Pedagogika Marii Montessori

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Advertisements

Program wychowawczy szkoły
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
ZUCHY zarys metodyki.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KLOCKOMANIA.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Innowacja pedagogiczna
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Treści kształcenia.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Zasady pracy metodą projektu
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Kodeks etyczny nauczyciela
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Pedagogika Marii Montessori

KIM BYŁA Maria Montessori? Maria Montessori ( 1870 – 1952) włoska lekarka i pedagog; reprezentantka naturalizmu pedagogicznego. Inspirując się pracami m.in. F. Frőbla stworzyła metodę wychowania opartą głównie nad rozwijaniu wrażeń. Była pierwszą w Włoszech kobietą lekarzem, była także uznanym naukowcem, by w końcu z miłości do dzieci stać się pedagogiem. Pracowała najpierw z dziećmi upośledzonymi, później ze zdrowymi. M. Montessori krytykowała wizję herbartowskiej „szkoły tradycyjnej”z jej formalizmem dydaktycznym i z rygoryzmem wychowawczym, oderwaniem od zmieniającego się życia, traktowaniem ucznia jako bierny przedmiot wszelkich zbiegów dydaktycznych, wychowawczych. Główne jej prace to: Domy dziecięce, Metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych.

Pedagogika Marii Montessori System Montessori zwany też metodą Montessori określa wychowanie jako” pomoc osobie ludzkiej w osiąganiu przez nią niezależności, pomoc dawaną dziecku od urodzenia w jego rozwoju psychicznym i duchowym.” Najważniejsze w wychowaniu i nauczaniu dziecka, są jego zainteresowania, wokół których kręci się cały system oddziaływań wychowawczych. Dzieci poznają rzeczywistość i samych siebie poprzez naturalne zainteresowanie rzeczami i zjawiskami. Występujące w otoczeniu dziecka odpowiednie warunki będą sprzyjały naturalnemu rozwojowi. Proces ten dokonuje się dzięki typowym dla okresu dzieciństwa właściwościom, takim jak : absorbująca psychika, okresy szczególnej wrażliwości, polaryzacja uwagi. Intelektualne predyspozycje dziecka tworzą się dzięki „absorbującej psychice”, która pozwala na rejestrowanie w podświadomości wszystkich informacji docierających z otoczenia. Okresy, kiedy dziecko uczy się łatwiej i szybciej opanowuje określone czynności to okresy „ szczególnej wrażliwości”. Są to okresy przejściowe. Należy wychwycić ten optymalny czas w życiu dziecka, wtedy uczenie się i wychowanie w określonej dziedzinie przynosi najlepsze efekty. Zjawisko wnikliwego długotrwałego zainteresowania jednym przedmiotem lub jedną czynnością to „polaryzacja uwagi.” Dzięki niej dziecko pracuje poważnie i w sposób zdyscyplinowany, przeżywa radość i czerpie satysfakcję z własnych działań.

Wszystkie dzieci od urodzenia nastawione są na własny rozwój, na osiągnięcie niezależności i przejście od dzieciństwa do dorosłości. Metoda Montessori pomaga dzieciom i rodzicom w tym zadaniu. Jej podstawą jest szanowanie naturalnej indywidualności każdego dziecka, jeśli chodzi o jego rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy i emocjonalny i kierowaniu go do całościowego wzrostu.

FAZY WRAŻLIWOŚCI język odpowiedzialność 6 12 18 moralność pisanie czytanie godność, wartości, sens narodziny 6 12 18 wiek dobro, religia, nauka moralność

“Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.” Dr Maria Montessori

Zadania pedagogiki Montessori UCZENIE SIĘ PRZEZ DZIAŁANIE: dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami. SAMODZIELNOŚĆ: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualną lub z partnerem) przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności. KONCENTRACJA: dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań. LEKCJE CISZY: dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych.

PORZĄDEK: dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu. SPOŁECZNE REGUŁY: dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci uczą się przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj. OBSERWACJA: jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem. INDYWIDUALNY TOK ROZWOJU KAŻDEGO DZIECKA: dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.

PRZYGOTOWANIE OTOCZENIA Wspomaga w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka - sprawia, iż czuje się ono szczęśliwe i radosne; szybko i chętnie się uczy. Podstawowym składnikiem otoczenia są materiały, które muszą mieć charakter rozwojowy i progresywny. Powinny odpowiadać wrażliwym cyklom dziecka, które zmieniają się wraz z wiekiem oraz określać głęboko strukturę i związki wybranego problemu. Według M. Montessori pomieszczenia powinny być tak zorganizowane by zachęcały i prowokowały dzieci do swobodnego działania i eksperymentowania. Materiały i sprzęty powinny umożliwiać poznanie i opanowanie rzeczywistości. Są to: umywalki, kuchenki, lodówki, naczynia, przybory do sprzątania, narzędzia do pracy w ogrodzie. Według jej teorii „wychowania kosmicznego” dziecko powinno wychowywać się w przekonaniu o sprawczej sile natury człowieka, który panuje nad otoczeniem i je kreuje.” Wszystkie przedmioty są w jednym egzemplarzu, bo dzięki temu dzieci uczą się cierpliwości, czekania, szacunku dla pracy innych. W otoczeniu budynku rosną kwiaty, rośliny, o które dzieci same się troszczą. Będąc odpowiedzialnym za rośliny, kącik przyrody, uprawy w ogrodzie kształtują u siebie aktywna postawę wobec przyrody.

