Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 30.
Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
Uniwersytet Warszawski
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
Kształtowanie motywacji pracowników
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 5.
Projektowanie programów studiów
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Uniwersytet Warszawski
Pełnosprawny Student VIII
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29 października 2008 roku

I. Ramy prawne systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim Statut Uniwersytetu Warszawskiego Przyjęty Uchwałą Senatu Uniwersytetu Warszawskiego nr 115 z dnia 21 czerwca 2006 r. § Na Uniwersytecie działa system oceny i zapewnienia jakości kształcenia. 2. W skład systemu wchodzą wydziałowe zespoły zapewnienia jakości oraz uczelniany zespół zapewnienia jakości. 3. Skład, tryb wyboru oraz zakres działania zespołów, o których mowa w ust. 2, ustala Senat określając w szczególności tryb i zakres dokonywanej oceny jakości prowadzonych zajęć dydaktycznych, udział studentów i doktorantów w dokonywanych ocenach oraz sposób wykorzystania ankiet studenckich [...].

I. Ramy prawne systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim Uchwała nr 240 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim Uchwała nr 241 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie badań ankietowych na Uniwersytecie Warszawskim Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki § 3.1: Uczelnia jest zobowiązana do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia. W tym celu tworzy wewnętrzny system zapewnienia jakości.

Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego II. Obawy i oczekiwania społeczności akademickiej związane z budową systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim

Obawy wyrażone w trakcie konsultacji projektu Uchwały Senatu UW w sprawie systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim (styczeń-czerwiec 2007 r.). Obawy (m.in.): przed ograniczaniem autonomii Uniwersytetu i poszczególnych jednostek przed utożsamieniem zapewnienia jakości z działaniami kontrolnymi przed działaniami godzącymi w tradycję akademicką przed działaniami antagonizującymi środowisko akademickie przed nadawaniem nadmiernej rangi opiniom studentów przed działaniami pozornymi przed rozrostem biurokracji.

Oczekiwania wyrażone w trakcie konsultacji projektu Uchwały Senatu UW w sprawie systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim (styczeń-czerwiec 2007 r.). Oczekiwania (m.in.): poszanowania autonomii i specyfiki jednostek Uniwersytetu Warszawskiego, wykorzystania dobrych doświadczeń jednostek w zapewnianiu jakości kształcenia, nadania wysokiej rangi ocenie własnej, dialogu, współpracy, wspierania i upowszechniania najlepszych rozwiązań, wsparcia merytorycznego w badaniach ankietowych, racjonalności i efektywności podejmowanych działań.

III. Założenia systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim Kluczem do wysokiej jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim jest samoświadomość. Uzyskiwanie wysokiej jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim nierozerwalnie wiąże się z autonomią, tradycją i godnością społeczności akademickiej i możliwe jest dzięki osiąganiu założonych przez nią celów.

III. Założenia systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim Uchwała nr 240 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim [Preambuła] System zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim budowany jest z poszanowaniem autonomii i specyfiki jednostek Uniwersytetu, w oparciu o ich dobre doświadczenia w zapewnianiu jakości kształcenia, w przekonaniu, że umacnianiu wysokiej jakości służy ocena własna, dialog, współpraca, wspieranie i upowszechnianie najlepszych rozwiązań.

IV. Efekty kształcenia jako szansa dla uczelnianego systemu doskonalenia jakości Zadania wydziałowych zespołów zapewnienia jakości kształcenia na UW Uchwała nr 240 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim § Zespół jednostki podejmuje działania na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia w jednostce. W tym celu w szczególności opracowuje i przedstawia dziekanowi/kierownikowi jednostki wnioski i projekty [...] dotyczące: a. polityki, określającej cele i strategię zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia w jednostce, [...] c. zasad zatwierdzania, monitorowania i okresowego przeglądu programów nauczania i ich efektów, d. zasad oceniania studentów i doktorantów, uwzględniających konieczność publikowania i konsekwentnego stosowania kryteriów, przepisów i procedur, [...].

