Uniwersytet Warszawski 11 maja 2010 r.. Część I 1. Podstawowe definicje 2. Przykłady zdefiniowanych efektów uczenia się 3. Materiały pomocnicze.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Advertisements

Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Uniwersytet Warszawski 11 maja 2010 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Absolwent PW staje się użytkownikiem samodzielnym języka obcego: 1.potrafi sprawnie komunikować się w sprawach ogólnych i zawodowych 2.posiada umiejętność
Efekty uczenia się Definicja i rola w kształtowaniu programów studiów
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Uniwersytet Warszawski. Opis przedmiotu według nowego formularza wprowadzonego Zarządzeniem nr 11 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 19 lutego.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Projektowanie programów studiów
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Projektowanie programów studiów
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Studium Przypadku (case study)
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych (dla obszaru kształcenia inżynierów) Andrzej Kraśniewski Bohdan Macukow KRPUT, 3 grudnia 2009.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
HISTORIA. MAGISTRA VITAE EST Z tą starą sentencją, którą możesz przeczytać na logo naszego Instytutu, trudno się nie zgodzić. Bez niej pozbawieni bylibyśmy.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Krajowe Ramy Kwalifikacji
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
DOSTOSOWANIE EFEKTÓW KIERUNKOWYCH STUDIÓW DO CHARAKTERYSTYK PRK
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Warszawski 11 maja 2010 r.

Część I 1. Podstawowe definicje 2. Przykłady zdefiniowanych efektów uczenia się 3. Materiały pomocnicze

" Efekty uczenia" się były uprzednio nazywane efektami kształcenia. Zastąpienie terminu efekty kształcenia terminem efekty uczenia się ma na celu podkreślenie roli osoby kształcącej się w procesie edukacyjnym, w szczególności w kontekście uczenia się przez całe życie. W dokumentach i opracowaniach wydawanych w języku polskim przed rokiem 2009 używany był głównie termin efekty kształcenia, natomiast od roku 2009 spotykać będziemy głównie termin efekty uczenia się jako odpowiedniki angielskiego terminulearning outcomes. (Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów. Przewodnik dla użytkowników. Bruksela, 6 lutego 2009 r., s.7)

Efekty uczenia się – określenie tego, co uczący się wie, rozumie i potrafi wykonać po ukończeniu procesu uczenia się, które dokonywane jest w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji. (Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia r. w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Załącznik nr 1.)

Wiedza - oznacza efekt przyswajania informacji poprzez uczenie się. Wiedza jest zbiorem faktów, zasad, teorii i praktyk powiązanych z dziedziną pracy lub nauki. W kontekście Europejskich Ram Kwalifikacji wiedzę opisuje się jako teoretyczną lub faktograficzną. (Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia r. w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Załącznik nr 1.) Umiejętności - oznaczają zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. W kontekście Europejskich Ram Kwalifikacji umiejętności określa się jako kognitywne (obejmujące myślenie logiczne, intuicyjne i kreatywne) oraz praktyczne (obejmujące sprawność i korzystanie z metod, materiałów, narzędzi i instrumentów), (Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia r. w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Załącznik nr 1.)

Kompetencje - oznaczają udowodnioną zdolność stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych, społecznych lub metodologicznych okazywaną w pracy lub nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej.; w Europejskich Ramach Kwalifikacji, kompetencje określane są w kategoriach odpowiedzialności i autonomii. (Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia r. w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Załącznik nr 1.)

Efekty uczenia się muszą być: 1. Zdefiniowany w sposób jasny i jednoznaczny, 2. Możliwe do zmierzenia i oceniania. Wydaje się zasadne, by dla przedmiotu definiować niewielką liczbę istotnych efektów uczenia się.

Efekty uczenia się zwykle opisywane są za pomocą czasowników w stronie czynnej wyrażających wiedzę, rozumienie, zastosowanie, analizę, syntezę, ocenę itd. (Bologna Working Group on Qualifications Frameworks (2005) A Framework for Qualifications of the European Higher Education Area, s QF_EHEA.pdf. Informacja podana za Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów. Przewodnik dla użytkowników. Bruksela, 6 lutego 2009 r.). QF_EHEA.pdf