Materiał rozwojowy Ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori. Jego cechy to: prostota, precyzja i estetyka wykonania, uwzględnienie zasady stopniowania trudności, dostosowanie do potrzeb rozwojowych dziecka, logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych, konstrukcja umożliwiająca samodzielną kontrolę błędów, ograniczenie - dany rodzaj występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.

Materiał MonTESSORI Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia - związany z samoobsługą, troską o środowisko, zwyczajami i normami społecznymi. Materiał sensoryczny - rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej. Materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy. Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka. Materiały religijne, np. przedstawiające przypowieści biblijne.

MATERIAŁ ROZWOJOWY DO NAUKI JĘZYKA „Metalowe Ramki” „SZORSTKIE LITERY” „ALFABET RUCHOMY”

Materiał rozwojowy do wprowadzania pojęć matematycznych i kształcenia umiejętności „ BELKI NUMERYCZNE ” „ZŁOTE PEREŁKI” „SZORSTKIE CYFRY”

Materiał rozwojowy kształcący zmysły „BRĄZOWE SCHODY” „DREWNIANE CYLINDRY”

Materiał rozwojowy do ćwiczeń praktycznych życia codziennego „SKŁADANIE SERWET” „PRZESYPYWANIE” „PRZELEWANIE WODY”

„WIĄZANIE KOKARDEK” „ZAPINANIE GUZIKÓW”

Zasady pedagogiczne obowiązujące u M. Montessori zasada swobodnego wyboru materiału zasada swobodnego wyboru miejsca pracy zasada swobodnego wyboru czasu pracy zasada swobodnego wyboru formy pracy zasada porządku

zasada ograniczenia zasada izolowania trudności indywidualizacji kontynuacji własnego działania i powtarzania  transferu zasada samokontroli

Rola nauczyciela Jak we wszystkich systemach oświatowych, nauczyciel montessoriański - poprzez swą rolę społeczną i kwalifikacje - jest główną postacią, od której zależą wyniki instytucjonalnego kształcenia. Rola jego jest bardzo trudna i wymaga nie tylko rzetelnego przygotowania merytorycznego i doskonałej znajomości materiału montessoriańskiego. Musi on wykazać się znajomością teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z Metodą Montessori oraz umiejętnością wykonywania nowych materiałów montessoriańskich. Przesłaniem metody Marii Montessori jest hasło: " Pomóż mi zrobić to samodzielnie " - jest to apel ucznia skierowany do nauczyciela. Sformułowanie tego hasła, dokonane przez samą Marię Montessori, należy uznać za kwintesencję jej przemyśleń pedagogicznych. Wyraża ono dążenia dziecka do samodzielnego i nieskrępowanego rozwoju, w warunkach właściwej pomocy nauczyciela, która musi opierać się na jego głębokiej i rzetelnej wiedzy o danym zjawisku. Jednak forma tej pomocy musi inspirować ucznia do pracy samodzielnej.

Nauczyciel montessoriański i jego zadania: Jego zadaniem jest zapewnienie dziecku optymalnych warunków rozwoju, a tym samym - wyzwolenie procesów kształtowania się właściwych form postępowania. Wybiera on dla konkretnego dziecka najodpowiedniejszy materiał rozwojowy, wskazuje właściwy sposób posługiwania się nim, po czym umiejętnie wycofuje się w celu pozostawiania dziecku swobody wyboru zakresu aktywności oraz rytmu i tempa pracy. Nauczyciel nie ocenia. Zdarza się, że zdawkowo wypowiedziana ocena pracy dziecka powoduje, że traci ono zainteresowanie dla tego, czym przed chwilą jeszcze zajmowało się z zaangażowaniem i pasją. Robiło to nie dla oceny. Nauczyciel nie zdobędzie zaufania ucznia subiektywnymi ocenami , zależnymi od samopoczucia, gustu lub od przyjętych kryteriów staranności. Zdobędzie zaufanie wykazując życzliwe zainteresowanie jego pracą.

Codzienna praca koncentruje się na stymulowaniu całościowego harmonijnego rozwoju dziecka.

Nie możemy dawać zbytecznej pomocy, „Czego dziecko nie jest w stanie samo zrobić, musimy mu to dokładnie pokazać. Nie możemy dawać zbytecznej pomocy, ale też nie zaniechajmy tej koniecznej” M. Montessori

„Proszę kochane dzieci, które wszystko potrafią, aby razem ze mną budowały pokój między ludźmi i na świecie.”

Dziękuję za uwagę Opracowała: mgr Joanna Libera dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 3 im. Marii Montessori w Kołobrzegu kwiecień 2013