Metropolia sieciowa 2030 Dr Piotr Żuber,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
innowacyjna wielkopolska
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
WYBRANE ASPEKTY ROZWOJU TERYTORIALNEGO W ŚWIETLE USTALEŃ KPZK
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
There is only one King! Jan III Sobieski Trail as a transnational tourist product Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Przemysław Śleszyński
Zapis prezentacji:

Problemy obszarów przygranicznych a współpraca transgraniczna w projekcie KPZK 2030 Metropolia sieciowa 2030 Dr Piotr Żuber, Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 21 lutego 2011 r., Zielona Góra

Powiązania funkcjonalne głównych ośrodków miejskich 2010 i 2030

Powiązania funkcjonalne głównych ośrodków miejskich 2010 i 2030 Przestrzeń Polski będzie ulegała w ciągu dwudziestu najbliższych lat dynamicznym zmianom Rozwój komplementarnych powiązań funkcjonalnych pomiędzy głównymi miastami zapewni wzrost konkurencyjności gospodarki polskiej Układ – obecnie w dużej mierze warszawocentryczny - zastępować będzie sieć krajowa o wielu węzłach (metropolia sieciowa) powiązana z sieciami europejskimi Obszar Polski Zachodniej jest obszarem szans, które powinny zostać wykorzystane dla zdynamizowania rozwoju kraju

Kierunki integracji polskiej przestrzeni 2010 i 2030

Kierunki integracji polskiej przestrzeni 2010 i 2030 Integracja przestrzeni polskiej będzie odbywała się poprzez: Rozwój powiązań funkcjonalnych pomiędzy głównymi miastami, Integrację funkcjonalną wokół głównych miast, w szczególności wojewódzkich w skali lokalnej wokół sieci ok. 150 ośrodków lokalnych Procesy integracji funkcjonalnej zapewnią większa spójność w skali kraju (dzięki w miarę równomiernemu rozłożeniu sieci maist głównych) oraz w skali regionu (wokół mgłównych miast) Mniej zintegrowane obszary – peryferyjne – położone na wschodzie i północy Polski wymagać będą działań polityki przestrzennej i regionalnej Rozwój przestrzenny Polski Zachodniej odbywać się będzie poprzez integrację przestrzeni wokół miast głównych (przy czym siła ich oddziaływania jest zależna od wielkości i funkcji metropolitarnych) oraz rozwoju powiązań transgranicznych

Polska metropolia sieciowa 2030 w Europie Polska przestrzeń jest zintegrowana w układzie międzynarodowym, dzięki intensyfikacji powiązań funkcjonalnych z metropoliami Europy Poprzez procesy integracji funkcjonalnej następuje rozwój Zachodniej Polski i jej ośrodków miejskich Zachodnia i południowo-zachodnia granica Polski stanowi obszar dodatkowych impulsów rozwojowych

Polityka zagospodarowania przestrzennego kraju: Polska Zachodnia i Pomorze Środkowe Cechy: Brak dużych ośrodków miejskich, Utrata części funkcji, Rozproszenie i brak integracji funkcjonalnej sieci osadniczej, Niska gęstość zaludnienia, Bezrobocie strukturalne, Niska dostępność przestrzenna do głównych ośrodków wzrostu położonych w centralnej Polsce, Niska dostępność do publicznych, w tym usług wyższego rzędu, Niski poziom aktywności gospodarczej i inwestycyjnej, Niskie wykorzystanie potencjału rozwoju funkcji transgranicznych W konsekwencji Polska Zachodnia i Pomorze Środkowe w ograniczonym stopniu uczestniczy w procesach modernizacyjnych i rozwojowych kraju.

Polityka zagospodarowania przestrzennego kraju: Polska Zachodnia i Pomorze Środkowe Kierunki działań: Wzmocnienie powiązań transportowych Polski Wschodniej, Pomorza Środkowego i Polski Zachodniej z Polską Centralną i siecią głównych miast w kraju, Wspieranie rozwoju funkcji metropolitalnych słabszych ośrodków miejskich, Wspomaganie procesów koncentracji urbanizacji w średnich miastach i wybranych małych, Wspomaganie restrukturyzacji obszarów wiejskich, Działania w obszarach problemowych W ramach zintegrowanego podejścia polityki przestrzennej (KPZK 2030) i polityki regionalnej (KSRR) przewiduje się przygotowanie i stałą aktualizację makroregionalnych strategii rozwoju, które obligatoryjnie będą uwzględniane w PZPW i Strategiach Rozwoju Województw, zgodnie z hierarchicznym systemem planowania

