PROGRAMY EDUKACYJNE UE Lifelong Learning Pogramme 2007 - 2013 Program Erasmus Mundus. I faza (2004-2008) zbliża się do końca. Decyzja ustanawiająca II fazę programu (2009-2013) zostanie opublikowana wiosną 2008 r. Program TEMPUS. Został zakończony program TEMPUS III. Wkrótce decyzja ustanawiająca program TEMPUS IV Program EU – USA (2006-2013) Program EU – Canada (2006-2013) Programy współpracy z innymi krajami uprzemysłowionymi: EU – Japan EU – Australia EU – New Zealand Program Asia Link Program Alban Program Erasmus Mundus External Cooperation Window
PROGRAM „UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” LIFELONG LEARNING POGRAMME oraz PROGRAM ERASMUS 2007-2013
PRIORYTETY LLP PROMOWANIE SPÓJNOŚCI WSZYSTKICH ETAPÓW KSZTAŁCENIA WZMOCNIENIE ROLI EDUKACJI W PROCESIE LIZBOŃSKIM UPOWSZECHNIANIE I UŁATWIANIE DOSTĘPU DO WIEDZY PODNOSZENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO ROZWÓJ SYSTEMU KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH I PODNOSZENIE POZIOMU UCZESTNICTWA W TEJ FORMIE KSZTAŁCENIA
CZAS TRWANIA: STYCZEŃ 2007 – GRUDZIEŃ 2013 BUDŻET: OK CZAS TRWANIA: STYCZEŃ 2007 – GRUDZIEŃ 2013 BUDŻET: OK. 7 MLD EURO UCZESTNICZĄCE PAŃSTWA: 27 KRAJÓW CZŁONKOWSKICH UE NORWEGIA, ISLANDIA, LICHTENSTEIN TURCJA
Struktura programu „Uczenie się przez całe życie” COMENIUS edukacja od poziomu przedszkola do poziomu szkoły średniej włącznie ERASMUS szkolnictwo wyższe LEONARDO DA VINCI kształcenie i szkolenie zawodowe GRUNDTVIG kształcenie dorosłych PROGRAM MIĘDZYSEKTOROWY wsparcie i rozwijanie współpracy, upowszechnianie i właściwe wykorzystanie wyników uzyskanych dzięki działaniom realizowanym w ramach LLP oraz w ramach poprzednich programów edukacyjnych promowanie nauki języków obcych oraz innowacyjności, nowych metodologii i narzędzi umożliwiających realizację idei uczenia się przez całe życie wymiana doświadczeń i sprawdzonych, szczególnie udanych rozwiązań PROGRAM JEAN MONNET działania wspierające integrację europejską oraz rozwój europejskich instytucji i stowarzyszeń
SZKOLNICTWO WYŻSZE - ERASMUS CELE: WSPARCIE PROCESU TWORZENIA EUROPEJSKIEGO OBSZARU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO ZWIĘKSZENIE WKŁADU EDUKACJI, SZCZEGÓLNIE NA POZIOMIE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO ORAZ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W PROCES INNOWACJI
SZKOLNICTWO WYŻSZE - ERASMUS - ZWIĘKSZENIE LICZBY STUDENTÓW I NAUCZYCIELI UCZESTNICZĄCYCH W WYMIANIE - ROZSZERZENIE ZAKRESU WSPÓŁPRACY WIELOSTRONNEJ - ZWIĘKSZENIE WSPÓŁPRACY POMIĘDZY UCZELNIAMI WYŻSZYMI A PRZEDSIĘBIORSTWAMI - STWORZENIE PRZEJRZYSTEGO SYSTEMU OCENY I ZGODNOŚCI POMIĘDZY KWALIFIKACJAMI UZYSKANYMI W INSTYTUCJACH SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I INSTYTUCJACH ZAAWANSOWANEGO KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
SZKOLNICTWO WYŻSZE - ERASMUS
DZIAŁANIA ZDECENTRALIZOWANE WYMIANA STUDENTÓW I KADRY AKADEMICKIEJ (WYJAZDY STYPENDIALNE) PRAKTYKI ZAGRANICZNE STUDENTÓW WYJAZDY SZKOLENIOWE INNYCH PRACOWNIKÓW UCZELNI INTENSYWNE KURSY JĘZYKOWE (EILC – ERASMUS INTENSIVE LANGUAGES COURSES) KURSY INTENSYWNE (IP)
