Czym jest zarządzanie operacyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Badania operacyjne. Wykład 1
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Definicja rachunkowości zarządczej
Definicje operacji.
Kontrola jakości.
Just in time.
Normy praktyki zawodowej
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Marketing w transporcie
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Technik ekonomista.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zarządzanie projektami
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Metodyki zarządzania projektami
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
Planowanie przepływów materiałów
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
Ocenianie holistyczne
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Dane – informacje - wiadomości Kodowanie danych i problem nadmiarowości.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Menedżer i zarządzanie
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Funkcja planowania.
Prezentacja biznesplanu
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Prezentacja biznesplanu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Czym jest zarządzanie operacyjne

Zawartość rozdziału Naczelne funkcje organizacji Definicja zarządzania operacyjnego Operacje w procesie świadczenia usług Różne spojrzenia na zarządzanie operacyjne

Naczelne funkcje organizacji Głównym celem organizacji jest wytwarzanie produktów i usług, które zaspokoją potrzeby klientów. Na podstawie powyższej definicji możemy wyodrębnić trzy naczelne funkcje organizacji: Marketing i sprzedaż, czyli rozpoznawanie obecnych i kreowanie nowych potrzeb klientów oraz zapewnianie dotarcia produktów do klientów; Zarządzanie operacyjne, czyli wytwarzaniem produktów i świadczeniem usług; Księgowość i finanse, czyli zbieranie informacji finansowych i zarządzanie finansami. Rysunek 2.3. (podręcznik, s. 38)

Definicja zarządzania operacyjnego Zarządzanie operacyjne jest funkcją odpowiedzialną za wszystkie działania dotyczące wytwarzania produktu, którym mogą być zarówno dobra, jak i usługi; zarządzanie operacyjne odpowiada zatem za: gromadzenie rozmaitych składników wejściowych, przetwarzanie w produkty końcowe. Powyższa bardzo szeroka definicja wskazuje na olbrzymi zakres zarządzania operacyjnego, obejmujący takie elementy jak planowanie zasobów i środków, organizowanie, alokowanie zasobów itp.

Definicja zarządzania operacyjnego Istotą zarządzania jest zbieranie informacji oraz podejmowanie na ich podstawie decyzji. Schemat 2.1 (podręcznik, s. 33) przedstawia zakres zbieranych informacji, jak również kierunki przepływu decyzji. Istotą decyzji jest natomiast wypełnienie luki informacyjnej w zakresie niezbędnym do podjęcia działań.

Funkcje zarządzania operacyjnego Poruszając się w ramach szerszego kontekstu obejmującego klientów oraz otoczenie bliższe i dalsze, można zacytować schemat 2.2 (podręcznik, s. 34) uwzględniający również sprzężenia zwrotne oraz etapy wytwarzania łączące się w łańcuch powstawania wartości.

Zakres zadań menedżera Do podstawowych zadań menedżera, bez względu na obszar, w jakim działa, należą: Planowanie - ustalanie celów i sposobów oraz terminów ich osiągnięcia; Organizowanie - tworzenie najlepszych struktur do osiągnięcia założonych celów; Zatrudnianie - zapewnianie odpowiedniego personelu do wykonywania powierzonych zadań; Zarządzanie - powierzanie pracownikom zadań; Motywowanie - zachęcanie pracowników do dobrego wykonywania powierzonych zadań; Alokowanie - przypisywanie zasobów do poszczególnych prac; Monitorowanie - bieżące sprawdzanie, czy procesy prowadzą do określonych celów; Kontrola - podejmowanie działań korekcyjnych; Informowanie – powiadamianie o postępach organizacji.

Procesowa definicja zarządzania operacyjnego Definiowanie pojęć przez określenie, co i w jakiej kolejności jest wykonywane, określimy mianem ujęcia procesowego. Zarządzanie polega zatem na rozwiązywaniu problemów w ramach następującego procesu: Obserwowanie – uświadomienie problemu; Formułowanie – określenie problemu i budowa jego modelu; Analizowanie – padanie parametrów i alternatywnych rozwiązań, decyzja co do wyboru konkretnego rozwiązania; Zastosowanie – podjęcie końcowych decyzji, wprowadzenie w życie rozwiązań oraz kontrola wyników. Rysunek 2.4 poniżej (podręcznik, s. 44) przedstawia schemat zarządzania operacyjnego opartego na analizach ilościowych i jakościowych.

Operacje w procesie świadczenia usług Zarządzanie operacyjne znajduje zastosowanie zarówno w sferze usługowej, jak i produkcyjnej. Mimo istotnych różnic występujących między materialnymi wyrobami i usługami procesy zarządzania operacyjnego w tych obszarach mają wiele cech wspólnych. Rozwinięcie tego zagadnienia znajduje się w podręczniku na stronie 46. Niewiele produktów ma wyłącznie materialną formę, jak i niewiele usług jest zupełnie pozbawionych fizycznej emanacji. Przedstawiony poniżej rysunek 2.5 (podręcznik, s. 46) prezentuje spektrum usług i produktów, obrazujące stopień zespolenia tych dwóch form na różnych przykładach.

Różne spojrzenia na zarządzanie operacyjne Zarządzanie operacyjne jest postrzegane w różny sposób. Można traktować je jako zawód, o czym świadczą pojawiające się coraz częściej, również w polskiej prasie, ogłoszenia o zatrudnieniu. Można traktować zarządzanie operacyjne jako sposób na rozwiązywanie problemów lub nawet - jak to ma miejsce w karykaturalnych obrazach Quentina Tarantino - jako uporządkowany sposób na życie, lub traktować jak narzędzie podejmowania decyzji w określonych obszarach działalności człowieka. Zasady działania stanowiące podstawy zarządzania operacyjnego: 1) określ problem, 2) przeanalizuj dostępne zasoby do jego rozwiązania, 3) określ rozwiązanie, 4) wykonaj podjęte decyzje, znajdują odzwierciedlenie w wielu obszarach życia, w tym również w Amerykańskich Siłach Zbrojnych, które posługują się zasadą: „Myśl, improwizuj, uderzaj, zwyciężaj”.

Przykłady Zamieszczone w dalszej części rozdziału przykłady firm stanowią uzupełnienie opisów przypadków zamieszczonych w podręczniku. Celem prezentacji dodatkowych kazusów jest uaktualnienie opisów zawartych w podręczniku, jak również przedstawienie firm bliższych polskiemu Czytelnikowi.

Wskazówki dla prowadzącego zajęcia W ramach drugiego rozdziału należy zwrócić uwagę na: Podstawowe funkcje organizacji, a wśród nich miejsce zarządzania operacyjnego; Podstawowe zadania kierownicze; Cechy wspólne i różnice w zarządzaniu operacyjnym w sferze produkcji i usług; Procesową definicję zarządzania operacyjnego.