Przedmiot: Literatura i kultura epok dawnych Formy dydaktyczne: ćwiczenia, 30 godzin, wykład, 30 godzin. Efekty uczenia się dla przedmiotu: Po ukończeniu przedmiotu student: – umie przedstawić charakterystykę, przebieg, przyczyny i następstwa najważniejszych procesów kultury średniowiecza, renesansu, baroku, oświecenia (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie i ćwiczeniach, lektury podstawowych podręczników i słowników oraz wybranych opracowań – zob. pole Literatura); – wymienia, umiejscawia na osi czasu i charakteryzuje twórców i dzieła polskiej literatury dawnej (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie i ćwiczeniach, lektury podstawowych podręczników i słowników oraz wybranych opracowań – zob. pole Literatura); – rozpoznaje w biografii autorów dawnych i ich dziełach związki z obyczajowością, estetyką, filozofią, teologią, duchowością, sztuką, prądami myślowymi, najistotniejszymi dyskusjami i kryzysami ideowymi epoki; – dokonuje analizy i interpretacji wybranych przez siebie literackich świadectw kultury dawnej, wskazując na ich swoistość i uniwersalność, umiejscawiając je we właściwych kontekstach kulturowych oraz przedstawiając ich uargumentowaną ocenę; – wskazuje główne problemy badań nad literaturą i kulturą dawną i charakteryzuje przyczyny rozbieżności pomiędzy opiniami badaczy (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie i ćwiczeniach, lektury podstawowych podręczników i słowników oraz wybranych opracowań – zob. pole Literatura).

Przedmiot: Historia literatury po 1864 roku Forma dydaktyczna zajęć: Przedmiot realizowany jest w formie: – wykładu (30 godzin), - ćwiczeń (60 godzin). Efekty uczenia się dla przedmiotu: Po ukończeniu przedmiotu student: 1) wiedza i umiejętności: – orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, właściwego dla drugiej połowy XIX wieku, z uwzględnieniem perspektywy komparatystycznej i kulturowej; – orientuje się w filozoficznych podstawach polskiej i europejskiej literatury 2 poł. XIX w. oraz w ogólnych relacjach między literaturą a sztuką oraz literaturą a humanistyką tego czasu; - analizuje podstawowe kategorie, takie jak utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska, dekadentyzm itp.; – analizuje różnorodne języki, którymi mówi literatura drugiej połowy XIX wieku, takie jak: tendencyjność, realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm, groteska; – rozpoznaje strategie pisarzy tego okresu wobec przemian kulturowych;

cd. – interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; – posiada zdolność krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu; – posiada umiejętność, wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji; 2) postawy: – zna i docenia wartość badań historycznoliterackich dotyczących 2 poł. XIX wieku i ich znaczenie dla zrozumienia współczesnej kultury oraz zidentyfikowania i nazwania relacji między dziewiętnastowiecznością a współczesnością.

Przedmiot: Elementy Fizyki Jądrowej Forma dydaktyczna: Wykład Efekty uczenia się: po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: - zna najważniejsze zagadnienia, którymi zajmuje się obecnie fizyka jądrowa; - zna podstawowe metody eksperymentalne fizyki jądrowej; - zna zastosowanie fizyki jądrowej w energetyce i medycynie Umiejętności: - umie wyjaśnić przyczyny występowania niektórych efektów w jądrach atomowych; - umie przedstawić warunki występowania niektórych zjawisk w fizyce jądrowej; - umie analizować sposób zachodzenia typowych procesów w fizyce jądrowej

cd. Postawy: - rozpoznaje na czym polega etyka w pracy badawczej i poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskiwanych wyników badań; - ocenia znaczenie fizyki jądrowej dla społeczeństwa - ( Źródło: Prezentacja Prorektor ds. Studenckich - prof. dr hab. Marty Kicińskiej - Habior wygłoszona na posiedzeniu Senatu UW w dniu r.)

Przedmiot: Prawo rzymskie Forma dydaktyczna: – wykład 60 godzin; – ćwiczenia 60 godzin; Efekty uczenia się dla przedmiotu: Student będzie potrafić: WIEDZA 1. Opisać mechanizmy tworzenia się prawa w jego kontekście historycznym i społecznym 2. Posiąść siatkę pojęć technicznych, nauczyć się języka prawnego, zdefiniować podstawowe figury prawne w ich historycznym kształcie. UMIĘJĘTNOŚCI 1. Wyjaśnić genezę i cel konkretnych rozwiązań prawnych 2. Dokonywać egzegezy prostych tekstów prawnych (ustnie i pisemnie) 3. rozpoznać problem prawny i zaproponować jego rozwiązanie POSTAWY 1. Postrzegać prawo jako wypadkową potrzeb danej społeczności, rozumieć zależność między nim, a postawami etycznymi w niej obecnymi. 2. Rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań prawnych 3. Docenić różnorodność i uzasadnienie różnorodnych – nawet sprzecznych – opinii.