DZIAŁANIA ZDECENTRALIZOWANE Projekty „kursy intensywne” (IP) - 1 Krótki cykl zajęć dydaktycznych przygotowywanych przez grupę nauczycieli akademickich i profesjonalistów z różnych krajów dla międzynarodowej grupy studentów, trwający od 10 dni roboczych do 6 tygodni. Tematyka IP powinna wykraczać poza ramy zajęć standardowo oferowanych przez uczelnie tworzące konsorcjum. Kryteria formalne: • Posiadanie Karty Uczelni Erasmusa (koordynator i uczelnie partnerskie) • Partnerzy projektu – co najmniej 3 uczelnie z 3 różnych krajów uczestniczących w programie LLP • Czas trwania: 10 kolejnych dni – 6 tygodni • Uczestnicy: minimum 10 studentów z zagranicy (pod rygorem zwrotu całego dofinansowania do NA); maksymalnie 60 studentów
DZIAŁANIA ZDECENTRALIZOWANE Projekty „kursy intensywne” (IP) - 2 Koordynator projektu w imieniu całego konsorcjum składa wniosek do Narodowej Agencji w swoim kraju Termin: 14 marca 2008 roku
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE PROJEKTY WIELOSTRONNE: 1. DOTYCZĄCE OPRACOWANIA PROGRAMÓW NAUCZANIA 2. WSPÓŁPRACY UCZELNI Z PRZEDSIĘBIORSTWAMI 3. MODERNIZACJI UCZELNI 4. WIRTUALNE KAMPUSY SIECI TEMATYCZNE AKADEMICKIE STRUKTURALNE DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Sieci Erasmusa Sieci Erasmusa – projekty współpracy grupujące liczna grupę instytucji partnerskich z wszystkich krajów uczestniczących w programie. Sieci akademickie Cel: promowanie innowacji w konkretnej dyscyplinie, grupie dyscyplin lub obszarze wielodyscyplinarnym. Sieci strukturalne Cel: doskonalenie i modernizowanie konkretnego aspektu organizacji, kierowania, zarządzania lub finansowania szkolnictwa wyższego (np. rozszerzanie dostępu do szkolnictwa wyższego, promowanie „trójkąta wiedzy” - edukacji, badań i innowacji, doskonalenie zarządzania uczelniami, wzmacnianie mechanizmów zapewniania jakości itd.).
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty dotyczące opracowywania programów nauczania (projekty typu „CD”) Mają na celu: opracowywanie i wprowadzanie innowacyjnych programów nauczania w szkołach wyższych. Mogą dotyczyć każdej dyscypliny akademickiej. Mogą przewidywać tworzenie: pełnych programów studiów dla danej dziedziny, programów lub modułów dla potrzeb kształcenia ustawicznego, modułów europejskich w różnych dziedzinach.
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty dotyczące współpracy między uczelniami i przedsiębiorstwami - 1 Dwuletnie projekty współpracy szkół wyższych i organizacji sektora publicznego lub prywatnego z co najmniej trzech krajów uczestniczących w programie. Projekty mogą przewidywać: • promowanie przedsiębiorczości, kreatywnego myślenia i innowacyjnych rozwiązań jako części programu nauczania studentów i jako umiejętności nauczycieli/naukowców; • wzmacnianie związków pomiędzy kształceniem a potrzebami rynku pracy, • rozwijanie usług edukacyjnych, takich jak specjalne programy mające na celu aktualizacje wiedzy i umiejętności pracowników i in. • opracowywanie strategii promowania wymiany i współpracy pomiędzy szkołami wyższymi i przedsiębiorstwami, w tym promocja praktyk studenckich i szkolenia pracowników akademickich w przemyśle itp.
