Program wychowawczy szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
szkół ponadgimnazjalnych
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
EO/EPC w działaniu Szkoła demokracji – szkoła samorządności
Nauczanie EO i EPC Szkoła demokracji – szkoła samorządności
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie III Nauczanie EO i EPC Opracowały:
RODZICE W SZKOLE.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Praca metodą projektu edukacyjnego
Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Program wychowawczy szkoły

Program wychowawczy szkoły Opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli

Program wychowawczy szkoły to: Przyjęta przez szkołę koncepcja wychowania, zmierzająca do kształtowania osobowości ucznia pod kierunkiem nauczycieli, opisana przez zestaw celów, zadań i sposobów ich realizacji

Główny cel wychowania to: Wszechstronny rozwój ucznia w sprzyjającym mu środowisku wychowawczym, realizowany przez każdego nauczyciela

Cele szczegółowe- dostosowane do wieku-do okresu rozwojowego dziecka W szkole podstawowej nauczyciele rozwijają aktywność ucznia W gimnazjum nauczyciele wdrażają uczniów do samodzielności W szkole ponadgimnazjalnej kształtowana jest dojrzałość życiowa

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. W sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Dziennik Ustaw Nr 4 z dnia 23 grudnia 2008 r. poz. 17

i społecznemu, takie jak; Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół W procesie kształcenia ogólnego szkoła na każdym etapie edukacyjnym kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak;

Kształtowane postawy uczniów: Uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek do innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji

Program wychowawczy szkoły- schemat tworzenia: KROK I. Przeprowadzenie debaty o wychowaniu w szkole – Czym jest wychowanie ? Czym ma być program wychowawczy szkoły?

Program wychowawczy szkoły KROK II. Zdiagnozowanie sytuacji uczniów i szkoły. Poszukanie informacji na temat realnych potrzeb społeczności szkolnej, rzeczywistej pracy wychowawczej. Określenie klimatu wychowawczego szkoły Jacy są nasi uczniowie? Jaka jest nasza szkoła?

Program wychowawczy szkoły Sposoby diagnozowania są różne; obserwacja, rozmowy i dyskusje, ankiety, wywiady

Program wychowawczy szkoły KROK III. Określenie obszarów kompetencyjnych i przyjęcie celu wychowawczego szkoły- Jacy mają być nasi uczniowie? Jakie są cele naszej pracy wychowawczej? Co jest przesłaniem dla naszej pracy?

Program wychowawczy szkoły KROK IV. Sformułowanie szkolnych zadań wychowawczych-wyznaczenie priorytetów wychowawczych Na czym chcemy się skupić? Obszary tematyczne, problemy wychowawcze w naszej szkole. Co chcemy realizować w naszej szkole?

Program wychowawczy szkoły KROK V: Sformułowanie założeń realizowania programu wychowawczego- Jak będziemy realizować przyjęty program?

Program wychowawczy szkoły KROK VI: Zredagowanie programu, konsultowanie, zatwierdzenie- Jak zapiszemy i przyjmiemy nasz program?

Program wychowawczy szkoły KROK VII: Sformułowanie norm społecznych szkoły- Jak sformułujemy i zapiszemy reguły życia społeczności szkolnej?

Program wychowawczy szkoły KROK VIII: Przyjęcie procedury ewaluacyjnej- Jak sprawdzamy co nam się udało?, Co trzeba zmienić i dlaczego?

Podstawą tworzenia programu wychowawczego szkoły są zasady: Spójności, Otwartości Perspektywiczności

Zasada spójności-realizowana poprzez; Przyjęcie wspólnych dla wszystkich norm i wartości Nawiązanie treściami i celami programu do realiów szkoły, środowiska Zapewnienie korelacji wszelkich programowych form działalności szkoły (programów nauczania, szkolnego systemu oceniania) z celami wychowawczymi szkoły, misją szkoły Nawiązanie do konwencji praw dziecka

Zostaną uwzględnione ich oczekiwania i możliwości Zasada otwartości W tworzeniu programu wychowawczego uczestniczą podmioty działające w szkole tj. nauczyciele, rodzice, uczniowie, personel administracyjny Zostaną uwzględnione ich oczekiwania i możliwości Jest on zapisem otwartym, tzn. może być zmieniany i uzupełniany

Zasada otwartości Uwzględnia bieżące sytuacje wychowawcze Przewidziany jest monitoring

Zasada perspektywiczności przypomina nam, że: Celem programu jest przygotowanie ucznia do przyszłości, do dorosłego życia Tworzony program jest planowaniem działań długofalowych opartym na ciągłości oddziaływań Obejmuje dany etap edukacji Uwzględnia wiek i fazy rozwoju uczniów

Funkcjonowanie szkoły w obszarze wychowawczym-obszary wychowawcze Zasady współpracy z rodzicami Postawy nauczyciela Programy nauczania System oceniania Program godzin z wychowawcą i praca wychowawcy klasowego Zajęcia pozalekcyjne- (konkursy, kółka zainteresowań)

Funkcjonowanie szkoły w obszarze wychowawczym-obszary wychowawcze Wycieczki Obyczaje szkolne-zasady zachowania w szkole Tradycje szkoły-uroczystości Regulamin szkolny Zasady funkcjonowania samorządności w szkole Program profilaktyki-profilaktyczne

Wychowuje każdy nauczyciel Koordynatorem działań wychowawczych jest wychowawca klasy

Plan pracy wychowawczej opracowany przez wychowawcę realizowany jest na: „Godzinie z wychowawcą”

Ramowy plan nauczania dla…. „Zajęcia z wychowawcą” Szkoła podstawowa- 95 godzin Gimnazjum - 95 godzin Liceum- 90 godzin Technikum -120 godzin

Tutoring- zindywidualizowana metoda pracy z uczniem Istotą tutoringu jest budowanie wspólnoty „uczącej się”. Tutoring umożliwia zmianę systemu opieki szkolnej nad uczniem z grupowego na zindywidualizowany system skierowany na każdego potrzebującego ucznia.

Tutoring- zindywidualizowana metoda pracy z uczniem Dobrym pomysłem dla realizacji pracy wychowawczej może być funkcjonowanie dwóch wychowawców w danej klasie . Umożliwi to zindywidualizowane, skuteczniejsze obserwowanie i niezwłoczne, rozwiązywanie problemów wychowawczych

Dziękuję za uwagę Zapraszam do współpracy Urszula Mielczarek