ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Kształcenie umiejętności pisania w świetle nowej podstawy programowej
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
Taksonomia Benjamina Blooma
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Jak pisać pracę dyplomową?
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
Autor: Adrianna Dzikielewska
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Recenzja w twórczości dziennikarskiej
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
Czytanie ze zrozumieniem
MATURA Wypowiedź pisemna
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Rozumienie czytanego tekstu
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Autor: Paweł Sandulski
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Gatunki dziennikarskie
ROZPRAWKA.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Nowa formuła sprawdzianu zewnętrznego w klasie VI od 2015 r.
Jak napisać dobry tekst?
Sprawdzian szóstoklasisty
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Tworzenie prezentacji multimedialnej
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
 Załącznik nr 2:Informacje dotyczące ogłoszenia zostały opracowane przez nauczyciela oraz wykorzystane ze strony: „Użytkowe formy wypowiedzi”:
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Informacje ogólne o egzaminie
Zapis prezentacji:

ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego

Pisemne formy wypowiedzi Opis Opowiadanie Charakterystyka Sprawozdanie Recenzja Rozprawka Notatka Plan Reportaż Artykuł Wywiad Ogłoszenie Zaproszenie Dedykacja Podanie List Pamiętnik

Model jakości norm obiektywnych Maria Madejowa warstwa koncepcyjna: stopień rozumienia tematu (niepełny, pełny, wystarczający, poprawny, wyczerpujący, pogłębiony, poszerzony) pomysł na opracowanie tematu wybór formy, stylu, funkcji (forma pracy zależy od tematu, od doboru treści i od planu wewnętrznego) znajomość zagadnienia, umiejętność przedstawiania zagadnienia itd.

Model jakości norm obiektywnych Maria Madejowa warstwa semantyczna (zawartość treściowa): ilość zawartych w pracy informacji jakość zawartych informacji wiedza o literaturze ogólna wiedza o człowieku, życiu, świecie spójność semantyczna podporządkowana planowi wewnętrznemu pracy itd.

Model jakości norm obiektywnych Maria Madejowa warstwa kompozycyjna: zasada porządkowania treści (kolejność przedstawionych informacji i tekstów, wybór układu: problemowy, chronologiczny czy tematyczny) zachowanie proporcji między poszczególnymi częściami pracy logiczny wywód posługiwanie się argumentami podporządkowanie kompozycji wybranej przez ucznia koncepcji ujęcia treści itd.

Model jakości norm obiektywnych Maria Madejowa warstwa redakcyjna: poprawne użycie języka (normy obiektywne poprawności językowej są ustalone w słownikach i poradnikach językowych; nauczyciel ma określić rodzaj błędu i jego kwalifikację) spójność estetyka pracy, margines, akapity ortografia i interpunkcja.

Analiza tematu wypracowania I. Zrozumieć każde słowo w temacie coś znaczy wśród nich znajdują się słowa centralne słowa-klucze, które pozwalają zidentyfikować problem jeśli zidentyfikujemy problem, to mamy dwa typy zachowań: # albo dyskusja, konfrontacja zdań, nawet spór, # albo tylko potwierdzenie

Analiza tematu wypracowania II. Szukać Słowa-klucze podsuwają ogólną ideę przygotowywanej wypowiedzi, dlatego należy wynotować: sprawy, o których trzeba będzie bezwarunkowo napisać, tzn. nazwać problem główny i wyodrębnić podproblemy, które go tworzą skojarzenia, które przychodzą do głowy, w tym materiał literacki: tytuły, teksty, cytaty, postacie i inne elementy świata przedstawionego oraz, o czym się często zapomina, argumenty z kręgu własnych doświadczeń kilkunastoletniego życia uogólnienia, obserwacje o charakterze syntetycznym, wynikające z analizy i ze zgromadzonych asocjacji.

Analiza tematu wypracowania III. Konstruować 1. Planujemy wypowiedź (często temat wypracowania narzuca porządek pracy). 2. Trudniejsze tematy wymagają podjęcia decyzji o porządku wywodu.

Model działań doskonalących umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej Jadwigi Kowalikowej Określenie istoty gatunku wypowiedzi objętej ćwiczeniem. Porównanie definicji roboczej z oficjalną, słownikową. Przywołanie przykładów, czyli gotowych tekstów, reprezentujących ćwiczoną formę wypowiedzi. Konfrontacja zebranych i wstępnie zaakceptowanych przykładów z definicją gatunku w celu wskazania zarówno zgodności, jak i rozbieżności.

Wprowadzenie poprawek i ewentualnie zredagowanie wypowiedzi wzorcowej. Model działań doskonalących umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej Jadwigi Kowalikowej Tworzenie tekstów własnych, reprezentujących przyswajaną i ćwiczoną formę wypowiedzi. Prezentacja (jeżeli piszącymi są uczniowie) napisanych wypowiedzi i ocena ich poprawności. Wprowadzenie poprawek i ewentualnie zredagowanie wypowiedzi wzorcowej.