Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Istota i przesłanki badań marketingowych
Marketing Usług - WYKŁAD
Rachunek dochodu narodowego
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Podstawy Prawne Biznesu
Gra kierownicza WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Bezpieczeństwo państwa
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Katarzyna Zawada PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Dochody budżetu państwa
Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
Dr inż. Sebastian Saniuk
Innowacje organizacyjne w usługach
Technik ekonomista.
Jeżeli: Jesteś absolwentem uczelni wyższej i pragniesz zdobyć nowe, obecnie bardzo poszukiwane na rynku umiejętności praktyczne oraz wiedzę z obszaru zarządzania.
PROGRAMOWANIE I OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Outsourcing usług prawnych i księgowych jako metoda na optymalizację kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Biznesplan.
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
Techniki działań terrorystycznych kryteria zaliczenia
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Podstawowe wartości ekonomiczne
Analiza ekonomiczno – finansowa
Międzynarodowy rynek turystyczny
Produkt przedsiębiorstwa
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Model łańcucha wartości
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Wprowadzenie teoretyczne
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
PODATKI Wykonawcy: Damian Ożóg Jakub Zmarzlik Klasa 2T.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Temat - Przedsiębiorstwa i ich rodzaje
MARKETING INTERNETOWY
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Zapis prezentacji:

Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa

Literatura: Praca zbiorowa pod red. Andrzeja Rapacza, „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej”, wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2001. G. Gołembski „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej”, wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 1998. Tim Knowles „Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią”, PWE, Warszawa 2001. V. Middleton „Marketing turystyczny”, PAPT, Warszawa 1996.

Konsultacje: Czwartki – pokój KA16, godz. 10.00-12.00 Niedziele (tyg. B) – pokój KA16, godz. 11.00-11.50 AFD E-mail: lstoklosa@wsiz.rzeszow.pl

Warunki zaliczenia ćwiczeń: Kolokwium zaliczeniowe – 50 pkt. Prezentacje – 10 pkt. Aktywność – 25 pkt. Obecność – 15 pkt. (2 nieob. – 8 pkt., 3 i więcej – 0 pkt.) Skala ocen: 0-50 = 2,0 51-60 = 3,0 61-70 = 3,5 71-80 = 4,0 81-90 = 4,5 91-100 = 5,0

Przedsiębiorstwo jest podstawową jednostką organizacyjną gospodarki narodowej, posiadającą osobowość prawną. Oznacza to, że jest ono odpowiedzialne za skutki swoich poczynań, może zaciągać zobowiązania, być podmiotem umów z innymi przedsiębiorstwami, jest w pełni odpowiedzialne przed organami państwa za konsekwencje ekonomiczne swojej działalności - musi płacić należne podatki, rozliczać się z budżetem.

Przedsiębiorstwo można podzielić na: kategorię organizacyjną – to wyodrębniony zespół ludzi wykonujących określone czynności i samodzielnie podejmujących decyzje strategiczne i taktyczne rozstrzygające o skuteczności tego działania; kategorię prawną – to wyodrębniona organizacyjnie jednostka posiadająca nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Osobowość prawna tj. odrębność prawna, umożliwiająca w obrocie cywilno-prawnym zawieranie umów i zaciąganie zobowiązań; kategorię ekonomiczną – to wyodrębniona ekonomicznie jednostka, prowadząca działalność we własnym imieniu i na własne ryzyko, w celu osiągnięcia zysku.

Przedsiębiorstwo składa się z: ludzi; środków materialnych i finansowych (ziemia, maszyny, wyposażenie biura, gotówka, surowce do produkcji, środki transportu itp.); organizacji wewnętrznej - systemu podziału zadań i kompetencji między pracowników.

Aby przedsiębiorstwo mogło wypełniać swoje zadania, potrzebne są trzy elementy: 1. istnienie przedsiębiorcy (podmiotu prawa własności) odpowiedzialnego za jego majątek, 2. działanie w celu maksymalizowania korzyści przedsiębiorcy, 3. planowanie przez przedsiębiorcę działalności przedsiębiorstwa (odpowiedź na pytania: co wytwarzać, jak handlować i z kim handlować).

Cele istnienia przedsiębiorstwa polegają na spełnieniu dwóch warunków: zaspokojenie potrzeb społecznych poprzez sprzedaż oferowanych dóbr i usług; osiąganie zysku, czyli efektywnych ekonomicznie wyników przez produkcję dóbr i świadczenie usług. Oznacza to, że podstawą istnienia przedsiębiorstw, warunkiem dalszego rozwoju i rozszerzania działalności jest sprzedaż dóbr i usług po cenie wyższej niż wynosi koszt ich wytworzenia i maksymalizacja zysków.

Cele przedsiębiorstwa

Cele ilościowe: maksymalizacja zysków wzrost rozmiarów (wartości) sprzedaży usług poszerzenie kręgu odbiorców oferty turystycznej wzrost wydajności pracy rozwój zaplecza materialnego (np. liczby pokoi) poprawa wykorzystania zdolności usługowej i urządzeń stanowiących zaplecze materialne

Cele jakościowe: podniesienie jakości oferowanych usług wprowadzenie innowacji w produktach turystycznych poprawa standardu obiektu i urządzeń doskonalenie systemu dystrybucji i promocji wzrost zaufania do przedsiębiorstwa i znaku firmowego poprawa warunków pracy pracowników dążenie do utrzymania dobrych stosunków z otoczeniem umacnianie pozycji na rynku

Cele przedsiębiorstwa powinny być: realne (możliwe do osiągnięcia) operacyjne (możliwe do jednoznacznego określenia) wymierne (pierwszeństwo dla celów dających się oszacować) przyporządkowane (kto za co odpowiada) czasowo ograniczone komunikatywne (zrozumiałe)

Funkcje przedsiębiorstwa

Funkcje przedsiębiorstwa to w miarę jednorodne zadania, których wykonywanie służy osiągnięciu założonych celów.

Funkcje właściciela: W małym przedsiębiorstwie: ogólna – organizowanie działalności, kierowanie i kontrola operatywnego (bieżącego) zarządzania – organizacja procesów zachodzących w firmie dochodowa – samodzielne dysponowanie dochodami W dużym przedsiębiorstwie: funkcje zarządzania (właściciele) funkcje kierowania (menedżerowie)

„Przedsiębiorstwo jest podstawową jednostką organizacyjną gospodarki, służącą zaspokojeniu potrzeb społecznych, tworzoną w celu osiągania efektów ekonomicznych przez produkcję dóbr, świadczenie usług lub inną działalność. Jest samodzielną i samofinansującą się jednostką gospodarczą, posiadającą osobowość prawną".