Rozporządzenie 1370/2007 Art. 1 Zakres i cel Art. 2 Definicje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
w zakresie zasad dofinansowania z programów operacyjnych
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Stypendium Marii Curie
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Doświadczenia Opola w budowie efektywnego i konkurencyjnego transportu miejskiego Miejski Zakład Komunikacyjny Spółka z o.o. w Opolu.
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Nowelizacja ustawy i jej cele
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Źródła prawa podatkowego
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
rachunkowość Leasing finansowy i operacyjny
Podatki Vat.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
1.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Wspólne ustalenia umowne
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.
Filar rynkowy IV pakietu kolejowego a krajowe regulacje – zmiany i podstawowe wyzwania Anna Glapa Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka sp.k.
Piotr Kulczycki Podstawowe zasady kalkulacji rekompensaty z tytułu świadczenia usług kolejowego publicznego transportu zbiorowego Łódź, 26 kwietnia 2017.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Konkurencja a polityka konkurencji
Procesy decyzyjne i instytucje UE
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
spotkanie informacyjne
Transport drogowy na Mazowszu
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zakopane 25 października 2018
Zapis prezentacji:

Rozporządzenie 1370/2007 Art. 1 Zakres i cel Art. 2 Definicje Art. 3 Umowy i zasady ogólne Art. 4 Treść umów Art. 5 Powierzanie usługi Art. 6 Rekompensaty Art. 7 Publikacja Art. 8 Przepisy przejściowe Art. 9 Zgodność z TWE Art. 10 Uchylenie Art. 11 Sprawozdania Art. 12 Wejście w życie Rozporządzenie 1370/2007

Dlaczego nowe rozporządzenie? Obecne Rozporządzenie (R 1191/69) pochodzi z 1969 r. Stosowanie stało się trudne ze względu na ciągle rozwijającym się rynku wewnętrznym Nie określa procedur dla zawierania umów Wzrastająca niepewność prawna

Historia (1) Lata 2000 - 2005 I projekt KE 26.07.2000 I czytanie w Parlamencie (96 poprawek) 14.11.2001 Poprawiony projekt KE (bez postępów) 21.02.2002 Orzeczenie ETS Altmark 24.07.2003 Rosnąca niepewność prawna + brak zgody na wspólne stanowisko w ramach Rady

Historia (2) Lata 2005 - 2007 KE opracowuje nowy projekt: 3 główne cele: uproszczenie, elastyczność, więcej subsydiarności Zmieniony projekt KE COM (2005) 319 22.07.2005 Wspólne stanowisko w Radzie 11.12.2006 II czytanie w Parlamencie 10.05.2007 Porozumienie Parlamentu i Rady w II czytaniu – przyjęcie rozporządzenia 18.09.2007

Założenia (1) Rozporządzenie nie wkracza w instytucjonalną strukturę transportu publicznego w Państwach Członkowskich; Nie nakłada ani nie definiuje zobowiązań związanych z usługami publicznymi; Nie narzuca społecznych, środowiskowych lub jakościowych kryteriów; Nie narzuca form organizacji transportu publicznego

Wprowadzenie zasad konkurencji do publicznego transportu pasażerskiego Założenia (2) Wprowadzenie zasad konkurencji do publicznego transportu pasażerskiego Konkurencja regulowana Maksymalne okresy umów Procedura odwoławcza

Skutki nowych rozwiązań Skutek 1: Zawarcie umowy o świadczenie usług obowiązkiem w transporcie publicznym Wyjątek: usługi regulowane za pomocą taryf lecz bez przyznawania praw wyłącznych. Skutek 2 : Określenie minimalnej treści umowy Skutek 3 : Określenie procedur zawierania umów Skutek 4 : Obowiązki publikacyjne

Zasady zapewnienia usług publicznych w transporcie pasażerskim Artykuł 1 Cel Zasady zapewnienia usług publicznych w transporcie pasażerskim Kompetencja właściwych organów Aby usługi: - miały bardziej masowy charakter, - byłyby bezpieczniejsze, - o wyższej jakości lub z niższą ceną niż usługi świadczone tylko na zasadzie swobodnej gry sił rynkowych. Narzędzia samorządu Rekompensują podmiotom świadczącym usługi publiczne poniesione koszty lub Przyznają wyłączne prawa w zamian za realizację zobowiązań z tytułu świadczenia usług.