Nazwa przedmiotu: Projektowanie i ocena systemów informacyjnych Typ zajęć: Konwersatorium 30 godzin Laboratorium 45 godzin Wykład 15 godzin Cele dydaktyczne (efekty uczenia się): W efekcie zajęć student powinien znać: specjalistyczną terminologię związaną z budową, projektowaniem i oceną systemów informacyjnych, w tym baz danych i serwisów WWW podstawowe komponenty i typologię systemów informacyjnych podstawowe zasady i metody projektowania, tworzenia, oceny i wdrażania systemów informacyjnych. W efekcie zajęć student powinien umieć: projektować i tworzyć bazy danych, korzystając z wybranego oprogramowania projektować architekturę informacji w serwisach WWW stosować metody, techniki i wskaźniki oceny różnych aspektów systemów informacyjnych. W efekcie zajęć student powinien akceptować: konieczność stałego, samodzielnego uaktualniania wiedzy i umiejętności związanych z projektowaniem i tworzeniem systemów informacyjnych zasadę nadrzędności potrzeb, możliwości i w efekcie satysfakcji użytkownika (grupy docelowej) w projektowaniu i ocenie systemów informacyjnych

Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie Typ zajęć: Seminarium 30 godzin Cele dydaktyczne (Efekty uczenia się): Celem seminarium jest opracowanie oraz zredagowanie tekstu pracy magisterskiej z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. W efekcie zajęć student powinien znać (wiedza): problematykę (stan wiedzy) w zakresie wybranych zagadnień szczegółowych związanych z dziedziną studiów metodologię postępowania naukowego i badawczego metody, techniki i narzędzia badań bibliologii, bibliotekoznawstwa, nauki o informacji i dziedzin pokrewnych podstawowe zasady etyczne obowiązujące w pracy badawczej. W efekcie zajęć student powinien umieć (kompetencje i umiejętności): poprawnie analizować i oceniać piśmiennictwo naukowe wykorzystać wiedzę i zdolność rozumienia dziedziny studiów do samodzielnego sformułowania, rozwiązywania oraz eksplikowania (eksplikacja pisemna) problemu badawczego z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa samodzielnie zaplanować i zrealizować badania; sprawnie posługiwać się nowoczesnym warsztatem badawczym informacji naukowej, bibliotekoznawstwa i dziedzin pokrewnych samodzielnie opracować i zaprezentować wyniki badań oraz sformułować wnioski samodzielnie określić dalsze kierunki badań samodzielnie zredagować tekst pracy magisterskiej. W efekcie zajęć student powinien docenić (postawy i wartości): wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej znaczenie samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu dziedziny studiów i dziedzin pokrewnych mieć świadomość odpowiedzialności za rzetelne i zgodne z metodologią postępowania naukowego i badawczego prowadzenie badań

Przedmiot: Kataliza heterogeniczna, studia II stopnia EFEKTY UCZENIA SIĘ. Po zakończeniu przedmiotu student powinien wykazać się: 1) Wiedzą i zrozumieniem: - preparatyki i modyfikacji katalizatorów - istoty działania katalizatora - etapów reakcji katalitycznych i zjawisk zachodzących na powierzchni katalizatora - teorii katalizy - działania centrów aktywnych katalizatora - metod określania struktury/tekstury oraz własności powierzchniowych katalizatorów (w szczególności: XRD, TEM, SEM, adsorpcji azotu, FTIR, UVVIS, XPS, EPR, TGA, TPD, TPO, TPR, reakcji testowych) - sposobów wyrażania aktywności i selektywności procesu - najważniejszych przemysłowych procesów katalitycznych. 2) Zdolnością doboru właściwych katalizatorów do procesów utleniania-redukcji i kwasowo-zasadowych. 3) Umiejętnością wyboru właściwych technik do badania katalizatorów i zjawisk zachodzących na ich powierzchni. 4) Umiejętnością interpretacji wyników badań i formułowania trafnych wniosków. 5) Umiejętnością doboru właściwych warunków do prowadzenia określonego procesu katalitycznego. 6) Zdolnością pisania raportu na bazie wykonanego projektu badawczego. 7) Umiejętnością prezentacji i dyskusji wyników badań.

publikacja Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide autorstwa dr. Declana Kennedyego - na stronie Biura ds. Jakości Kształcenia UW ( zakładka Wydziałowe Zespoły Zapewnienia Jakości Kształcenia, informacjawww.bjk.uw.edu.pl z 12 marca 2009 r. ( oly), oly publikacja "Tuning. Harmonizacja struktur kształcenia w Europie. Wkład uczelni w Proces Boloński. Wprowadzenie do projektu", Warszawa 2008"Tuning. Harmonizacja struktur kształcenia w Europie. Wkład uczelni w Proces Boloński. Wprowadzenie do projektu" (

prezentacje z seminarium tematycznego Efekty kształcenia jako podstawa budowy i oceny programów studiów – na stronie Biura ds. Jakości Kształcenia UW ( zakładka Archiwum, opcja Wiadomości, informacja z 6 marca 2009 r. o seminarium tematycznymwww.bjk.uw.edu.pl Efekty kształcenia …, link: Prezentacje do pobrania ( 009/2009_03_05_konferencja), 009/2009_03_05_konferencja

publikacja dr. Tomasza Saryusza-Wolskiego System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów", Warszawa 2004 System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów" (

Publikacja Od Europejskich do Krajowych Ram Kwalifikacji (pod redakcją merytoryczną Ewy Chmieleckiej) dostępna na stronie:

Strona internetowa Zakładka Zespół Ekspertów Bolońskich – materiały z seminariów.