Data: 2014-01-07 Urząd regulacyjny – bezstronny arbiter czy nadurzędnik? Przygotował: Adam Ambrozik 10 lutego 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Małgorzata Okońska-Zaremba
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Administracja publiczna
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Regionalny Program Operacyjny
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Organizacja sądów, skład sądu, referendarze sądowi
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Władza sądownicza w Polsce
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Sfery ingerencji administracji
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Planistyczne działania wspierające.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konkurencja a polityka konkurencji
Konstytucyjny system źródeł prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Publiczne prawo konkurencji
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Wstęp do polityki gospodarczej
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Data: Urząd regulacyjny – bezstronny arbiter czy nadurzędnik? Przygotował: Adam Ambrozik 10 lutego 2011 r.

Istniejące urzędy regulacyjne Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta Urząd Komunikacji Elektronicznej Urząd Regulacji Energetyki Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji A także Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Transportu Kolejowego

Cel regulacji – perspektywa Pracodawców RP Ważne strategicznie obszary domeny publicznej Niedoskonałość mechanizmu rynkowego, przewaga podmiotów profesjonalnych nad konsumentami Cel regulacji – kształtowanie stosunków w danym obszarze w zgodzie z długofalowym interesem publicznym, z wyłączeniem (ograniczeniem) doraźnego wpływu gier politycznych mogących wywierać niekorzystny wpływ na kierunek decyzji podejmowanych przez ministerstwa str. 3

Kluczowa rola regulatora Regulatorzy posiadają dużą swobodę działania mającą stanowić zabezpieczenie ich niezależności od bieżącej sytuacji politycznej. Poprzez swoje decyzje regulatorzy wpływają na kształt poszczególnych rynków. Głównym czynnikiem kształtującym kierunki tych decyzji powinien być interes publiczny. Narzędzia stosowane przez regulatora, zgodnie z Konstytucją RP, powinny być stosowane w sposób proporcjonalny – aby w szczególności w jak najmniejszym stopniu ograniczać swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Każdy regulator jest centralnym organem administracji państwowej. Regulator to opłacany z naszych podatków urzędnik podlegający przepisom prawa. str. 4

Specyfika modelu polskiego W Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, niezależnie od przyjętego rozwiązania, decyzje administracyjne wydawane przez regulatorów podejmowane są kolegialnie. Od tej zasady w tych krajach nie ma wyjątków. W Polsce w obecnym stanie prawnym decyzje administracyjne w imieniu regulatora podejmuje jedna osoba – Prezes/Przewodniczący. str. 5

Kontrowersyjne decyzje regulatorów – Prezes UOKIK str. 6 brak jasnych i równych zasad traktowania stron - absurdalna kara 123 mln PLN dla jednego z operatorów za utrudnianie kontroli (prowadzonej w sprawie, mającej tuszować błędy innego regulatora) versus 2 mln kary za niszczenie dowodów potwierdzonej zmowy brak wiarygodności sporządzanych raportów - spór ze Związkiem Banków Polskich o rzetelność przygotowywanych raportów poważne decyzje podjęte w oparciu o swoje raporty, niezrozumienie mechanizmów rynkowych - zakaz koncentracji PGE/Energi, kontrowersyjna decyzja w sprawie EMPIK/Merlin interes publiczny czy obrona swoich decyzji - wieloletnia batalia w kolejnych instancjach sądowych z Grupą Polskie Składy Budowlane o rzekomą zmowę cenową

Data: str. 7 Kontrowersyjne decyzje regulatorów – Prezes UKE nierozważne zarządzanie dobrem rzadkim, jakim są częstotliwości – w przetargach wygrywają firmy, które nie podejmują działalności w ramach przyznanych koncesji, traktując uzyskane częstotliwości jako cenny składnik majątku podnoszący ich wartość w planowanych transakcjach sądowe klęski kluczowych decyzji - przegrana przed Sądem w sprawie stawek MTR wywołujący realne zagrożenie roszczeniami wobec Skarbu Państwa ze strony operatorów komórkowych wartych setki milionów złotych. Kto zapłaci za błąd i upór w tej sprawie Pani Prezes? blokowanie naziemnej telewizji cyfrowej – spór z KRRiTV, w roku 2013 możemy być jedynym krajem UE bez takiej telewizji naginanie prawa, wrzutki legislacyjne (nawet z naruszeniem regulacji UE) – 2008 r.– ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, 2008 r. – prawo telekomunikacyjne art. 39 i 40 (po groźbie kar ze strony Komisji Europejskiej właśnie ruszyła kolejna zmiana)

