Europejskie Ramy Kwalifikacji w Obszarze Turystyki   Grupa 2 „Turystyka” PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W SZKOLENIU KADR TURYSTYCZNYCH PRZEWODNIK TURYSTYCZNY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rodzic jako doradca zawodowy
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Krajowe Centrum Europass.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Normy praktyki zawodowej
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Konferencja Opieka zdrowotna 2004 przekształcenia i zmiany Zasady zatrudniania polskich anestezjologów w krajach Unii Europejskiej Zasady zatrudniania.
Technik transportu drogowego
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Europass.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Europejskie Ramy Kwalifikacji w Obszarze Turystyki   Grupa 2 „Turystyka” PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W SZKOLENIU KADR TURYSTYCZNYCH PRZEWODNIK TURYSTYCZNY – PILOT WYCIECZEK     Toruń 13 grudnia 2011r.

Zawody i działalności regulowane. Podstawa prawna – Ustawa o usługach turystycznych i przepisy wykonawcze. Zawody regulowane: Przewodnik miejski Przewodnik terenowy Przewodnik górski Przewodnik wysokogórski. Działalności regulowane: usługi pilota wycieczek

Zawody i działalności regulowane. Warunki wykonywania: uzyskanie uprawnienia po spełnieniu warunków określonych w ustawie Uzyskiwanie kwalifikacji: Ukończenie szkoły średniej Ukończenie szkolenia teoretycznego i praktycznego Zdanie egzaminu przed komisją powołaną przez Marszalka województwa (egzamin zewnętrzny –zestandaryzowany) Potwierdzenie posiadania kwalifikacji: legitymacja 4

Forum Przewodnickie PTTK w Białymstoku luty 2011, II Międzynarodowy Sejmik Przewodnicki Sopot, maj 2012 VII Forum Pilotażu i Przewodnictwa w Toruniu 2-4.12.2011, Przewodnictwo turystyczne w prawodawstwie polskim i europejskim Kraków 10.12.2011 Współpraca samorządu przewodnickiego PTTK i Polskiej Federacji Pilotażu i Przewodnictwa

Uwolnienie kilkudziesięciu zawodów czyli deregulacja Zamierzenia rządowe Uwolnienie kilkudziesięciu zawodów czyli deregulacja Wśród zawodów wymienia się również zawód przewodnika

DEREGULACJA ZAWODÓW Około 60 zawodów regulowanych w zakresie kolejnictwa!!!

wskazanie przez państwo ZAWODY REGULOWANE wskazanie przez państwo władz podejmujących decyzję w sprawie uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu Decyzja jest uzależniona od: Oceny dokumentów poświadczających zagraniczne wykształcenie Uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu Spełnienia szeregu dodatkowych wymagań związanych z podjęciem lub wykonywaniem zawodu w kraju w którym uzyskano kwalifikacje

Pracodawca podejmuje faktyczna decyzję dotyczącą zatrudnienia. ZAWODY NIEREGULOWANE Osoba która ukończyła kształcenie za granica nie musi się ubiegać o jego uznanie. Pracodawca podejmuje faktyczna decyzję dotyczącą zatrudnienia. W praktyce jednak pracodawca chcąc się upewnić że wykształcenie uzyskane za granicą jest porównywalne do wykształcenia uzyskanego w danym kraju pod względem poziomu, szczegółowej wiedzy i umiejętności może prosić o pomoc instytucje zajmujące się uznawaniem wykształcenia do celów akademickich

ZASTOSOWANIE DYREKTYWY 2005/36/WE Dyrektywa wymaga aby kwalifikacje uzyskane w innych państwach członkowskich były uznawane, o ile nie zostaną wykazane zasadnicze różnice Przykład przewodnika z Hiszpanii

ZASTOSOWANIE DYREKTYWY 2005/36/WE Różnice te mogą wynikać z czynników geograficznych, historycznych i kulturowych, tak iż w rzeczywistości problem polega na tym czy uznawanie dotyczy tego samego zawodu

ZASTOSOWANIE DYREKTYWY 2005/36/WE Zamysłem dyrektywy jest umożliwienie wszystkim wykonywania zawodu w krajach UE/EOG. Jeżeli w programie kształcenia i szkolenia zachodzą znaczące różnice, może być wymagane przystąpienie do testu umiejętności lub odbycie stażu adaptacyjnego (o długości nieprzekraczającej trzech lat).

Czasowe świadczenie usług

Poświadczenie obywatelstwa Wymogi formalne Poświadczenie obywatelstwa Poświadczenie kwalifikacji – w przypadku gdy zawód jest regulowany w państwie macierzystym Doświadczenie zawodowe minimum 2-letnie w ciągu ostatnich 10 lat W przypadku gdy zawód nie jest regulowany w państwie np.. W Bułgarii!!!

