Wykład III dr Barbara Przywara

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
SOCJOLOGICZNE KONSEKWENCJE CHORÓB PRZEWLWKŁYCH, NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI I STAROŚCI Magdalena Gierut Bernadetta Kowalska.
Olbrzym rozwiązania Bohdan Rożnowski. Plan działań Adresowane do pracowników Adresowane do pracodawców Adresowane do społeczeństwa.
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
SIĘGNIJ PO WIĘCEJ promocja kształcenia ustawicznego dla dorosłych w formach szkolnych.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
O aktywności dorosłych i seniorów
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Przeszkody w integracji niepełnosprawnych na rynku pracy
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Firma dla różnych ludzi
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
BADANIE UKRYTEGO POTENCJAŁU LOKALNEGO RYNKU PRACY MONITOROWANIE PLUS WARSZTAT
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Aktywność i samowystarczalność osób niepełnosprawnych
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Kobiety na rynku pracy.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Violence in relationships and gender equality Przemoc w związkach a równość płci Barbara Woźniak, Krystyna Slany.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Wykład III dr Barbara Przywara Wybrane aspekty ograniczeń dla osób niepełnosprawnych Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji Wykład III dr Barbara Przywara

System edukacyjny a osoby niepełnosprawne Formy edukacji ON: Samokształcenie Kształcenie na odległość z centrów edukacyjnych Interaktywne kursy na odległość Nauczanie z fizyczną obecnością ucznia/studenta. W Polsce w 2009 r. wykształceniem wyższym legitymowało się zaledwie 5,1% osób niepełnosprawnych życia wieku produkcyjnym (wobec 20,8% osób sprawnych), a 27,4% miało jedynie wykształcenie gimnazjalne, podstawowe, niepełne podstawowe lub nie posiadało żadnego wykształcenia (wobec 11,9% osób sprawnych)

System edukacyjny a osoby niepełnosprawne   2008 2009 Osoby niepełnosprawne 2213 2068 Wyższe 120 105 policealne i średnie zawodowe 475 434 Średnie ogólnokształcące 144 139 Zasadnicze zawodowe 863 824 Gimnazjum, podstawowe, niepełne podstawowe i bez wykształcenia 611 567

System edukacyjny a osoby niepełnosprawne liczba studiujących osób niepełnosprawnych w Polsce systematycznie rośnie – od 826 w roku 1997 do 25 265 w 2008 r. udział osób niepełnosprawnych w ogólnej liczbie studentów – 1,3%;

System edukacyjny a osoby niepełnosprawne Z ponad 25 000 studentów niepełnosprawnych 52% studiuje w trybie stacjonarnym. udział kobiet w tej grupie jest nieznacznie większy (60%), zaś większość osób niepełnosprawnych studiuje w szkołach publicznych (64%). Studia podejmują najczęściej ludzie cierpiący na schorzenia nieograniczające w wyraźny sposób możliwości studiowania: najwięcej z dysfunkcją narządu ruchu;

Funkcja i rola pracy w życiu ON Aktywność zawodowa w pewnym zakresie kompensuje ON ograniczenia wynikające z niepełnosprawności; Daje możliwość samorealizacji; Zabezpiecza przed marginalizacją społeczną;

Niepełnosprawni a rynek pracy Stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wieku produkcyjnych w 2009 r. : 443 tys., w tym 277 tys. mężczyzn. Wskaźnik aktywności zawodowej – 17% Główny problem: brak kwalifikacji. Tworzenie „specjalnych światów pracy” dla ON, np. spółdzielnie inwalidów, czy zakłady pracy chronionej.

Niepełnosprawni a rynek pracy – lęki pracodawców Obawa przed kosztami związanymi z zatrudnieniem ON; Lęk przed zewnętrznym nadzorem, kontrolami przebiegu pracy; Niepokój wywoływany poczuciem zablokowania na wiele lat w wyniku przyjęcia do pracy osoby niesprawnej; Lęk przed stratami ekonomicznymi i „psuciem produktu”. Tylko 5% pracodawców deklaruje chęć zatrudnienia ON

Niepełnosprawni a rynek pracy – perspektywy Badania z 2006 r. przez portal pracuj.pl wskazują na to, że: 90% respondentów nie zgadza się ze stwierdzeniem, że ON są mniej wydajnymi pracownikami; 97% nie miałoby nic przeciw temu, by w ich firmie pracowały ON; Ponad 80% uważa, że ON nie mają problemów z wykonywaniem swoich obowiązków; ¾ badanych uważa, że ON bardziej zależy na utrzymaniu pracy.

