Andrzej Brzeziński Marek Roszkowski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Prywatyzacja usług publicznych.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zakopane 25 października 2018
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Andrzej Brzeziński Marek Roszkowski Plan transportowy proces przygotowania, cel i zakres w ocenie ekspertów Andrzej Brzeziński Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Cel opracowania Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego (w ocenie ekspertów) Cel podstawowy: Zdecydowana poprawa jakości systemu transportowego i jego rozwój (zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju). Dlaczego ? – ponieważ jakość systemu transportowego decyduje o jakości życia mieszkańców i o rozwoju gospodarczym (obszaru objętego planem transportowym). Stosowanie zasady zrównoważonego rozwoju ma zapewniać równowagę pomiędzy celami transportowymi (m.in. gospodarczymi) a aspektami społecznymi, przestrzennymi oraz ochrony środowiska Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Cele szczegółowe Planu Transportowego (w ocenie ekspertów) 6 CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH: Poprawa dostępności transportowej i jakości transportu - instrument poprawy warunków życia i usuwania barier rozwojowych. Poprawa efektywności funkcjonowania systemu transportowego – instrument zwiększania wydajności systemu z jednoczesnym ograniczaniem kosztów, Integracja systemu transportowego – w układzie gałęziowym i terytorialnym. Wspieranie konkurencyjności gospodarki obszaru - instrument rozwoju gospodarczego. Poprawa bezpieczeństwa - radykalna redukcji liczby wypadków i ograniczenie ich skutków (zabici, ranni) oraz poprawa bezpieczeństwa osobistego użytkowników transportu. Ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i warunki życia. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Zakres Planu Transportowego (wg projektu ustawy) Zgodnie z projektem ustawy (Art. 13.1) plan transportowy będzie określać: Sieć komunikacyjną, na której jest planowane wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Ocenę (i prognozy) potrzeb przewozowych. Przewidywane finansowanie usług przewozowych. Preferencje dotyczące wyboru rodzaju środków transportu. Zasady organizacji rynku przewozów. Pożądany standard usług przewozowych. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Zakres Planu Transportowego (wg projektu ustawy) Zgodnie z projektem ustawy (Art. 13.1) plan transportowy będzie określać: Sieć komunikacyjną, na której jest planowane wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Ocenę (i prognozy) potrzeb przewozowych. Przewidywane finansowanie usług przewozowych. Preferencje dotyczące wyboru rodzaju środków transportu. Zasady organizacji rynku przewozów. Pożądany standard usług przewozowych. Ustawa określa zakres zbyt ogólnie - potrzebne jest doprecyzowanie i uzupełnienie ! Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Niezbędne uzupełnienia zakresu (w ocenie ekspertów) Część diagnostyczna: Podstawowa charakterystyka stanu systemu transportowego objętego planem (sieć, organizatorzy, przewoźnicy, użytkownicy) Podstawowa charakterystyka społeczno-gospodarcza obszaru Diagnoza stanu systemu (silne i słabe strony, zagrożenia i kierunki zmian) Część analityczna: Propozycja wariantów (sieć komunikacyjna , wykorzystanie podsystemów transportu, rozwój gospodarczy). Konsultacje społeczne (co najmniej w dwóch etapach). Część wynikowa: Zakres modernizacji i rozwoju infrastruktury + priorytety Finansowanie modernizacji i rozwoju infrastruktury Oczekiwane rezultaty Zasady monitorowania realizacji Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Niezbędne uzupełnienia zakresu (w ocenie ekspertów) Część diagnostyczna: Podstawowa charakterystyka stanu systemu transportowego objętego planem (sieć, organizatorzy, przewoźnicy, użytkownicy) Podstawowa charakterystyka społeczno-gospodarcza obszaru Diagnoza stanu systemu (silne i słabe strony, zagrożenia i kierunki zmian) Część analityczna: Propozycja wariantów (sieć komunikacyjna , wykorzystanie podsystemów transportu, rozwój gospodarczy) Konsultacje społeczne (co najmniej w dwóch etapach) Część wynikowa: Zakres modernizacji i rozwoju infrastruktury + priorytety Finansowanie modernizacji i rozwoju infrastruktury Oczekiwane rezultaty Zasady monitorowania realizacji Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Niezbędne uzupełnienia zakresu (w ocenie ekspertów) Część diagnostyczna: Podstawowa charakterystyka stanu systemu transportowego objętego planem (sieć, organizatorzy, przewoźnicy, użytkownicy) Podstawowa charakterystyka społeczno-gospodarcza obszaru Diagnoza stanu systemu (silne i słabe strony, zagrożenia