Nazwa zawodu regulowanego Kraj Nazwa zawodu regulowanego Cypr Ξεναγός (Xenagós) Grecja Polska Usługi świadczone przez pilotów wycieczek Przewodnik turystyczny Słowenia Turistični vodnik turističnega območja Turistični vodnik Malta Tourist Guide Węgry idegenvezető Francja Guide touristique Guide interprète régional Włochy Guida turistica Hiszpania Guía de turismo Litwa Gidas Rumunia Ghid de turism Austria Fremdenführer

PILOT WYCIECZEK  REISELEITER REISELEITER  PRZEWODNIK PRZEWODNIK  FÜHRER, REISELEITER, WEGWEISER PILOT WYCIECZEK  REISELEITER

NIEMIECKI PILOT WYCIECZEK MA WIĘKSZE PRAWA DO WYKONYWANIA ZAWODU „PRZEWODNIKA” W POLSCE NIŻ POLSKI LICENCJONOWANY PRZEWODNIK.

EUROPEJSKIE I KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI

ZA POMOCĄ RAM KWALIFIKACJI DLACZEGO RAMY KWALIFIKCJI Różnorodność programów kształcenia a porównywalność dyplomów lub innych świadectw oraz przenoszenie i kumulacja dokonań Jak rozwiązać ten problem? ZA POMOCĄ RAM KWALIFIKACJI

KALENDARIUM 2004 – początek opracowywania europejskich ram kwalifikacji 2005 – publikacja do celów konsultacyjnych 2008 – wprowadzenie w życie formalnego zalecenia Rady Europy 2010 – zalecana data ustalenia krajowych ram kwalifikacji 2012 – wystawiane zaświadczenia o kwalifikacjach muszą zawierać odniesienie do odpowiedniego poziomu ERK

Korzyści płynące z ERK wspólny europejski punkt odniesienia lepsza komunikacja pomiędzy krajowymi systemami kwalifikacji utworzenie sieci niezależnych, ale powiązanych i wzajemnie zrozumiałych systemów kwalifikacji system ramowy ułatwi porównanie i transfer kwalifikacji pomiędzy krajami, systemami i instytucjami

RAMY SĄ PUSTE JAK TO RAMY!

RAMY KWALIFIKACJI W KSZTAŁCENIU PRZEWODNIKÓW TURYSTCZNYCH I PILOTÓW WYCIECZEK USTAWA O USŁUGACH TURYSTYCZNYCH I ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZE RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA ≠ RAMOWE KWALIFIKACJE

EGZAMIN KWALIFIKACYJNY UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI SPRAWDZAMY WIEDZĘ, ALE NIESTETY NIE POPRZEZ PRYZMAT UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI

EN 15565:2006 NORMA EUROPEJSKIEGO KOMITETU DS. STANDARYZACJI (CEN) PROJEKT Z 2006 ROKU PRZYJĘTA W GŁOSOWANIU 1 STYCZNIA 2008

ZAKRES KWALIFIKACJI PRZEWODNIKA TURYSTYCZNEGO reprezentowanie obszaru (miejsca, miasta, regionu i/lub kraju); prowadzenie grup lub indywidualnych gości po naturalnych lub stworzonych przez człowieka atrakcjach danego obszaru; poszukiwanie i opracowanie informacji w celu zapewnienia dokładnego i istotnego komentarza; Interpretowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego oraz bogactwa środowiska naturalnego; pomoc zwiedzającym w doświadczaniu i zrozumieniu tego, co oglądają i zwiedzają; informowanie zwiedzającym na temat wszelkich istotnych aspektów życia na danym obszarze; tworzenie i opracowywanie wycieczek z przewodnikiem na ich obszarze; stosowanie odpowiedniego języka.

RAMY PROGRAMÓW SZKOLENIA warunek przystąpienia do szkolenia odbycie 12 letniego cyklu edukacji ogólnej przedmioty ogólne - 180 js przedmioty dotyczące konkretnego obszaru - 180 js szkolenie praktyczne - min. 240 js

SZKOLENIE DOTYCZĄCE KONKRETNEGO OBSZARU Wiedza teoretyczna - 162 js Warunki pracy - 18 js Program szkolenia musi być tak zaplanowany aby umożliwić kursantom interpretację dziedzictwa danego obszaru oraz jego trwałość.

