„Wzmocnienie kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół rolniczych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
Wsparcie edukacji na poziome Unii Europejskiej
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Młodzieżowa przedsiębiorczość
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
„Kompetencje zawodowe”
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp.
Warszawa, 26 września 2014 Współpraca w ramach Nordycko-Bałtyckiej Sieci Obszarów Wiejskich Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

„Wzmocnienie kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół rolniczych w Polsce – CEKIN” Warszawa, 23 czerwca 2010

Program konferencji 11.00 - Otwarcie konferencji – Lider projektu Dyrektor Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej - Wojciech Gregorczyk. 11.10 - Wystąpienie na temat działań edukacyjnych na rzecz młodzieży prowadzonych przez Ministerstwo - Tadeusz Nalewajk – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 11.30 - „Kompetencje, które powinny charakteryzować Europejczyka, poszukującego miejsca na wspólnotowym rynku pracy” – cele, założenia i harmonogram projektu – Agnieszka Dybowska – Koordynator projektu. 11.50 – Rola United Nations Development Programme (UNDP) w projekcie - „Wzmocnienie kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół rolniczych w Polsce” - Kamil Wyszkowski - Koordynator Programów Rozwojowych UNDP. 12.15 - Rola Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk w projekcie – dr Mirosław Drygas - Zastępca Dyrektora IRWiR PAN. 12.30 - Przerwa na kawę.

Program konferencji 13.00 – Prezentacja zarysu koncepcji pracy nad scenariuszami zajęć dla uczniów i ma­teriałami dla nauczycieli - dr Andrzej Hałasiewicz - Instytut Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Toruń. 13.15 –„Co powinien zawierać scenariusz zajęć z zakresu rozwoju obszarów wiejskich?” - sesja warsztatowa z udziałem wszystkich uczestników konferencji – prowadzenie dr Andrzej Hałasiewicz z udziałem przedstawicieli KCER, UNDP, IRWiR PAN. 14.00 – Informacja na temat przebiegu programu LdV realizowanego przez KCER oraz wizyt studyjnych dla nauczycieli w ramach CEKIN – Marek Rudziński – nauczyciel konsultant KCER. 14.15 - Dyskusja i podsumowanie spotkania. 14.00 - Obiad.

w Ministerstwie Rolnictwa Działania edukacyjne na rzecz młodzieży prowadzone przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Tadeusz Nalewajk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Umiejętność: „Praktyczna znajomość czegoś, biegłość w czymś, zdolność wykonywania czegoś.” (Słownik języka polskiego PWN )

Kompetencja: „ Umiejętność transferu umiejętności i wiedzy do nowych sytuacji w obrębie sytuacji zawodowej; obejmuje ono również organizację i planowanie pracy, gotowość do wprowadzenia innowacji i umiejętność radzenia sobie z niecodziennymi zadaniami. Termin ten obejmuje również cechy osobowości niezbędne do efektywnej współpracy z kolegami, menedżerami i klientami.” (program TERM. w tłumaczeniu brytyjskiego słownika „Kształcenie otwarte od A do Z”)

Kompetencje kluczowe: „Jest to zestaw najważniejszych kompetencji, bez których nie można kształtować kompetencji pozostałych". „Połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji.” „Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.” „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 2006/962/WE”

Prognoza ludności na lata 2008-2035, GUS, Warszawa 2009 ( podano w tys).

Rada Europy na sympozjum w 1996 r Rada Europy na sympozjum w 1996 r. w szwajcarskim Bernie przyjęła listę wspólnych europejskich kompetencji kluczowych, jakimi powinni dysponować absolwenci szkół średnich w Europie : współpraca w zespołach, posługiwanie się nowoczesnymi środkami informacji i komunikacji, rozwiązywanie problemów, korzystanie z różnych źródeł informacji, słuchanie i korzystanie z poglądów innych ludzi, porozumiewanie się w kilku językach, łączenie i porządkowanie różnych, jednostkowych elementów wiedzy, podejmowanie odpowiedzialności, organizowanie i ocenianie własnej pracy, radzenie sobie z niepewnością i złożonością problemów.

Unia Europejska, opracowała zespół kompetencji, które powinny charakteryzować Europejczyka, który chce odnaleźć swoje miejsce na wspólnotowym rynku pracy. Kompetencje Kluczowe nie odnoszą się do żadnej konkretnej branży. Zbiór ten powstał na podstawie kompetencji sformułowanych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w późnych latach 90-tych. Dzięki badaniom, przeprowadzonym także wśród europejskich pracodawców, został on dostosowany do realiów Europy.