Artykuł 1 Zakres usług publicznych w sektorze transportu pasażerskiego Zakres zastosowania usług publicznych w sektorze transportu pasażerskiego świadczonych w kraju lub na skalę międzynarodową koleją oraz innymi środkami transportu szynowego i drogowego Wyłączenia usługi świadczone przede wszystkim ze względu na ich znaczenie historyczne lub atrakcyjność turystyczną, publicznego pasażerskiego transportu wodnego śródlądowego oraz na krajowych wodach terytorialnych (Państwa członkowskie mogą stosować), koncesji na roboty budowlane w rozumieniu dyrektywy 2004/17/WE dyrektywy 2004/18/WE.

Pasażerski transport publiczny Podmiot świadczący usługi publiczne Artykuł 2 Definicje (1) Pasażerski transport publiczny usługi transportu pasażerskiego o ogólnym znaczeniu gospodarczym świadczone publicznie w sposób niedyskryminacyjny i ciągły Właściwy organ organ publiczny lub grupę organów publicznych państwa członkowskiego lub państw członkowskich uprawnione do ingerowania w publiczny transport pasażerski na danym obszarze geograficznym lub instytucję posiadającą takie uprawnienia Podmiot świadczący usługi publiczne każde publiczne lub prywatne przedsiębiorstwo lub zgrupowanie przedsiębiorstw, świadczące usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego, lub każdą instytucję publiczną, która świadczy takie usługi

Artykuł 2 Definicje (2) Zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych wymóg określony lub ustalony przez właściwy organ, w celu zapewnienia świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie pasażerskiego transportu publicznego, których świadczenia podmiot świadczący usługi ze względu na swój własny interes gospodarczy bez rekompensaty nie podjąłby lub nie podjąłby w takim samym zakresie lub na takich samych warunkach; Wyłączne prawo prawo dające podmiotowi świadczącemu usługi publiczne możliwość świadczenia niektórych usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego na danej trasie, w danej sieci lub na danym obszarze z wyłączeniem innych takich podmiotów świadczących usługi; Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych każda korzyść, zwłaszcza finansową, przyznaną bezpośrednio lub pośrednio przez właściwy organ z funduszy publicznych w okresie realizacji zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych lub powiązaną z tym okresem;

Artykuł 2 Definicje (3) Bezpośrednie udzielenie zamówienia udzielenie zamówienia prowadzącego do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych danemu podmiotowi świadczącemu usługi publiczne z pominięciem procedury przetargowej; Umowa o świadczenie usług publicznych jeden lub kilka aktów wiążących prawnie, potwierdzających porozumienie zawarte pomiędzy właściwym organem a podmiotem świadczącym usługi publiczne, w sprawie powierzenia temu podmiotowi świadczącemu usługi publiczne zarządzania usługami pasażerskiego transportu publicznego podlegającymi zobowiązaniom z tytułu świadczenia usług publicznych oraz świadczenie tych usług; w zależności od prawa państw członkowskich umowa może mieć również formę decyzji właściwego organu, która: stanowi indywidualny akt ustawodawczy lub wykonawczy, albo zawiera warunki, zgodnie z którymi właściwy organ samodzielnie świadczy usługi lub powierza ich świadczenie podmiotowi wewnętrznemu; Podmiot wewnętrzny odrębna prawnie jednostka podlegająca kontroli właściwego organu lokalnego, a w przypadku grupy organów przynajmniej jednego właściwego organu lokalnego, analogicznej do kontroli, jaką sprawują one nad własnymi służbami

Publiczne usługi w zakresie zintegrowanego transportu pasażerskiego Artykuł 2 Definicje (4) Wartość wartość usługi, trasy, umowy o świadczenie usług publicznych lub systemu rekompensat w ramach pasażerskiego transportu publicznego odpowiadającą wynagrodzeniu całkowitemu, bez podatku VAT, podmiotu lub podmiotów świadczących usługi publiczne, w tym rekompensaty, niezależnie od ich charakteru, wypłacane przez organy publiczne oraz dochody ze sprzedaży biletów, które nie są przekazywane danemu właściwemu organowi; Zasada ogólna środek mający zastosowanie w sposób niedyskryminacyjny do wszystkich usług publicznych tego samego rodzaju w zakresie transportu pasażerskiego na danym obszarze geograficznym, objętym właściwością miejscową właściwego organu; Publiczne usługi w zakresie zintegrowanego transportu pasażerskiego połączone usługi transportowe na określonym obszarze geograficznym, zawierające wspólny system informacyjny i biletowy oraz wspólny rozkład jazdy

Artykuł 3 Umowy o świadczenie usług publicznych oraz zasady ogólne Obowiązek udzielania rekompensaty lub przyznawania praw wyłącznych w związku ze świadczeniem usług publicznych na podstawie umowy. Wyjątek: określenie taryf maksymalnych dla wszystkich lub niektórych kategorii pasażerów, mogą także stanowić przedmiot zasad ogólnych. Zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu właściwy organ rekompensuje podmiotom świadczącym usługi publiczne wynik finansowy netto, dodatni lub ujemny, uzyskany jako rezultat kosztów i przychodów, które powstały przy wypełnianiu zobowiązań taryfowych określonych na podstawie zasad ogólnych tak, by zapobiec nadmiernym rekompensatom.

