dr Adam Polko Katedra Gospodarki Przestrzennej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ZAMOJSKI ZESPÓŁ STAROMIEJSKI – RYNEK WODNY
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Charakterystyka finansów publicznych
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zagospodarowanie terenów przydworcowych W SOPOCIE
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot,
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Województwo Zachodniopomorskie rozpoczyna wdrażanie Inicjatywy JESSICA.
Narodowy Plan Rewitalizacji
„Jessica w zachodniopomorskim – dotychczasowe doświadczenia” Robert Michalski Warszawa, r.
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Gospodarowanie nieruchomościami i usługi publiczne Specjalność na kierunku Ekonomia Studia II stopnia Katedra Gospodarki Przestrzennej.
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
A.J.N Śródmieście Poznania - Poznańskie Kliny Zieleni” - Rzeka w mieście - „Poznańska secesja” - Rynki poznańskie -„Stara Gazownia”
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Fundusz rybacki po 2020 roku
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Finansowanie i realizacja inwestycji z zakresu rewitalizacji terenów miejskich i poprzemysłowych dr Adam Polko Katedra Gospodarki Przestrzennej Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach

Treść prezentacji Przyczyny i skutki degradacji terenów miejskich i poprzemysłowych w kontekście funkcjonowania miejskich rynków nieruchomości Definicja rewitalizacji miast – ujęcie ekonomiczne Strategie rewitalizacji terenów miejskich i poprzemysłowych Podejścia do finansowania projektów rewitalizacji Rodzaje finansowania projektów rewitalizacji Wnioski

Przyczyny i skutki degradacji terenów miejskich i poprzemysłowych w kontekście funkcjonowania miejskich rynków nieruchomości Cechy nieruchomości: stałość w miejscu duża trwałość wysoka kapitałochłonność Przyczyny degradacji dzielnicy śródmiejskiej: niska elastyczność podaży na śródmiejskich rynkach nieruchomości występowanie negatywnych efektów zewnętrznych na obszarze dzielnicy śródmiejskiej Skutki degradacji dzielnicy śródmiejskiej: dekapitalizacja zasobów nieruchomości wzrost kosztów społecznych i wydatków budżetowych niekorzystny wpływ na wizerunek całego miasta nieefektywne wykorzystanie przestrzeni miejskiej

Definicja rewitalizacji terenów miejskich i poprzemysłowych Rewitalizacja terenów miejskich i poprzemysłowych - zestaw działań, umożliwiających przystosowanie zasobów nieruchomości miejskich do zmieniających się potrzeb użytkowników oraz dokonanie korekty w alokacji zasobów, prowadzącej do takiej ich konfiguracji, która jest społecznie efektywna, a więc eliminuje negatywny wpływ efektów zewnętrznych. Powyższy zestaw działań powinien przyczynić się do poprawy atrakcyjności dzielnicy śródmiejskiej oraz osiągnięcia stabilizacji i spójności społecznej na jej obszarze.

Strategie rewitalizacji terenów miejskich i poprzemysłowych Inkluzja społeczna Przedsiębiorczość lokalna Porozumienia w zakresie gospodarowania przestrzenią Gentryfikacja i rozwój kreatywnej społeczności Konkurencyjność (regionalna, krajowa, międzynarodowa) Efektywny układ urbanistyczny

Podejścia do finansowania projektów rewitalizacji Finansowanie przedsięwzięć związanych z rewitalizacją miejskich przestrzeni i obiektów publicznych (ulice, place, parki, obiekty użyteczności publicznej) Instrumenty prawne: Prawo pierwokupu lub wywłaszczenie na cele publiczne Podział oraz scalanie i podział nieruchomości Instrumenty finansowe: Środki własne Obligacje komunalne Kredyty i pożyczki bankowe Środki z funduszy strukturalnych UE Inne środki pomocowe Leasing nieruchomości Stymulowanie inwestycji realizowanych przez sektory prywatny (biznesowy) oraz obywatelski Instrumenty polityki lokalnej: Polityka przestrzenna: strefowanie, działania ograniczające dekoncentrację przestrzenną miasta (UGB -urban growth boundaries, przestrzenne limity na budowę, tworzenie pasów zieleni, tzw. greenbelts) Polityka mieszkaniowa: bonifikaty przy prywatyzacji zasobów komunalnych, dodatki mieszkaniowe (subsydia ograniczające negatywne skutki procesu gentryfikacji) Polityka ochrony zabytków Polityka fiskalna: ulgi w podatku od nieruchomości oraz innych podatkach i opłatach lokalnych, np. bonifikaty w opłatach rocznych za użytkowanie wieczyste Gmina jako bezpośredni inwestor w procesie rewitalizacji Gmina jako organizator rynku nieruchomości i pośredni inwestor w procesie rewitalizacji

