Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty i w dokumentacji związanej z wpisem do.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Uwagi i spostrzeżenia z kontroli
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
25 sierpnia 2009 r. Delegatura Kuratorium Oświaty w Kościerzynie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Konferencja Informacyjno - Szkoleniowa Kuratorium Oświaty w Rzeszowie „Wspomaganie jakości pracy szkół niepublicznych” Nadzór pedagogiczny sprawowany.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach dla dorosłych od 1 września.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
st. wiz. Czesław Stawikowski Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r. Wrocław, 28 kwietnia 2011 r.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Obszary pracy przedszkoli wymagające doskonalenia (ustalone w oparciu o wyniki kontroli) Aleksandra Jadczak – Z-ca Dyrektora Delegatury w Płocku. Narada.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Dokumentacja przebiegu nauczania
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpnia 2010 KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ocenianie w Statucie szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
KONTROLE NIEPRZEWIDZIANE W PLANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO Mazowieckiego Kuratora Oświaty /DORAŹNE/ r. – r.
Awans zawodowy nauczycieli
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty i w dokumentacji związanej z wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych st. wiz. Czesław Stawikowski Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy Delegatura w Toruniu Narada dyrektorów szkół dla dorosłych Bydgoszcz, 30 września 2010 r.

Dokumentacja przebiegu nauczania Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty Dokumentacja przebiegu nauczania 1. Nieprawidłowości w księdze słuchaczy (księdze uczniów) - wpisanie nieprawidłowych danych na podstawie danych zapisanych przez słuchacza na kartce, zamiast danych z dowodu osobistego, - wpisy słuchaczy bez zachowania chronologii, - wpisanie słuchacza do księgi przed wpisaniem szkoły do ewidencji, - brak przyczyn skreślenia z listy słuchaczy, - opóźnienia w skreślaniu z listy słuchaczy osób, które przestały być słuchaczami szkoły.

Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty Dokumentacja 2. Arkusze ocen - błędne wypełnienie ramki dotyczącej uprawnień szkoły publicznej (nieprawidłowy organ nadający uprawnienia, zamiast daty nadania uprawnień data wydania zaświadczenia o wpisie), - nieprawidłowa nazwa szkoły, - niewłaściwe poprawianie błędów, - miesiące wpisywane cyframi zamiast słowami, - skróty nazw przedmiotów zamiast pełnych nazw, - brak liczby opuszczonych godzin, - brak arkusza z poprzedniej szkoły, do której uczęszczał słuchacz, - nieprawidłowa treść uchwały Rady Pedagogicznej.

podpisy zrealizowanych zajęć przy zerowej obecności słuchaczy, Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty Dokumentacja 3. Dzienniki nie odnotowywanie na bieżąco obecności słuchaczy (puste miejsca w kratkach obecności słuchacza i w miejscach na podanie liczby obecnych), nie wpisywanie na bieżąco tematów zrealizowanych zajęć, brak podpisów potwierdzających ich przeprowadzenie, podpisy zrealizowanych zajęć przy zerowej obecności słuchaczy, powtarzanie błędnych danych z księgi słuchaczy, dane w dzienniku różnią się od danych w księdze słuchaczy.

4. Dokumentacja słuchaczy kserokopie świadectw zamiast oryginałów, Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty Dokumentacja 4. Dokumentacja słuchaczy kserokopie świadectw zamiast oryginałów, brak świadectw w dokumentacji, dyplom ukończenia studiów zamiast świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie (w szkołach policealnych).

Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty Nauczyciele * Istotne zmiany w kadrze nauczycieli bez powiadomienia organu ewidencyjnego i bez zasięgania opinii Kuratora (art. 82 ust. 5 ustawy). * W dokumentacji szkoły znajdują się nie potwierdzone kserokopie dyplomów (zaświadczeń) lub brak tych dokumentów. * Niezgodność danych dotyczących kwalifikacji znajdujących się w szkole z danymi w zgłoszeniu do ewidencji. * Zatrudnienie nauczycieli z art. 7 ust. 1a lub 1d bez zgody kuratora oświaty lub bez zgody organu prowadzącego. * Uznanie kwalifikacji nauczyciela na podstawie nieaktualnych obecnie przepisów (np. określa się zbliżoność ukończonego kierunku studiów lub zbliżoność studiów podyplomowych)  

Klasyfikowanie i promowanie Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty Klasyfikowanie i promowanie 1. Uchwała rady pedagogicznej - brak uchwały w protokole, - brak wyników głosowania w protokole, brak protokołu z posiedzenia rady pedagogicznej klasyfikacyjnej mylenie klasyfikowania z dopuszczeniem do egzaminów semestralnych, - podejmowanie uchwał w sprawie dopuszczania do egzaminów poprawkowych. 2. Zapisy w Statucie brak aktualizacji zapisów statutu po zmianie, w drodze rozporządzenia, zasad klasyfikowania i promowania, zmian w statucie nie zgłoszono organowi ewidencyjnemu.

brak pracowni (wyposażenia pracowni ) określonego Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty Realizacja programów nauczania uwzględniających podstawy programowe brak pracowni (wyposażenia pracowni ) określonego w podstawie programowej, brak w planie zajęć podstaw przedsiębiorczości dla osób starszych, które nie miały wcześniej tych zajęć w szkołach średnich, skracanie liczby godzin w stosunku do ramowego planu nauczania, tematy zajęć wpisane do dziennika są bardzo ogólne i słabo korespondują (nie korespondują) z podstawą programową (programem nauczania).

Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w dokumentacji wpisu do ewidencji szkół niepublicznych * Niewłaściwe przedstawienie danych dotyczących kwalifikacji nauczycieli (brak precyzyjnej informacji o kwalifikacjach: wykształceniu lub studiach podyplomowych, sposobie uzyskania kwalifikacji pedagogicznych). * Nauczyciele nie posiadają wymaganych kwalifikacji lub odpowiedniego przygotowania zawodowego (w tym np. odpowiedniego doświadczenia). * Niewłaściwe określenie typu i rodzaju szkoły, osoby prowadzącej, nazwy szkoły. * Brak wystarczającej informacji o warunkach lokalowych zapewniających możliwość prowadzenia zajęć zgodnie z podstawą programową, w tym zwłaszcza zapewniających możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu (zajęć praktycznych i praktyki zawodowej). * Nieprecyzyjne zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty (np. pomijanie podstawy programowej kształcenia ogólnego dotyczącej podstaw przedsiębiorczości, zastępowanie podstawy programowej programami).

Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w dokumentacji wpisu do ewidencji szkół niepublicznych * Statut zawiera informacje, z których wynika możliwość nierealizowania w szkole wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty: - niewłaściwe zapisy dotyczące klasyfikowania i promowania, - zapisy poddające w wątpliwość obowiązek realizacji podstawy programowej i ramowego planu nauczania (nie przewiduje się skreślania osób w ogóle nie uczęszczających na zajęcia). * Statut nie spełnia wymogów art. 84 ust. 2 ustawy o systemie oświaty (brak niektórych elementów statutu, najczęściej: typu szkoły, praw pracowników szkoły, zasad przyjmowania uczniów do szkoły.) * Tryb skreślania słuchacza jest niezgodny z przepisami ustawy o systemie oświaty i przepisami kodeksu postępowania administracyjnego (m. in. otwarty katalog przypadków skreślenia z listy słuchaczy, nieprawidłowy tryb odwoławczy).

Dziękuję za uwagę!