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty dotyczące współpracy między uczelniami i przedsiębiorstwami - 2 Przykład: -PRomoção do EMpreededorismo e InOvação (PREMIO) Koordynator: TECMAIA – Parque De Ciência e Tecnologia da Maia SA, PT 9 uczelni uczestniczacych Cele: - to develop future entrepreneurs’ abilities: a highly specialized and customised training plan; - to leverage processes of development and individual promotion of future entrepreneurs;
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty modernizacji szkół wyższych - 1 Dwuletnie projekty współpracy szkół wyższych i organizacji sektora publicznego lub prywatnego z co najmniej trzech krajów uczestniczących w programie. Projekty obejmują: • tworzenie strategii unowocześniania programów nauczania i zwiększania ich przejrzystości (np. poprzez opisywanie kwalifikacji na podstawie efektów kształcenia); • opracowywanie strategii uczenia się przez całe życie oraz wspierania szkół wyższych w przekształcaniu się w „centra kształcenia ustawicznego” lub „centra kształcenia otwartego” dla danego regionu; • tworzenie narzędzi służących podnoszeniu jakości działania szkół wyższych i przyczyniających się do zwiększania ich odpowiedzialności finansowej;
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty modernizacji szkół wyższych – 2 Doskonalenie procedur dostępu do szkół wy&szych osób mających doświadczenie kształcenia nieformalnego i niesformalizowanego albo alternatywne kwalifikacje, takie jak te uzyskane droga praktycznego działania (empirycznego uczenia się); • Opracowywanie strategii służących zwiększaniu atrakcyjności szkół wy&szych oraz zakresu świadczonych przez nie usług doradczych, a także skuteczniejszemu informowaniu ogółu społeczeństwa o ich pracy;
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty modernizacji szkół wyższych – 3 Przykład: - Third European Quality Assurance Forum 2008 Koordynator: European University Association 4 uczelnie uczestniczace Cele: - to discuss and exchange experiences on new trends in quality assurance; - to provide a comparative focus on international quality assurance approaches;
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty typu „wirtualne kampusy” - 1 Dwuletnie projekty współpracy szkół wyższych i organizacji sektora publicznego lub prywatnego z co najmniej trzech krajów uczestniczących w programie. Projekty te maja na celu: • Zwiększanie „wirtualnej mobilności” jako działania uzupełniającego lub zastępującego rzeczywista mobilność osób; • Włączenie wymiaru „wirtualnej mobilności” do projektów wielostronnych Erasmusa związanych z opracowywaniem programów nauczania; • Zwiększanie dostępu do wysokiej jakości Europejskich Otwartych Zasobów Edukacyjnych w odniesieniu do uczenia się przez całe życie; • Wspomaganie programu modernizacji uczelni i szkolnictwa wyższego w Europie;
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Projekty typu „wirtualne kampusy” - 2 Przykład: - Ready for Virtual Mobility? Koordynator: Centre for E-learning, Univerza v Mariboru, SI 4 uczelnie uczestniczace Cele: - to encourage participation and enhance the efficiency of mobility in higher education; - to address the needs of potential virtual mobility students; - to enhance students’ performance in virtual mobility;
