System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów przygotowanych przez zespół w składzie: Ewa Chmielecka, Andrzej Kraśniewski, Maria Próchnicka, Marek Frankowicz, Maria Ziółek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Rekomendacje europejskie Dla całej edukacji: rekomendacja PE z 23 kwietnia 2008 r. wprowadzająca Europejskie Ramy Kwalifikacji zalecenia Grupy Doradczej przy KE Dla szkolnictwa wyższego – dodatkowo: Komunikat z Bergen (2005 r.) i następne zalecenia BFUG
Ramy Kwalifikacji PL – stan prac Dla całego sytemu edukacji: I etap (projekt ekspercki KRK) – MEN, II etap (konsultacje, wdrożenie) – IBE, do 2013 roku Powołanie ciał odpowiedzialnych za wdrożenie LLL i Krajowych Ram Kwalifikacji – koordynacja ponadsektorowa (luty 2010) Ustawa o KRK, rejestr kwalifikacji i raport referencyjny – 2013 (?) Dla szkolnictwa wyższego Wdrożenie sektorowe: nowelizacja Ustawy PSW z 18 marca 2011 Wprowadzenie Ustawy wraz z pakietem aktów wykonawczych: 1 października 2011 – Trwają konsultacje dotyczące rozporządzeń Obowiązywanie: nabór studentów po 1 października 2011 PKA: 3 lata na zmianę modelu akredytacji
System kwalifikacji System kwalifikacji składa się z następujących elementów : – Ram Kwalifikacji (przypisania krajowych poziomów efektów uczenia się dla edukacji powszechnej, wyższej i zawodowej do poziomów ERK) – Powszechnego zastosowania efektów uczenia się jako podstawy budowy programów – Powszechnego zastosowania walidacji efektów uczenia się (włączając zdobyte poza edukacją formalną) – Powszechnego stosowania mechanizmów zapewniania jakości – Systemu punktowego kumulacji i transferu dokonań Opis systemu (w tym ram) powinien być zawarty w raporcie referencyjnym. Jego wprowadzenie jest doskonałą okazją do korekt systemu obecnego (patrz ECTSy, studia dwustopniowe)
Jakie zmiany w organizacji kształcenia proponowane są przez KRK? Powiększenie zakresu autonomii programowej uczelni: – zniknie obowiązek stosowania nazw kierunków studiów zgodnie z centralną listą kierunków studiów – zniknie obowiązek tworzenia programów studiów wg tzw. ramowych treści kształcenia. zróżnicowane zakresy autonomii uczelni – Wzmocnienie systemu 2-stopniowego 12 kierunków jednolitych – rozluźnienie zapisu w ustawie rozluźnienie związków dyplomu II stopnia z uzyskaniem uprawnień zawodowych (patrz dyplom mgr inż.)
Zmiany w organizacji kształcenia, cd Konieczność zastosowania metody KRK do budowy i opisu programów studiów. W miejsce ramowych treści kształcenia uczelnie obowiązują przy budowie programów studiów: – Opisy efektów kształcenia dla 8 obszarów kształcenia – patrz projekt rozporządzenia MNISzW – benchmarki – przykłady zestawów efektów kształcenia dla kierunków do DOBROWOLNEGO wykorzystania (konsultacje Rady Głównej, oczekujemy ich latem) – Otwarcie na rozwiązania międzynarodowe, powiązania poziome, inne.
Wprowadzanie KRK – doświadczenia uczelni Obecne regulacje nie zabraniały opisu programów wg nowej metody. Opis programów w języku efektów kształcenia: SGH (od 2008), UAM (od 2010), UW (od 2010), PŁ (od 2010) … itd. Szkolenia pracowników: – kaskada PŁ, UAM… – Wykorzystanie młodszych pracowników naukowych top-down czy bottom-up? – przeważnie model mieszany – Doświadczenia SGH
Ramowe treści kształcenia Tworzenie programów studiów PROGRAM STUDIÓW zestaw przedmiotów podejście tradycyjne propozycje ze strony kadry
Opis obszarów kształcenia matryca efektów kształcenia misja uczelni opinie pracodawców i innych interesariuszy (wiedza, umiejętności,ks) ? ? zapotrzebowanie na nowe zajęcia ? konieczność modyfikacji propozycji nowe podejście zestaw przedmiotów krajowe ramy kwalifikacji Tworzenie programów studiów
PROGRAM STUDIÓW szczegółowe efekty kształcenia (wiedza, umiejętności, postawy) zestaw przedmiotów Opis obszarów kształcenia misja uczelni opinie pracodawców i innych interesariuszy krajowe Ramy kwalifikacji Tworzenie programów studiów
Tworzenie programów studiów – fragment matrycy efektów kształcenia przypisanych przedmiotom
Ocena efektów uczenia się (przez uczelnię)/akredytacja realizacji programu studiów oparta na badaniu prac studenckich: poprawionych (także ze względu na język) prac domowych, prac egzaminacyjnych, projektów, zarejestrowanych prezentacji i dyskusji na seminariach, zarejestrowanych obron prac dyplomowych,.. Uwaga: jakie kompetencje oceniają testy? Obecność na zajęciach? Walidacja efektów kształcenia
Oczekiwane skutki ułatwienie identyfikacji (i eliminacji) dziur i redundancji w programie studiów zwiększenie możliwości eksperymentowania i wprowadzania innowacji w metodach nauczania wymuszenie lepszych i bardziej kompletnych mechanizmów oceny osiągnięć studenta wymuszenie kształcenia w zakresie umiejętności uniwersalnych (ogólnych) i praktycznych (kosztem wąskiej specjalizacji teoretycznej) ograniczenie możliwości tworzenia programu zdominowanego interesami kadry nauczającej ułatwienie zaangażowania interesariuszy zewnętrznych (pracodawców, …) inne
Dziękuję za uwagę! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego