autor: Wojciech Rafałowski
digital divide jako podział binarny W rzeczywistości wykluczenie nie jest cyfrowe, lecz społeczne. Podobieństwo do problemu piśmienności wiele, nie jeden typ różne znaczenie w różnych kontekstach sama umiejętność czytania nic nie daje kontinuum, nie dychotomia uzyskanie dostępu do wiedzy jest kwestią nie tylko kultury i edukacji, ale też władzy
problemy egipskiego szkolnictwa: zbyt liczne klasy niskie kompetencje nauczycieli niskie płace skupienie na rozwiązywaniu testów nadmiar zbędnej wiedzy pamięciowej
1. budowa centrów multimedialnych we wszystkich szkołach państwowych 2. stworzenie laboratoriów komputerowych w większości szkół ponadpodstawowych 3. przygotowanie multimedialnych pomocy naukowych 4. rozwój satelitarnej telewizji edukacyjnej 5. budowa sal videokonferencyjnych w każdej prowincji
... okazała się niesatysfakcjonująca. Nieliczne komputery są zamknięte w salach multimedialnych. Sale multimedialne są rzadko wykorzystywane. Materiały komputerowe zawierają te same informacje, co podręczniki. Laboratoria są wykorzystywane tylko do kursów obsługi komputera. Nie można z nich korzystać na innych lekcjach, ani po lekcjach.
Dostęp do Internetu nie jest bezpośredni ani łatwy. Programy telewizji edukacyjnych są również oparte o złe podręczniki. System videokonferencji służy transmisji wykładów z zakresu obsługi komputera dla nauczycieli informatyki, a nie dyskusjom i są przerywane, gdy oficjele pragną zaprezentować wizytatorom działanie systemu.
Zasoby: fizyczne cyfrowe ludzkie społeczne Problemem Egiptu jest nierównomierne inwestowanie w poszczególne typy zasobów. wysokie nakłady na sprzęt duże nakłady na digitalizację materiałów edukacyjnych nikłe zainteresowanie kształceniem kadry brak inwestycji w dobrą organizację – np. brak listy dyskusyjnych dla nauczycieli
Wiara urzędników w determinizm technologiczny. Hierarchiczna struktura zarządzania systemem edukacji przykład prośby o udostępnienie materiałów do badań Skutkiem tego jest, że zamiast wykorzystania sal videokonferencyjnych do interakcji między uczestnikami odbywa się transmisja wykładów. Inicjatywy oddolne i poziome są podejrzane od czasów Nassera – walka z opozycją islamską. Zbyt małe środki są przeznaczone na edukację na poziomie szkół podstawowych.
Komputery są obecne w egipskich szkołach, ale są nieefektywnie wykorzystywane. Rozwiązanie problemu tkwi w lepszej organizacji. Pojęcie cyfrowego wykluczenia zwróciło uwagę na istotny problem, którego rozwiązanie nie tkwi w samym sprzęcie. Komputery i łącza mogą służyć zmianie społecznej, ale wtedy, gdy skupimy się na zmianie, a nie na technologii.
autor: Wojciech Rafałowski na podstawie: Warschauer, Mark Dissecting the Digital Divide: A Case Study in Egypt. The Information Society" 19: 297–304.