Teorie adaptacji imigrantów (cudzoziemców) do społeczeństwa przyjmującego (3) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wyrównywanie statusu p ł ci w praktyce jednostek samorz ą du terytorialnego.
Wzmacniacz operacyjny
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości”- teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów (2) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości” w Europie (teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów). Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody godz , sala 401) wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz , sala 304)
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
Nowoczesny patriotyzm
Krajobraz i jego elementy
Mateusz Siuda klasa IVa
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Przysiek POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU WOJEWÓDZTWA.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 1 – świadczenia dodatkowe 3. Zadanie 2 – przywileje.
Agata Serwatka Kl. ILOa. POJĘCIE GLOBALIZACJI Globalizacja- jest pojęciem używanym do opisywania zmian w społeczeństwach i gospodarce światowej, które.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Dlaczego ubywa Polaków? Prof. Krzysztof Rybiński Rektor, Akademia Vistula.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
Prawa kobiet w XXI wieku
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Po co administracji publicznej zarządzanie ? propozycja dydaktyczna na studiach podyplomowych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
MIĘDZYNARODOWE RYNKI NIERUCHOMOŚCI Dr Małgorzata Zięba.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Bądź częścią rozwiązania
Międzynarodowy Rynek Pracy
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Teorie adaptacji imigrantów (cudzoziemców) do społeczeństwa przyjmującego (3) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i mniejszości (semestr zimowy, środy, godz. 10-12, sala 401 wykład nr 14

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 1. Przykład: badania nad imigracją / etnicznością w USA i w Europie (1) - (Ewa Morawska, Badania nad imigracją/etnicznością w Europie i Stanach Zjednoczonych: analiza porównawcza, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” 2009, nr 1): dyscypliny naukowe: socjologia, politologia, geografia społeczna (geografia miast); wielo-dyscyplinarność studiów europejskich; główne tematy badawcze - USA: asymilacja i kultura wielo-segmentowego społeczeństwa przyjmującego: awans, degradacja, asymilacja etniczna („enklawy etniczne”). transnarodowość (dwa kraje, wielopłaszczyznowe wzorce powiązań): współistnienie asymilacji i związków transnarodowych; transnarodowość jako ekspresja pluralizmu kulturowego/etnicznego. „urasowiona etniczność” (racialized ethnicity): ujęcie bimodalne i kontekstualne; rola płci w zróżnicowaniu mechanizmów migracji oraz integracji imigrantów ze społeczeństwem przyjmującym: gender w odniesieniu do kobiet.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 2. Przykład: badania nad imigracją / etnicznością w USA i w Europie (2): główne tematy badawcze – Europa: Integracja imigrantów (rozumiana jako wielowymiarowe zjawisko adaptacji): badanie z perspektywy wykluczenia imigrantów lub zewnętrznych czynników utrudniających integrację; transnarodowość (uwaga na podmiotowość migrantów): „ponad”- narodowy charakter i związków imigranckich; ale brak analiz współistnienia asymilacji i transnarodowości; badanie tylko I (II) pokolenia; płeć: dyskusja na temat rozumienia gender; pojęcie „rasy” (Wielka Brytania) tematy „europejskie” (prawie wyłącznie): badanie „etniczności” jako tego „co odróżnia” - grupa etniczna, „realna”, obecna w doświadczeniu indywidualnym i grupowym; islam – modernizacja islamu, religie publiczne itp.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 3. Przykład: badania nad imigracją / etnicznością w USA i w Europie (3): tradycja badań europejskich (w porównaniu do amerykańskich): zależność finansowa badań od źródeł państwowych; silna obecność państwowych ośrodków naukowych; odpowiedzialność za adaptację imigrantów spada na instytucje państwowe, a nie na społeczeństwo (mieszkańców); słaba obecność (praktycznie brak) badaczy z imigracyjnym rodowodem; słaba orientacja na „podmiotowe” podejście do imigracji.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 4. Teorie „integracji” (1): popularność tego pojęcia w Europie (dlaczego?) i jego „otwartość” (łączy sprzeczne oczekiwania); dodatkowo umacnia ono perspektywę „państwa narodowego”; założenia: „interakcyjny” model przystosowań: całościowość procesu adaptacji imigranta i jego „dwukierunkowość” – uwaga pada na migrantów, jak i społeczeństwo przyjmujące; różnica wobec doświadczeń amerykańskich: koncentracja na roli państwa i jego polityce adaptacji imigrantów; różne doświadczenia „krajowe” – znaczenie tradycji imigracji oraz sposobu definiowania wspólnoty narodowej (przykłady Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec); ogólny problem: znalezienie równowagi między równością społeczną i kulturowym uznaniem imigrantów, a dążeniem do zachowania solidarności wszystkich mieszkańców i kulturowej spójności społeczeństwa przyjmującego; integracja polega na byciu zaakceptowanym jako część społeczeństwa przyjmującego.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 5. Teorie „integracji” (2): wymiary integracji: strukturalny – imigranci (mniejszości) znajdują się w kluczowych instytucjach społeczeństwa przyjmującego; kulturowy – zmiany w postawach i kulturze imigrantów, tak jak i społeczeństwa przyjmującego; społeczny – „prywatne” relacje z członkami społeczeństwa przyjmującego; osobowościowy – subiektywne poczucie przynależności i identyfikowanie się ze społeczeństwem przyjmującym. nierówności wymiarów „integracji” w tych wymiarach i wzajemne oddziaływanie na siebie tych wymiarów; obszary integracji Etzinger i Biezeveld (2003): socjoekonomiczny (dostęp do rynku pracy, poziom dochodów, usług socjalnych, poziom edukacji, itp.); kulturowy (poszanowanie głównych wartości w społeczeństwie przyjmującym, rządy prawa, równość kobiet i mężczyzn itp.); prawno-polityczny (dostęp do obywatelstwa, udział w życiu politycznym itp.); postawy społeczeństwa przyjmującego wobec imigrantów (przypadki dyskryminacji, programy anty-dyskryminacyjne itp.) Indeks Polityki Integracji Migrantów (MIPEX).

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 6. Teorie „integracji” (3): krytyka pojęcia i koncepcji: „stygmatyzowanie” obszarów integracji (i problemów) adaptacji imigrantów; „porównywalność” procesów integracji w różnych krajach; nacisk na „jednokierunkowość przystosowania imigrantów”; „ukryta” forma asymilacji; „statyczność” integracji (brak uwzględnienia mobilności imigrantów); słuszne oczekiwania normatywne, lecz brak praktycznych (politycznych) narzędzi do jej wprowadzania. dyskusja nad „integracją” a inne (zbliżone koncepcje): „spójności społecznej”: zwrócenie uwagi na całość otoczenia społecznego (całą społeczność lokalną), w którym znajdują się migranci; wymiar ekonomiczny (rynek pracy) jako decydujący czynnik udanej adaptacji. kapitału społecznego: kapitał społeczny społeczności imigracyjnej („łączący” i „spajający”); kapitał a zróżnicowanie etniczne.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 7. Koncepcje „transnarodowości” (1): transnarodowość a zmiana sposobu konceptualizacji migracji: transformacja cudzoziemców – diaspora. „stara” (Znaniecki, Thomas) i „nowa” transnarodowość; Steven Vertovec, Transnarodowość, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 - co to znaczy nowa transnarodowość?: nowoczesne technologie zmieniają poziom, intensywność i szybkość interakcji imigrantów z krajem ojczystym (krewnymi, instytucjami itp.); życie wydarzeniami w kraju ojczystym („transnarodowość normatywna”); skala i znaczenie imigranckich przekazów pieniężnych; nowoczesne technologie ułatwiają zaangażowanie polityczne w kraju ojczystym; polityczna aktywność stowarzyszeń imigranckich; specjalne rządowe programy skierowane na emigrantów - finansowe i pomocy, akceptacja podwójnego obywatelstwa; łatwiejsze możliwości publicznej demonstracji utrzymywanych kontaktów transnarodowych. znaczenie nowoczesnych technologii transportowych i łącznościowych dla utrzymywania kontaktów z „macierzą”, zmiana perspektywy adaptacji;

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 8. Koncepcje „transnarodowości” (2): odchodzenie od „nacjonalizmu metodologicznego”; Th. Faist „przestrzenie transnarodowe”: „względnie stabilne, trwałe i zwarte relacje społeczne istniejące ponad granicami suwerennych państw narodowych”; migrant żyje w dwóch lub większej liczbie „światów”. model „triady” – imigrant, społeczeństwo przyjmujące i wysyłające: adaptacja do „przestrzeni ponadnarodowej” (rola „ponadnarodowych więzi i społeczeństwa wysyłającego); problem kierunku adaptacji, dynamiczny (procesualny) charakter adaptacji; „transnarodowość” ekonomiki migrantów, wielorakie obywatelstwo, synkretyczne (hybrydowe) tożsamości. wymiary: gospodarczy (przepływy finansowe), społeczno-kulturowy („wieloraka lojalność”), zróżnicowane modele legalizacji pobytu i obywatelstwa, ułatwienia prawne. krytyka: „przestrzenie transnarodowe” a życie w jednym „miejscu” („społeczeństwo przyjmujące”).; „dualny” proces adaptacji („asymilacja” i transnarodowość).

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 9. Transnarodowość a „diasporyzacja migracji”: Robin Cohen (1997): diaspory: „prześladowań” (Żydzi, Afrykanie, Ormianie), „imperium” (Brytyjczycy), „pracy’ (Indusi), „handlu” (Chińczycy) i „kultury” (Jamajka – Karaiby). rozumienie diaspory (Polacy za granicą – czy tworzą oni diasporę/y?): wspólna pamięć ojczyzny; wiara w możliwość powrotu do ojczyzny; kultywowanie tożsamości etnicznej; poczucie solidarności z rodakami; brak asymilacji do społeczeństwa przyjmującego i napięcia z władzami jego państwa. czy „diasporyzacja” współczesnych migracji?: stanowi ona wyzwania wobec spójności państwa/społeczeństwa oraz stosunków międzynarodowych.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 10. Globalizacja współczesnych migracji – aspekty i problemy: migracje (kierunki, natężenie) stanowią część szerszego i długiego procesu historycznego tworzącego współczesną globalizację; nastąpiła zmiana przyczyn migracji: od „potencjału” do „presji migracyjnej”. nastąpiło zatarcie podziału na kraje emigracyjne i imigracyjne; sprawy migracji w polityce państwa przesunęły się ze sfery spraw wewnętrznych do międzynarodowych; istotny stał się problem suwerenności państwa przyjmującego wobec procesów migracji; wyzwania wobec integracji imigrantów: wielokulturowość i „nowe mniejszości”, „etnoklasa”, nacjonalizm, „szowinizm dobrobytu” i „szowinizm kulturowy”; zmiany kulturowe wskutek migracji – pojawienie się kultury globalnej i synkretyzmu kulturowego.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 14 11. Zakończenie: adaptacja imigrantów jako wyzwanie – jak daleko można „unaradawiać” imigrantów i jak daleko można odtwarzać społeczeństwo narodowe w sytuacji zróżnicowania kulturowego?; 4 główne problemy adaptacji: rozumienia adaptacji (integracji), tj. co oznacza ona dokładnie i jakie tempo powinna ona przyjmować? czy mamy uczynić z imigranta kogoś całkowicie podobnego do nas , czy też upodobnić go w pewnych wymiarach?; wymiary adaptacji, tj. czy skupić się na przejmowaniu przez imigrantów naszych zwyczajów, umiejętności, języka itp., czy też koncentrować się na bardziej fundamentalnych zmianach ich tożsamości kulturowej/etnicznej?; długości trwania adaptacji, tj. czy adaptacja dotyczy konkretnych ludzi trakcie ich życia, czy to pozwalać jej się pozostać procesem międzypokoleniowym, gdzie kapitał integracyjny jest przekazywany generacyjnie?; przymusowości adaptacji, tj. czy winna być ona przymusowa, czy też dobrowolna?