Kuratorium Oświaty w Łodzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Dziecko przewlekle chore w przedszkolu/ szkole - aspekty prawne
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
Szczecin, 4 października 2012 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Indywidualne nauczanie
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
II Ogólnopolska Debata Łódź, 10 kwietnia 2014 r. Efektywne kształcenie osób z niepełnosprawnościami szansą na ich sukces zawodowo-społeczny.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Kuratorium Oświaty w Łodzi Model kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie oświaty

Specjalne potrzeby edukacyjne SPECJALNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ UCZNIOWIE ZDOLNI Wzmocnienie potencjału rozwojowego SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ NORMA INTELEKTUALNA NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA DYSLEKSJA DYSGRAFIA DYSORTOGRAFIA DYSKALKULIA ADHD Uczniowie niewidomi, słabowidzący, niesłyszący, słabosłyszący, z chorobami przewlekłymi, z zaburzeniami psychicznymi, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem, z upośledzeniem umysłowym, niedostosowani społecznie, zagrożoni niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania. UCZNIOWE ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI TO GRUPA NIEZWYKLE ZRÓŻNICOWANA 2

Kierunki proponowanych zmian: - kontynuacja zmian dokonanych od 1. 09 Kierunki proponowanych zmian: - kontynuacja zmian dokonanych od 1.09.2009 r. w obszarze podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego uczniowie wybitnie uzdolnieni, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z trudnościami w uczeniu się, zwiększenia efektywności świadczonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jak również podtrzymywanie więzi rodzinnych oraz integracji dzieci i młodzieży w społeczności lokalnej, kompetentna i odpowiednio wspomagana kadra pedagogiczna w zakresie indywidualizacji nauczania, udzielająca wsparcia uczniom mającym trudności w nauce, ale też tym zdolnym, chętnie rozwijającym swoje zainteresowania, organizacja pracy szkoły skutecznie zaspokajająca indywidualne potrzeby, trudności i zainteresowania uczniów (w tym likwidacja barier). Od 1.09.2009 r. Każda klasa I SP i I G realizuje nową PP, która sformułowana jest językiem konkretnych wymagań, podkreśla indywidualizację zmiany. Oferta szkoły powinna być szeroka, taka, która zareaguje na każdą pomoc, wsparcie np. dziecko nie radzi sobie z matematyką, powróciło z zagranicy. SP powinna być takim miejscem, gdzie rozpoznaje się ryzyko specyficznych trudności. W kolejnych etapach edukacyjnych ważną rolę zajmie doradztwo edukacyjno – zawodowe. Nauczyciele chcąc osiągnąć lepsze efekty dydaktyczne i wychowawcze muszą doskonalić swoje umiejętności zawodowe. Trudności jakie napotyka dziecko w szkole powinny być dla nich wskazówką jak należy doskonalić metody, proces nauczania.

Model zmian Edukacja przedszkolna – wczesna obserwacja i ocena dojrzałości, gotowości szkolnej dziecka. Szkoła podstawowa – rozpoznawanie specyficznych trudności w nauce, uzdolnień i predyspozycji uczniów oraz udzielanie im indywidualnego wsparcia. Gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne – przygotowanie do wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej, zapewnienie informacji i poradnictwa zawodowego. , 4

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114 - SP – I etap, rozpoznanie specyficznych trudności w uczeniu się, - powołanie Zespołu nauczycieli i specjalistów, - dla uczniów z opinią lub orzeczeniem (z wyjątkiem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) Zespół zakłada Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia - wspieranie przez przedszkole/szkołę dziecka przewlekle chorego 5

rozszerzenie zadań poradni o współpracę z przedszkolem/szkołą 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz.46 rozszerzenie zadań poradni o współpracę z przedszkolem/szkołą realizacja zadań poza poradnią doprecyzowanie obowiązkowych elementów opinii udzielanie nauczycielom, na ich wniosek, pomocy i wsparcia , 6

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej Dz. U. z 2002 r. Nr 223, poz.1869 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Dz. U. z 2005 r. Nr 52, poz. 467 ze zm.; z 2005 r. Dz. U. Nr 212, poz. 1767 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach. Dz. U. z 2005 r. Nr 19, poz. 166

