Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marketing usług transportowych
Advertisements

Oligopol – konkurencja i współpraca
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
6. Strategie zarządzania
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
P O P Y T , P O D A Ż.
Podstawy wyboru strategii marketingowej
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Rynek usług medycznych
opis projektu jednym zdaniem
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
DECYZJE CENOWE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Marketing usług agroturystycznych
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
STRATEGIE LOGISTYCZNE
ZASADY USTALANIA CEN.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Analiza i ocena konkurencji – tablice diagnostyczne © Krzysztof Podstawka ‘ 2015.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
Istota i znaczenie marketingu. Plan wykładu 1.Fazy ewolucji orientacji przedsiębiorstwa 2.Pojęcie marketingu ▫ rozumienie tradycyjne /historyczne/ ▫ rozumienie.
Firmy globalne.
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Prezentacja biznesplanu
Model „pięciu sił” M.Portera
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego

Cena Ceny stanowią kluczowy element strategii marketingowej każdej firmy, powiązany ściśle z kształtowaniem produktów, kanałów dystrybucji i promocji. Ich ustalanie jest pozornie proste, ponieważ w przeciwieństwie do pozostałych instrumentów marketingu praktycznie nie wymaga ponoszenia żadnych nakładów. Źle ustalane ceny są w 35% przypadków przyczyną niepowodzeń przedsiębiorstw na rynku.

CZYNNIKI MAJĄCE ZASADNICZY WPŁYW NA KSZTAŁTOWANIE CEN Cele marketingowe i strategia przedsiębiorstwa Koszty zaopatrzenia i działalności przedsiębiorstwa Klienci (ich zainteresowanie, zwyczaje, poziom lojalności itp.) Konkurencja (pozycja rynkowa, strategie, liczebność) Otoczenie marketingowe (rynek działania – jego potencjał i dynamika, tendencje rozwojowe, uwarunkowania prawne) Przy podejmowaniu decyzji cenowych zawsze trzeba uwzględniać poziom kosztów, jednakże koszty powinny być dostosowane do ceny ustalanej na podstawie czynników rynkowych.

CELE MARKETINGOWE ZWIĄZANE Z PODEJMOWANIEM DECYZJI CENOWYCH Cele związane z zyskiem (kwota zysku, marża zysku, zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych) Cele związane ze sprzedażą (zwiększenie lub utrzymanie poziomu sprzedaży, zwiększenie lub utrzymanie udziału w rynku) Cele związane z sytuacją konkurencyjną (unikanie konkurencji cenowej, odstraszanie konkurentów, wyeliminowanie marginalnych firm z rynku) Cele związane z kształtowaniem wizerunku (kształtowanie wizerunku taniego dostawcy, tworzenie wizerunku produktu prestiżowego o wysokiej jakości) Cele związane z sytuacją przedsiębiorstwa na rynku (przetrwanie, ekspansja, pozyskanie nowych rynków) Cele związane z sytuacją finansową przedsiębiorstwa (poprawa płynności finansowej, zwiększenie zasobów gotówkowych)

MARKETINGOWA KONCEPCJA CEN Cena jest dostosowana do rynku docelowego i strategii pozycjonowania produktu Cena jest ustalana na podstawie strategii marketingowej i skoordynowana z innymi instrumentami marketingowymi Określa się górne i dolne pułapy przedziału cenowego Cena dostosowana jest do polityki produktowej i postrzeganych cechach użytkowych i emocjonalnych Poziom cen jest elastycznie dostosowywany do okoliczności rynkowych

ZASADNICZE STRATEGIE CENOWE Strategia wysokich cen Strategia neutralnych cen Strategia niskich cen

