Wsparcie edukacji na poziome Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Comenius Regio –
Europejski wymiar nauczania
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Program SOCRATES i jego komponenty
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Projekt Akademia Młodego Europejczyka został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
compulsory full-time education
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Michał Tuszyński-Sikora
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Internet pośrednikiem w zdobywaniu przez młodzież funduszy na rozwiązywanie problemów idealizacje marzeń Budowanie społeczeństwa informacyjnego w Częstochowie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
„Mobilny uczeń – dobry pracownik” Program „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji.
Integracja europejska a nauczanie języków obcych
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
AKTUALNE EDUKACYJNE PROGRAMY POMOCOWE DLA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH ZWIĄZANYCH Z SAMORZĄDEM LOKALNYM BARTŁOMIEJ KUSTOŃ.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekty zrealizowane w ZS1
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

Wsparcie edukacji na poziome Unii Europejskiej Renata Stefaniak Rzeszów, 18 grudnia 2008

rozdział 5 sekcja 6 Traktatu Ustanawjającego Konstytucję dla Europy „Unia przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości, poprzez zachęcanie do współpracy między Państwami Członkowskimi oraz jeżeli to niezbędne poprzez wspieranie i uzupełnianie ich działań. Unia w pełni szanuje odpowiedzialność Państw członkowskich za treść nauczania i organizacje systemów edukacyjnych, jak również ich różnorodność kulturowa i językową.” rozdział 5 sekcja 6 Traktatu Ustanawjającego Konstytucję dla Europy

Cele dla edukacji w Unii Europejskiej Rozwój wymiaru europejskiego w edukacji Sprzyjanie mobilności studentów i nauczycieli Promowanie współpracy miedzy placówkami edukacyjnymi Rozwój wymiany informacji i doświadczeń Sprzyjanie rozwojowi wymiany młodzieży i instruktorów społeczno - edukacyjnych Popieranie rozwoju kształcenia na odległość Artykuł 283 Traktatu Ustanawiającego Konstytucję dla Europy

Cele dla edukacji w Unii Europejskiej 1. Otaczanie szacunkiem wszystkich Europejczyków. 2. Wypracowanie wspólnego kanonu ogólnego europejskiego wykształcenia, dzięki któremu Europa będzie faktem kulturowym i świadomościowym. 3. Uzgodnienie treści programów i kryteriów oceny wyników tak, aby umożliwić Europejczykom swobodne funkcjonowanie w skali europejskiej, zmianę miejsca kształcenia oraz pracy.

EUROPEJSKIE CELE EDUKACYJNE – STRATEGIA LIZBOŃSKA UE EDUKACJA LEPSZEJ JAKOŚCI EDUKACJA LEPIEJ DOSTĘPNA EDUKACJA BARDZIEJ OTWARTA

Europejski model edukacji - edukacja przez całe życie Uczyć się, aby wiedzieć  czyli zdobywać wiedzę z zakresu kultury ogólnej, by rozumieć otaczający świat i czerpać z niego radość. Uczyć się, aby działać  czyli zdobywać kompetencje do wykonania przyszłej pracy, na które składają się m.in. kwalifikacje zawodowe, postawy społeczne, umiejętność pracy w zespole, zdolność podejmowania ryzyka. Uczyć się, aby żyć wspólnie  największe wyzwanie współczesnej edukacji  uczyć się, by zdobywać umiejętność angażowania się we wszystkie wspólne działania, rozumieć drugiego człowieka i dostrzegać współzależności. Uczyć się, aby być  czyli doskonalić umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia, zdobywać zdolność do niezależnych sądów i umiejętność decydowania o słuszności podejmowanych działań poprzez kształtowanie wyobraźni i kreatywności.

Aspekty edukacji europejskiej M Aspekty edukacji europejskiej M. Shennan (Council of Europe, Strasburg 1991) Nauczanie o Europie Nauczanie w Europie Nauczanie dla Europy dostarczanie podstawowej wiedzy na temat Europy z uwzględnieniem polityki globalnej i lokalnej kształtowanie podstawowych umiejętności potrzebnych Europejczykom przygotowanie ludzi do ciągłych kontaktów i pracy z innymi Europejczykami