Dokumenty Unii Europejskiej w zakresie kompetencji kluczowych i ich znaczenia w procesie uczenia się przez całe życie. W 2002 r. UE w „Edukacja w Europie”, dokumencie przyjętym w Barcelonie, zaproponowała listę kompetencji niezbędnych w społeczeństwie wiedzy, jakim staje się społeczność europejska. zdolność porozumiewania się w języku ojczystym, znajomość języków obcych, umiejętność liczenia, podstawowe umiejętności w dziedzinie nauk ścisłych i technologii, posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, umiejętność uczenia się, kompetencje interpersonalne i obywatelskie, zmysł przedsiębiorczości, świadomość kulturowa

Dokumenty Unii Europejskiej w zakresie kompetencji kluczowych i ich znaczenia w procesie uczenia się przez całe życie. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE). porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna

Inicjatywność i przedsiębiorczość Te dwa pojęcia oznaczają zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn, w tym do planowania przedsięwzięć i doprowadzania ich do zamierzonego celu. Te kompetencje są szczególnie potrzebne osobom, które planują różne przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub handlowym. Osoby te muszą być świadome zagadnień etycznych związanych z przedsiębiorstwami, znać zasady działania gospodarki, w tym zagadnienia stanowiące kontekst pracy i dotyczące życia ludzi. Konieczna jest także umiejętność oceny własnych mocnych i słabych stron oraz oceny ryzyka związanego z danym przedsięwzięciem.

Traktat z Maastricht podpisany 7 lutego 1992r Traktat z Maastricht podpisany 7 lutego 1992r. zwrócił uwagę krajów Unii Europejskiej na istotną rolę młodzieży dla przyszłości Wspólnoty. Dlatego tez wprowadza się różnorodne preferencje dla młodych w zakresie, opieki społecznej i zdrowotnej, polityki mieszkaniowej i komunikacyjnej, integracji na rynku pracy.

Strategiczne cele dotyczące młodego pokolenia, zostały sformułowane w wydanej w 2001 r. przez Komisję Europejską “Białej Księdze Młodzieży”. W celu wzmocnienia działań na rzecz młodzieży w roku 2005 kraje Unii Europejskiej przyjęły „Europejski Pakt na rzecz Młodzieży”, który włączono do pakietu zadań Strategii Lizbońskiej.

W Pakcie Rada Europejska wezwała Komisję Europejską i państwa członkowskie do przyjęcia następujących kierunków działania w zakresie integracji młodych na rynku pracy. zachęcanie do zwiększania zatrudnienia młodzieży, zachęcanie młodzieży do rozwoju przedsiębiorczości i wspieranie młodych przedsiębiorców. zacieśnianie współpracy między państwami członkowskimi w zakresie przejrzystości i porównywalności kwalifikacji zawodowych oraz uznawania wykształcenia nieformalnego Ten kierunek działania Unii Europejskiej został potwierdzony przez Rezolucję z 27 listopada 2009, która zapoczątkowała planowanie działań na rzecz młodzieży na lata 2010 – 2018.

„Wzmocnienie kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół rolniczych w Polsce – CEKIN”

„Wzmocnienie kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół rolniczych w Polsce – CEKIN” Cele szczegółowe: zdiagnozowanie kompetencji kluczowych wśród uczniów oraz kierunku rozwoju kształcenia w szkołach. wdrożenie innowacyjnego programu nauczania kompetencji kluczowych na obszarach wiejskich. upowszechnienie rezultatów projektu

Zarządzanie projektem oraz jego promocja i upowszechnianie. „Wzmocnienie kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół rolniczych w Polsce – CEKIN” Zarządzanie projektem oraz jego promocja i upowszechnianie. Grupa robocza do spraw kompetencji kluczowych i edukacji rolniczej. Centrum Edukacji Nauczycieli – CEKIN. Szkolenia dla uczniów.

Harmonogram działań Rok szkolny 2009/2010 Wyjazdy studyjne dla nauczycieli Rok szkolny 2010/2011 Przeprowadzenie badań wśród uczniów. Opracowywanie scenariuszy lekcji. Szkolenia nauczycieli. Szkolenia dla uczniów. Praktyki dla uczniów.

Harmonogram działań Rok szkolny 2011/2012 Opracowywanie scenariuszy lekcji. Szkolenia nauczycieli. Szkolenia dla uczniów. Praktyki dla uczniów. Wyjazdy studyjne dla nauczycieli

Harmonogram działań Rok szkolny 2011/2012 Opracowywanie scenariuszy lekcji. Szkolenia nauczycieli. Szkolenia dla uczniów. Praktyki dla uczniów. Wyjazdy studyjne dla nauczycieli

Dziękujemy za uwagę