Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program nauczania wg: Teresa Król Maria Ryś
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Program wychowawczy szkoły
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
O aktywności dorosłych i seniorów
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
Prezentacja multimedialna
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
WYCHOWANIE DO DOJRZAŁEJ POSTAWY SEKSUALNEJ W KONTEKŚCIE ZAGROŻENIA EPIDEMIĄ CHORÓB PRZENOSZONYCH DROGĄ PŁCIOWĄ.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Życie nastolatka.
Indywidualny plan resocjalizacji
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Rozwój społeczny dziecka
Czym jest dla nas tolerancja?
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Grażyna Banach – Kociołek
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. Przedstaw problem
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Juno reż. Jason Reitman USA, Kanada odpowiedzialność Juno mat. dystrybutora Monolith Films konieczność obowiązek moralny lub prawny odpowiadania.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Osoby starsze na rynku pracy
RODZINA.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Kochankowie z Księżyca reż. Wes Anderson USA 2012.
Mean Creek reż. Jacob Aron Estes USA Agresja Trzech chłopaków zamyka w szkolnej toalecie kolegę z klasy. Dziewczyny zamieściły na fb zdjęcie koleżanki,
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ozorkowie
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
środowisko wychowawcze
JAK ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA I PASJE DZIECI Nie rodzimy się ze zdolnościami. Nie ma genów odpowiedzialnych za talent lub jakieś umiejętności. Nabywamy.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Stres w pracy nauczyciela
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Relacja prawnik - klient
Przedszkola Miejskiego nr 4
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Relacja prawnik - klient
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007

gdzie kończy się dzieciństwo? czy istnieje wyraźna granica między dzieciństwem a dorosłością (umowna granica osiemnastych urodzin a faktyczna dojrzałość psychiczna)? czym różni się dzieciństwo od dorosłości? bycie nastolatkiem - trudny czas dojrzewania do dorosłych wyborów (konieczność podejmowania pierwszych życiowych decyzji, np. dotyczących wyboru szkoły)‏ czy nastolatek może być dojrzały? Tą granicą, płynną i długą jest okres bycia nastolatkiem. Symboliczne momenty typu osiemnaste urodziny to przede wszystkim właśnie symbolika i otrzymanie pewnych praw (np.wyborczych, czy oglądania filmów i grania w gry 18+), jednak stawanie się dorosłym osobowościowo to długotrwały proces. dzieciństwo a dorosłość - najważniejsze, by pojawiły się kwestie podejmowania wyborów życiowych i odpowiedzialności za własne czyny czy nastolatek może być dojrzały? W tym miejscu należy wspomnieć o kwestii tzw. „przedwczesnego dorośnięcia”, stania się „dorosłym”, czyli dojrzałym ponad wiek na skutek jakiegoś wyjątkowego wydarzenia, stawiającego dziecko przed dorosłymi problemami (śmierć czy choroba kogoś bliskiego, utrata pracy przez rodziców i problemy finansowe rodziny); kadr z filmu Juno

trudne decyzje kto/co ma wpływ na decyzje podejmowane przez nastolatków? rodzice, dom rodzinny rówieśnicy - przyjaciele, najbliższe otoczenie (klasa, grupa sąsiedzka na osiedlu)‏ nauczyciele, wychowawcy, osoby będące dla młodych ludzi autorytetem normy moralne, zasady, jakimi chcemy się kierować w życiu osobowość (np. skłonność do spontaniczności lub refleksyjności)‏ zdolność decydowania i bycie odpowiedzialnym jako umiejętności nabyte, a nie wrodzone! kadr z filmu Juno

trudna sztuka przewidywania skutków umiejętność analizy sytuacji jako ważny atrybut dojrzałości dojrzałość a zdolność przewidywania konsekwencji własnych czynów i wyborów dzieciństwo jako okres nauki tych trudnych umiejętności prawo młodych do niedojrzałości a dorosłe sytuacje życiowe (przykłady)‏ ad. podpunkt trzeci: Już maleńkie niemowlę uczy się - np., że jeśli ugryzie karmiącą je piersią matkę, ta zabierze źródło pokarmu; starsze - uwielbia bawić się w wyrzucanie przedmiotów z wózka, ucząc się czym jest związek przyczynowo-skutkowy etc. ad. podpunkt czwarty: podajemy przykłady trudnych sytuacji i zachęcamy do analizy konsekwencji: każdy z widzów wyobraża sobie, że: umieszcza na facebooku zdjęcie ujawniające sekret znajomego; jest świadkiem pobicia i nie reaguje; podejmuje decyzję, że zacznie uprawiać seks, w konsekwencji pojawia się niechciana ciąża kadr z filmu Juno

dorosły problem Juno jak to jest być dorosłym? - ciekawość bohaterki i jej „dorosłe” konsekwencje ciąża Juno i dylematy bohaterki „dorosłość jest przereklamowana” - ciężar odpowiedzialności ponad siły nastolatki przy okazji pierwszego podpunktu warto wyjaśnić młodym widzom, co właściwie robi Juno w pierwszych scenach filmu - dlaczego biega z wielkim baniakiem soku i co to ma wspólnego z testami ciązowymi - doświadczenie prelegenta pokazuje, że uczniowie tego nie wiedzą i zachowanie bohaterki wydaje im się absurdalne kadr z filmu Juno