Strategia wysokich cen Polega na wyznaczeniu relatywnego poziomu cen powyżej cen przeciętnych na danym rynku. Zalety strategii: Zabezpieczenie się przed negatywnym wpływem wzrostu kosztów Tworzenie wizerunku produktu wysokiej jakości Szybki zwrot ponoszonych nakładów inwestycyjnych Kreowanie wizerunku firmy prestiżowej Wady strategii: Pomijanie segmentu nabywców wrażliwych na ceny Ryzyko pojawienia się tańszych substytutów i utraty części rynku Konieczność zwiększania postrzeganej wartości produktu

Strategia neutralnych cen Polega na określeniu relatywnego poziomu cen danego produktu w zbliżonej wysokości do cen przeciętnych na danym rynku. Minimalizuje się role ceny jako instrumentu konkurowania i koncentruje się uwagę na innych elementach marketingu. Strategię tę stosuje się w odniesieniu do produktów w środkowej fazie cyklu życia. Stosuje się w odniesieniu o produktów o wysokiej elastyczności cenowej popytu – wyższe ceny mogą spowodować ograniczenie sprzedaży, a niskie wywołać agresywną reakcję konkurentów.

Strategia niskich cen Polega na ustaleniu relatywnego poziomu cen na poziomie niższym od przeciętnego na danym rynku. Firmy realizujące tę strategie liczą na osiągniecie następujących celów: zwiększenia udziału w rynku stworzenia wizerunku taniego dostawcy wyeliminowania marginalnych firm z rynku odstraszeniu nowych potencjalnych konkurentów promocji nowych pozycji asortymentowych Strategię niskich cen mogą realizować firmy o dużej skali produkcji lub obrotu o znaczących możliwościach finansowych.

KRYTERIA różnicowania CEN w branży turystycznej Czas dokonywania zakupu (tzw. first minute – zakup z dużym wyprzedzeniem korzystania z usług turystycznych, last minute – zakup przed rozpoczęciem imprezy turystycznej), Czas korzystania z usług/termin podróży turystycznej (w sezonie, poza nim, w weekendy, w tygodniu, w innym konkretnym czasie), Cechy odbiorów produktu turystycznego i charakter podróży (lojalność klienta, wiek, wykonywany zawód, przynależność do określonych organizacji, sposób organizacji podróży – indywidualnie, grupowo, rodzinnie, cel podróży), Wielkość sprzedaży (np. liczba noclegów w hotelu, liczka osób), Forma zapłaty (gotówkowa, bezgotówkowa), Kanał dystrybucji produktu turystycznego (np. zakup w biurze agenta, rezerwacja w Internecie).

RELACJE CENOWE W KANAŁACH DYSTRYBUCJI Podstawowe problemy dla producentów: określenie prawdopodobnego poziomu marż handlowych realizowanych przez pośredników określenie wpływu producenta na poziom cen detalicznych (finalnych cen sprzedaży) Marża handlowa – cena za usługi dystrybucyjne realizowane przez pośredników handlowych. Wpływ na poziom marż handlowych mają następujące czynniki: rodzaje funkcji marketingowych realizowanych przez pośredników siła przetargowa handlowców zwyczajowa marża handlowa O poziomie marż i cen w kanałach dystrybucji decydują podmioty mające większą siłę dystrybucyjną. Przejawia się to w zdolności uczestników kanałów dystrybucji do wpływania na decyzje cenowe pozostałych uczestników.

podsumowanie Praktyka dowodzi, że programowanie ceny obejmujące ustalenie celów i założeń polityki cenowej, zasad kalkulacji ceny oraz jej różnicowania należą do bardzo ważnych. Nie tylko bowiem cechy produktu (jakość), ale i jego cena decydują o sukcesie rynkowym przedsiębiorstwa i wyznaczają wielkość przychodów oraz zysków. Nieprawidłowo ustalona cena może zdecydowanie ograniczyć sprzedaż. Nie ulega wątpliwości, że sprzedać można każdy produkt, jeśli jego cena będzie właściwa.

Dziękujemy za uwagę Aneta Grzesik (48282 ) Mariusz Grzesik (33048) Łukasz Barłowski (35219)