Artykuł 4 Obowiązkowa treść umów oraz zasad ogólnych Umowa powinna określać Zobowiązania, które musi wypełniać podmiot świadczący usługi publiczne, Obszar geograficzny, którego zobowiązania te dotyczą; Parametry dla obliczania rekompensaty; Rodzaj i zakres wszelkich praw wyłącznych W sposób: - z góry, obiektywny i przejrzysty - zapobiegający nadmiernemu poziomowi rekompensaty Zasady podziału kosztów związanych ze świadczeniem usług. Koszty te mogą obejmować w szczególności : - koszty personelu, energii, opłaty za użytkowanie infrastruktury, -koszty utrzymania i napraw pojazdów przeznaczonych do transportu publicznego, taboru oraz instalacji niezbędnych do świadczenia usług transportu pasażerskiego, - koszty stałe oraz - odpowiedni zwrot z kapitału własnego. Zasady podziału przychodów ze sprzedaży biletów, tzn. czy może je zatrzymać: operator, organ podział pomiędzy obie strony.

Artykuł 4 Okres obowiązywania umów do 10 lat Usługi autokarowe i autobusowe do 15 lat Usługi kolejowe i inne szynowe Usługi mieszane - W przypadku gdy transport koleją i za pomocą innych środków transportu szynowego stanowi ponad 50 % wartości danych usług, okres obowiązywania umów o świadczenie usług publicznych obejmujących kilka rodzajów transportu

Artykuł 4 Okres obowiązywania umów – przedłużenie Max o 50% operator zapewnia środki trwałe, które mają istotne znaczenie dla wszystkich środków trwałych potrzebnych do realizacji usług transportu pasażerskiego stanowiących przedmiot umowy o świadczenie usług publicznych oraz są związane przede wszystkim z usługami w zakresie transportu pasażerskiego stanowiącymi przedmiot tej umowy. Max. o 50% W regionach najbardziej oddalonych o ile jest to uzasadnione kosztami związanymi ze szczególnym położeniem geograficznym tych regionów. Na dłuższy okres, o ile jest to uzasadnione amortyzacją kapitału w związku z wyjątkowymi inwestycjami w infrastrukturę, tabor kolejowy lub pojazdy oraz o ile zamówienie prowadzące do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych zostało udzielone na podstawie procedury przetargowej. Organ w ciągu roku od zawarcia umowy przekazuje Komisji umowę o świadczenie usług publicznych i przedstawia powody uzasadniające dłuższy okres jej obowiązywania.

Artykuł 4 Treść umów – pozostałe kwestie Pakiety pracownicze Właściwe organy mogą wymagać, by wybrany podmiot świadczący usługi publiczne przyznał pracownikom zatrudnionym wcześniej w celu świadczenia usług prawa, z których mogliby oni korzystać w przypadku przejęcia przedsiębiorstwa Normy jakości Gdy właściwe organy określone zgodnie z prawem krajowym wymagają, by podmioty świadczące usługi publiczne przestrzegały określonych norm jakości, normy te muszą być zawarte w dokumentacji przetargowej i w umowach o świadczenie usług publicznych. Podwykonawstwo Dokumenty przetargowe i umowy o świadczenie usług publicznych jasno określają, czy i w jakim zakresie dopuszczalne jest podwykonawstwo. W razie zlecania świadczenia usług podwykonawcom operator zawierający umowę, jest zobowiązany do samodzielnego wykonywania znaczącej części publicznych usług.

Artykuł 5 ust. 2 Zapewnienie usługi – decyzja organu Samodzielne świadczenie Bezpośrednie powierzeniu podmiotowi wewnętrznemu Zawarcie umowy z podmiotem zewnętrznym

Podmiot wewnętrzny w orzecznictwie ETS Instytucja podmiotu wewnętrznego jest pierwotnie związana z orzeczeniem ETS w sprawie Teckal C-107/98. Trybunał uznał za dopuszczalne zawarcie nie podlegającej przepisom o zamówieniach publicznych, umowy pomiędzy jst a jej jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną (podmiotem wewnętrznym). Warunkiem zastosowania wyłączenia procedur zamówień publicznych jest: posiadanie przez jst kontroli nad jednostką podobnej do kontroli wykonywanej nad własnymi komórkami organizacyjnymi oraz wykonywanie przez jednostkę kontrolowaną zasadniczej części swojej działalności na rzecz kontrolującej jst.