Nowy stan prawny Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2006 r. w sprawie warunków i trybu przenoszenia osiągnięć studenta § Jeden punkt ECTS odpowiada efektom kształcenia, których uzyskanie wymaga od przeciętnego studenta godzin pracy. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki

Nowy stan prawny Załącznik nr 30 Standardy kształcenia dla kierunku studiów: Filologia polska Studia pierwszego stopnia 3. Treści i efekty kształcenia A. Grupa treści podstawowych 1. Kształcenie w zakresie języka łacińskiego z elementami kultury antycznej Treści kształcenia: Podstawowe zasady gramatyczne i słownictwo łacińskie. Elementy wiedzy o kulturze antycznej i jej recepcji w kulturze polskiej. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: tłumaczenia i rozumienia łacińskich sentencji i terminologii naukowej; rozpoznawania znaczeń i funkcji odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej. 2. Kształcenie w zakresie wiedzy o kulturze Treści kształcenia: Tradycja i współczesność kultury europejskiej. Elementy antropologii kultury. Problemy kultury popularnej. Rola przekazów wizualnych i audialnych w dawnej i nowej kulturze. Pluralizm kulturowy; kultura alternatywna. Związki różnych kultur i sztuk. Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: interpretowania zjawisk kultury europejskiej w ujęciu historycznym i współczesnym; rozumienia miejsca i perspektyw rozwoju kultury europejskiej we współczesnym świecie; interpretowania zjawisk rozwijającej się kultury masowej; dostrzegania związków kultury wysokiej i popularnej; funkcjonowania w mediach

Pożądane zmiany prawne Zmiany w Ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym dotyczące m.in. kierunków i standardów kształcenia oraz zapisów o studiach pierwszego i drugiego stopnia jako studiach prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego (licencjata i magistra).

Skutki przyjęcia efektów kształcenia jako podstawy projektowania dydaktyki Na poziomie jednostki (m.in.): program studiów jako całość celowa i zhierarchizowana ze względu na cele wykluczenie bezrefleksyjnego powielania starych wzorów przy projektowaniu dydaktyki uwiarygodnienie ECTS jako punktacji organicznie związanej z efektami kształcenia zaangażowanie, autorefleksja, integracja społeczności akademickiej poprzez udział w dyskusji o programach studiów uwzględnienie wyników badań ankietowych i benchmarkingu w dyskusji o programach studiów (opinie studentów, nauczycieli akademickich, absolwentów, pracodawców) namysł nad misją i strategią jednostki.

Skutki przyjęcia efektów kształcenia jako podstawy projektowania dydaktyki Na poziomie uczelni (m.in.): namysł nad misją i strategią uczelni (aktualność misji i strategii, konieczne modyfikacje) z uwzględnieniem wyników badań ankietowych i benchmarkingu (opinie studentów, nauczycieli akademickich, pracowników administracji, absolwentów, pracodawców) zaangażowanie, autorefleksja, integracja społeczności akademickiej poprzez udział w dyskusji o ukierunkowaniu dydaktyki uniwersyteckiej zaangażowanie, autorefleksja, integracja społeczności akademickiej poprzez udział w dyskusji o łączności nauki i nauczania.

Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Efekty kształcenia jako szansa spełnienia oczekiwań wyrażonych w trakcie konsultacji projektu Uchwały Senatu UW w sprawie systemu zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim (styczeń- czerwiec 2007 r.)

Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Oczekiwania (m.in.): poszanowania autonomii i specyfiki jednostek Uniwersytetu Warszawskiego wykorzystania dobrych doświadczeń jednostek w zapewnianiu jakości kształcenia nadania wysokiej rangi ocenie własnej dialogu, współpracy, wspierania i upowszechniania najlepszych rozwiązań wsparcia merytorycznego w badaniach ankietowych racjonalności i efektywności podejmowanych działań.

Dziękuję za uwagę