Metody aktywizujące uczniów szkół ponadgimnazjalnych:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Advertisements

Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejski ego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Multimedialni uczniowie.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Milena Filipowska Unia Gospodarcza Regionu Śremskiego – Śremski Ośrodek Wspierania Małej Przedsiębiorczości.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Człowiek – najlepsza inwestycja Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Mała gmina - wielkie perspektywy!
Działania zrealizowane w roku szkolnym 2008/09 Nowoczesne kształcenie zawodowe – szansa na dobry start Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
e-learning – Jak włączyć go w proces dydaktyczny
Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
Projekt Nasz wspólny sukces był realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 21 im. Marii Skłodowskiej – Curie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Baśń o… Metoda story – line Maria Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
PROJEKT AKTYWNY W SZKOLE –
Założenia i realizacja projektu
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
MATEMATYCZNO-FIZYCZNY EKONOMICZNYCH I ZARZĄDZANIA
Zdolni Chętni do pracy UCZNIOWIE PRZYNALEŻĄCY DO SZKOLNYCH ZESPOŁÓW KOMPETENCYJNYCH Joanna Kossowska Uniwersytet Gdański.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
„Kraina Małych Odkrywców – Uniwersytet Dziecięcy”
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego 2012
Akademia Młodych Noblistów. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, 3.3. Poprawa.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Zagraniczny staż szansą na europejskie kwalifikacje.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
„Praktyki zagraniczne szansą dla uczniów Zespołu Szkół w Gorzowie Śląskim” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Środków Europejskiego.
Regionalny Program Strategiczny w zakresie aktywności zawodowej i społecznej Współpraca uczelni ze szkołami w kontekście realizacji Strategii Rozwoju.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie „ ZACHODNIOPOMORSKIE TALENTY – REGIONALNY SYSTEM STYPENDIALNY” projekt realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA SUKCESU ponadregionalny program rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma  Pracownik  przedsiębiorca  przedsiębiorstwo.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
Konferencja współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa na terenie Powiatu.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Metody aktywizujące uczniów szkół ponadgimnazjalnych: Projekt „AS KOMPETENCJI” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Metody aktywizujące uczniów szkół ponadgimnazjalnych: mentoring, e-learning, festiwale, wycieczki Dr Witold Dullak Uniwersytet Szczeciński, Instytut Fizyki Konferencja podsumowująca projekt „AS KOMPETENCJI” Szczecin, 22-23.06.2013r. 1

I. Jak zachęcić uczniów do udziału w projekcie? II. Jak utrzymać uczniów w projekcie? I. Jak zachęcić uczniów do udziału w projekcie (korzyści dla uczniów)? 1. bezpłatny udział w zajęciach 2. wybór kompetencji - rozwój własnych uzdolnień 3. trzyletnie uczestnictwo w projekcie 4. praca w zespołach projektowych 5. kontakt z uczelnią 6. wsparcie nauczycieli akademickich 7. ciekawe nagrody dla najlepszych II. Jak utrzymać uczniów w projekcie (korzyści dla uczniów)? 1. atrakcyjny temat projektowy – nabędę nową lub rozszerzę wiedzę 2. atrakcyjna forma zajęć – nabędę nowe lub rozwinę umiejętności 3. korzystanie z mentoringu 4. korzystanie z e-learningu 5. udział w wykładach synchronicznych 6. udział w festiwalach UGP albo NKP 7. udział w wycieczce krajowej lub zagranicznej Konferencja podsumowująca projekt „AS KOMPETENCJI” Szczecin, 22-23.06.2013r. 2

1. atrakcyjny temat projektowy – nabędę nową lub rozszerzę wiedzę Opracowano 120 tematów: 100 z komp. mat-fiz oraz 20 z komp. przedsiębiorczości Temat komp. mat-fiz Liczba grup UGP Zjawiska optyczne 103 Statystyczny uczeń naszej szkoły 26 Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa 24 Różne własności liczb naturalnych 23 Liczby Fibonacciego 19 Matematyka w testach IQ Czy boimy się elektrowni atomowej 17 Hałas 3

1. atrakcyjny temat projektowy – nabędę nową lub rozszerzę wiedzę Temat komp. przedsiębiorczość Liczba grup UGP Lokalny rynek pracy 61 Osobowość a rozwój człowieka 36 Personel 30 Etyczna reklama 29 Projektowanie firmy 26 Etyczna firma 23 Tworzenie profilu zawodowego w Internecie 22 Funkcjonowanie przedsiębiorstwa 21 4

1. atrakcyjny temat projektowy – nabędę nową lub rozszerzę wiedzę Temat komp. mat-fiz Liczba grup NKP Zjawiska optyczne 6 Paradoksy nieskończoności 2 Pola i ruch Woda Temat komp. przedsiębiorczość Liczba grup NKP Lokalny rynek pracy 2 Zakładanie działalności gospodarczej Etyczna reklama 5

