Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych Association of Economic Consultants in Poland Członek FEACO i ICMCI Member of FEACO & ICMCI Warszawa, 27 września.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
WYPŁATY NALEŻNOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Prowadzący: Hubert Nowak
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Od ogłoszenia do zamówienia
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Kryteria oceny ofert oraz zabezpieczenie należytego wykonania umowy w postępowaniach publicznych 26 października 2010.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Przygotowanie ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.z 2004r. nr 19 poz.177 z późn.zm)
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ponadregionalne projekty zamknięte.
Nowelizacja ustawy i jej cele
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych Jawor, 12 października 2010 r. Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych Regionalnego.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Prawo zamówień publicznych Adwokat Łukasz Bochenek
Pracownicze dane osobowe
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Usługi leśne na 2016r. Nadleśnictwa Ustka Ustka, 16 listopada 2015.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
„Poręczenia K-PFPK szansą na rozwój Twojego biznesu” r.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Wprowadzenie Zamówienia publiczne są największym w kraju rynkiem, przez który przepływają strumienie finansowe środków budżetowych oraz ogromna część środków.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 24 czerwca 2019 r.
Zamówienia publiczne - szkolenie
Zapis prezentacji:

Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych Association of Economic Consultants in Poland Członek FEACO i ICMCI Member of FEACO & ICMCI Warszawa, 27 września 2005 r. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Schemat B, Działanie 2.3 Błędy oferentów i ich skutki w ramach postępowań przetargowych prowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ___________________________________________________________________

1.Rozwój konsultingu w Europie. 2.Podstawowe informacje o Stowarzyszeniu i jego działalności. 3.Certyfikacja konsultantów CMC. Konferencja – Warszawa, r. 2 Program prezentacji I.Podstawy Prawne procedur przeprowadzanych przez PARP. II.Najistotniejsze skutki obowiązywania ustawy Prawo Zamówień Publicznych w zakresie obowiązków Oferentów w ramach procedur obowiązujących w SPO RZL Schemat B, Działanie 2.3. III.Uwarunkowania formalne ofert jako największa bolączka oferentów. IV.Najczęściej spotykane błędy w ofertach V.Fragmenty protokołów dotyczące odrzucenia ofert. VI.Podsumowanie.

3 Konferencja – Warszawa, r. I. Podstawy I. Podstawy prawne procedur przeprowadzanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości: W procedurach przeprowadzanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U ze zm.). Zasada ta wynika z samej ustawy Prawo zamówień publicznych (art. 3 ust. 1 pkt 6) umowy).

4 Konferencja – Warszawa, r. II. II. Najistotniejsze skutki obowiązywania ustawy Prawo Zamówień Publicznych w zakresie obowiązków Oferentów w ramach procedur obowiązujących w SPO RZL Schemat B, Działanie 2.3. Obowiązek stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie trybu składania ofert. Rygorystyczne zapisy co do warunków jakie muszą być spełnione przez podmioty uczestniczące w postępowaniu przetargowym: np. art. 22 i art. 24 ustawy

5 Konferencja – Warszawa, r. III. III. Uwarunkowania formalne ofert jako największa bolączka oferentów. Art. 22 i art. 24 ustawy Prawo zamówień publicznych są to dwa podstawowe przepisy wyliczające przesłanki, od spełnienia których uzależniona jest możliwość uczestnictwa w przetargu. Dodatkowe uwarunkowania tworzą natomiast zapisy Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Niejednokrotnie oferenci składający oferty spełniają te uwarunkowania, jednakże poprzez swoje niedopatrzenia nie potrafią ich w odpowiedni sposób udokumentować.

6 Konferencja – Warszawa, r. IV. IV. Najczęściej spotykane błędy w ofertach składanych przez oferentów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego RZL Schemat B Działanie 2.3. Brak dokumentów lub (i) oświadczeń potwierdzających spełnienie warunków uczestnictwa w postępowaniu co w świetle art. 24 ust. 2 pkt 3) ustawy stanowi podstawę wykluczenia z postępowania. Najczęściej brakującym dokumentem jest aktualny odpis z Rejestru Przedsiębiorców KRS. Wielokrotnie się zdarza, iż przedsiębiorcy doręczają odpisy ze zbyt odległą datą wydania.