Docelowy hierarchiczny system planowania Plan zagospodarowania przestrzennego województwa ROZWOJU WOJEWÓDZTW Studium Uwarunkowań i Zagospodarowania Przestrzennego Gminy LOKALNE STRATEGIE Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego gminy Dokumenty koordynujące działania finansowane ze środków europejskich Krajowe Programy Rozwoju/ Operacyjne Regionalne Programy Rozwoju/ Operacyjne Plan Zagospodarowania Przestrzennego Kraju PZPK ŚSRK Delimitacja obszarów funkcjonalnych określonych w KPZK poziomu regionalnego i subregionalnego POZIOM WOJEWÓDZKI POZIOM LOKALNY 9 horyzontalnych strategii rozwoju KSRR *PSRICP poziom krajowy *PSRICP Poziom wojewódzki Programy Lokalne Delimitacja specyficznych obszarów funkcjonalnych określonych w KPZK poziomu krajowego i makroregionalnego Z chwilą opracowania PZPK i przyjęcia go przez Radę Ministrów KPZK przestanie obowiązywać DSRK i ŚSRK uwzględniają zapisy Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 ZAGOSPODAROWANIA KRAJU Strategie rozwoju każdego poziomu zarządzania strategicznego Plany zagospodarowania przestrzennego każdego poziomu planowania Programy rozwoju/operacyjne poziomu krajowego i regionalnego zapewniające realizację inwestycji PSRICP – Programy służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim Makroregionalne Strategie Rozwoju Plany obszarów funkcjonalnych poziomu makroregionalnego i Subregionalne Strategie Rozwoju Delimitacja obszarów funkcjonalnych w PZPK określonych w KPZK poziomu krajowego i makroregionalnego: obszarów przygranicznych, strefy przybrzeżnej, polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej na morzu, obszarów strategicznej ochrony złóż kopalin. Delimitacja obszarów funkcjonalnych w PZPW ujmowanych obligatoryjnie, określonych w KPZK: obszarów metropolitalnych, peryferyjnych obszarów wiejskich zagrożonych marginalizacją, strefy przybrzeżnej, obszarów górskich, obszaru Żuław, obszarów cennych przyrodniczo, obszarów krajobrazów kulturowych, obszarów ochrony i kształtowania zasobów wodnych, obszarów strategicznych złóż kopalin, obszarów miast i innych obszarów tracących dotychczasowe funkcje społeczno-gospodarcze, obszary o najniższym poziomie dostępu do dóbr i usług warunkujących możliwości rozwojowe, obszarów przygranicznych. Strategie obszarów funkcjonalnych delimitowanych w PZPK i PZPW: Strategia Polski Wschodniej, Strategia Polski Zachodniej, Strategia Pomorza Środkowego, strategia rozwoju obszarów metropolitalnych, strategia strefy przybrzeżnej, strategie rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego obszarów przygranicznych. Główny nurt planowania strategicznego Funkcjonalne planowanie strategiczne uwzględniające każdy poziom planowania strategicznego Planowanie operacyjne PLANOWANIE NA OBSZARACH FUNKCJONALNYCH KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO Plany obszarów funkcjonalnych poziomu regionalnego Delimitacja specyficznych obszarów funkcjonalnych określonych w KPZK poziomu lokalnego ŚREDNIOOKRESOWA STRATEGIA ROZWOJU KRAJU DŁUGOOKRESOWA STRATEGIA ROZWOJU KRAJU DSRK

Obszary przygraniczne w KPZK Obszary przygraniczne są specjalnym typem obszarów funkcjonalnych wyznaczonych w KPZK Ze względu na swoje cechy społeczno-geograficzne sa jednoczesnie obszarem problemowym polityki regionalnej zarówno polskiej (KSRR 2020), jak i europejskiej (obecnie cel Europejska Współpraca Terytorialna) Ze względu na różną sytuację wyjściową (czynniki rozwoju) kierunki działań polityki zagospodarowani kraju na różnych granicach w odniesieniu do obszarów przygranicznych powinny być różnicowane

Niedostateczna zdolność instytucjonalna samorządów regionalnych i lokalnych Pomimo braku przeszkód formalnych brak wspólnej strategii rozwoju dla obszarów przygranicznych – wykorzystania komplementarnych potencjałów