SZKOLENIE DOTYCZĄCE KONKRETNEGO OBSZARU Wiedza teoretyczna Historia ludzkości Środowisko Kultura Ekonomia Życie współczesne Warunki pracy warunki pracy związane z wykonywaniem zawodu przewodnika turystycznego.(szczególna uwaga zwrócona powinna być na zagadnienia prawa: cywilnego, spółek, pracy i podatkowego oraz ubezpieczenie społeczne. organizacje statutowe i prywatne organizacje zawodowe związane z wykonywaniem zawodu przewodnika turystycznego; ustawodawstwo związane z turystyką i dziedzictwem kulturowym.

PRZEWODNIK TURYSTYCZNY zawód regulowany czy produkt regionalny

z kulturalnym i naturalnym dziedzictwem danego obszaru, Przewodnik turystyczny to osoba, która prowadzi turystów zapoznając ich, w wybranym języku, z kulturalnym i naturalnym dziedzictwem danego obszaru, która to osoba zazwyczaj posiada kwalifikacje/uprawnienia dotyczące danego regionu wydawane i/lub uznawane przez odpowiednie władze.

PRODUKTY REGIONALNE CHRONIONA NAZWA POCHODZENIA CHRONIONE OZNACZENIE GEOGRAFICZNE GWARANTOWANA TRADYCYJNA SPECJALNOŚĆ

Pilot wycieczek Odmienność funkcji: usługa opieki i realizacji programu, Zakres geograficzny – cały świat!! Konieczna specjalizacja!!! Odmienność zadań przewodników turystycznych i pilotów wycieczek Wspólne cechy!!!!

Sprawność organizacyjna Pilot Przewodnik Sprawność organizacyjna Komunikacja interpersonalna, procesy grupowe ... Szeroka i uniwersalna wiedza, 24 h Głęboka wiedza Umiejętności interpretacji, sposób przekazu ... Komunikacja z grupą, 4-5 h

Kwalifikacje, które trzeba zdobyć, nauczyć się ... Odpowiedni poziom szkolenia, Szkolenia specjalistyczne, Wykształcenie, Egzamin. Pilot, przewodnik pracuje z ludźmi, dla ludzi co oznacza, że nie może to być osoba przypadkowa. Ramy są konieczne.

Umiejętności Asertywność, radzenie sobie ze stresem, Szybkie i prawidłowe odczytywanie nastrojów, Punktualność, dostosowywanie się do grupy, Odporność na zmęczenie, Znajomość mapy, Przewidywanie różnych zdarzeń, Samodzielność, samoakceptacja, Nawyk stałego planowania, Argumentacja i skuteczne przekonywanie, Dbanie, aby turyści czuli się zrelaksowani, bezpieczni, Zdyscyplinowanie wewnętrzne, Pozytywna afirmacja turystów ... itd., itd..

Kompetencja Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne, wyróżniające daną osobę łatwością sprawnej, skutecznej, odpowiadającej oczekiwaniom jakościowym, realizacji zadań ... Czyni coś w sposób efektowny. To także nadążanie za rozwojem rynku, zmianami, nowościami w profesji. Samo posiadanie wiedzy nie oznacza bycia kompetentnym. „101 kompetencji pilota wycieczek”– tam także model strukturalny pilota wycieczek dot. kompetencji.

Kompetencje pilota wycieczek / bloki, grupy, kompetencje szczegółowe / Profesjonalno-zawodowe : / optymalna władza kierownicza, odpowiednia wiedza, sprawność organizacyjna, antycypacja.../ Firmowo- biznesowe Osobowościowe Społeczne : / kooperacja, kierowanie zespołem, komunikacja werbalna, niewerbalna, umiejętności negocjacyjne, kierowanie nastrojami... / Kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Jaki powinien być pilot, przewodnik ? Cechy nadawcy / pilot /: wiarygodność, autorytet, atrakcyjność, ciepło emocjonalne, elastyczność, inteligencja. Cechy komunikatu: jakość i technika mówienia, różnorodność, precyzja w przekazie, entuzjazm, odpowiedzialność za informacje, emocjonalność i racjonalność przekazu. Wizerunek – ingracjacja, pierwsze wrażenie, wygląd, kultura osobista.. Cechy odbiorcy / grupa /: hierarchia potrzeb, aktywne słuchanie, troskliwość.

Sprawność organizacyjna, co to jest ? Logistyka dnia, Umiejętne gospodarowanie czasem, Prawidłowe komunikaty, Pełna informacja, Konsekwencja, Zdolność przewidywania zdarzeń, Właściwe działanie w sytuacjach trudnych, Szybkie podejmowanie decyzji, Zdecydowane, twarde kierownictwo, Doskonała znajomość technik obsługi grupy.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGE! VII FORUM PILOTAZU I PRZEWODNICTWA TORUŃ 2 – 4.12.2011