i kierunki zmian) Część analityczna: Propozycja wariantów (sieć komunikacyjna , wykorzystanie podsystemów transportu, rozwój gospodarczy) Konsultacje społeczne (co najmniej w dwóch etapach) Część wynikowa: Zakres modernizacji i rozwoju infrastruktury + priorytety Finansowanie modernizacji i rozwoju infrastruktury Oczekiwane rezultaty Zasady monitorowania realizacji Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Organizatorzy publicznego transportu zbiorowego (wg projektu ustawy) l.p Organizator (linie komunikacyjne/sieć komunikacyjna na danym obszarze) 1 GMINA ≥ 50 000 osób realizuje zadania powierzone na mocy porozumienia między gminami ≥ 80 000 osób 2 ZWIĄZEK MIĘDZYGMINNY ≥ 80 000 osób 3 MIASTO NA PRAWACH POWIATU realizuje zadania porozumienia między gminami na obszarze metropolitarnym 4 POWIAT realizuje zadania powierzone na mocy porozumienia między powiatami ≥ 120 000 osób 5 ZWIĄZEK POWIATÓW ≥ 120 000 osób 6 WOJEWÓDZTWO wojewódzkie przewozy pasażerskie realizuje zadania powierzone na mocy porozumienia miedzy województwami (międzywojewódzkie przewozy pasażerskie) 7 MINISTER WŁAŚCIWY DO SPRAW TRANSPORTU międzywojewódzkie i międzynarodowe przewozy pasażerskie w transporcie kolejowym. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Zadania Organizatorów (wg projektu ustawy) gmina/związek międzygminny miasto na prawach powiatu powiat/ związek powiatów województwo/minister ds. transportu Ustawa powierza organizatorowi wykonanie 3 zadań (Art.8): Planowanie rozwoju transportu Organizowanie sieci komunikacyjnej Zarządzanie siecią komunikacyjną Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Schemat opracowywania i publikowania Planu Transportowego Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Hierarchizacja Planów Transportowych (wg projektu ustawy) Zgodnie z Art.11.1 proces opracowywania planów transportowych ma mieć charakter hierarchiczny. . Minister właściwy do spraw transportu obwieszczenie w „Monitorze Polskim”. z uwzględnieniem ogłoszonego planu transportowego ministra w zakresie linii komunikacyjnych i publikacja w dzienniku urzędowym. Marszałek województwa z uwzględnieniem ogłoszonego planu marszałka (w zakresie linii komunikacyjnych) i publikacja we właściwym dzienniku urzędowym. Starosta z zobowiązaniem do uwzględnienia planu transportowego opracowanego przez starostę lub marszałka województwa w zakresie linii komunikacyjnych. Wójt, burmistrz, prezydent miasta lub zarząd związku międzygminnego Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Proces tworzenia Planu Transportowego (wg projektu ustawy) Przy opracowywaniu planu transportowego należy uwzględnić (Art.13.2): Stan zagospodarowania przestrzennego Sytuacja społeczno-gospodarczą danego obszaru Wpływ transportu na środowisko Strategie rozwoju rynku przewozów pasażerskich Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Proces tworzenia Planu Transportowego (w ocenie ekspertów) Uwarunkowania: Stan zagospodarowania przestrzennego Sytuacja społeczno- gospodarcza danego obszaru Wpływ transportu na środowisko Strategie rozwoju rynku przewozów pasażerskich W zakresie zagospodarowania przestrzennego powinny być uwzględnione : koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju plan zagospodarowania przestrzennego województwa SUiKZP gminy MPZP Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Proces tworzenia Planu Transportowego (w ocenie ekspertów) Charakterystyka sytuacji społeczno – gospodarczej jest elementem dokumentów typu „strategia rozwoju”. Tylko samorząd wojewódzki ma obowiązek przygotowania i uchwalenia takiego dokumentu. Samorządy powiatowe i gminne mogą ale nie muszą. To ważne gdyż projekt ustawy zakłada, że Plan Transportowy musi zarezerwować środki finansowe na TZ. A to powinno być powiązane z sytuacją gospodarczą obszaru i finansową organizatora transportu. Środki finansowe są rezerwowane w ramach WPI i budżetów na kolejne lata. Wymaga to uzyskania konsensusu pomiędzy siłami politycznymi w samorządzie. Wniosek - posiadanie Strategii ułatwia tworzenie planu transportowego. Brak strategii może wymagać budowy porozumienia sił politycznych od podstaw , a to opóźnia pracę nad planem transportowym. Uwarunkowania: Stan zagospodarowania przestrzennego Sytuacja społeczno- gospodarcza danego obszaru Wpływ transportu na środowisko Strategie rozwoju rynku przewozów pasażerskich Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Proces tworzenia Planu Transportowego (w ocenie ekspertów) Uwarunkowania: Stan zagospodarowania przestrzennego Sytuacja społeczno- gospodarcza danego obszaru Wpływ transportu na środowisko Strategie rozwoju rynku przewozów pasażerskich Praktycznie nie ma opracowań dot. wpływ TZ na środowisko (w gminach, powiatach