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Kryteria oceny projektów scentralizowanych O ocenie projektu scentralizowanego decydują: - jakość planu/programu pracy; - innowacyjny charakter projektu; - jakość konsorcjum; - europejska wartość dodana; - wskaźnik stosunku kosztów do korzyści (cost benefit-ratio); - znaczenie projektu; - oddziaływanie projektu; - jakość planu upowszechniania i wykorzystanie wyników projektu;
DZIAŁANIA SCENTRALIZOWANE Procedura konkursowa Wnioski dwuetapowe składane do: Education, Audiovisual & Culture Executive Agency Termin: 28 luty 2008
PODSTAWA UCZESTNICTWA W PROGRAMIE ERASMUS UZYSKANIE KARTY UCZELNI ERASMUSA (ERASMUS UNIVERSITY CHARTER) 2007-2013 STANDARD FUNDUSZE NA MOBILNOŚĆ (BEZ PRAKTYK STUDENÓW) - PROJEKTY WIELOSTRONNE ROZSZERZONA FUNDUSZE NA MOBILNOŚĆ (W TYM PRAKTYKI) - PROJEKTY WIELOSTRONNE
ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW STYPENDIALNYCH STUDENTÓW: 1 ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW STYPENDIALNYCH STUDENTÓW: 1. KARTA UCZELNI ERASMUSA 2. UMOWA DWUSTRONNA 3. ZASADY REKRUTACJI 4. UMOWA FINANSOWA Z BENEFICJENTEM 5. POROZUMIENIE O PROGRAMIE STUDIÓW 6. WYKAZ ZALICZEŃ 7. KONTYNUACJA WYPŁAT STYPENDIÓW KRAJOWYCH 8. PEŁNE UZNANIE OKRESU STUDIÓW
WYJAZDY STUDENTÓW NA PRAKTYKĘ: 1. ROZSZERZONA KARTA UCZELNI ERASMUSA 2 WYJAZDY STUDENTÓW NA PRAKTYKĘ: 1. ROZSZERZONA KARTA UCZELNI ERASMUSA 2. ORGANIZACJA PRAKTYKI SAMODZIELNIE PRZEZ UCZELNIĘ LUB POPRZEZ INSTYTUCJĘ POŚREDNICZĄCĄ 3. ZASADY REKRUTACJI 4. OKREŚLENIE ZAKRESU ODPOWIEDZIALNOŚCI 5. PROGRAM PRAKTYKI I UMOWA FINANSOWA Z BENEFICJENTEM 6. UZNANIE PRZEZ UCZELNIĘ PRAKTYKI
ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW DYDAKTYCZNYCH KADRY AKADEMICKIEJ: 1 ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW DYDAKTYCZNYCH KADRY AKADEMICKIEJ: 1. KARTA UCZELNI ERASMUSA 2. UMOWA DWUSTRONNA 3. ZASADY REKRUTACJI 4. UZGODNIENIE PRZED WYAZDEM PROGRAMU ZAJĘĆ ZINTEGROWANEGO Z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA UCZELNI PRZYJMUJĄCEJ 5. UMOWA FINANSOWA Z BENEFICJENTEM 6. ROZLICZENIE WYJAZDU
ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW SZKOLENIOWYCH PRACOWNIKÓW UCZELNI: 1 ZASADY REALIZACJI WYJAZDÓW SZKOLENIOWYCH PRACOWNIKÓW UCZELNI: 1. KARTA UCZELNI ERASMUSA 2. INSTYTUCJA PRZYJMUJĄCA 3. ZASADY REKRUTACJI 4. UZGODNIENIE PLANU PRACY 5. ROZLICZENIE WYJAZDU (RAPORT)
PROGRAM ERASMUS NA STRONACH INTERNETOWYCH Narodowa Agencja Programu Erasmus: www.erasmus.org.pl www.frse.org.pl Komisja Europejska: http://ec.europa.eu/education/index_en.html Agencja Wykonawcza http://eacea.ec.europa.eu/index.htm
LLP - COMENIUS Comenius - jeden z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo oraz merytorycznie: partnerską współpracę europejskich placówek edukacyjnych (polegającą na realizacji wspólnego projektu); uczestnictwo nauczycieli w kursach doskonalenia zawodowego; przygotowanie do pracy przyszłych nauczycieli (poprzez umożliwienie im odbycia stażu w roli asystenta).
