych miejscowościach, w ośrodkach spełniających odpowiednie dla rehabilitacji warunki. Łączy elementy terapii grupowej, indywidualnej i wypoczynku rodzinnego. Byliśmy w Mielnie oraz Jarosławcu.

PORADNIA WSPÓŁPRACUJE Z INSTYTUTEM FIZJOLOGII I PATOLOGII SŁUCHU W WARSZAWIE PROWADZĄC BADANIA PRZESIEWOWE SŁUCHU I WZROKU W PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH Z REJONU DZIAŁANIA PORADNI POCZĄWSZY OD ROKU SZKOLNEGO 2001/2002

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