Podmiot wewnętrzny w rozporządzeniu 1370/07 W celu stwierdzenia, czy właściwy organ lokalny sprawuje taką kontrolę, bierze się pod uwagę takie elementy, jak: stopień reprezentowania w organach administrujących, zarządzających lub nadzorczych, stosowne postanowienia w statutach, struktura własnościowa, wpływ na decyzje strategiczne i indywidualne dotyczące zarządzania oraz sprawowanie nad nimi skutecznej kontroli. Zgodnie z prawem wspólnotowym posiadanie przez właściwy organ publiczny pełnej własności, w szczególności w przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego, nie jest niezbędnym wymogiem sprawowania kontroli w rozumieniu niniejszego ustępu, o ile istnieje przewaga wpływu publicznego i sprawowanie kontroli można stwierdzić na podstawie innych kryteriów;

Podmiot wewnętrzny w rozporządzeniu 1370/07 (2) Warunek: podmiot wewnętrzny realizuje swoje działania w zakresie pasażerskiego transportu publicznego: na obszarze działania właściwego organu lokalnego nie biorą udziału w przetargach organizowanych poza terytorium tego właściwego organu lokalnego;

Podmiot wewnętrzny w rozporządzeniu 1370/07 (3) Podmiot wewnętrzny może uczestniczyć w przetargach na dwa lata przed wygaśnięciem umowy o świadczenie usług publicznych zawartej w następstwie udzielonego mu bezpośrednio zamówienia, pod warunkiem że: podjęto ostateczną decyzję o tym, by usługi świadczone przez dany podmiot wewnętrzny zostały zlecone w drodze przetargu oraz podmiot wewnętrzny nie zawarł żadnej innej umowy w rezultacie udzielonego mu bezpośrednio zamówienia prowadzącego do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych; Jeżeli rozważane jest podwykonawstwo podmiot wewnętrzny ma obowiązek samodzielnego świadczenia przeważającej części usług publicznych.

Podmiot zewnętrzny Obowiązek przetargu Procedura przetargowa powinna być otwarta dla każdego podmiotu, sprawiedliwa i zgodna z zasadami przejrzystości i niedyskryminacji. Po złożeniu ofert i ewentualnej preselekcji procedura ta może obejmować rokowania w celu określenia elementów najbardziej dostosowanych do specyfiki lub złożoności potrzeb.

Artykuł 5 Procedury zawierania umów Procedura rozporządzenia 1370/07 kolej, metro, koncesje (niezależnie od środka transportu) Dyrektywy 2004/17 i 2004/18; ustawa Pzp Autobusy i tramwaje – dla umów mających charakter zamówień publicznych

Bezpośrednie powierzenie O ile nie zabrania tego prawo krajowe, organ może bezpośrednio udzielać zamówień De minimis umowy o średniorocznej wartości <1 000 000 EUR lub 300 000 km. MŚP < 23 pojazdy, ww. progi te mogą zostać podwyższone do 2 000 000 EUR niż 600 000 km. Środki nadzwyczajne w przypadku zakłócenia w świadczeniu usług lub bezpośredniego ryzyka powstania takiej sytuacji max na 2 lata Transport kolejowy Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 3 takie umowy zawierane są maksymalnie na okres dziesięciu lat, z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie art. 4 ust. 4.

Art. 5 ust. 7 Procedura odwoławcza Obowiązek dla Państw członkowskich wprowadzenia procedury odwoławczej w celu zapewnienia, by decyzje dotyczące umów o świadczenie usług mogły być szybko i skutecznie skontrolowane Na żądanie każdej osoby, która jest lub była zainteresowana uzyskaniem danego zamówienia i która doznała szkody lub której grozi szkoda w wyniku zarzucanego naruszenia, ze względu na naruszenie przez takie decyzje prawa wspólnotowego lub przepisów krajowych, które wprowadzają je w życie.

Artykuł 6 Rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych Każda rekompensata wynikająca z zasad ogólnych lub z umowy o świadczenie usług publicznych musi być zgodna z przepisami określonymi w art. 4, bez względu na sposób udzielenia zamówienia. Każda rekompensata, bez względu na jej charakter, wynikająca z umowy zawartej w następstwie udzielonego bezpośrednio zamówienia prowadzącego do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych zgodnie z art. 5 ust. 2, 4, 5 lub 6 lub wynikająca z zasady ogólnej musi ponadto być zgodna z przepisami określonymi w załączniku.

