Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zamówienia publiczne - szkolenie

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zamówienia publiczne - szkolenie"— Zapis prezentacji:

1 Zamówienia publiczne - szkolenie
Aleksandra Hajduk Zamówienia publiczne - szkolenie Katowice kwiecień 2018 r.

2 SIWZ – Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia:
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Co publikujemy? SIWZ – Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia: nazwa oraz adres Zamawiającego tryb udzielania zamówienia opis przedmiotu zamówienia (OPZ) termin wykonania zamówienia warunki udziału oraz sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków wykaz oświadczeń i dokumentów jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu. informacja o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami, wymagania dotyczące wadium opis sposobu przygotowywania ofert miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert ogólne warunki umowy albo wzór umowy Aleksandra Hajduk,

3 Gdy SIWZ jest niezrozumiały lub nieścisły? Możliwość zadawania pytań
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Gdy SIWZ jest niezrozumiały lub nieścisły? Możliwość zadawania pytań Termin Odpowiedzi na pytania – postępowanie Gliwice Zmiana SIWZ Aleksandra Hajduk,

4 Opis przedmiotu zamówienia: Jednoznaczność opisu
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Opis przedmiotu zamówienia: Jednoznaczność opisu Zapewnienie konkurencyjności Wymogi jakościowe, normy Równoważność produktów Dialog techniczny Aleksandra Hajduk,

5 Wycofanie i zmiana oferty Sesja otwarcia ofert – udzielane informacje:
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Otwarcie ofert: Termin i miejsce Wycofanie i zmiana oferty Sesja otwarcia ofert – udzielane informacje: kwota, jaka zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia Nazwy i adresy wykonawców Informacje dotyczące ceny i innych kluczowych parametrów (jeżeli jest to możliwe) Publikacja protokołu – postępowanie Gliwice Aleksandra Hajduk,

6 Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl

7 Warunki udziału wykonawców a kryteria oceny ofert. Procedura odwrócona
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Warunki udziału wykonawców a kryteria oceny ofert. Procedura odwrócona Wykluczenie wykonawcy, a odrzucenie oferty Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące: 1) posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania; 2) posiadania wiedzy i doświadczenia; 3) dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia; 4) sytuacji ekonomicznej i finansowej. Aleksandra Hajduk,

8 Karalność podmiotów zarządzających wykonawcą lub samego wykonawcy;
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Obligatoryjne podstawy wykluczenia wykonawcy Z kolei przepis art. 24 ust. 1 wskazuje obligatoryjne podstawy do wykluczenia wykonawcy z postępowania. Zaistnienie jednej z okoliczności wymienionych w art. 24 ust. 1 ustawy stanowi podstawę do wykluczenia wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne: Karalność podmiotów zarządzających wykonawcą lub samego wykonawcy; zaleganie z podatkami, składkami , daninami publicznymi; wykonawcę, który przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; wykonawcę, który bezprawnie wpływał lub próbował wpłynąć na czynności zamawiającego lub pozyskać informacje poufne, mogące dać mu przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia; wykonawcę, który brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia lub którego pracownik, a także osoba wykonująca pracę na innej podstawie brał udział w przygotowaniu takiego postępowania, chyba że spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu; Aleksandra Hajduk,

9 Ciąg dalszy przesłanek obligatoryjnych:
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Ciąg dalszy przesłanek obligatoryjnych: wykonawcę, który z innymi wykonawcami zawarł porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji między wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych; wykonawcę będącego podmiotem zbiorowym, wobec którego sąd orzekł zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne - wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, złożyli odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Aleksandra Hajduk,

10 w stosunku do którego otwarto likwidację
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy (muszą zostać przewidziane w SIWZ) w stosunku do którego otwarto likwidację w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych jeżeli wykonawca lub osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 14, uprawnione do reprezentowania wykonawcy pozostają w relacjach mogących wpływać na konkurencyjność, art. 17 PZP wobec którego wydano ostateczną decyzję administracyjną o naruszeniu obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy, prawa ochrony środowiska lub przepisów o zabezpieczeniu społecznym, jeżeli wymierzono tą decyzją karę pieniężną nie niższą niż 3000 złotych Aleksandra Hajduk,

11 4) aspekty innowacyjne;
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Kryteria oceny ofert CENA ≤ 60% Kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności: 1)jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne; 2)aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa w art. 22 ust. 2, dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb użytkowników; 3) aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia; 4) aspekty innowacyjne; 5)organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia; 6) serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji. Aleksandra Hajduk,