i w całym województwie. Dopiero ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 7.11.2008 r.) wskazała które dokumenty wymagają przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (Art. 46): koncepcje przestrzennego zagospodarowania kraju, SUiKZP , plany zagospodarowania przestrzennego strategie rozwoju regionalnego; polityki strategie, plany lub programy w dziedzinie transportu, wyznaczające ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Proces tworzenia Planu Transportowego (w ocenie ekspertów) Uwarunkowania: Stan zagospodarowania przestrzennego Sytuacja społeczno- gospodarcza danego obszaru Wpływ transportu na środowisko Strategie rozwoju rynku przewozów pasażerskich WIZJA STRATEGICZNA rynku przewozów pasażerskich (określenie Celu – pożądanego stanu końcowego). Przełożenie CELÓW na konkretne ZADANIA (możliwość monitorowania realizacji) Określenie sieci transportowych, korytarzy i węzłów przesiadkowych. Opracowanie i zatwierdzenie planów przestrzennych (zabezpieczenie terenu) PLAN REALIZACJI i niezbędne środki (publiczne/prywatne) WDRAŻANIE strategii i MONITOROWANIE realizacji zadań Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Mierniki Rezultatów Planu Transportowego (w ocenie ekspertów) Można rozważać szereg mierników rezultatów Planu: dostępność do sieci TZ (standard może być różny w obszarach o różnym zagospodarowaniu), standard napełnienia w TZ, standard minimalnej liczby połączeń środkami TZ, częstotliwość kursowania, dostępność w czasie centrum miasta środkami TZ, poziom zadowolenia pasażerów, itp. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Województwo mazowieckie w kontekście projektu ustawy 37 powiatów, 5 miast na prawach powiatów i 314 gmin. Tylko w 15 powiatach liczba mieszkańców przekroczyła 80 000. Nie ma gmin wiejskich o liczbie mieszkańców powyżej 50 000. Poza Warszawą jest 6 miast powyżej 50 tysięcy mieszkańców: Radom (226 372), Płock (127 307), Siedlce (77 047), Pruszków (55 397), Ostrołęka (53758), Legionowo (50 698). Zgodnie z wymogami ustawy, w 15 powiatach i 7 miastach będzie musiał być opracowany Plan Transportowy. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Aglomeracja warszawska w kontekście projektu ustawy We wszystkich powiatach przylegających do Warszawy liczba mieszkańców przekracza 80 000, co oznacza, że wszystkie będą musiały opracować plany transportowe. Poza Warszawą, w aglomeracji ą dwa miasta które będą musiały obligatoryjnie opracować plan transportowy: Pruszków i Legionowo. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

Podsumowanie sytuacji w aglomeracji warszawskiej Tylko Warszawa jest przygotowana do wypełniania ustawowego zadania Organizatora Transportu (realizacja tej funkcji poprzez ZTM). Można przypuszczać, że zarządy powiatów które będą musiały zostać Organizatorami Transportu Publicznego mogą napotkać na trudności wynikające z braku doświadczenia. Dodatkowe utrudnienie - nie wszystkie gminy aglomeracji warszawskiej posiadają aktualne SUiKZP, a MPZP nie pokrywają całych obszarów gmin wchodzących w skład powiatów. Obecnie Pruszków i Legionowo nie pełnią roli Organizatora Transportu Publicznego. W budżetach tych miast (na rok 2009) nie ma pieniędzy na publiczny transport zbiorowy. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

PODSUMOWANIE W projekcie ustawy zadania planu transportowego są określone w sposób ogólny. Budzi wątpliwość objęcie zadaniami jedynie sieci komunikacyjnej. Zadania organizatora należy rozumieć szerzej – powinny dotyczyć systemu transportowego. Hierarchizacja tworzenia planów transportowych (to uporządkowanie działań i zapewnienie kontynuacji w planach niższego szczebla) w praktyce może powodować znaczne opóźnienia. Warto rozważać zastąpienie obowiązku oczekiwania na obwieszczenie planu, obowiązkiem koordynacji działań organizatorów różnych szczebli (działanie równoległe). Wymaga wyjaśnienia (sprecyzowania w ustawie) czy plan transportowy zostanie zaliczony do dokumentów które będą wymagały przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Określony w ustawie zakres planu jest niewystarczający i zbyt ogólny ! Niezbędne jest jego uzupełnienie co najmniej w zakresie zaproponowanym w referacie. Idea obowiązkowego wykonywania planów transportowych powinna być wzmocniona sprecyzowaniem zasad ich wykonywania z określeniem minimalnych wymagań. Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym

PODSUMOWANIE Dodatkową funkcją przygotowywanej ustawy powinna być poprawa jakości planowania, organizacji i zarządzania systemem transportowym !!! Dziękujemy za uwagę ! Andrzej Brzeziński, Marek Roszkowski Konferencja Naukowo – Techniczna SITK RP Oddział w Warszawie Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym