Planowanie pracy nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Model treści nauczania
Opracował J. Stryjkowski
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
DIAGNOZA W SZKOLE.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Pedagogika szkoły wyższej
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
opracowała Joanna Bojarska
Dydaktyka ogólna.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele kształcenia.
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Treści kształcenia.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Planowanie pracy nauczyciela Opracowała: Grażyna Lindner-Cegieła

Praca dydaktyczna nauczyciela – to czytelny zbiór najważniejszych wskazówek dotyczących realizacji procesu dydaktycznego

1. Proces nauczania we współczesnym świetle nauki Nauczanie to, świadome działanie podejmowane przez jedne osoby w stosunku do drugich, tak, aby te drugie nabrały pewnych umiejętności. Jest to systematyczna praca nauczyciela z uczniami, kierowanie procesem uczenia się uczniów. Jest to również część procesu nauczania - uczenia się, używana na oznaczenie zespołu czynności podejmowanych intencjonalnie przez nauczycieli dla realizacji społecznie akceptowanych celów dydaktycznych. Nauczyciel - uczeń tworzą nierozłączną parę współtwórców wyniku nauczania.

Uczenie się Uczenie się to proces nabywania przez jednostkę względnie trwałych zmian w zachowaniu na podstawie jej indywidualnego doświadczenia. Świadome i zamierzone zdobywanie wiadomości i umiejętności.

O efektach uczenia się decydują cechy gatunkowe, rozwojowe i indywidualne. Zdolność uczenia się wzrasta do dwudziestu kilku lat życia, po czym utrzymuje się w ciągu pewnego czasu na niezmienionym poziomie, a następnie obniża się. Ma na to wpływ zespół cech indywidualnych, takich jak: płeć, inteligencja, zdolności, zainteresowania, rodzaj aktywności, wiedza, postawa i poglądy, poziom aspiracji, motywy uczenia się.

Nauczyciel to doradca edukacyjny, który pomaga uczniowi stać się samodzielnym, dojrzałym człowiekiem, odpowiedzialnym za siebie i własny proces edukacyjny. Jednakże uczeń nie może być odpowiedzialny za efekty własnej edukacji, jeżeli tego nie zostanie nauczony (M.Taraszkiewicz – Kotańska 2003).

Kształcenie Kształcenie - to świadomy, celowy proces oddziaływania na postawy, poglądy, opinie. Świadomie organizowany proces wyposażania uczniów w wiedzę, umiejętności, sprawności, zainteresowania, rozwijanie poglądów, zasad, norm wartości przy doborze odpowiednich metod, form, środków i treści kształcenia. Jest to całokształt takich poczynań, czynności, działań, procesów, metod oddziaływania na jednostki i grupy, by efektem było wykształcenie tych jednostek i grup, czyli zdobycie kwalifikacji i kompetencji.

Wykształcenie ogólne rozumie się opanowanie podstawowych wiadomości, umiejętności, nawyków, rozwój zdolności, własnych poglądów i przekonań, rozwój wielostronnych zainteresowań, technik samokształcenia, samowychowania i samorealizacji.

Wychowanie Wychowanie, to rozwijanie osobowości wychowanka, zmierzające do przygotowania go do życia, uwzględnianie indywidualnych cech człowieka. Wychowanie to również dostarczenie wiedzy, postaw, zobligowanie ucznia do pracy, przygotowanie do życia w społeczeństwie: umiejętność pójścia na kompromis w sytuacjach konfliktowych; umiejętność myślenia i samodzielnego działania; zasady moralne; nawiązywanie kontaktów; umiejętność konwersacji, bycia osobą kreatywną, twórczą; umiejętność pogodzenia się z porażkami; umiejętność radzenia sobie z sytuacjami trudnymi;

Przygotowanie się nauczyciela do realizacji zadań dydaktycznych Przygotowania do realizacji zadań dydaktycznych w nowym roku szkolnym nauczyciel rozpoczyna od sporządzenia rocznego planu nauczania, który podaje wykaz jednostek tematycznych odnoszących się do poszczególnych jednostek metodycznych.

Podstawę do opracowania planu pracy dydaktycznej stanowi: - podstawa programowa, - program nauczania, - diagnoza wstępna zespołu klasowego (redagowanie narzędzia badawczego np. testu na podstawie, którego klarowne stają się poziomy zaawansowania wiedzy z danej dziedziny nauki), - środki dydaktyczne, jakimi dysponuje szkoła, - kalendarz roku szkolnego,

Planowanie zajęć dydaktycznych Etapy Zasięg Aspekty (wymiary) Planowanie kierunkowe Rok szkolny, semestr Cele, materiał kształcenia (nauczyciel ustala jednostki materiału kształcenia umożliwiające osiągnięcie poszczególnych celów kształcenia) Planowanie wynikowe Dział programowy Materiał kształcenia, wymagania edukacyjne (nauczyciel ustala hierarchię wymagań edukacyjnych ) Planowanie metodyczne Lekcja, cykl lekcji Wymagania programowe, tok zajęć (projektowanie przebiegu zajęć dydaktycznych)

Cele nauczania Cele kształcenia są to świadome z góry oczekiwane, planowe w miarę konkretne efekty edukacji, odnoszą się do pożądanych zmian, które zachodzą w wiedzy, umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach uczniów pod wpływem procesu dydaktyczno – wychowawczego. Operacjonalizacja celów Cele formułowane jako kierunki dążeń pedagogicznych nazywamy ogólnymi a cele formułowane jako zamierzone osiągnięcia – celami operacyjnymi. Zmiana celów ogólnych na operacyjne nazywamy operacjonalizacją celów.

Taksonomia celów nauczania Cele operacyjne wymagały dalszej obróbki m. in. było dokonanie klasyfikacji hierarchicznej celów nauczania. B. Niemierko (1999) przedstawił bardzo przejrzystą taksonomię celów nauczania nazywając ją taksonomią ABC, obejmuje ona dwa poziomy: „wiadomości” ( uczeń pozna, wie); „umiejętności” (będzie potrafił zastosować, uczeń potrafi), oraz dwie kategorie celów na każdym poziomie.

Poziom I Kategoria A: Zapamiętywanie wiadomości Wiadomości dotyczące terminologii, aktów, praw, teorii naukowych, zasad działania, klasyfikacji, procedur itp. Uczeń uzyskuje gotową wiedzę, wymagającą najwyżej powiązania jej z wiedzą poprzednio uzyskaną. Uczeń powinien powiedzieć lub pokazać „jak to zrobić”, ale nie koniecznie musi umieć wykonać daną czynność.

Poziom I Kategoria B: Zrozumienie wiadomości Operowanie wiadomością w zakresie uznanym za niezbędny na danym szczeblu nauczania przedmiotu. Główne rodzaje operacji: - tłumaczenie, polegające na przedstawieniu wiadomości „swoimi słowami”; - interpretacja, polegająca na streszczeniu danych wiadomości i porównaniu ich z innymi wiadomościami; - ekstrapolacja, polegająca na „przedłużeniu” opisu zjawiska na inne sytuacje równoległe bądź przyszłe.

Poziom II Kategoria C: Zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych. Wzór czynności, które uczeń opanował w toku ćwiczeń, powinien wykonać w sytuacji zbliżonej do tej, w której były one ćwiczone. Należy jednak mieć cały czas na uwadze, iż zastosowanie wiadomości nie może ograniczyć się do odtwarzania wzoru z pamięci, czynności nawykowe to najniższa kategoria celów nauczania – zapamiętania wiadomości.

Poziom II Kategoria D: Zastosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych. Jest to najwyższa kategoria celów nauczania obejmuje złożone procesy umysłowe służące znalezieniu rozwiązania w sytuacji nowej dla ucznia. Wykorzystane są tutaj wiadomości z różnych dziedzin oraz twórcze rozwiązania opierające się na: analizie, syntezie, ocenie.