7 Konferencja – Warszawa, r. IV. IV. Najczęściej spotykane błędy w ofertach składanych przez oferentów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego RZL Schemat B Działanie 2.3. Wielokrotnie zmawiający chcąc zagwarantować sobie udział w postępowaniu tylko doświadczonych oferentów, żądają od nich dokumentów potwierdzających wykonanie projektów o określonych parametrach. Często zdarza się, iż oferenci składają dokumenty świadczące, iż określony projekt jest realizowany. Tymczasem chodzi tu o dokument, z którego wynika, iż w rzeczywistości projekt został już w pełni wykonany w sposób prawidłowy. Projekt zrealizowany przez jednego z wykonawców wchodzących w skład konsorcjum, spełniający oczekiwania Zamawiającego pod względem kryteriów określonych przez SIWZ, może być zakwalifikowany jako dorobek całego konsorcjum.

8 Konferencja – Warszawa, r. IV. IV. Najczęściej spotykane błędy w ofertach składanych przez oferentów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego RZL Schemat B Działanie 2.3. Często dochodzi do błędnego posługiwania się instytucją wadium. Wadium może być wnoszone w następujących formach: w pieniądzu, w poręczeniach bankowych, w gwarancjach bankowych, w gwarancjach ubezpieczeniowych, w poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Poręczenie i gwarancja muszą być wystawione na wszystkich członków konsorcjum. Tymczasem wielokrotnie zdarza się, iż gwarancje i poręczenia wystawiane są na jednego członka konsorcjum (przeważnie na lidera konsorcjum), co stanowi podstawę do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy.

9 Konferencja – Warszawa, r. IV. IV. Najczęściej spotykane błędy w ofertach składanych przez oferentów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego RZL Schemat B Działanie 2.3. Wszyscy członkowie konsorcjum zobowiązani są do złożenia dokumentów potwierdzających zaistnienie określonych przesłanek, od których uzależnione jest dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym. Zasada ta dotyczy również dokumentów, które świadczą, iż nie zachodzą okoliczności wykluczającego wykonawcę z przetargu. Powyższe obowiązki nie są dotrzymywane. Przykładem jest złożenie zaświadczeń o niekaralności dotyczących członków zarządu tylko jednego członka konsorcjum.

10 Konferencja – Warszawa, r. IV. IV. Najczęściej spotykane błędy w ofertach składanych przez oferentów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego RZL Schemat B Działanie 2.3. W zakresie tworzenia konsorcjum, ustawa wprowadza odpowiednie wymogi dotyczące ustanowienia pełnomocnika reprezentującego konsorcjum. Niestety bardzo często zdarza się, iż do oferty nie zostało dołączone pełnomocnictwo lub umowa konsorcjum zawierająca w swojej treści pełnomocnictwo od konsorcjantów dla lidera konsorcjum.

11 Konferencja – Warszawa, r. V. V. Fragmenty protokołów dotyczące odrzucenia ofert. Wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania na podstawie przepisu art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dostarczone przez ww. wykonawców wadium w formie gwarancji ubezpieczeniowej obejmuje swoim zakresem jedynie roszczenia Zamawiającego z tytułu związanych z postępowaniem działań lub zaniechań tylko jednego spośród nich. Zgodnie z § 12 ust. 5 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w przypadku gdy wykonawcy ubiegają się wspólnie o udzielenie zamówienia, gwarancja ubezpieczeniowa musi obejmować swym zakresem wszelkie roszczenia Zamawiającego z tytułu związanych z postępowaniem działań lub zaniechań każdego z nich. Ponieważ dostarczona gwarancja ubezpieczeniowa nie spełnia tegoż wymogu, ww. wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania na podstawie przepisu art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, który stanowi, iż z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie wnieśli wadium

12 Konferencja – Warszawa, r. V. V. Fragmenty protokołów dotyczące odrzucenia ofert. Wykonawcy zostali wykluczeni na podstawie przepisu art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, który stanowi, iż z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie złożyli dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Uzasadnienie faktyczne wykluczenia wykonawców jest następujące: Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie nie złożyli wymaganego na podstawie § 9 ust. 2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia dokumentu potwierdzającego, że usługi, o których mowa w § 8 ust. 1 lit. b specyfikacji, zostały wykonane należycie. Dokument znajdujący się w ofercie na str nie jest dokumentem potwierdzającym należyte wykonanie usługi, ponieważ został sporządzony przez wykonawcę usługi nie zaś przez zamawiającego usługę.

V. Podsumowanie 13 Konferencja – Warszawa, r.

Serdecznie dziękuję za uwagę 14 Konferencja – Warszawa, r Andrzej Głowacki