System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
System Krajowych Ram Kwalifikacji w Uniwersytecie Gdańskim
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Adaptacyjność w POWER Warszawa, 26 marca 2013.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów w oparciu o efekty kształcenia.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Projektowanie programów studiów
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Prace dyplomowe studentów Wprowadzanie danych w języku angielskim
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Krajowe Ramy Kwalifikacji (z perspektywy AGH) Bydgoszcz 2011.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Wydział Prawa Kanonicznego UKSW OCENA EFEKTÓW REALIZOWANEGO PROCESU KSZTAŁCENIA Studia jednolite magisterskie Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów przygotowanych przez zespół w składzie: Ewa Chmielecka, Andrzej Kraśniewski, Maria Próchnicka, Marek Frankowicz, Maria Ziółek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rekomendacje europejskie Dla całej edukacji: rekomendacja PE z 23 kwietnia 2008 r. wprowadzająca Europejskie Ramy Kwalifikacji zalecenia Grupy Doradczej przy KE Dla szkolnictwa wyższego – dodatkowo: Komunikat z Bergen (2005 r.) i następne zalecenia BFUG

Ramy Kwalifikacji PL – stan prac Dla całego sytemu edukacji: I etap (projekt ekspercki KRK) – MEN, II etap (konsultacje, wdrożenie) – IBE, do 2013 roku Powołanie ciał odpowiedzialnych za wdrożenie LLL i Krajowych Ram Kwalifikacji – koordynacja ponadsektorowa (luty 2010) Ustawa o KRK, rejestr kwalifikacji i raport referencyjny – 2013 (?) Dla szkolnictwa wyższego Wdrożenie sektorowe: nowelizacja Ustawy PSW z 18 marca 2011 Wprowadzenie Ustawy wraz z pakietem aktów wykonawczych: 1 października 2011 – Trwają konsultacje dotyczące rozporządzeń Obowiązywanie: nabór studentów po 1 października 2011 PKA: 3 lata na zmianę modelu akredytacji

System kwalifikacji System kwalifikacji składa się z następujących elementów : – Ram Kwalifikacji (przypisania krajowych poziomów efektów uczenia się dla edukacji powszechnej, wyższej i zawodowej do poziomów ERK) – Powszechnego zastosowania efektów uczenia się jako podstawy budowy programów – Powszechnego zastosowania walidacji efektów uczenia się (włączając zdobyte poza edukacją formalną) – Powszechnego stosowania mechanizmów zapewniania jakości – Systemu punktowego kumulacji i transferu dokonań Opis systemu (w tym ram) powinien być zawarty w raporcie referencyjnym. Jego wprowadzenie jest doskonałą okazją do korekt systemu obecnego (patrz ECTSy, studia dwustopniowe)

Jakie zmiany w organizacji kształcenia proponowane są przez KRK? Powiększenie zakresu autonomii programowej uczelni: – zniknie obowiązek stosowania nazw kierunków studiów zgodnie z centralną listą kierunków studiów – zniknie obowiązek tworzenia programów studiów wg tzw. ramowych treści kształcenia. zróżnicowane zakresy autonomii uczelni – Wzmocnienie systemu 2-stopniowego 12 kierunków jednolitych – rozluźnienie zapisu w ustawie rozluźnienie związków dyplomu II stopnia z uzyskaniem uprawnień zawodowych (patrz dyplom mgr inż.)

Zmiany w organizacji kształcenia, cd Konieczność zastosowania metody KRK do budowy i opisu programów studiów. W miejsce ramowych treści kształcenia uczelnie obowiązują przy budowie programów studiów: – Opisy efektów kształcenia dla 8 obszarów kształcenia – patrz projekt rozporządzenia MNISzW – benchmarki – przykłady zestawów efektów kształcenia dla kierunków do DOBROWOLNEGO wykorzystania (konsultacje Rady Głównej, oczekujemy ich latem) – Otwarcie na rozwiązania międzynarodowe, powiązania poziome, inne.

Wprowadzanie KRK – doświadczenia uczelni Obecne regulacje nie zabraniały opisu programów wg nowej metody. Opis programów w języku efektów kształcenia: SGH (od 2008), UAM (od 2010), UW (od 2010), PŁ (od 2010) … itd. Szkolenia pracowników: – kaskada PŁ, UAM… – Wykorzystanie młodszych pracowników naukowych top-down czy bottom-up? – przeważnie model mieszany – Doświadczenia SGH

Ramowe treści kształcenia Tworzenie programów studiów PROGRAM STUDIÓW zestaw przedmiotów podejście tradycyjne propozycje ze strony kadry

Opis obszarów kształcenia matryca efektów kształcenia misja uczelni opinie pracodawców i innych interesariuszy (wiedza, umiejętności,ks) ? ? zapotrzebowanie na nowe zajęcia ? konieczność modyfikacji propozycji nowe podejście zestaw przedmiotów krajowe ramy kwalifikacji Tworzenie programów studiów

PROGRAM STUDIÓW szczegółowe efekty kształcenia (wiedza, umiejętności, postawy) zestaw przedmiotów Opis obszarów kształcenia misja uczelni opinie pracodawców i innych interesariuszy krajowe Ramy kwalifikacji Tworzenie programów studiów

Tworzenie programów studiów – fragment matrycy efektów kształcenia przypisanych przedmiotom

Ocena efektów uczenia się (przez uczelnię)/akredytacja realizacji programu studiów oparta na badaniu prac studenckich: poprawionych (także ze względu na język) prac domowych, prac egzaminacyjnych, projektów, zarejestrowanych prezentacji i dyskusji na seminariach, zarejestrowanych obron prac dyplomowych,.. Uwaga: jakie kompetencje oceniają testy? Obecność na zajęciach? Walidacja efektów kształcenia

Oczekiwane skutki ułatwienie identyfikacji (i eliminacji) dziur i redundancji w programie studiów zwiększenie możliwości eksperymentowania i wprowadzania innowacji w metodach nauczania wymuszenie lepszych i bardziej kompletnych mechanizmów oceny osiągnięć studenta wymuszenie kształcenia w zakresie umiejętności uniwersalnych (ogólnych) i praktycznych (kosztem wąskiej specjalizacji teoretycznej) ograniczenie możliwości tworzenia programu zdominowanego interesami kadry nauczającej ułatwienie zaangażowania interesariuszy zewnętrznych (pracodawców, …) inne

Dziękuję za uwagę! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego