PROGRAMY EDUKACYJNE UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja.
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Kalendarz wydarzeń 2010 r.
„Uczenie się przez całe życie”
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu uczenie się przez całe życie – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Spotkanie Koordynatorów ds Mobilności - BWZ r. 1 Spotkanie Koordynatorów ds. Mobilności Porządek spotkania Program Erasmus+ na lata 2014/2015.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
„Uczenie się przez całe życie” Lifelong Learning Programme - LLP
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
7.Program Ramowy Założenia programowe Jolanta Pacura Regionalny Punkt Kontaktowy
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Program SOCRATES i jego komponenty
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
ERASMUS MUNDUS Istotą programu ERASMUS MUNDUS jest prowadzenie przez europejskie konsorcja uczelni wspólnych studiów magisterskich (studia magisterskie.
F undacja R ozwoju S ystemu E dukacji Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego.
Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Prezentacja sporządzona na podstawie danych z naboru III.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Program Erasmus Mundus II: nowe możliwości podnoszenia kwalifikacji dla pracowników bibliotek i ośrodków informacji europejskiej Edyta Krużyńska Biblioteka.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
1.LLP/ERASMUS 2.LLP/COMENIUS 3.LLP/GRUNDTVIG 4.LLP/LEONARDO DA VINCI 5.FUNDUSZ STYPENDIALNY I SZKOLENIOWY 6.ERASMUS-MUNDUS 7.TEMPUS PROGRAMY EDUKACYJNE.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Politechnika Gdańska, 5 lutego 2010 Dorota Rytwińska.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Michał Tuszyński-Sikora
Wsparcie dla rozwoju technologii
Program Leonardo da Vinci VETPro – Vocational Education and Training for Professionals Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Podstawowe informacje na temat programu
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zmienia życie, otwiera umysły
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Zapis prezentacji:

PROGRAMY EDUKACYJNE UE Lifelong Learning Pogramme 2007 - 2013 Program Erasmus Mundus. I faza (2004-2008) zbliża się do końca. Decyzja ustanawiająca II fazę programu (2009-2013) zostanie opublikowana wiosną 2008 r. Program TEMPUS. Został zakończony program TEMPUS III. Wkrótce decyzja ustanawiająca program TEMPUS IV Program EU – USA (2006-2013) Program EU – Canada (2006-2013) Programy współpracy z innymi krajami uprzemysłowionymi: EU – Japan EU – Australia EU – New Zealand Program Asia Link Program Alban Program Erasmus Mundus External Cooperation Window

PROGRAM „UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” LIFELONG LEARNING POGRAMME oraz PROGRAM ERASMUS 2007-2013

PRIORYTETY LLP PROMOWANIE SPÓJNOŚCI WSZYSTKICH ETAPÓW KSZTAŁCENIA WZMOCNIENIE ROLI EDUKACJI W PROCESIE LIZBOŃSKIM UPOWSZECHNIANIE I UŁATWIANIE DOSTĘPU DO WIEDZY PODNOSZENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO ROZWÓJ SYSTEMU KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH I PODNOSZENIE POZIOMU UCZESTNICTWA W TEJ FORMIE KSZTAŁCENIA

CZAS TRWANIA: STYCZEŃ 2007 – GRUDZIEŃ 2013 BUDŻET: OK CZAS TRWANIA: STYCZEŃ 2007 – GRUDZIEŃ 2013 BUDŻET: OK. 7 MLD EURO UCZESTNICZĄCE PAŃSTWA: 27 KRAJÓW CZŁONKOWSKICH UE NORWEGIA, ISLANDIA, LICHTENSTEIN TURCJA

Struktura programu „Uczenie się przez całe życie” COMENIUS edukacja od poziomu przedszkola do poziomu szkoły średniej włącznie ERASMUS szkolnictwo wyższe LEONARDO DA VINCI kształcenie i szkolenie zawodowe GRUNDTVIG kształcenie dorosłych PROGRAM MIĘDZYSEKTOROWY wsparcie i rozwijanie współpracy, upowszechnianie i właściwe wykorzystanie wyników uzyskanych dzięki działaniom realizowanym w ramach LLP oraz w ramach poprzednich programów edukacyjnych promowanie nauki języków obcych oraz innowacyjności, nowych metodologii i narzędzi umożliwiających realizację idei uczenia się przez całe życie wymiana doświadczeń i sprawdzonych, szczególnie udanych rozwiązań PROGRAM JEAN MONNET działania wspierające integrację europejską oraz rozwój europejskich instytucji i stowarzyszeń

SZKOLNICTWO WYŻSZE - ERASMUS CELE: WSPARCIE PROCESU TWORZENIA EUROPEJSKIEGO OBSZARU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO ZWIĘKSZENIE WKŁADU EDUKACJI, SZCZEGÓLNIE NA POZIOMIE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO ORAZ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W PROCES INNOWACJI

SZKOLNICTWO WYŻSZE - ERASMUS - ZWIĘKSZENIE LICZBY STUDENTÓW I NAUCZYCIELI UCZESTNICZĄCYCH W WYMIANIE - ROZSZERZENIE ZAKRESU WSPÓŁPRACY WIELOSTRONNEJ - ZWIĘKSZENIE WSPÓŁPRACY POMIĘDZY UCZELNIAMI WYŻSZYMI A PRZEDSIĘBIORSTWAMI - STWORZENIE PRZEJRZYSTEGO SYSTEMU OCENY I ZGODNOŚCI POMIĘDZY KWALIFIKACJAMI UZYSKANYMI W INSTYTUCJACH SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I INSTYTUCJACH ZAAWANSOWANEGO KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

SZKOLNICTWO WYŻSZE - ERASMUS

DZIAŁANIA ZDECENTRALIZOWANE WYMIANA STUDENTÓW I KADRY AKADEMICKIEJ (WYJAZDY STYPENDIALNE) PRAKTYKI ZAGRANICZNE STUDENTÓW WYJAZDY SZKOLENIOWE INNYCH PRACOWNIKÓW UCZELNI INTENSYWNE KURSY JĘZYKOWE (EILC – ERASMUS INTENSIVE LANGUAGES COURSES) KURSY INTENSYWNE (IP)

DZIAŁANIA ZDECENTRALIZOWANE Projekty „kursy intensywne” (IP) - 1 Krótki cykl zajęć dydaktycznych przygotowywanych przez grupę nauczycieli akademickich i profesjonalistów z różnych krajów dla międzynarodowej grupy studentów, trwający od 10 dni roboczych do 6 tygodni. Tematyka IP powinna wykraczać poza ramy zajęć standardowo oferowanych przez uczelnie tworzące konsorcjum. Kryteria formalne: • Posiadanie Karty Uczelni Erasmusa (koordynator i uczelnie partnerskie) • Partnerzy projektu – co najmniej 3 uczelnie z 3 różnych krajów uczestniczących w programie LLP • Czas trwania: 10 kolejnych dni – 6 tygodni • Uczestnicy: minimum 10 studentów z zagranicy (pod rygorem zwrotu całego dofinansowania do NA); maksymalnie 60 studentów

DZIAŁANIA ZDECENTRALIZOWANE Projekty „kursy intensywne” (IP) - 2 Koordynator projektu w imieniu całego konsorcjum składa wniosek do Narodowej Agencji w swoim kraju Termin: 14 marca 2008 roku

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE PROJEKTY WIELOSTRONNE: 1. DOTYCZĄCE OPRACOWANIA PROGRAMÓW NAUCZANIA 2. WSPÓŁPRACY UCZELNI Z PRZEDSIĘBIORSTWAMI 3. MODERNIZACJI UCZELNI 4. WIRTUALNE KAMPUSY SIECI TEMATYCZNE AKADEMICKIE STRUKTURALNE DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Sieci Erasmusa Sieci Erasmusa – projekty współpracy grupujące liczna grupę instytucji partnerskich z wszystkich krajów uczestniczących w programie. Sieci akademickie Cel: promowanie innowacji w konkretnej dyscyplinie, grupie dyscyplin lub obszarze wielodyscyplinarnym. Sieci strukturalne Cel: doskonalenie i modernizowanie konkretnego aspektu organizacji, kierowania, zarządzania lub finansowania szkolnictwa wyższego (np. rozszerzanie dostępu do szkolnictwa wyższego, promowanie „trójkąta wiedzy” - edukacji, badań i innowacji, doskonalenie zarządzania uczelniami, wzmacnianie mechanizmów zapewniania jakości itd.).

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty dotyczące opracowywania programów nauczania (projekty typu „CD”) Mają na celu: opracowywanie i wprowadzanie innowacyjnych programów nauczania w szkołach wyższych. Mogą dotyczyć każdej dyscypliny akademickiej. Mogą przewidywać tworzenie: pełnych programów studiów dla danej dziedziny, programów lub modułów dla potrzeb kształcenia ustawicznego, modułów europejskich w różnych dziedzinach.

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty dotyczące współpracy między uczelniami i przedsiębiorstwami - 1 Dwuletnie projekty współpracy szkół wyższych i organizacji sektora publicznego lub prywatnego z co najmniej trzech krajów uczestniczących w programie. Projekty mogą przewidywać: • promowanie przedsiębiorczości, kreatywnego myślenia i innowacyjnych rozwiązań jako części programu nauczania studentów i jako umiejętności nauczycieli/naukowców; • wzmacnianie związków pomiędzy kształceniem a potrzebami rynku pracy, • rozwijanie usług edukacyjnych, takich jak specjalne programy mające na celu aktualizacje wiedzy i umiejętności pracowników i in. • opracowywanie strategii promowania wymiany i współpracy pomiędzy szkołami wyższymi i przedsiębiorstwami, w tym promocja praktyk studenckich i szkolenia pracowników akademickich w przemyśle itp.

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty dotyczące współpracy między uczelniami i przedsiębiorstwami - 2 Przykład: -PRomoção do EMpreededorismo e InOvação (PREMIO) Koordynator: TECMAIA – Parque De Ciência e Tecnologia da Maia SA, PT 9 uczelni uczestniczacych Cele: - to develop future entrepreneurs’ abilities: a highly specialized and customised training plan; - to leverage processes of development and individual promotion of future entrepreneurs;

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty modernizacji szkół wyższych - 1 Dwuletnie projekty współpracy szkół wyższych i organizacji sektora publicznego lub prywatnego z co najmniej trzech krajów uczestniczących w programie. Projekty obejmują: • tworzenie strategii unowocześniania programów nauczania i zwiększania ich przejrzystości (np. poprzez opisywanie kwalifikacji na podstawie efektów kształcenia); • opracowywanie strategii uczenia się przez całe życie oraz wspierania szkół wyższych w przekształcaniu się w „centra kształcenia ustawicznego” lub „centra kształcenia otwartego” dla danego regionu; • tworzenie narzędzi służących podnoszeniu jakości działania szkół wyższych i przyczyniających się do zwiększania ich odpowiedzialności finansowej;

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty modernizacji szkół wyższych – 2 Doskonalenie procedur dostępu do szkół wy&szych osób mających doświadczenie kształcenia nieformalnego i niesformalizowanego albo alternatywne kwalifikacje, takie jak te uzyskane droga praktycznego działania (empirycznego uczenia się); • Opracowywanie strategii służących zwiększaniu atrakcyjności szkół wy&szych oraz zakresu świadczonych przez nie usług doradczych, a także skuteczniejszemu informowaniu ogółu społeczeństwa o ich pracy;

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty modernizacji szkół wyższych – 3 Przykład: - Third European Quality Assurance Forum 2008 Koordynator: European University Association 4 uczelnie uczestniczace Cele: - to discuss and exchange experiences on new trends in quality assurance; - to provide a comparative focus on international quality assurance approaches;

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty typu „wirtualne kampusy” - 1 Dwuletnie projekty współpracy szkół wyższych i organizacji sektora publicznego lub prywatnego z co najmniej trzech krajów uczestniczących w programie. Projekty te maja na celu: • Zwiększanie „wirtualnej mobilności” jako działania uzupełniającego lub zastępującego rzeczywista mobilność osób; • Włączenie wymiaru „wirtualnej mobilności” do projektów wielostronnych Erasmusa związanych z opracowywaniem programów nauczania; • Zwiększanie dostępu do wysokiej jakości Europejskich Otwartych Zasobów Edukacyjnych w odniesieniu do uczenia się przez całe życie; • Wspomaganie programu modernizacji uczelni i szkolnictwa wyższego w Europie;

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty typu „wirtualne kampusy” - 2 Przykład: - Ready for Virtual Mobility? Koordynator: Centre for E-learning, Univerza v Mariboru, SI 4 uczelnie uczestniczace Cele: - to encourage participation and enhance the efficiency of mobility in higher education; - to address the needs of potential virtual mobility students; - to enhance students’ performance in virtual mobility;

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Kryteria oceny projektów scentralizowanych O ocenie projektu scentralizowanego decydują: - jakość planu/programu pracy; - innowacyjny charakter projektu; - jakość konsorcjum; - europejska wartość dodana; - wskaźnik stosunku kosztów do korzyści (cost benefit-ratio); - znaczenie projektu; - oddziaływanie projektu; - jakość planu upowszechniania i wykorzystanie wyników projektu;

DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Procedura konkursowa Wnioski dwuetapowe składane do: Education, Audiovisual & Culture Executive Agency Termin: 28 luty 2008

PODSTAWA UCZESTNICTWA W PROGRAMIE ERASMUS UZYSKANIE KARTY UCZELNI ERASMUSA (ERASMUS UNIVERSITY CHARTER) 2007-2013 STANDARD FUNDUSZE NA MOBILNOŚĆ (BEZ PRAKTYK STUDENÓW) - PROJEKTY WIELOSTRONNE ROZSZERZONA FUNDUSZE NA MOBILNOŚĆ (W TYM PRAKTYKI) - PROJEKTY WIELOSTRONNE

ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW STYPENDIALNYCH STUDENTÓW: 1 ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW STYPENDIALNYCH STUDENTÓW: 1. KARTA UCZELNI ERASMUSA 2. UMOWA DWUSTRONNA 3. ZASADY REKRUTACJI 4. UMOWA FINANSOWA Z BENEFICJENTEM 5. POROZUMIENIE O PROGRAMIE STUDIÓW 6. WYKAZ ZALICZEŃ 7. KONTYNUACJA WYPŁAT STYPENDIÓW KRAJOWYCH 8. PEŁNE UZNANIE OKRESU STUDIÓW

WYJAZDY STUDENTÓW NA PRAKTYKĘ: 1. ROZSZERZONA KARTA UCZELNI ERASMUSA 2 WYJAZDY STUDENTÓW NA PRAKTYKĘ: 1. ROZSZERZONA KARTA UCZELNI ERASMUSA 2. ORGANIZACJA PRAKTYKI SAMODZIELNIE PRZEZ UCZELNIĘ LUB POPRZEZ INSTYTUCJĘ POŚREDNICZĄCĄ 3. ZASADY REKRUTACJI 4. OKREŚLENIE ZAKRESU ODPOWIEDZIALNOŚCI 5. PROGRAM PRAKTYKI I UMOWA FINANSOWA Z BENEFICJENTEM 6. UZNANIE PRZEZ UCZELNIĘ PRAKTYKI

ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW DYDAKTYCZNYCH KADRY AKADEMICKIEJ: 1 ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW DYDAKTYCZNYCH KADRY AKADEMICKIEJ: 1. KARTA UCZELNI ERASMUSA 2. UMOWA DWUSTRONNA 3. ZASADY REKRUTACJI 4. UZGODNIENIE PRZED WYAZDEM PROGRAMU ZAJĘĆ ZINTEGROWANEGO Z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA UCZELNI PRZYJMUJĄCEJ 5. UMOWA FINANSOWA Z BENEFICJENTEM 6. ROZLICZENIE WYJAZDU

ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW SZKOLENIOWYCH PRACOWNIKÓW UCZELNI: 1 ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW SZKOLENIOWYCH PRACOWNIKÓW UCZELNI: 1. KARTA UCZELNI ERASMUSA 2. INSTYTUCJA PRZYJMUJĄCA 3. ZASADY REKRUTACJI 4. UZGODNIENIE PLANU PRACY 5. ROZLICZENIE WYJAZDU (RAPORT)

PROGRAM ERASMUS NA STRONACH INTERNETOWYCH Narodowa Agencja Programu Erasmus: www.erasmus.org.pl www.frse.org.pl Komisja Europejska: http://ec.europa.eu/education/index_en.html Agencja Wykonawcza http://eacea.ec.europa.eu/index.htm

LLP - COMENIUS Comenius - jeden z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo oraz merytorycznie: partnerską współpracę europejskich placówek edukacyjnych (polegającą na realizacji wspólnego projektu); uczestnictwo nauczycieli w kursach doskonalenia zawodowego; przygotowanie do pracy przyszłych nauczycieli (poprzez umożliwienie im odbycia stażu w roli asystenta).

Asystentura Comeniusa LLP - COMENIUS Asystentura Comeniusa wyjazdy na praktykę pedagogiczno-zawodową  trwającą od 3 do 10 miesięcy podczas roku szkolnego, do innych krajów europejskich Akcja skierowana jest do: - Studentów kierunków pedagogicznych, mający za sobą co najmniej 2 lata studiów Jaka jest rola asystenta Comeniusa w szkole goszczącej? Asystent Comeniusa powinien mieć od 12 do 16 godzin zajęć szkolnych tygodniowo, zadania, jakie może realizować: nauczanie języka obcego – asystent może wyjechać do Hiszpanii, aby doskonalić j. hiszpański, ale może też ulepszać swoje umiejętności nauczania hiszpańskiego w Belgii; nauczanie innego przedmiotu w jednym z języków unijnych; nauczanie języka polskiego – asystent może nauczać języka rodzimego podczas asystentury

PROGRAM ERASMUS MUNDUS 2004-2008 Akcja 1 – Erasmus Mundus Master Courses. Akcja 2 – Stypendia dla studentów i wykładowców/ naukowców z krajów trzecich uczestniczących Europejskich Studiach Magisterskich Erasmus Mundus. Akcja 3 – Projekty partnerskie pomiędzy konsorcjami realizującymi studia Mundusowe a uczelnią/ uczelniami krajach trzecich. Akcja 4 – Projekty „promocyjne”, studia/ analizy/badania dotyczące europejskiego szkolnictwa wyższego i jego percepcji w krajach trzecich.

PROGRAM ERASMUS MUNDUS 2004-2008 pierwsze podsumowania 103 realizowane programy wspólnych studiów magisterskich. 6000 indywidualnych beneficjentów (studentów i wykładowców/ naukowców). Najbardziej aktywne kraje w realizacji studiów Mundusowych: Francja, Hiszpania, Włochy, Niemcy. Niewykorzystane możliwości projektów partnerskich – brak większego zainteresowania. 34 projekty Akcji 4. Cel tego typu projektów jest niezrozumiały dla dużej części wnioskujących

PROGRAM ERASMUS MUNDUS 2009-2013 planowana struktura Akcja 1 - wspólne studia II stopnia (prowadzące do tytułu magistra) oraz III stopnia (prowadzące do stopnia doktora). - wsparcie dla konsorcjum realizującego studia; - stypendia dla studentów (kraje trzecie i UE); - możliwość włączenia do konsorcjum uczelni z kraju trzeciego; Akcja 2 - Projekty wspierające mobilność pomiędzy UE a krajami trzecimi (na zasadach wymiany realizowanej obecnie w ramach Erasmus Mundus External Cooperation Window). Akcja 3 – Projekty „zwiększające atrakcyjność” europejskiego szkolnictwa wyższego.

Program TEMPUS IV (2007-2013) Cele (wyrażone poprzez priorytety określane przez każdy kraj-beneficjenta): Reforma programów kształcenia – wprowadzanie trójstopniowego systemu studiów, modernizacja programów nauczania, ECTS i uznawalność tytułów/stopni, Reforma zarządzania (instytucja, sektor) – zarządzanie instytucją, QA, autonomia i odpowiedzialność, zwiększenie dostępności, współpraca międzynarodowa, Szkolnictwo wyższe i społeczeństwo – współpraca z przemysłem, wzmocnienie instytucji publicznych, struktury kwalifikacji (NQF oparte na EQF).

Program TEMPUS IV (2007-2013) Rodzaje działań (typy projektów): Joint Projects - reforma kształcenia lub reforma zarządzania na poziomie instytucji: 500.000/300.000 – 1.500.000 €, Structural Measures (krajowe lub wielonarodowe) – reforma systemu szkolnictwa wyższego, Accompanying Measures – rozpowszechnianie rezultatów, studia i analizy, wsparcie krajowych biur TEMPUSa w krajach-beneficjentach.

Program TEMPUS IV (2007-2013) Obszary geograficzne objęte programem the European Neighbourhood and Partnership Instrument (ENPI) – planowany budżet 38 mln €; the Instrument for Pre-accession (IPA) - Western Balkans – planowany budżet 19,5 mln €; the Development Co-operation Instrument (DCI) - Central Asia - planowany budżet 5 mln €;

PROGRAM ERASMUS MUNDUS I TEMPUS NA STRONACH INTERNETOWYCH Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji www.frse.org.pl www.erasmusmundus.org.pl www.tempus.org.pl