Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości” w Europie (teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów). Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości”- teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów (2) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania.
Teorie adaptacji imigrantów (cudzoziemców) do społeczeństwa przyjmującego (3) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody godz , sala 401) wyk ł ad.
Wielokulturowość w praktyce: polityka wobec zróżnicowania językowego
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz , sala 304)
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Migracja.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Ul. Kuźnicza Wrocław
Krajobraz i jego elementy
Mateusz Siuda klasa IVa
Kacper Rysiewicz klasa V
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Chile.
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
CZECHY UKSZTA Ł TOWANIE TERENU Większą część terytorium Czech zajmuje Masyw Czeski. Jest to rozległy, wyżynno-górski obszar, otoczony starymi pasmami.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Agata Serwatka Kl. ILOa. POJĘCIE GLOBALIZACJI Globalizacja- jest pojęciem używanym do opisywania zmian w społeczeństwach i gospodarce światowej, które.
Dlaczego ubywa Polaków? Prof. Krzysztof Rybiński Rektor, Akademia Vistula.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Program Aktywizacja i Integracja Poznań, styczeń 2015r.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
MARIA PAMUŁA, UNHCR Polska SGBV. Trendy azylowe w Europie 2015: nowych wniosków azylowych 2014: nowych wniosków azylowych 2015: Państwa.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
Prawa kobiet w XXI wieku
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Wykład 8 KONFORMIZM SWPS ZMIANA POSTAW I ZACHOWAŃ.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
1.
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Wstęp do makroekonomii. Rola państwa w gospodarce
Położenie Geograficzne Cypru
Międzynarodowy Rynek Pracy
Edukacja globalna w szkole podstawowej
Współczesne kierunki polityki społecznej
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Zapis prezentacji:

Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości” w Europie (teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów). Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i mniejszości (semestr zimowy, środy, godz. 10-12, sala 401 wykład nr 12

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 1. Wokół teoretycznych aspektów ruchów migracyjnych: rozumienie pojęcia „migracji” (e- oraz i-migracja); kluczowe pytanie socjologiczne: dlaczego migracje w ogóle występują?; różnorodność przyczyn migracji: od osobistych (życiowych) i edukacyjnych poprzez „kolonizację” niezasiedlonych terenów i migracji do pracy do migracji przymusowych (m.in. z powodów religijnych). środki i trudności techniczne w przemieszczaniu się (transport); migranci: wiedza o migracjach, tworzenie „sieci” migracyjnych oraz imigracyjnych – etnicznych wspólnot. rola regulacji prawnych (paszporty i wizy): powstawanie państw narodowych; rola polityk migracyjnych i stanowiska opinii publicznej; długi okres „globalnych migracji” - od końca XIX wieku do początków XXI wieku: Europa: od masowej emigracji do kontynentu imigracji.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 2. Migracje do wybuchu I wojny światowej: okres 1840 – 1914, okres najbardziej masowych wyjazdów („I fala globalizacji”): łatwość przemieszczania się (brak restrykcji prawnych, wiz, paszportów itp.). 50 mln osób z Europy; 2/3 do Ameryki Północnej, 10% do Ameryki Południowej, 10% do Południowe4j Afryki Australii i Nowej Zelandii („gorączka brazylijska” w końcu XIX wieku); rola ekspansji kolonialnej. Europa: okres wzrostu demograficznego, poprawa transportu (statki parowe), znaczenie wiedzy (piśmienność, listy, gazety, informacje itp.), dzieło Znanieckiego (!); „dwuznaczna” rola agencji pośrednictwa. migracje kontynentalne (znaczenie USA) i wewnątrz – europejskie (Niemcy i Francja); skutki : trwała zmiana globalnej geografii etnicznej (i rasowej), językowej i politycznej świata, podział świata na „centrum” i peryferie”; ukształtowanie się „dwoistego” sytemu migracyjnego (i rynku pracy).

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 3. Migracje od 1914 do 1945 („Wielkie Wojny Trzydziestolecia”): rola migracji przymusowych, wysiedleń, deportacji, wymiany i przemieszczeń ludności, uchodźstwa; I wojna światowa: mobilizacja wojenna i masowe przemieszczenia ludności, upadek wielkich imperiów i powstanie nowych państw (14 „nowych” państwa narodowych). okres międzywojenny: restrykcje migracyjne i systemy kwotowe (USA), Wielki Kryzys, zmiana kierunków migracji (Ameryka Południowa, Australia, Kanada, Palestyna, rola Francji w migracjach wewnątrz-europejskich). II wojna światowa: apogeum migracji przymusowych (50-60 mln), ich epicentrum była Europa Środkowa, Niemcy – 8 mln robotników przymusowych . skutki II wojny światowej: zmiany granic państwowych, przesiedlenia i repatriacje, ucieczki z systemu komunistycznego, Displaced Persons – 11 mln (1 mln pozostaje na zachodzie Europy).

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 4. Migracje 1945/1950 – 1989: koniec wojennych przemieszczeń i początek „zimnej wojny”: podział Europy zmieniający dotychczasowe kierunki migracji. wzrost znaczenia kontroli ruchów migracyjnych (ochrona granic, system wiz i paszportów), jedyna możliwość wyjazdu to migracje „etniczne”; Europa Środkowa i Wschodnia: przemieszczenia w ramach krajów socjalistycznych (wyjazdy służbowe i turystyczne, „handel turystyczny”), wyjazdy na Zachód; Europa Zachodnia - okres „30 złotych lat” (rozwój gospodarczy): migracje z krajów Europy Południowej (Włochy, Portugalia i Hiszpania), a następnie z basenu Morzą Śródziemnego, znaczenie RFN; rok 1973 i zmiana polityki migracyjnej (łączenie rodzin, wzrost społeczności etnicznych), zmiany struktury gospodarki i wzrost świadczeń socjalnych; rola regulacji prawnych i wzrost znaczenia ruchów uchodźczych UE i migracje wewnątrz-europejskie (porównanie do USA). fundamentalna zmiana sytuacji migracyjnej Europy – od regionu emigracji do kontynentu imigracji.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 5. Ewolucja wyzwań integracyjnych wobec imigrantów w Europie: wiek XIX i okres do 1914 r.: migracje sezonowe (cyrkulacyjne) z europejskich „peryferii” do „centrum” (głównie mężczyźni). 1918-1939: wzrost roli polityk migracyjnych, polityki deportacji (Wielki Kryzys). 1945-1949: repatriacje i przesiedlenia (tworzenie „społeczeństw narodowych” w nowych granicach państwowych). 1950-1973: migracje pracownicze (głównie mężczyzn - rola potrzeb rynku pracy) i migracje postkolonialne. 1973 – do dziś (?): łączenie rodzin i wzrost roli świadczeń społecznych, rosnące zróżnicowanie etniczne i religijne (islam) społeczeństw; zmiana statusu migracyjnego krajów – z emigracyjnego do imigracyjnego, pojawienie się „realnych” wyzwań integracyjnych („społeczeństwo wielokulturowe”); dyskusja na temat konsekwencji wielokulturowości - rozumienia, co to znaczy „my” (naród, Europa i świat pozaeuropejski)?

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 6. Wokół teoretycznych problemów adaptacji imigrantów do społeczeństwa przyjmującego: problematyka adaptacji „innych” w klasycznej socjologii ; różnorodność (i zmienność) terminologii: asymilacja, akulturacja, integracja, etniczne włączenie się, osiedlenie, inkorporacja, inkluzja itp. znaczenie „zwrotu do różnorodności” w naukach społecznych i dyskursie publicznym (Rogers Brubaker 2004); adaptacja imigrantów w różnych dziedzinach wiedzy: antropologia, demografia, ekonomia, historia, prawo, nauki polityczne, socjologia. omówienie następujących teorii: asymilacji, pluralizmu etnicznego, integracji, transnarodowości, nowych teorii asymilacji. schemat omówienia: założenia teorii, związki z polityką, główni aktorzy, etapy – wymiary - czynniki.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 7. Teorie asymilacji (1): początki paradygmatu „asymilacyjnego” – szkoła chicagowska (lata 20-te i 30-te XX wieku); założenia: możliwość kontroli procesu adaptacji imigrantów; przekonanie o wyższości kultury społeczeństwa przyjmującego; państwo jako gwarant procesu asymilacji; proces ten dokonuje się w obrębie jednego społeczeństwa przyjmującego. Robert Park i Ernest Burgess (1921) – „race relation cycle” (proces i porządek społeczny): konkurencja (gospodarka i zatrudnienie) – równowaga ekonomiczna; konflikt (polityka i władza) – porządek polityczny; akomodacja (organizacja społeczna); asymilacja (osobowość i dziedzictwo kulturowe); Emory Bogardus dodawał jeszcze etap „akulturacji” – „porządek społeczny można zachować przez harmonizowanie postaw psychicznych”.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 8. Teorie asymilacji (2): polityka asymilacyjna – 2 typy: liberalna (Kanada) i restrykcyjna (USA); aktorzy: społeczeństwo przyjmujące, migranci jako przedmiot zabiegów asymilacyjnych; koncepcja „7- stopniowej” asymilacji Milton Gordon (1964): asymilacja kulturowa i behawioralna (akulturacja) – zmiana wzorów kulturowych; asymilacja strukturalna – przynależność do głównych instytucji, grup i struktur społeczeństwa przyjmującego (powstanie grup pierwotnych łączących aktorów); asymilacja małżeńska (amalgamacja) – małżeństwa „mieszane” (egzogamiczne); asymilacja osobowościowa – rozwój poczucia identyfikacji do społeczeństwa przyjmującego; asymilacja postaw – zanik uprzedzeń; asymilacja behawioralna – zanik dyskryminacji; asymilacja obywatelska – zanik konfliktów o władzę. stopniowalność, różnorodność i segmentalność” etapów asymilacji; aktorzy: społeczeństwo przyjmujące i „przedmiotowo” traktowani imigranci (jednostronny proces adaptacji).

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 9. Teorie „pluralizmu etnicznego”: Nathan Glazer, Daniel P. Moynihan - krytyka teorii asymilacji (1963 r.): niezdolność do zasymilowania migrantów (izolacja mniejszości), jednoliniowość asymilacji, nierównomierność procesów asymilacji, nieokreślony docelowy kierunek rozwoju asymilacji, nadmierny optymizm. założenia teorii „pluralizmu etnicznego”: „multiplite melting pots” i założenia multikulturalizmu (docenienie wartości zróżnicowania kulturowego). związki z polityką: od polityki (praw) anty-dyskryminacyjnych poprzez finansowanie działalności kulturalnej do udziału politycznego imigrantów. aktorzy: sami imigranci (większy nacisk na mniejszości niż na większość i ideę spójności społecznej); etapy: trwałe uznanie mniejszości imigranckich i innych typów zróżnicowania; krytyka teorii „pluralizmu etnicznego”: zjawisko transnarodowości, rozproszenie przestrzenne mniejszości, rosnąca liczba małżeństw mieszanych oraz „płynne” tożsamości powodujące zacieranie granic grupowych.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 12 10. Nowe teorie asymilacji: docenienie „starych” teorii asymilacji: jako sposobu integracji imigrantów i odpowiedź na obecny „kryzys wielokulturowości”; znaczenie słowa „asymilacja”; asymilacja zamiast „asymilacjonizmu”? Rogers Brubaker: założenie „nowych teorii asymilacji”: abstrakcyjne rozumienie asymilacji (nie jako końcowy efekt); podmiotowość i aktywność uczestników migrantów procesu asymilacji; asymilują się nie tylko ludzie, ale także „wielogeneracyjne populacje”; zróżnicowanie społeczeństwa przyjmującego i zbiorowości imigrantów; nierównomierność procesu asymilacji – przeniesienie akcentu z wymiaru kulturowego na społeczno-ekonomiczny; rozumienie asymilacji jako wielowymiarowego i złożonego procesu adaptacji imigrantów do społeczeństwa przyjmującego; brak wyróżnionych etapów asymilacji (są jedynie wymiary). aktorzy: „mniejszości” i społeczeństwo przyjmujące.