Od nauki do pracodawcy Dobre praktyki na Wydziale Fizyki WZZJK - Wydział Fizyki Joanna Żuberek 8 czerwca 2009
Wybieram studia ! Student Wydział Fizyki NAUKA Nowe kierunki na Wydziale Fizyki: Zastosowania Fizyki w Biologii i Medycynie Inżynieria Nanostruktur PRACA ROZWÓJ Nowe specjalności: Metody fizyki w ekonomii - Ekonofizyka Praktyki studenckie: Firmy Rynek Pracy
Proces nauczania a efektywność Strategie nauczania Przyswajalność Wykłady 5 % Nauka z podręczników 10 % Metody audio-wizualne 15 % Demonstracje 30 % Dyskusje w grupach 50 % Nauka przez praktykę 75 % Inne metody 90 % Czego powinni się studenci uczyć? Jak studenci się powinni uczyć? Jakie instrumenty stosować w nauczaniu? Joy Mighty (2008) „Teaching and learning in a Changing World.” The UBC Okanagan Learning Conference
Materiały dla studentów – na stronie www Wykłady – prezentacje Skrypty obejmujące materiał wykładów Przykłady pytań i zadań egzaminacyjnych Ćwiczenia – zadania, serie zadań domowych Pracownie dydaktyczne –materiały do ćwiczeń
Analiza niepewności pomiarowych i pracownia wstępna Jak poprawić efektywność przyswojenia materiału prezentowanego na wykładzie Analiza niepewności pomiarowych i pracownia wstępna 1. Wykład: Wprowadzenie teorii 2. Nauka przez praktykę: Laboratorium – zebranie danych doświadczalnych 3. Demonstracje, Nauka przez praktykę Ćwiczenia rachunkowe – przykłady analizy danych 4. Nauka przez praktykę Zastosowanie wprowadzonej wiedzy -analiza własnych danych w formie raportu dr hab. Andrzej Majhofer, prof. UW dr Roman Nowak
Jak uatrakcyjnić wykład i zaangażować studentów Fizyka w doświadczeniach dr hab. Krzysztof Korona wykład ogólnouniwersytecki Celem wykładu jest poszukiwanie drogi od prostych doświadczeń i obserwacji do wybranych praw rządzących zjawiskami fizycznymi. Doświadczenia są przedstawiane na żywo w trakcie wykładu i często uczestniczą w nich studenci Alternatywne formy egzaminu: - test - przygotowanie i prezentacja doświadczenia
Nauczanie interaktywne fizyki – skorzystać z doświadczeń innych Wykład profesor Teresy Wrzesniewskiej z University of British Columbia – Okanagan NOWE METODY I TECHNOLOGIE W NAUCZANIU FIZYKI – CLICKERS
PRS CLICKERS – jak działa Prezentacja PowerPoint Tworzenie lekcji korzystając z oprogramowania PRS Typ pytań: wyboru A, B, C … prawda/fałsz zadanie gdzie odpowiedzią jest wartość liczbowa zadanie z krótką odpowiedzią 11 znaków Każdy PRS Clickers jest rejestrowany oraz student może wprowadzić swoje ID Na komputerze wykładowcy pojawiają się odpowiedzi studentów
Zalety stosowania PRS Clickers Studenci: Zwiększenie udziału i zaangażowania studentów w prowadzony wykład Rozwijanie u studentów krytycznego myślenia i zdolności rozwiązywania problemów Wykładowca: Możliwość śledzenia na bieżąco: stopnia przyswojenia przez studentów przekazywanej wiedzy, zdolności pojmowania prezentowanych problemów T. Wrzesniewski (2008) Proceedings of 11-th IASTED International Conference Computers abd Advanced Technology in Education.
PRS Clickers – Opinie studentów Czy Clickers pomagają im w zrozumieniu prezentowanych na wykładzie zagadnień: Tak – 79,6 % Nie – 1, 0 % Nie mam zdania 19,4 % 2. Uważam, że pytania z wykorzystaniem Clickers powinny być zadawane: Na każdym wykładzie – 81,4 % Co drugi wykład – 9,5 % Raz w tygodniu – 9,1 % Po przerobionym fragmencie materiału - 0 T. Wrzesniewski (2008) Proceedings of 11-th IASTED International Conference Computers abd Advanced Technology in Education.
PRS Clickers – Opinie studentów 3. Clickers motywują mnie do koncentracji nad prezentowanymi na wykładzie zagadnieniami: Tak – 88,6 % Nie – 1,4 % Nie mam zdania 11,0 % 2. Clickers uczą mnie myśleć zamiast opanowywać na pamięć materiał: Tak – 82,8 % Nie – 0 % Nie mam zdania - 17,2 % T. Wrzesniewski (2008) Proceedings of 11-th IASTED International Conference Computers abd Advanced Technology in Education.
Kończę studia i co dalej? Targi pracy na Wydziale Fizyki 25 kwietnia 2009 FORMA IDEA Prezentacja Firm/Instytucji Grill – możliwość zadawania indywidualnych pytań przedstawicielom firm Przykład kariery zawodowej Prezentacja firm i instytucji oferujących: Pracę dla absolwentów Wydziału Fizyki Możliwość praktyk studenckich
Kończę studia i co dalej? Targi pracy na Wydziale Fizyki 25 kwietnia 2009 TARGI ODBIÓR Na targach gościliśmy: Firmę Ammono Centrum Badań Kosmicznych PAN Instytut Fizyki PAN Instytut Techniki Elektronowej Instytut Badań Jądrowych w Świerku Znaczna frekwencja Ogromne zainteresowanie targami wśród studentów II roku, którzy muszą obyć praktykę studencką WNIOSKI Podczas II części targów pan Robert Dwiliński, prezes firmy Ammono wygłosił referat na temat przekuwania technologii powstałych na Uniwersytecie w biznes. Więcej ofert pracy niż studentów Studenci wybrali w pierwszej kolejności na miejsce praktyk firmy i instytucje które prezentowały się na targach Po targach zgłosiły się nowe firmy
Kończę studia i co dalej? Prezentacja Firmy Gemius o Programie Praktyk Letnich 21 maja 2009 –Wydział Fizyki Założenia Programu praktyki są realizowane w okresie lipiec-wrzesień 2009, oferujemy praktyki płatne jak i bezpłatne (rodzaj praktyki zależy od zadań, jakie praktykant będzie wykonywał oraz stawianych mu wymagań), praktyki trwają do 3 miesięcy, opierają się na realizacji konkretnego projektu, począwszy od analizy problemu i planowania działania, poprzez jego realizację, aż do raportowania, odbywają się pod opieką jednego z doświadczonych pracowników tzw. Opiekuna praktyk. www.praca.gemius.pl.
Prodziekan do spraw studenckich dr hab. Andrzej Wysmołek Wydziałowy Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia prof. dr hab. Jerzy Kamiński – przewodniczący dr Katarzyna Grabowska dr hab. Jerzy Łusakowski Henryk Turski dr Joanna Żuberek