EUROPEJSKI WYMIAR W NAUCZANIU KLUCZOWE PRZEDMIOTY NAUCZANIA, POPRZEZ KTÓRE WDRAŻANY JEST EUROPEJSKI WYMIAR NAUCZANIA HISTORIA WOS GEOGRAFIA JĘZYK OBCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ EUROPEJSKI WYMIAR W NAUCZANIU

KLUCZOWE KOMPETENCJE EUROPEJSKIE (dla absolwentów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych) Współpraca w zespołach, Posługiwanie się nowymi środkami informacji, Rozwiązywanie problemów, Sięganie do różnych źródeł danych, Słuchanie i korzystanie z poglądów innych ludzi, Mówienie kilkoma językami, Podejmowanie odpowiedzialności, Zauważanie związku pomiędzy wydarzeniami z przeszłości a obecnymi, Radzenie sobie z niepewnością i złożonością świata

KLUCZOWE KOMPETENCJE EUROPEJSKIE (niezbędne w społeczeństwie wiedzy) Zdolność porozumiewania się w języku ojczystym, Znajomość języków obcych, Umiejętność liczenia, Podstawowe umiejętności w dziedzinie nauk ścisłych i technologii, Posługiwanie się technologiami informacyjno – komunikacyjnymi, Umiejętność uczenia się, Kompetencje interpersonalne i obywatelskie, Zmysł przedsiębiorczości, Świadomość kulturowa

cechy ideału wychowania europejskiego wdrażanego w systemach edukacyjnych krajów UE. (wg C. Banacha) wychowanie do demokracji i obrony praw człowieka, wychowanie w duchu tolerancji budowanie dialogu, otwarcie na innych, wychowanie ekologiczne, przygotowanie do różnorodności kultur, znajomość języków obcych, kształtowanie postaw prozdrowotnych, świadomość obywatelska, przygotowanie do życia rodzinnego, wychowanie seksualne,

Wspólne wyzwania edukacyjne dla UE Rozwój społeczeństwa wiedzy Rozwój społeczeństwa informacyjnego Nowy bilans umiejętności podstawowych Konieczność uczenia się przez całe życie Nowa rola nauczycieli Zwiększenie związków edukacji z gospodarką Promowanie przedsiębiorczości Promowanie nauk ścisłych i technicznych Rozwijanie nauki języków obcych Wdrażanie europejskiego wymiaru nauczania Wzmacnianie postaw demokratycznych i obywatelskich

Wspólna polityka Unii Europejskiej dotycząca programów edukacyjnych ma na celu; Rozwój ucznia Naukę języków obcych Wymianę myśli i doświadczeń Wymianę młodzieży i nauczycieli Uznawanie kwalifikacji zawodowych Ujednolicanie kształcenia zawodowego Współpracę instytucji oświatowych

PROGRAMY EDUKACYJNE UNII EUROPEJSKIEJ Zaangażowanie Unii Europejskiej w działania oświatowe datuje się od 1986 r., kiedy to powstał pierwszy program wymiany studenckiej ERASMUS. Od tej pory z inicjatywy władz Unii Europejskiej powstało wiele ciekawych programów edukacyjnych. Polska w 1998 r. przystąpiła do programów: SOCRATES, LEONARDO DA VINCI i MŁODZIEŻ DLA EUROPY,

PROGRAMY EDUKACYJNE UE - ZNANA HISTORIA SOCRATES wspierał współpraca w dziedzinie edukacji między szkołami i uniwersytetami państw UE. COMENIUS ERASMUS GRUNDTVIG MINERVA  LINGUA EURYDICE NARIC ARION LEONARDO DA VINCI MŁODZIEŻ

PROGRAMY EDUKACYJNE UE Lifelong Learning Programme w latach 2007 -2013 Lifelong  Learning  Programme Programy sektorowe COMENIUS    edukacja szkolna ERASMUS szkoły wyższe LEONARDO DA VINCI szkolnictwo i doskonalenie zawodowe GRUNDTVIG   edukacja dorosłych Programy horyzontalne PROGRAM „MIĘDZYSEKTOROWY”- "Transversal programme" 4 rodzaje aktywności – rozwój polityki oświatowej; kształcenie językowe; rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych; rozpowszechnianie przykładów najlepszej praktyki Program JEAN MONNET 3 rodzaje aktywności – Akcja Jean Monnet; europejskie instytucje; stowarzyszenia europejskie

