Wykorzystanie badań marketingowych Istota rynku, jego charakterystyka. przez podmioty rynku turystycznego. Istota rynku, jego charakterystyka.
Definicja badań marketingowych Badania marketingowe to systematyczny i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji na potrzeby podejmowania decyzji marketingowych Systematyczny, czyli jest to integralna część procesu decyzyjnego, która jest dobrze zaplanowana i podporządkowana określonym celom Obiektywny, czyli realizowany zgodnie ze standardami naukowymi Proces, czyli wieloetapowe i ustrukturyzowane działania, powtarzalne i odtwarzalne
Definicja badań marketingowych Na proces składa się gromadzenie danych – czyli nie chodzi tu wyłącznie o wywoływanie danych, ale także pozyskiwanie danych już wytworzonych przetwarzanie danych – czyli taka ich obróbka i analiza, które z jednej strony prowadzone są zgodnie ze wszelkimi normami obiektywności, z drugiej umożliwiają formułowanie wniosków zgodnie z wyznaczonymi celami prezentacja danych – przygotowanie raportu zgodnie z procedurami obowiązującymi w procesie decyzyjnym
Istota badań marketingowych Stanowią istotną składową procesu decyzyjnego w przedsiębiorstwie Nie są realizowane „same dla siebie” - są narzędziem – środkiem a nie celem Każde badanie marketingowe musi zakończyć się konsumpcją wyników: wykorzystaniem pozyskanych informacji w procesie decyzyjnym weryfikacją przyjętych procedur badawczych w kontekście obowiązujących standardów procesu decyzyjnego
Rynek badań marketingowych w Polsce W latach 2000-2001 szacowana wielkość całego rynku wynosiła nieco ponad 300 mln złotych Dziesięć lat później wartość ta podwoiła się i wyniosła prawie 720 mln złotych Rynek badań marketingowych po pierwszej fazie rozdrobnienia wchodzi obecnie w okres przejęć i konsolidacji „Przedstawiciele branży prognozują, że podobnie jak na Zachodzie, także na polskim rynku zostaną giganci oraz malutkie „butiki” badawcze” [Rzeczpospolita, 25.02.2011]
Badania marketingowe w turystyce Polska branża turystyczna coraz częściej sięga po badania marketingowe. Wynika to z faktu dużej dynamiki rynku turystycznego (zmian w trendach), ale także wysokich kosztów podejmowanych decyzji Badania marketingowe odgrywają kluczową rolę na każdym etapie decyzji – pomysłu na nowy produkt turystyczny, wdrożenia nowego produktu turystycznego, rozwijania produktu turystycznego czy jego modyfikacji
Rynek badań marketingowych w Polsce Tym samym nawet kryzys gospodarczy nie zachwiał kilku-kilkunastoprocentowym rocznym wzrostem wartości tego rynku Jak wielki jest potencjał rozwojowy wskazuje także fakt, że regularnie z badań marketingowych korzysta około 10% firm w Polsce Uwzględnienie badań marketingowych w łańcuchu decyzyjnym jest wyzwaniem kosztownym, ale pozwalającym zaoszczędzić znacznie większe pieniądze (przy poprawnej realizacji badań) dzięki uniknięciu poważnych błędów inwestycyjnych