Od nauki do pracodawcy Dobre praktyki na Wydziale Fizyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Generator przyszłości
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA.
Slajd 1 Poznaj naszą uczelnię Prezentacja Uczelni.
Specjalność Zarządzanie Strategiczne
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
(na podstawie badań ankietowych)
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Działanie: Wsparcie Biura Karier
Laboratorium z Probabilistyki IV sem. Wydział Transportu
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE WŁASNĄ FIRMĄ
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
Ekonomika procesów logistycznych
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Prezentacja wydziału dr inż. Piotr Bilski Prodziekan ds. Dydaktyki
Uniwersytety Trzeciego Wieku
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Instytut Spraw Publicznych
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Laboratorium z Probabilistyki sem. IV Wydział Transportu
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
FIZYKA FIZYKA TECHNICZNA:
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Specjalność Akustyka ETA
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Uniwersytet Rzeszowski
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Public 1. Cele Programu  Zasilenie kadry Skanska młodymi inżynierami i specjalistami  Rozwijanie wiedzy i umiejętności zawodowych studentów uczelni.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Opiekunowie roczników
Pełnomocnik Dziekana Wydziału Biologii ds. praktyk studenckich
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
AUTOPREZENTACJA prof. nadzwyczajny, dr hab. Anetta Zielińska.
Zapis prezentacji:

Od nauki do pracodawcy Dobre praktyki na Wydziale Fizyki WZZJK - Wydział Fizyki Joanna Żuberek 8 czerwca 2009 

Wybieram studia ! Student Wydział Fizyki NAUKA Nowe kierunki na Wydziale Fizyki: Zastosowania Fizyki w Biologii i Medycynie Inżynieria Nanostruktur PRACA ROZWÓJ Nowe specjalności: Metody fizyki w ekonomii - Ekonofizyka Praktyki studenckie: Firmy Rynek Pracy

Proces nauczania a efektywność Strategie nauczania Przyswajalność Wykłady 5 % Nauka z podręczników 10 % Metody audio-wizualne 15 % Demonstracje 30 % Dyskusje w grupach 50 % Nauka przez praktykę 75 % Inne metody 90 % Czego powinni się studenci uczyć? Jak studenci się powinni uczyć? Jakie instrumenty stosować w nauczaniu? Joy Mighty (2008) „Teaching and learning in a Changing World.” The UBC Okanagan Learning Conference

Materiały dla studentów – na stronie www Wykłady – prezentacje Skrypty obejmujące materiał wykładów Przykłady pytań i zadań egzaminacyjnych Ćwiczenia – zadania, serie zadań domowych Pracownie dydaktyczne –materiały do ćwiczeń

Analiza niepewności pomiarowych i pracownia wstępna Jak poprawić efektywność przyswojenia materiału prezentowanego na wykładzie Analiza niepewności pomiarowych i pracownia wstępna 1. Wykład: Wprowadzenie teorii 2. Nauka przez praktykę: Laboratorium – zebranie danych doświadczalnych 3. Demonstracje, Nauka przez praktykę Ćwiczenia rachunkowe – przykłady analizy danych 4. Nauka przez praktykę Zastosowanie wprowadzonej wiedzy -analiza własnych danych w formie raportu dr hab. Andrzej Majhofer, prof. UW dr Roman Nowak

Jak uatrakcyjnić wykład i zaangażować studentów Fizyka w doświadczeniach dr hab. Krzysztof Korona wykład ogólnouniwersytecki Celem wykładu jest poszukiwanie drogi od prostych doświadczeń i obserwacji do wybranych praw rządzących zjawiskami fizycznymi. Doświadczenia są przedstawiane na żywo w trakcie wykładu i często uczestniczą w nich studenci Alternatywne formy egzaminu: - test - przygotowanie i prezentacja doświadczenia

Nauczanie interaktywne fizyki – skorzystać z doświadczeń innych Wykład profesor Teresy Wrzesniewskiej z University of British Columbia – Okanagan NOWE METODY I TECHNOLOGIE W NAUCZANIU FIZYKI – CLICKERS

