Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Rzeszów Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami partnerskimi
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
1.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Szkolenia, Coaching, PR.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla podmiotów ES. Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Subregionu Centralnego.
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
lider projektu: STOWARZYSZENIE ESWIP partner projektu: STOWARZYSZENIE ADELFI okres realizacji: –
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Partnerstwo Nyskie 2020 Głubczyce, 21 października 2014 PARTNERSTWA SAMORZĄDÓW Razem dla rozwoju.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego dr hab. Jacek F. Nowak

Główne tematy wystąpienia Współpraca podmiotów samorządowych jako źródło uzyskiwania przewagi konkurencyjnej w osiąganiu złożonych celów i rozwiązywaniu trudnych problemów społecznych, gospodarczych czy środowiskowych, Trudności w realizowaniu współpracy przez JST, Wymagane kompetencje przy podejmowaniu współpracy przez JST. 2

Partnerstwo w biznesie Analizy interesariuszy Outsourcing Benchmarking Klastry Partnerstwo strategiczne Społeczna odpowiedzialność biznesu Współpraca w ramach obszarów metropolitalnych 3

Współpraca Kontinuum – od współdziałania, kooperacji przez partnerstwa do współpracy, Współpraca - długookresowy, względnie trwały związek, między przynajmniej dwoma partnerami, – dążący do realizacji wspólnie postawionych celów, – oparty na wzajemnym zaufaniu i otwartej wymianie informacji oraz wspólnym dzieleniu się ryzykiem i korzyściami współpracy.

Wzrost stosowania rozwiązań opartych na współpracy Rosnąca złożoność problemów z jakimi zmagają się organizacje wymaga współdziałania organizacji o różnych kompetencjach, Ograniczenie kosztów transakcyjnych, Wzrost umiejętności menedżerów w utrzymywaniu relacji z organizacjami zewnętrznymi,

Public governance Kluczowe idea: Zarządzanie sieciami powiązań publicznych (public networks) z udziałem interesariuszy (stakeholders) w oparciu o założenie interaktywności. Władze publiczne jako jeden z aktorów dążą do osiągnięcia konsensusu między aktorami poprzez: – wspólne rozwiązywanie problemów, – wpływanie na zmiany istniejących sieci powiązań, – budowanie porozumienia między aktorami. 6

Współzarządzanie Public governance Dąży się do aktywizowania działań aktorów rozmieszczonych horyzontalnie i wertykalnie. Skupienie na rozwiązywaniu problemów. Odejście od maksymalizowania indywidualnej użyteczności. W sieci współdziałają wszyscy ważni dla rozwiązania problemu aktorzy niezależnie od ich charakteru. 7

Sieci partnerstwa z udziałem samorządów Partnerstwo publiczno – publiczne, np.: związki komunalne, porozumienia, stowarzyszenia, Partnerstwo publiczno – społeczne, np.: realizacja zadań z dziedziny pomocy społecznej czy kultury, Partnerstwo publiczno – prywatne, np.: wspólne projekty promocyjne, lokalne organizacje turystyczne, Partnerstwa terytorialne, np.: współpraca w skali obszaru metropolitalnego, obszary funkcjonalne, powiatu czy zlewni. 8

Korzyści z podejmowania współpracy przez JST Lepsze rozwiązywanie wspólnych, złożonych problemów, Zwiększenie dostępu do szerszego zakresu umiejętności, wiedzy i specjalistycznych usług, Uzyskanie korzyści skali, Lepsze wykorzystanie oraz dostęp do dostępnych technologii Lepsze wykorzystanie kapitału i innych aktywów, wspieranie wspólnego rozwoju społecznego i gospodarczego,

Bariery w realizowaniu współpracy przez JST Czas i wysiłek potrzebny na budowanie współpracy, prawdziwe korzyści pojawiają się w dłuższym czasie, Nierównomierne zaangażowanie się partnerów, Brak zaufania do partnerów, Potrzeba zmian organizacyjnych, personalnych, Duże dysproporcje między standardami, praktykami stosowanymi w poszczególnych organizacjach, Oddalenie ośrodków decyzyjnych od lokalnych potrzeb może grozić pogorszeniem usług gdy zaczyna dominować priorytet ograniczania kosztów.

Kompetencje istotne przy podejmowaniu współpracy przez JST. Słuchanie różnych opinii i ocenianie spraw z rożnych perspektyw, Skuteczne porozumiewanie się, rozwijanie umiejętności mediacji i negocjacji, Rozwijanie procesów grupowych, Angażowanie pracowników różnych szczebli organizacyjnych w zagadnienia współpracy, budowanie kultury współpracy, Budowanie wsparcie dla założonej wizji i pożądanych rezultatów, Rozwijanie technik umożliwiających budowanie przejrzystości i rozliczalności,

Znaczenie projektu Wzmacnianie istniejących i powstających partnerstw, Podniesienie instytucjonalnych i indywidualnych kompetencji w partnerstwach biorących udział w projekcie, Gromadzenie polskich doświadczeń we współpracy JST z monitoringu realizowanych projektów, Przygotowanie propozycji zmian legislacyjnych sprzyjających rozwijaniu skutecznych działań ułatwiających podejmowanie współpracy przez JST.

Dziękuję za uwagę