Przemoc wobec osób niepełnosprawnych Europejskie i amerykańskie badania pokazują, że niepełnosprawni od 2 do 5 razy częściej padają ofiarami przemocy niż osoby zdrowe

Niepełnosprawni a przemoc seksualna  Na przemoc seksualną najbardziej narażone są osoby z upośledzeniem umysłowym  25-67% dorosłych upośledzonych umysłowo twierdziło że doświadczyło przemocy seksualnej (51- 79% w przypadku kobiet z tej grupy)‏ wśród nastolatków: 2-4% chłopców oraz 24% dziewcząt  sprawcami w 88-98% są mężczyźni, którzy są znani ofierze: członkowie rodziny, znajomi i osoby udzielające im pomocy

Przemoc wobec niepełnosprawnych kobiet przemoc słowna fizyczna seksualna izolacja zależność ekonomiczna pozbawienie niepełnosprawnej kobiety niezbędnego dla niej sprzętu, lekarstw, transportu lub pomocy w osobistych czynnościach

Wiele takich przypadków jest nie zgłaszanych ze względu na: zależność od sprawców Lęk przed porzuceniem lub umieszczeniem w ośrodku opieki Lęk przed pozostawieniem dzieci ze sprawcą (w przypadku agresywnego męża lub osób, z którymi zamieszkuje)‏

Rehabilitacja osób niepełnosprawnych…

Definicja Rehabilitacja - złożony proces społeczno-medyczny, którego zadaniem jest przywrócenie sprawności fizycznej, psychicznej, społecznej oraz zawodowej osoby niepełnosprawnej. Rezultatem pomyślnie przebytej rehabilitacji jest optymalna adaptacja społeczna rekonwalescentów.

Rodzaje rehabilitacji ze względu na rodzaj podejmowanych działań: Rehabilitacja medyczna ma na celu przywrócenie sprawności fizycznej, Rehabilitacja psychiczna zmierza do osiągnięcia przez osobę rehabilitowaną stanu akceptacji swojej niepełnosprawności, odzyskania wiary w siebie i w swoje możliwości życiowe; Rehabilitacja społeczna dąży do przyswojenia sobie przez osobę rehabilitowaną nowych ról społecznych lub nauczenia się pełnienia dawniej wykonywanych w odmiennych okolicznościach. Rehabilitacja zawodowa to zespół czynności podejmowanych w celu przystosowania ON do pracy zawodowej (szkolenie).

Rehabilitacja psychiczna - etapy Szok Oczekiwanie na wyzdrowienie Rezygnacja lub ubolewanie nad sobą Pojawienie się postawy obronnej (prawidłowej lub neurotycznej) Akceptacja inwalidztwa

Rehabilitacja społeczna - etapy Wycofanie się z poprzednich ról społecznych; Wstępna identyfikacja z nowymi rolami lub pełnieniem dawnych ról w odmiennych okolicznościach; Stopniowe wdrażanie do pełnienia nowych ról; Wbudowanie nowych ról w zintegrowaną całość z innymi rolami.

Rodzaje rehabilitacji: Rehabilitacja zawodowa - przygotowanie osoby do wcześniej wykonywanego zawodu lub innego jeśli do wcześniejszego nie ma możliwości. Rehabilitacja społeczna - powrót osoby niepełnosprawnej do społeczeństwa. Rehabilitacja lecznicza - FIZYKOTERAPIA - wykorzystywanie czynników (jako faza przygotowawcza) np.: światło lecznicze, laseroterapia, chemioterapia, wodolecznictwo, prą elektryczny pole magnetyczne, leczenie zimnem (krioterapia)‏ leczenie ciepłem( rozluźnienie), leczenie klimatem(w uzdrowiskach). Rehabilitacja funkcjonalna - usprawnianie poprzez funkcję; wykonywanie czynności związanych z życiem codziennym i samoobsługą aż do osiągnięcia największej samodzielności w w stosunku do konkretnej osoby.

Na tempo i przebieg rehabilitacji mają wpływ: Zmienne zdrowotne Zmienne pozazdrowotne Rodzaj niepełnosprawności Typ niepełnosprawności (nagła, nabyta, wrodzona, postępująca) Stopień odwracalności (trwała, okresowa) Upośledzenia wtórne Zaburzenia psychiczne Ogólna sprawność psychofizyczna Zmienne społeczno- demograficzne Zmienne osobowościowe Zmienne środowiskowe (postawy)

Zmienne społeczno-demograficzne Wiek Płeć Stan cywilny Wykształcenie Zawód Sytuacja rodzinna (liczba członków rodziny, podział ról w rodzinie) Pozycja zawodowa (kwalifikacje, stanowiska, motywacja do pracy, aspiracje zawodowe) Sytuacja finansowa Formy spędzania wolnego czasu i wypoczynku.

Zmienne osobowościowe inteligencja temperament umiejętność przystosowania się do zmian zdolność samokontroli emocjonalnej postawa wobec niepełnosprawności

Zmienne środowiskowe (postawy) rodziny grupy zawodowej kręgu towarzyskiego, sąsiedzkiego ogólnospołeczne.

Inne czynniki istotne w rehabilitacji zmiana środowiska społecznego, zawarcie małżeństwa i wychowywanie dzieci, śmierć bliskiej osoby, dodatni lub ujemny wpływ osoby znaczą ej, autorytetu, szczególny sukces w pracy lub uznanie środowiska, nagłe wzbogacenie się lub zubożenie, zmiana światopoglądu, uwolnienie od nałogu.

I to by było na tyle 