Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa
Literatura: Praca zbiorowa pod red. Andrzeja Rapacza, „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej”, wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2001. G. Gołembski „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej”, wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 1998. Tim Knowles „Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią”, PWE, Warszawa 2001. V. Middleton „Marketing turystyczny”, PAPT, Warszawa 1996.
Konsultacje: Czwartki – pokój KA16, godz. 10.00-12.00 Niedziele (tyg. B) – pokój KA16, godz. 11.00-11.50 AFD E-mail: lstoklosa@wsiz.rzeszow.pl
Warunki zaliczenia ćwiczeń: Kolokwium zaliczeniowe – 50 pkt. Prezentacje – 10 pkt. Aktywność – 25 pkt. Obecność – 15 pkt. (2 nieob. – 8 pkt., 3 i więcej – 0 pkt.) Skala ocen: 0-50 = 2,0 51-60 = 3,0 61-70 = 3,5 71-80 = 4,0 81-90 = 4,5 91-100 = 5,0
Przedsiębiorstwo jest podstawową jednostką organizacyjną gospodarki narodowej, posiadającą osobowość prawną. Oznacza to, że jest ono odpowiedzialne za skutki swoich poczynań, może zaciągać zobowiązania, być podmiotem umów z innymi przedsiębiorstwami, jest w pełni odpowiedzialne przed organami państwa za konsekwencje ekonomiczne swojej działalności - musi płacić należne podatki, rozliczać się z budżetem.
Przedsiębiorstwo można podzielić na: kategorię organizacyjną – to wyodrębniony zespół ludzi wykonujących określone czynności i samodzielnie podejmujących decyzje strategiczne i taktyczne rozstrzygające o skuteczności tego działania; kategorię prawną – to wyodrębniona organizacyjnie jednostka posiadająca nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Osobowość prawna tj. odrębność prawna, umożliwiająca w obrocie cywilno-prawnym zawieranie umów i zaciąganie zobowiązań; kategorię ekonomiczną – to wyodrębniona ekonomicznie jednostka, prowadząca działalność we własnym imieniu i na własne ryzyko, w celu osiągnięcia zysku.
Przedsiębiorstwo składa się z: ludzi; środków materialnych i finansowych (ziemia, maszyny, wyposażenie biura, gotówka, surowce do produkcji, środki transportu itp.); organizacji wewnętrznej - systemu podziału zadań i kompetencji między pracowników.
Aby przedsiębiorstwo mogło wypełniać swoje zadania, potrzebne są trzy elementy: 1. istnienie przedsiębiorcy (podmiotu prawa własności) odpowiedzialnego za jego majątek, 2. działanie w celu maksymalizowania korzyści przedsiębiorcy, 3. planowanie przez przedsiębiorcę działalności przedsiębiorstwa (odpowiedź na pytania: co wytwarzać, jak handlować i z kim handlować).
Cele istnienia przedsiębiorstwa polegają na spełnieniu dwóch warunków: zaspokojenie potrzeb społecznych poprzez sprzedaż oferowanych dóbr i usług; osiąganie zysku, czyli efektywnych ekonomicznie wyników przez produkcję dóbr i świadczenie usług. Oznacza to, że podstawą istnienia przedsiębiorstw, warunkiem dalszego rozwoju i rozszerzania działalności jest sprzedaż dóbr i usług po cenie wyższej niż wynosi koszt ich wytworzenia i maksymalizacja zysków.
Cele przedsiębiorstwa
Cele ilościowe: maksymalizacja zysków wzrost rozmiarów (wartości) sprzedaży usług poszerzenie kręgu odbiorców oferty turystycznej wzrost wydajności pracy rozwój zaplecza materialnego (np. liczby pokoi) poprawa wykorzystania zdolności usługowej i urządzeń stanowiących zaplecze materialne
Cele jakościowe: podniesienie jakości oferowanych usług wprowadzenie innowacji w produktach turystycznych poprawa standardu obiektu i urządzeń doskonalenie systemu dystrybucji i promocji wzrost zaufania do przedsiębiorstwa i znaku firmowego poprawa warunków pracy pracowników dążenie do utrzymania dobrych stosunków z otoczeniem umacnianie pozycji na rynku
Cele przedsiębiorstwa powinny być: realne (możliwe do osiągnięcia) operacyjne (możliwe do jednoznacznego określenia) wymierne (pierwszeństwo dla celów dających się oszacować) przyporządkowane (kto za co odpowiada) czasowo ograniczone komunikatywne (zrozumiałe)
Funkcje przedsiębiorstwa
Funkcje przedsiębiorstwa to w miarę jednorodne zadania, których wykonywanie służy osiągnięciu założonych celów.
Funkcje właściciela: W małym przedsiębiorstwie: ogólna – organizowanie działalności, kierowanie i kontrola operatywnego (bieżącego) zarządzania – organizacja procesów zachodzących w firmie dochodowa – samodzielne dysponowanie dochodami W dużym przedsiębiorstwie: funkcje zarządzania (właściciele) funkcje kierowania (menedżerowie)
„Przedsiębiorstwo jest podstawową jednostką organizacyjną gospodarki, służącą zaspokojeniu potrzeb społecznych, tworzoną w celu osiągania efektów ekonomicznych przez produkcję dóbr, świadczenie usług lub inną działalność. Jest samodzielną i samofinansującą się jednostką gospodarczą, posiadającą osobowość prawną".