Rodzaje finansowania projektów rewitalizacji - I Etapy: Ustalenie obszaru na którym będzie obowiązywał TIF (tzw. TIF district) „Zamrożenie” bazowej wartości nieruchomości od której naliczany jest podatek Gromadzenie na osobnym rachunku dodatkowych przychodów wynikających ze wzrostu wartości nieruchomości ponad wartość bazową (tax increments) Przeznaczanie dodatkowych przychodów na publiczne projekty rewitalizacji bądź subsydia dla inwestorów prywatnych realizujących projekty rewitalizacji Potencjalne źródła wzrostu wartości nieruchomości na obszarze TIF: Nowe inwestycje na terenach dotychczas nie zagospodarowanych (nie generujących wpływów podatkowych) Inwestycje remontowo-modernizacyjne w istniejących obiektach Pozytywne efekty sąsiedztwa (wzrost wartości nieruchomości zlokalizowanych w sąsiedztwie rewitalizowanych obiektów) Obciążenia finansowe: Rekompensaty za negatywne skutki wywołane na nieruchomościach Wykup nieruchomości w związku z realizacją celów publicznych Koszty budowy infrastruktury Obsługa procesu inwestycyjnego Dochody finansowe: Opłata planistyczna Opłaty adiacenckie Dochody z podatku od nieruchomości Dochody związane z obrotem nieruchomościami (podatek od czynności cywilnoprawnych) Finansowanie nadwyżką podatku (TIF – Tax Increment Financing) Ocena skutków finansowych uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Rodzaje finansowania nieruchomości - II Priorytet VI „Zrównoważony rozwój miast” Działania 6.1. „Wzmacnianie regionalnych ośrodków wzrostu” Działanie 6.2. „Rewitalizacja obszarów zdegradowanych” Inne priorytety Działanie 4.1. „Infrastruktura kultury” Działanie 5.6. „Dziedzictwo przyrodnicze” Narzędzie opcjonalne (uruchomienie zależy od decyzji Instytucji Zarządzającej RPO) Możliwość przekształcenia środków dostępnych w ramach RPO w zwrotny, odnawialny instrument finansowy Utworzenie „Funduszu Rozwoju Miejskiego”, który zarządzałby posiadanymi środkami i udzielał wsparcia Zalety: Ominięcie zasady n+2 Efekt dźwigni i odnawialny charakter Promowanie inwestycji w ramach PPP Wady: Rezygnacja z systemu dotacji Koszty obsługi funduszu Skompilowana struktura przepływu środków Regionalny Program Operacyjny dla województwa śląskiego na lata 2007-2013 JESSICA (Joint European Support for Sustainable Inwestment in City Area)

Wnioski W trakcie tworzenia strategii i programów rewitalizacji podejście instrumentalne powinno zostać zastąpione podejściem aksjologicznym, w którym pojecie rozwoju danych terenów miejskich i poprzemysłowych zdefiniowane jest indywidualnie jako proces urzeczywistniania wartości sektora publicznego, prywatnego (biznesowego) i obywatelskiego Zwracanie większej uwagi na instrumenty pozafinansowe ułatwiające działania inwestorom prywatnym, w szczególności ograniczające ryzyko inwestycyjne Dywersyfikacja zarówno sposobów jak i źródeł finansowania projektów rewitalizacji Partycypacja trzech sektorów: publicznego, biznesowego i obywatelskiego Szansa pozyskania środków finansowych nie powinna być jedynym czynnikiem determinującym działania rewitalizacyjne