Obszary przygraniczne Zadaniem polityki przestrzennego zagospodarowania kraju jest wspomaganie procesu integracji obszarów przygranicznych z głównymi obszarami aktywności gospodarczej dzięki zapewnianiu rozwoju powiązań funkcjonalnych po obu stronach granicy Dla rozwiązania problemów obszarów przygranicznych potrzebne są działania zintegrowane na każdym poziomie planowania, uwzględniające narzędzia polityki regionalnej i przestrzennej. Dla realizacji działań zintegrowanych na tych obszarach uwzględniających oddziaływanie o charakterze transgranicznym zakłada się przygotowanie ośmiu strategii rozwoju społeczno- -gospodarczego i przestrzennego dla wszystkich polskich obszarów przygranicznych (na poziomie NUTS 2), obejmujących terytoria po obu stronach granicy. Mają one stanowić bazę współpracy terytorialnej dla rozwoju obszarów przygranicznych

Kierunki polityki: Obszary przygraniczne, zlokalizowane na wewnętrznej granicy UE Działania na rzecz: rozprzestrzeniania się czynników rozwoju z dużych ośrodków miejskich położonych po obu stronach granicy, intensyfikacji współpracy transgranicznej miast i obszarów wiejskich leżących po obu stronach granicy, co przyczyni się do powstania transgranicznych obszarów funkcjonalnych, przygotowania transgranicznych planów zagospodarowania dla subregionalnych i lokalnych ośrodków miejskich podzielonych granicą, poprawy zarządzania oraz stworzenie mechanizmów kordynacji i kooperacji w systemie wieloszczeblowego zarządzania na poziomie subregionalnym i lokalnym.

Kierunki polityki: Obszary przygraniczne, zlokalizowane na zewnętrznej granicy UE Działania na rzecz: zwiększenie dostępności transportowej do centrum kraju, wzmocnienie przygranicznych ośrodków subregionalnych i lokalnych, rozwój współpracy miast bliźniaczych, wsparcie działań za pomocą nowych inwestycji społeczno-gospodarczych, sytuowanie w miastach przygranicznych instytucji związanych z transgraniczną współpracą bilateralną i europejską, realizacja wspólnych projektów twardych i miękkich w zakresie kultury, turystyki uzdrowiskowej oraz wypoczynkowej, poprawa przenikalności granicy, poprzez uproszczenie procedur wizowych, w tym zwiększenie liczby odpraw paszportowo-celnych oraz uruchomienie przejść granicznych małego i dużego ruchu.

Obszary, zlokalizowane przy granicy morskiej Działania na rzecz: wprowadzenia zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeżnymi, integracji polityki morskiej kraju z działaniami rozwojowymi zawartymi w planach krajowych i regionalnych, opracowanie planu dla strefy przybrzeżnej i morza terytorialnego, które będą wpisywać się w hierarchiczny system planowania przestrzennego, koordynacji działań zapobiegającą konfliktom przestrzennym, integracji morskich planów, strategii sektorowych i przestrzennych,

Współpraca transgraniczna w zlewniach Na obszarach transgranicznych kontynuowana i rozwijana będzie współpraca w zakresie zarządzania wspólnymi zasobami wodnymi (Międzynarodowy Obszar Dorzecza Odry, dorzecze Dunaju, Wisły, zlewnie Sanu, Bugu, fragment zlewni Dniestru) Cel współpracy: zarządzania ryzykiem powodzi, osiągnięcie dobrego stanu jakościowego i rozwoju zasobów wodnych, przeciwdziałania skażeniu wód, osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz poboru i przesyłu wód na potrzeby ludności i przemysłu, wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w zlewni Bugu mające na celu zmniejszenie obciążenia zanieczyszczenia wód rzek granicznych i Bałtyku (budowa oczyszczalni ścieków w Brześciu).

Transgraniczny system korytarzy ekologicznych Krajowy system korytarzy ekologicznych zostanie powiązany z systemem kontynentalnym poprzez rozwój i ochronę struktur przyrodniczych położonych po obu stronach granic. W ramach współpracy transgranicznej: podjęte zostaną działania mające na celu koordynację programów ochrony przyrody w parkach narodowych i krajobrazowych oraz na innych obszarach chronionych i cennych przyrodniczo, w szczególności stanowiących obszary sieci Natura 2000, położonych po obu stronach granicy, powołanie transgranicznych obszarów chronionych o różnych programach funkcjonalno – przestrzennych i zróżnicowanym poziomie ochrony.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Uwagi i wnioski do projektu KPZK 2030 prosimy kierować do 2 marca 2011 na adres: konsultacje_kpzk@mrr.gov.pl lub na adres pocztowy: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa z dopiskiem „Konsultacje KPZK 2030”