PRS CLICKERS – jak działa Prezentacja PowerPoint Tworzenie lekcji korzystając z oprogramowania PRS Typ pytań: wyboru A, B, C … prawda/fałsz zadanie gdzie odpowiedzią jest wartość liczbowa zadanie z krótką odpowiedzią 11 znaków Każdy PRS Clickers jest rejestrowany oraz student może wprowadzić swoje ID Na komputerze wykładowcy pojawiają się odpowiedzi studentów

Zalety stosowania PRS Clickers Studenci: Zwiększenie udziału i zaangażowania studentów w prowadzony wykład Rozwijanie u studentów krytycznego myślenia i zdolności rozwiązywania problemów Wykładowca: Możliwość śledzenia na bieżąco: stopnia przyswojenia przez studentów przekazywanej wiedzy, zdolności pojmowania prezentowanych problemów T. Wrzesniewski (2008) Proceedings of 11-th IASTED International Conference Computers abd Advanced Technology in Education.

PRS Clickers – Opinie studentów Czy Clickers pomagają im w zrozumieniu prezentowanych na wykładzie zagadnień: Tak – 79,6 % Nie – 1, 0 % Nie mam zdania 19,4 % 2. Uważam, że pytania z wykorzystaniem Clickers powinny być zadawane: Na każdym wykładzie – 81,4 % Co drugi wykład – 9,5 % Raz w tygodniu – 9,1 % Po przerobionym fragmencie materiału - 0 T. Wrzesniewski (2008) Proceedings of 11-th IASTED International Conference Computers abd Advanced Technology in Education.

PRS Clickers – Opinie studentów 3. Clickers motywują mnie do koncentracji nad prezentowanymi na wykładzie zagadnieniami: Tak – 88,6 % Nie – 1,4 % Nie mam zdania 11,0 % 2. Clickers uczą mnie myśleć zamiast opanowywać na pamięć materiał: Tak – 82,8 % Nie – 0 % Nie mam zdania - 17,2 % T. Wrzesniewski (2008) Proceedings of 11-th IASTED International Conference Computers abd Advanced Technology in Education.

Kończę studia i co dalej? Targi pracy na Wydziale Fizyki 25 kwietnia 2009 FORMA IDEA Prezentacja Firm/Instytucji Grill – możliwość zadawania indywidualnych pytań przedstawicielom firm Przykład kariery zawodowej Prezentacja firm i instytucji oferujących: Pracę dla absolwentów Wydziału Fizyki Możliwość praktyk studenckich

Kończę studia i co dalej? Targi pracy na Wydziale Fizyki 25 kwietnia 2009 TARGI ODBIÓR Na targach gościliśmy: Firmę Ammono Centrum Badań Kosmicznych PAN Instytut Fizyki PAN Instytut Techniki Elektronowej Instytut Badań Jądrowych w Świerku Znaczna frekwencja Ogromne zainteresowanie targami wśród studentów II roku, którzy muszą obyć praktykę studencką WNIOSKI Podczas II części targów pan Robert Dwiliński, prezes firmy Ammono wygłosił referat na temat przekuwania technologii powstałych na Uniwersytecie w biznes. Więcej ofert pracy niż studentów Studenci wybrali w pierwszej kolejności na miejsce praktyk firmy i instytucje które prezentowały się na targach Po targach zgłosiły się nowe firmy

Kończę studia i co dalej? Prezentacja Firmy Gemius o Programie Praktyk Letnich 21 maja 2009 –Wydział Fizyki Założenia Programu praktyki są realizowane w okresie lipiec-wrzesień 2009, oferujemy praktyki płatne jak i bezpłatne (rodzaj praktyki zależy od zadań, jakie praktykant będzie wykonywał oraz stawianych mu wymagań), praktyki trwają do 3 miesięcy, opierają się na realizacji konkretnego projektu, począwszy od analizy problemu i planowania działania, poprzez jego realizację, aż do raportowania, odbywają się pod opieką jednego z doświadczonych pracowników tzw. Opiekuna praktyk. www.praca.gemius.pl.

Prodziekan do spraw studenckich dr hab. Andrzej Wysmołek Wydziałowy Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia prof. dr hab. Jerzy Kamiński – przewodniczący dr Katarzyna Grabowska dr hab. Jerzy Łusakowski Henryk Turski dr Joanna Żuberek