Artykuł 7 Publikacja Organ ma obowiązek podawania raz w roku do publicznej wiadomości sprawozdania zbiorczego na temat: zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, za które jest odpowiedzialny, wybranych podmiotów świadczących usługi publiczne i rekompensat i wyłącznych praw, które wspomniane podmioty świadczące usługi publiczne otrzymują w zamian. Sprawozdanie to wprowadza rozróżnienie między transportem autobusowym i transportem szynowym, pozwala na monitorowanie i ocenę wyników funkcjonowania, jakości i finansowania sieci transportu publicznego oraz, w stosownych przypadkach, informuje o rodzaju i zakresie wszelkich udzielonych praw wyłącznych.

Artykuł 7 Publikacja Najpóźniej rok przed rozpoczęciem procedury przetargowej lub rok przed bezpośrednim przyznaniem zamówienia powinny zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przynajmniej następujące informacje: a) nazwa i adres właściwego organu; b) przewidywany tryb udzielenia zamówienia; c) usługi i obszary potencjalnie objęte zamówieniem. Obowiązki publikacyjne nie mają zastosowania do środków tymczasowych.

Artykuł 7 Publikacja W przypadku bezpośredniego udzielenia zamówień prowadzących do zawarcia umów w zakresie transportu kolejowego organ podaje do wiadomości publicznej w okresie jednego roku od przyznania umowy następujące informacje: a) nazwa podmiotu zawierającego umowę, jego struktura własności i w odpowiednich przypadkach, nazwa podmiotu lub podmiotów sprawujących kontrolę prawną; b) okres obowiązywania umowy o świadczenie usług publicznych; c) opis usług transportu pasażerskiego, jakie mają być świadczone; d) opis parametrów rekompensaty finansowej; e) cele w zakresie jakości, takie jak punktualność i niezawodność oraz stosowane premie i kary pieniężne; f) warunki związane z istotnymi aktywami. Na wniosek zainteresowanej strony właściwy organ przekazuje jej uzasadnienie swojej decyzji o bezpośrednim udzieleniu zamówienia prowadzącego do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych.

Artykuł 8 Publikacja Obowiązek stopniowego dostosowania umów do wymogów rozporządzenia 1370/07

Artykuł 9 Zgodność z Traktatem Rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego lub z tytułu dostosowania się do zobowiązań taryfowych ustanowionych zgodnie z ogólnymi zasadami wypłacane zgodnie z rozporządzeniem, są zgodne z zasadami wspólnego rynku. Rekompensaty te nie podlegają obowiązkowi wcześniejszego informowania, o którym mowa w art. 88 ust. 3 Traktatu.

Artykuł 10 i 12 Uchylenie Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 1191/69. Jego przepisy stosuje się jednak nadal w odniesieniu do usług transportu towarowego przez okres trzech lat od wejścia w życie rozporządzenia 1370/2007. Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 1107/70. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 3 grudnia 2009 r.

ZAŁĄCZNIK – obliczanie rekompensaty Rekompensaty związane z zamówieniami prowadzącymi do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych udzielanymi bezpośrednio lub rekompensaty związane z zasadą ogólną muszą być obliczane zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym załączniku. Wysokość rekompensaty nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto, który równoważny jest sumie wpływów, pozytywnych czy negatywnych, jakie wypełnianie zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych wywiera na koszty i przychody podmiotu świadczącego usługi publiczne. Wpływ ten oceniany jest przez porównanie stanu, w którym zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych jest wypełniane, ze stanem, jaki istniałby w przypadku niewypełniania zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych. Aby obliczyć wynik finansowy netto, właściwy organ kieruje się następującym systemem obliczania: koszty poniesione w związku ze zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych lub pakietem takich zobowiązań nałożonym przez właściwy organ/właściwe organy i zawartym w umowie o świadczenie usług publicznych lub w zasadzie ogólnej, minus wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane na sieci obsługiwanej w ramach danego(-ych) zobowiązania (zobowiązań) z tytułu świadczenia usług publicznych, minus przychody taryfowe i jakiekolwiek inne przychody wygenerowane podczas wypełniania danego zobowiązania lub zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, plus rozsądny zysk, równa się wynik finansowy netto. Przez „rozsądny zysk” należy rozumieć stopę zwrotu z kapitału, która w danym państwie członkowskim uznawana jest za normalną dla tego sektora i w której uwzględniono ryzyko lub brak ryzyka ingerencji organu publicznego ponoszone przez podmiot świadczący usługi publiczne.