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych Dz. U. z 2005 r. Nr 19, poz. 167 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół . Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624, zmiany: Dz. U. z 2002r. Nr 10, poz. 96, Dz. U. z 2003 r. Nr 146, poz.1416, Dz. U. z 2004 r. Nr 66, poz.606, Dz. U. z 2005r. Nr 10, poz. 75, Dz. U. z 2007r. Nr 35, poz. 222 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz.562; zm. z 2007 r. Nr 130, poz. 906, z 2008 r. Nr 3, poz. 9, Nr 178, poz.1097, oraz z 2009 Nr 58, poz. 475, Nr 83, poz. 694, Nr 141, poz.1150.

KSZTAŁCENIE UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI to specjalistyczna usługa edukacyjna, oferowana uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, której jakość nie jest zależna od formy kształcenia. W zawiązku z tym każda placówka, przyjmująca dziecko z orzeczeniem lub opinią, powinna być przygotowana do zorganizowania kształcenia zgodnie ze wskazaniami wynikającymi z orzeczenia/opinii. To wymaga: przygotowania organizacyjnego placówki, przygotowania programowego (IPE), przygotowania metodyczno-terapeutycznego nauczycieli, podjęcia współpracy z podmiotami działającymi na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowania uczniów, przygotowania rodziców. 9

UCZENIE SIĘ DZIECKA ZE SPE „NA SPOSÓB SZKOLNY” INDYWIDUALNY PROGRAM Funkcja edukacyjna Funkcja terapeutyczna zestaw działań wzmacniających rozwój ucznia w zakresie usprawniania zaburzonych funkcji, kompensowania braków, wspierania ogólnego rozwoju psychofizycznego, społecznego adaptacja podstawy programowej do możliwości uczniów z niepełnosprawnością 10

Dostosowanie edukacyjne powinno opierać się na podstawach rzetelnej, kompleksowej diagnostyki oraz możliwie szerokim, kompetentnym poradnictwie i wyborze odpowiedniej formy kształcenia. 11

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA to proces wspólnego kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z ich zdrowymi rówieśnikami, przy jednoczesnym zapewnieniu poczucia przynależności do społeczności szkolnej i zabezpieczeniu koniecznego dla nich wsparcia (technicznego, metodycznego, psychospołecznego, organizacyjnego) wynikającego z niepełnosprawności. 12

Projekt systemowy - Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – w ramach Priorytetu III PO KL, Działania 3.3, Podziałania 3.3.3. Organizator - Ministerstwo Edukacji Narodowej w partnerstwie z Akademią Pedagogiki Specjalnej w Warszawie Cele projektu: zapewnienie świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak najbliżej dziecka/ucznia, w środowisku jego nauczania i wychowania, tj. w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej oraz poprawa jakości systemu kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi W lipcu została uruchomiona platforma internetowa, gdzie zamieszczona jest promocja projektu oraz materiały szkoleniowe dostępne dla Liderów http://efektywnoscksztalcenia.aps.edu.pl Zadania Liderów: przygotowanie i przeprowadzenie spotkań konsultacyjno-informacyjnych z kadrą zarządzającą i pedagogiczną szkół i placówek – X – XII 2010 r.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego   „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych” projekt systemowy OKRES REALIZACJI PROJEKTU: lata 2010 - 2013 ZAŁOŻENIA PROJEKTU: Projekt skierowany jest do uczniów klas I - III szkół podstawowych i ma na celu wspomóc wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym w zakresie indywidualizacji nauczenia w klasach I-III szkół podstawowych.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych”   WARUNKI UBIEGANIA SIĘ O WSPARCIE: Szkoły objęte wnioskiem muszą spełniać standardy I - III określone w Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych” Organy prowadzące, biorąc udział w projekcie, będą mogły pozyskać środki na: sfinansowanie zajęć dodatkowych wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego, w zależności od rozpoznanych potrzeb uczniów klas I – III szkół podstawowych, doposażenie bazy dydaktycznej w materiały wynikające z procesu indywidualizacji, w tym w sprzęt specjalistyczny.

Wychowywać to stwarzać rozsądne więzy, które dają dziecku radość z własnego rozwoju Dziękuję za uwagę