PROGRAMY EDUKACYJNE UE w latach 2007 -2013 LLP - COMENIUS Akcje scentralizowane (zarządzane przez Komisję Europejską): Projekty Współpracy Wielostronnej  Rozwój i transfer innowacji w: ·        Przykładach najlepszej praktyki pedagogicznej ·        Przewodnikach metodycznych dla uczących się i nauczycieli ·        Nowych kursach doskonalenia zawodowego nauczycieli Sieci Tematyczne Comeniusa Akcje zdecentralizowane (zarządzane przez Narodową Agencję programu LLP – Comenius) 1.   Partnerskie Projekty Szkół Comenius (ex-Comenius akcja 1: ex-Szkolne Projekty Comeniusa, ex-Projekty Rozwoju Szkoły Comeniusa, ex-Językowe Projekty Comeniusa) 2.   Mobilność: Doskonalenie Zawodowe Kadry (ex-Comenius akcja 2.2c) 3.   Mobilność: Asystentura Comeniusa (ex-Comenius akcja 2.2b) 4.   Comenius Regio – nowa akcja (bilateralna współpraca instytucji i organizacji edukacyjnych odpowiedzialnymi za regionalną politykę oświatową z regionów przygranicznych lub regionów o tej samej charakterystyce czy współpracy regionalnej np. miasta bliźniacze itp., związane ściśle z charakterem współpracy regionalnej) 5.   Mobilność: Indywidualne Wyjazdy Uczniów – nowa akcja (będzie dostępna dla uczniów ze szkół, które realizowały lub realizują partnerskie projekty szkół Comenius)

PROGRAMY EDUKACYJNE UE w latach 2007 –2013 Młodzież w Działaniu 2007 - 2013 Program „Młodzież w Działaniu” to program Unii Europejskiej skierowany do młodych ludzi w wieku od 13 do 30 lat oraz do pracowników młodzieżowych, wspierający uczestnictwo w kształceniu pozaszkolnym, czyli edukacji nieformalnej. Umożliwia nawiązywanie kontaktów międzynarodowych i wymianę doświadczeń. Zachęca do podejmowania różnorakich działań na rzecz społeczności lokalnej, służących również indywidualnemu rozwojowi. Promuje ideę zjednoczonej Europy.

PROGRAMY EDUKACYJNE UE w latach 2007 –2013 Młodzież w Działaniu 2007 - 2013 Priorytety Programu „Młodzież w Działaniu”: - Aktywne obywatelstwo europejskie, - Aktywne uczestnictwo młodzieży, - Różnorodność kulturowa, - Włączanie młodzieży z mniejszymi szansami w działania Programu i w proces ksztalcenia nieformalnego.

PROGRAMY EDUKACYJNE UE w latach 2007 –2013 Młodzież w Działaniu 2007 - 2013 Działania wspierane przez Program „Młodzież w Działaniu”: Akcja 1. – Młodzież dla Europy Akcja 1.1. – Wymiana Młodzieży Wspiera spotkania młodzieży (w wieku 13 – 25 lat) z krajów europejskich w celu wzajemnego poznania, przedyskutowania interesujących tematów, zrealizowania wspólnych przedsięwzięć. Akcja 1.2. – Inicjatywy Młodzieżowe Stwarza możliwość zrealizowania działań służących społeczności lokalnej. Akcja przeznaczona jest dla młodych ludzi w wieku 18 – 30 lat. Możliwe będzie również realizowanie działań przez młodzież w wieku 15 - 17 lat pod warunkiem zaangażowania w projekt pełnoletniego doradcy. Akcja 1.3. – Projekty demokracji młodzieżowej Akcja wspiera działania promujące uczestnictwo młodzieży w życiu demokratycznym na poziomie lokalnym, krajowym lub międzynarodowym. Jest skierowana do osób w wieku od 13 do 30 lat. Akcja 2. – Wolontariat Europejski Akcja 3. – Młodzież w świecie Akcja 4. – Systemy wspierania młodzieży Akcja 5. – Współpraca europejska w zakresie polityki młodzieżowej

Kraje Unii Europejskiej dążą do ujednolicenia i udokumentowania poziomu wiadomości z zakresu technik informatycznych. W tym celu powstało Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy  ECDL (European Computer Driving Licence), które wydawane jest w postaci certyfikatu poświadczającego umiejętności w zakresie podstaw technologii informatycznej. Zostało ono opracowane przez Unię Europejską i jest uznawane w całej Europie

Dziękuję za uwagę