akceptacja/tolerancja czy Juno odczuwa akceptację lub tolerancję otoczenia (rodziny i znajomych)? Czym te dwie postawy się różnią? tolerancja: z łac. tolerare - wytrzymywać, znosić - poszanowanie zachowań, cech lub poglądów innych ludzi, nawet jeśli się nam one nie podobają; rola kultury w kształtowaniu postawy tolerancji akceptacja: z łac. acceptatio - przyjmować, sprzyjać - „wyższa forma” tolerancji, pozytywny stosunek do danego zachowania czy poglądów lub zrozumienie dla nich możliwa tolerancja bez akceptacji, niemożliwa akceptacja bez tolerancji ad. rola kultury: W znacznym stopniu postawa tolerancji jest kształtowana, a nawet wymuszana przez kulturę, w jakiej żyjemy, w celu zachowania ładu społecznego (chodzi przecież o to, by obywatele pozwalali na coś, co osobiście może nie budzić ich entuzjazmu); akceptacja jest bardziej naturalna, wynika z naszych osobistych upodobań i poglądów. kadr z filmu Juno

świat nastolatków, świat dorosłych Ostro zarysowany w filmie kontrast między światem nastolatków i dorosłych (wyraźne rozgraniczenie tych światów)‏ trzy związki, trzy pokolenia (ojciec i macocha Juno, Vanessa i Mark, Juno i Bleeker)‏ wymieszanie ról między światem dzieci i dorosłych - kto okaże się dojrzały, a kto nie sprosta zadaniu? ad trzy związki: bardzo ogólnie, by jak najmniej opowiadać o fabule - rodzice Juno to ludzie po przejściach, mają za sobą nieudane związki i potrafią reagować w sytuacjach kryzysowych; Mark i Vanessa to młoda klasa średnia, z pieniędzmi i bez doświadczenia życiowego rodziców Juno,; Juno i Bleeker - nastolatki o bardzo krytycznym spojrzeniu na świat i dorosłość (zwłaszcza Juno)‏ kadr z filmu Juno

bohaterowie filmu wyczuwalna sympatia autora do bohaterów, postawa daleka od moralizatorstwa umiejętne posługiwanie się stereotypem i groteską w kreowaniu postaci - czy typy bohaterów odpowiadają potocznym wyobrażeniom na ich temat? niestereotypowe zachowania bohaterów (stosunek Bleekera do ciężarnej Juno, reakcja rodziców na ciążę córki)‏ ad. stereotypy: nie chodzi o opowiadanie filmu, lecz o ogólne zwrócenie uwagi widzów na to, jak budowane są postaci, zadanie pytań - czy zaskakują? Czy odpowiadają kulturowym wyobrażeniom dotyczącym np. stosunku macochy do pasierbicy (bajki o Kopciuszku czy Królewnie Śnieżce), obiektu uczuć nastolatki? Kto z nich budzi naszą sympatię, a kto nie? Czy to się zmienia w trakcie filmu? Chodzi przede wszystkim o macochę Juno, Bleekera jako obiekt uczuć, Marka i Vanessę kadr z filmu Juno

nastolatki w Juno wiarygodność postaci nastolatków ukazanych w filmie niezwykła umiejętność obserwacji cechująca scenarzystkę Diablo Cody - amerykańską pisarkę, dziennikarkę i blogerkę, chętnie rozprawiającą się z obyczajowymi tabu nowatorstwo w podejściu do spraw nastolatków (żywy, odważny, aktualny język dialogów w oryginalnej wersji językowej)‏ Pisarstwu Cody zawdzięcza znakomite wyczucie dialogu, dziennikarstwu - zmysł obserwacji, ma też duszę performerki - przełamuje tabu obyczajowe, podejmuje trudne tematy i odziera je ze stereotypów (wcielenie się w rol striptizerki i opisanie własnych doświadczeń)‏ W polskiej wersji językowej przestraszono się dosadności oryginału i złagodzono dialogi - warto zachęcić widzów do porównywania ścieżki dźwiękowej z napisami kadr z filmu Juno

między komedią a dramatem społecznym powaga problemów poruszanych w filmie a skrzące się dowcipem dialogi pełna dystansu i humoru narracja głównej bohaterki obecność wszystkich typów humoru -postaci, sytuacyjnego i słownego poszukiwanie nieoczywistych rozwiązań scenariuszowych uwiarygodniających fabułę i budzących w widzu silne emocje film zmuszający do myślenia i traktujący widza jako inteligentnego partnera debata społeczna po premierze Juno w USA, wpływ filmu na spadek liczby aborcji wśród nastolatek w Stanach (?)‏ Dane statystyczne dotyczące spadku ilości aborcji i wzrostu liczby urodzeń wśród dziewcząt poniżej 16 roku życia powiązał z premierą Juno magazyn „Time”. Czy to możliwe? Czy ten film może mieć taki wpływ na rzeczywistość? Innymi słowy czy nastolatkom wydaje się wiarygodny? Z tym pytaniem można pozostawić widzów. kadr z filmu Juno

zapraszamy na film www.nhef.pl