Asystentura Comeniusa LLP - COMENIUS Asystentura Comeniusa wyjazdy na praktykę pedagogiczno-zawodową trwającą od 3 do 10 miesięcy podczas roku szkolnego, do innych krajów europejskich Akcja skierowana jest do: - Studentów kierunków pedagogicznych, mający za sobą co najmniej 2 lata studiów Jaka jest rola asystenta Comeniusa w szkole goszczącej? Asystent Comeniusa powinien mieć od 12 do 16 godzin zajęć szkolnych tygodniowo, zadania, jakie może realizować: nauczanie języka obcego – asystent może wyjechać do Hiszpanii, aby doskonalić j. hiszpański, ale może też ulepszać swoje umiejętności nauczania hiszpańskiego w Belgii; nauczanie innego przedmiotu w jednym z języków unijnych; nauczanie języka polskiego – asystent może nauczać języka rodzimego podczas asystentury
PROGRAM ERASMUS MUNDUS 2004-2008 Akcja 1 – Erasmus Mundus Master Courses. Akcja 2 – Stypendia dla studentów i wykładowców/ naukowców z krajów trzecich uczestniczących Europejskich Studiach Magisterskich Erasmus Mundus. Akcja 3 – Projekty partnerskie pomiędzy konsorcjami realizującymi studia Mundusowe a uczelnią/ uczelniami krajach trzecich. Akcja 4 – Projekty „promocyjne”, studia/ analizy/badania dotyczące europejskiego szkolnictwa wyższego i jego percepcji w krajach trzecich.
PROGRAM ERASMUS MUNDUS 2004-2008 pierwsze podsumowania 103 realizowane programy wspólnych studiów magisterskich. 6000 indywidualnych beneficjentów (studentów i wykładowców/ naukowców). Najbardziej aktywne kraje w realizacji studiów Mundusowych: Francja, Hiszpania, Włochy, Niemcy. Niewykorzystane możliwości projektów partnerskich – brak większego zainteresowania. 34 projekty Akcji 4. Cel tego typu projektów jest niezrozumiały dla dużej części wnioskujących
PROGRAM ERASMUS MUNDUS 2009-2013 planowana struktura Akcja 1 - wspólne studia II stopnia (prowadzące do tytułu magistra) oraz III stopnia (prowadzące do stopnia doktora). - wsparcie dla konsorcjum realizującego studia; - stypendia dla studentów (kraje trzecie i UE); - możliwość włączenia do konsorcjum uczelni z kraju trzeciego; Akcja 2 - Projekty wspierające mobilność pomiędzy UE a krajami trzecimi (na zasadach wymiany realizowanej obecnie w ramach Erasmus Mundus External Cooperation Window). Akcja 3 – Projekty „zwiększające atrakcyjność” europejskiego szkolnictwa wyższego.
Program TEMPUS IV (2007-2013) Cele (wyrażone poprzez priorytety określane przez każdy kraj-beneficjenta): Reforma programów kształcenia – wprowadzanie trójstopniowego systemu studiów, modernizacja programów nauczania, ECTS i uznawalność tytułów/stopni, Reforma zarządzania (instytucja, sektor) – zarządzanie instytucją, QA, autonomia i odpowiedzialność, zwiększenie dostępności, współpraca międzynarodowa, Szkolnictwo wyższe i społeczeństwo – współpraca z przemysłem, wzmocnienie instytucji publicznych, struktury kwalifikacji (NQF oparte na EQF).
Program TEMPUS IV (2007-2013) Rodzaje działań (typy projektów): Joint Projects - reforma kształcenia lub reforma zarządzania na poziomie instytucji: 500.000/300.000 – 1.500.000 €, Structural Measures (krajowe lub wielonarodowe) – reforma systemu szkolnictwa wyższego, Accompanying Measures – rozpowszechnianie rezultatów, studia i analizy, wsparcie krajowych biur TEMPUSa w krajach-beneficjentach.
Program TEMPUS IV (2007-2013) Obszary geograficzne objęte programem the European Neighbourhood and Partnership Instrument (ENPI) – planowany budżet 38 mln €; the Instrument for Pre-accession (IPA) - Western Balkans – planowany budżet 19,5 mln €; the Development Co-operation Instrument (DCI) - Central Asia - planowany budżet 5 mln €;
PROGRAM ERASMUS MUNDUS I TEMPUS NA STRONACH INTERNETOWYCH Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji www.frse.org.pl www.erasmusmundus.org.pl www.tempus.org.pl