Data: str. 8 Typowe rozwiązania europejskie Na czele urzędu regulacyjnego stoi organ kolegialny Zazwyczaj przewodniczący organu kolegialnego kieruje pracą urzędu wspierającego organ merytorycznie i organizacyjnie Model ten przyjęto we: oFrancji: (i) Commission de Régulation de lEnergie, (ii) lAutorité de Régulation des Communnicationes Electroniques et des Poste, (iii) Autorité de la Concurrence; oWielkiej Brytanii: (i) The Gas and Electricity Markets Authority, (ii) Office of Communications, (iii) Office for Fair Trading; oHiszpanii: (i) Comisión Nacional de Energía, (ii) Comisión del Marcado de las Teleomunicaciones, (iii) Comisión Nacional de la Competencia.

Data: str. 9 Rozwiązanie niemieckie Wyjątkowy charakter ma model niemiecki, zastosowany w (i) Federalnej Agencji ds. Infrastruktury Sieci Energetycznych, Gazowych, Telekomunikacyjnych, Pocztowych i Kolejowych oraz w (ii) Federalnym Urzędzie Antykartelowym Wprowadzono wyraźny podział pomiędzy organizacją pracy urzędu, a wydawaniem decyzji administracyjnych Na czele urzędu stoi prezes, który koordynuje pracę urzędu Decyzje administracyjne podejmują zespoły działające na wzór sądu Podobne rozwiązanie przyjęto w brytyjskiej Competition Commission

Data: str. 10 Kontrola decyzji model europejski/polski W UE spotykany jest model kontroli decyzji w ramach procedury administracyjnej. Pozwala to na szybką weryfikację decyzji (ważne w sprawach gospodarczych) z uwzględnieniem ważnych przesłanek: o Francja: odwołanie do Rady Stanu; o Hiszpania: odwołanie od decyzji Comisión Nacional de Energía (Narodowa Komisja ds. Energii) przysługuje do Ministra Przemysłu i Energii. W Polsce co do zasady możliwa jest tylko droga sądowa. Oznacza to znaczne spowolnienie procesów gospodarczych

Data: str. 11 Korzyści modelu kolegialnego Konieczność uzgodnienia zastosowania środka administracyjno-prawnego – eliminacja błędów, wyważone decyzje Większa samokontrola członków organu kolegialnego Zapewnienie kontynuacji prowadzonej polityki gospodarczej w przypadku zmiany części członków organu kolegialnego, co gwarantuje stabilność stosowania prawa i zwiększa skuteczność stosowanych narzędzi

Data: str. 12 Główne zalety modelu polskiego W przypadku państwa przechodzącego transformację ustrojową, gdzie instytucje publiczne są słabsze niż w dojrzałych demokracjach, koncentracja uprawnień zwiększa zdolność organu do agresywnej ingerencji w zmonopolizowane sektory gospodarki. -> Czy polska gospodarka nadal jest w fazie transformacji ustrojowej? W przypadku braku tradycji dokonywania rozstrzygnięć przez ciała kolegialne, model ten zapewnia zdolność organu do podejmowania decyzji. -> Czy w Polsce organ kolegialny będzie działać lepiej czy gorzej, niż organ jednoosobowy?

Data: str. 13 Wnioski Takie zorganizowanie pracy organów regulacyjnych, które pozostawia całość kompetencji decyzyjnych w rękach jednej osoby, choć nie jest pozbawione zalet ma istotną wadę – wrażliwość na błędy. Dlatego w przypadku państw rozwiniętych przeważają zalety kolegialnego podejmowania decyzji przez organy regulacyjne. Polska transformacja ustrojowa jest zakończona. W związku z tym uzasadnione jest przyjęcie rozwiązań dominujących w największych krajach Unii Europejskiej. Dlatego jako członek Komisji Trójstronne, Pracodawcy RP opracowują projekty zmian w ustawach dotyczących funkcjonowania organów regulacyjnych w Polsce.

Dziękuję za uwagę