12 Kryteria oceny ofert – cechy:
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Kryteria oceny ofert – cechy: Związane bezpośrednio z przedmiotem zamówienia; Przejrzyste i niebudzące wątpliwości; „mierzalne” Umożliwiające porównanie ofert; Aleksandra Hajduk,

13 Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl

14 1) jest niezgodna z ustawą;
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Odrzucenie oferty: 1) jest niezgodna z ustawą; 2) jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3; 3) jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 4) zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia; 5) została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert; 6) zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu; 7) wadium nie zostało wniesione lub zostało wniesione w sposób nieprawidłowy, 8) jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób. Aleksandra Hajduk,

15 2) wykonawcach, którzy zostali wykluczeni,
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o: 1) wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację, 2) wykonawcach, którzy zostali wykluczeni, 3) wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, powodach odrzucenia oferty, 4)unieważnieniu postępowania - podając uzasadnienie faktyczne i prawne. Aleksandra Hajduk,

16 Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Unieważnienie postępowania Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli: 1)nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu; 2)cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty; 3) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć; 4) postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Aleksandra Hajduk,

17 Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego w terminie:
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego w terminie: nie krótszym niż 10 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 15 dni - jeżeli zostało przesłane w inny sposób - w przypadku zamówień, których wartość jest równa lub przekracza kwoty progowe - określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8; nie krótszym niż 5 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 10 dni - jeżeli zostało przesłane w inny sposób - w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty progowe - określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. A co gdy wykonawca nie podpisze umowy? Aleksandra Hajduk,

18 Umowa w sprawie o zamówienia publiczne:
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Umowa w sprawie o zamówienia publiczne: Okoliczności dopuszczające wprowadzania zmian treści zawartej umowy, - PZP w art. 144 określa szczególne sytuacje w których może dojść do zmiany umowy; Należy pamiętać, że: wykonawca może nie wyrazić zgody na dodatkowe zamówienie zmiany umowy nie mogą prowadzić do zmiany charakteru umowy (np. zastąpienia danego przedmiotu zamówienia innym lub w sytuacji zmiany rodzaju zamówienia) Aleksandra Hajduk,

19 Art. 144 PZP- odstąpienie zamawiającego od umowy
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Art. 144 PZP- odstąpienie zamawiającego od umowy 1.W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub dalsze wykonywanie umowy może zagrozić istotnemu interesowi bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwu publicznemu, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od dnia powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawca może żądać wyłącznie wynagrodzenia należnego z tytułu wykonania części umowy. Aleksandra Hajduk,

20 Zabezpieczenie należytego wykonania umowy: 1) pieniądzu;
1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Zabezpieczenie należytego wykonania umowy: 1) pieniądzu; 2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym; 3)  gwarancjach bankowych; 4) gwarancjach ubezpieczeniowych; 5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. lub inne, jeżeli Zamawiający wyrazi zgodę. Aleksandra Hajduk,

21 Tryby udzielania zamówień publicznych:
Aleksandra Hajduk Tryby udzielania zamówień publicznych: Tryby, które mogą być zawsze wykorzystane: przetarg nieograniczony – polega na tym, że w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy; przetarg ograniczony – w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert; Aleksandra Hajduk,

22 Tryby udzielania zamówień publicznych:
Aleksandra Hajduk Tryby udzielania zamówień publicznych: Gdy nie jesteśmy w stanie dokładnie określić ceny lub opisu przedmiotu zamówienia: negocjacje z ogłoszeniem – jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym, po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych niezawierających ceny, prowadzi z nimi negocjacje, a następnie zaprasza ich do składania ofert; dialog konkurencyjny – jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert; Aleksandra Hajduk,

23 Tryby udzielania zamówień publicznych c.d.n.
Aleksandra Hajduk negocjacje bez ogłoszenia – to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert; zamówienie z wolnej ręki – jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą; Tryby udzielania zamówień publicznych c.d.n. Aleksandra Hajduk,

24 Tryby udzielania zamówień publicznych c.d.n.
Aleksandra Hajduk zapytanie o cenę – to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert; licytacja elektroniczna – jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, umożliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą stroną, wykonawcy składają kolejne korzystniejsze oferty (postąpienia), podlegające automatycznej klasyfikacji; Tryby udzielania zamówień publicznych c.d.n. Aleksandra Hajduk,

25 Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Zapytanie o cenę Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Zapytanie kierowane jest do co najmniej 5 podmiotów Aleksandra Hajduk,


Pobierz ppt "Zamówienia publiczne - szkolenie"

Podobne prezentacje


Reklamy Google