2. atrakcyjna forma zajęć – nabędę nowe lub rozwinę umiejętności - wybór tematu projektowego – burza mózgów – każdy ma wpływ na wybór tematu - zajęcia prowadzone metodą projektową - atrakcyjny plan realizacji projektu – burza mózgów - praca w grupach - uczeń składa deklarację jakie zadania chciałby wykonać – wybiera nabywanie nowych umiejętności lub rozwijanie posiadanych umiejętności - każdy uczeń ma do wykonania ważne zadanie - wynik pracy ucznia ma istotny wpływ na wynik końcowy w planie realizacji projektu dużo atrakcyjnych eksperymentów – efekt końcowy: prezentacja - wsparcie kadry naukowej uczelni 6

„AS KOMPETENCJI” zajęcia NKP w US 7

„AS KOMPETENCJI” zajęcia NKP w US 8

3. korzystanie z mentoringu 9

3. korzystanie z mentoringu Zrealizowano 600 godz. mentoringu - po zalogowaniu się do portalu projektu uczeń mógł zadać pytania mentorom - podczas dyżuru mentorskiego mentor odpowiadał na pytania zamieszczając odpowiedzi na portalu - na ogól pytania były związane z tematem projektowym były jednak pytania, na które odpowiedź wymagała dużego nakładu pracy mentora Przykładowe pytania: Czy mógłby Pan coś powiedzieć o antymaterii. Czy są kwanty odległości? Dlaczego ciasto na pierogi łatwiej się rozwałkowuje, gdy jego część wisa poza stołem? Jowisz to planeta gazowa. Dlaczego nie zachodzą na niej reakcje termojądrowe podobnie jak na Słońcu? 10

3. korzystanie z mentoringu Badając aktywność promieniotwórczą nikotyny stwierdziliśmy podwyższony poziom promieniowania. Który pierwiastek jest głównym winowajcą? Dlaczego koleje magnetyczne (osiągając duże prędkości) nie wypadają z toru? Co to są liczby doskonałe? Czym jest liczba Eulera (e)? Kiedy pojawiła się liczba zero? Co to są aktywa i pasywa firmy? Jakie wskaźniki określają stan finansowy firmy? Jak obliczyć FV (Future Value)? Proszę scharakteryzować: bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne. Dlaczego planując własny rozwój zawodowy powinniśmy uwzględnić nasz typ osobowości? 11

4. korzystanie z e-learningu Opinie opiekunów grup: „Uważam, że materiały e-learningowe były przygotowane rewelacyjnie. Jest to doskonałe narzędzie do pracy z uczniem”. - „Wykorzystanie e-learningu - super metoda na utrwalenie wiadomości z  matematyki”. „E-learning jeśli chodzi o matematykę i fizykę to świetna sprawa, naprawdę ciekawe zadania przygotowujące do egzaminu maturalnego. Sam osobiście jako opiekun robiłem e-learning”. „Projekt okazał się bardzo atrakcyjny. Zwłaszcza to, że e-learning można było wykorzystać na lekcjach powtórkowych”. „E-learning stanowił dobrą bazę do uzupełniania wiedzy w razie braków - każdy mógł powtórzyć w swoim domu to, czego dowiedział się na zajęciach”. „Nieocenioną pomocą przy doskonaleniu umiejętności samokształcenia był e-learning. Bardzo atrakcyjna forma przygotowania lekcji skutkowała tym, że nie miałam żadnych problemów z aktywnością uczniów w tym obszarze realizacji projektu. Dużą nowością była możliwość brania udziału w wykładach on-line”. „Lekcje e-learningowe uczniowie określili jako dobre uzupełnienie i powtórzenie wiadomości przed sprawdzianami, klasówkami. W Państwa propozycjach są bardzo ciekawie i dobrze zrobione lekcje z fizyki”. 12

„AS KOMPETENCJI” e-learning 13

„AS KOMPETENCJI” e-learning

„AS KOMPETENCJI” e-learning

„AS KOMPETENCJI” e-learning

„AS KOMPETENCJI” e-learning

„AS KOMPETENCJI” e-learning

„AS KOMPETENCJI” e-learning

5. udział w wykładach synchronicznych Zrealizowano 200 wykładów synchronicznych - wykorzystano platformę umożliwiającą interaktywny udział słuchaczy w wykładzie wykłady prowadzone/realizowane przez różne ośrodki naukowe w kraju bardzo ciekawie prowadzone z wieloma eksperymentami podczas wykładu zadawane były pytania uczniom (odpowiedź: wybór 1 z 4) wykładowca komentował odpowiedzi uczniowie także mogli zadawać pytania wykładowcy - wykłady realizowane były w godz. popołudniowych pół godz. przed wykładem uczniowie otrzymywali SMSa przypominającego o wykładzie. godz. przed wykładem opiekunowie otrzymywali SMSa przypominającego o wykładzie - wykłady te przygotowane były dla NKP 20

6. udział w festiwalach UGP albo NKP Zrealizowano 3 festiwale UGP oraz 4 festiwale NKP festiwale odbywały się w Szczecinie i Poznaniu na festiwal przyjeżdżały UGP, których prezentacje zostały najwyżej ocenione przez ZOP: 10 grup kompetencji mat-fiz oraz 10 grup kompetencji przedsiębiorczości uczniowie otrzymali nagrody książkowe najwyżej ocenione UGP przedstawiały swoje prezentacje (1 – mat-fiz; 1 – przedsiębiorczość) podczas festiwalu pracownicy naukowi wygłaszali wykłady (1 – mat-fiz; 1 – przedsiębiorczość) na festiwale NKP do Szczecina przyjeżdżały wszystkie grupy najwyżej ocenione NKP przedstawiały swoje prezentacje (1 – mat-fiz; 1 – przedsiębiorczość) podczas festiwalu pracownicy naukowi wygłaszali wykłady (1 – mat-fiz; 1 – przedsiębiorczość) podczas 4. festiwalu pracownicy naukowi wygłaszali dwa wykłady (1 fizyka; 1 – matematyka) 21

6. udział w festiwalach UGP albo NKP „AS KOMPETENCJI” - festiwal NKP Szczecin 2010 – wręczanie nagród 22

6. udział w festiwalach UGP albo NKP „AS KOMPETENCJI” - festiwal NKP Szczecin 2010 – wykład prof. Jerzego Stelmacha 23

„AS KOMPETENCJI” - festiwal UGP Poznań 2010 – wykład prof „AS KOMPETENCJI” - festiwal UGP Poznań 2010 – wykład prof. Bogdana Idzikowskiego 24

„AS KOMPETENCJI” - festiwal NKP Poznań 2011 – wręczanie nagród 25

„AS KOMPETENCJI” - festiwal UGP Poznań 2012 – prezentacja najlepszego projektu 26

„AS KOMPETENCJI” - festiwal UGP Szczecin 2012 – prezentacja najlepszego projektu 27

„AS KOMPETENCJI” - festiwal NKP Szczecin 2013 – wręczanie nagród 28

7. udział w wycieczce krajowej lub zagranicznej w wycieczkach brały udział najlepsze MGP – 3 wycieczki krajowe: Kraków, Toruń, Warszawa - NKP uczestniczyły w wycieczkach krajowych i zagranicznych: 4 najlepsze NKP – wycieczki zagraniczne: Paryż, Genewa, Londyn, Berlin pozostałe wycieczki krajowe: Berlin, Toruń, Warszawa Konferencja podsumowująca projekt „AS KOMPETENCJI” Szczecin, 22-23.06.2013r. 29

„AS KOMPETENCJI” wycieczka do Genewy 2011 – Lozanna - tokamak 30

„AS KOMPETENCJI” wycieczka do Genewy 2011 – Genewa CERN - LHC 31

„AS KOMPETENCJI” wycieczka do Warszawy 2012 - Świerk 32

„AS KOMPETENCJI” wycieczka do Warszawy 2012 – Centrum Nauki Kopernik 33

„AS KOMPETENCJI” wycieczka do Londynu 2012 - Cambridge 34

„AS KOMPETENCJI” wycieczka do Londynu 2012 – Tower Bridge 35

„AS KOMPETENCJI” wycieczka do Londynu 2012 – parlament; Big Ben 36

„AS KOMPETENCJI” wycieczka do Londynu 2012 – Muzeum Nauki 37

podczas wycieczek uczniowie rozwijali swoje kompetencje mat-fiz oraz przedsiębiorczości, a także językowe, społeczne i informatyczne program wycieczki obejmował zwiedzanie ośrodków naukowych, muzeów, organizacji gospodarczych i prawnych oraz atrakcji turystycznych Dołożono wszelkich starań, aby aktywizować uczniów do poszerzania wiedzy oraz rozwijania swoich umiejętności. Zastosowano wiele metod od ciekawych zajęć do ciekawych nagród. Uczniowie biorący udział w projekcie uzyskali średnio lepsze wyniki egzaminu maturalnego niż średnie wojewódzkie. Tak więc główny cel projektu został osiągnięty. Konferencja podsumowująca projekt „AS KOMPETENCJI” Szczecin, 22-23.06.2013r. 38