Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Juan Pablo Concari Anzuola
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
PRZEPROWADZANIE OCENY
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
Hotel Courtyard – Warszawa
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
zarządzanie produkcją
Audity Opracował: Tomasz Greber
Norma modelowa ISO 9001.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
10 błędów / wg E. Cochran’a /
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Jakość pracy laboratoriów wg PN-EN ISO/IEC Jacek WĘGLARCZYK
Kształtowanie motywacji pracowników
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
Zarządzanie jakością projektu
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Audit wewnętrzny – proces oceny zgodności systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Korekcja, działania korygujące, działania zapobiegawcze
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
WDRAŻANIE SYSTEMÓW Grażyna Szydłowska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Konkurs „Biznes z Sercem” - Dlaczego warto
Proces przewodzenia i kontrolowania
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zapis prezentacji:

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Opracował A. Wierzbicki na podstawie i z wykorzystaniem: Sł. Wawak „Zarządzanie jakością Teoria i praktyka”, wyd. Helion 2006

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Certyfikacja - proces mający na celu weryfikację i potwierdzenie spełnienia przez organizację wymogów określonych w normach. Głównym jej etapem jest audit certyfikujący, w trakcie którego auditor zewnętrzny dokonuje sprawdzenia całego zakresu działalności przedsiębiorstwa pod kątem spełnienia wymagań. Efektem tych działań jest wydanie certyfikatu

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Przyczyny ubiegania się o certyfikat: - korzyści marketingowe, - poprawa wizerunku firmy, - zwiększenie motywacji pracowników, - potwierdzenie zgodności. Posiadanie systemu zarządzania jakością nie daje już przewagi konkurencyjnej, a jedynie pozwala na dotrzymanie kroku najlepszym firmom na rynku. Uzyskanie certyfikatu powoduje skutki ekonomiczne dla organizacji. Dzięki niemu może ubiegać się o kontrakty, które dotychczas były poza jej zasięgiem (np. przetargi oraz inwestycje realizowane z funduszy unijnych).

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Przykładowe fazy projektowania i wprowadzania Systemu Zarządzania Jakością (1) Zarządzanie kierownictwa – decyzja o podjęciu prac Określenie polityki jakości. Podjęcie decyzji o wprowadzeniu SZJ Decyzję o przystąpieniu do realizacji SZJ podejmuje kierownictwo organizacji. Należy określić efekty, jakie organizacja chce osiągnąć poprzez wprowadzenie SZJ. Powołanie, umiejscowienie i określenie roli Przedstawiciela Kierownictwa ds. SZJ (pełnomocnika) Przegląd i ocena aktualnego stanu organizacji pod względem jego zaangażowania i zaawansowania w realizacji sformułowanej polityki jakości. Przeprowadzenie przeglądu powinno dać odpowiedzi na pytania typu: - jaka jest świadomość “projakościowa” wśród kadry i pracowników? - w jakim stopniu istniejący w danej organizacji spełnia wymagania normy? - w jakim stopniu wyroby spełniają oczekiwania klientów? - jakie procesy podstawowe, pomocnicze i zarządzania można wyróżnić? - jakie jest miejsce istniejących służb jakości w systemie zarządzania?

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Przykładowe fazy i działania w projektowaniu i wprowadzaniu Systemu Zarządzania Jakością (2) Opracowanie harmonogramu prac projektowych i wdrożeniowych Szkolenia w celu zapoznania przede wszystkim kadry kierowniczej z zasadami systemu, procesem towarzyszącym opracowaniu i wdrażaniu dokumentacji SZJ. Celem szkoleń specjalistycznych jest zapoznanie jak najszerszej grupy pracowników z różnorodnymi aspektami problematyki jakości. Opracowanie procedur i instrukcji oraz ich wdrażanie Dokumentację można tworzyć w odniesieniu do: - wydzielonych obszarów organizacji, związanych z etapami istnienia wyrobu; - procesów podstawowych, pomocniczych i zarządzania; - wymagań normy. Wszystkie opracowane i zatwierdzone procedury powinny być sukcesywnie wprowadzane w życie. Opracowanie księgi jakości Złożenie wniosku o certyfikację SZJ

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Przygotowanie i wdrożenie systemu zarządzania jakością decyzja o miejscu zespołu projektowego w strukturze organizacyjnej. powołanie pełnomocnika z podległym mu zespołem Wariant I Stała jednostka organizacyjna, która zajmuje się budową systemu zarządzania jakością (duże przedsiębiorstwa). Wariant II Grupy robocze, które są odpowiedzialne za pisanie procedur.

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Diagnoza aktualnego stanu organizacji. - przeprowadzana przez osoby znające organizację oraz dobrze orientujące się w wymaganiach systemu - pomoc konsultantów (zapewnia pełną identyfikację występujących problemów) - forma diagnozy - tzw. audit wstępny ( zapewnia dogłębne zbadanie zarówno dokumentacji, jak i faktycznie działających procesów) - dostarcza wielu danych wejściowych do kolejnych etapów, a szczególnie szkoleń oraz opracowania procedur

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Analiza misji, celów i strategii firmy. - polega na analizie założeń strategicznych przedsiębiorstwa, aby wyodrębnić z nich główne cele związane z jakością - cele zostają zapisane w wymaganej przez normę polityce, najważniejszym dokumencie systemu - najlepszym sposobem tworzenia polityki jest bezpośrednie spotkanie konsultantów z zarządem.

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Szkolenia pełnomocnika i zarządu. - przeszkoleni zostają wszyscy pracownicy biorący udział w budowie systemu - ograniczanie oporu pracowniczego (nie jest prawdą, że pracownicy niższych szczebli są głównymi ogniskami oporu przy wdrażaniu systemu) - pozyskanie prawdziwego, a nie tylko deklarowanego, poparcia kierownictwa (obrońcami status quo jest zwykle kadra kierownicza, dla której korzystne bywa blokowanie inicjatyw mających na celu stabilizację i opisanie procesów)

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Ogólne szkolenie pracowników. - poinformowanie załogi o zmianach, przekonanie o ich konieczności i uzyskanie poparcia dla ewentualnej reorganizacji procesów - uświadomienie celów i sensu zmian systemu jakości, - pokonanie oporu przeciwko zmianom, co wynika przede wszystkim z braku informacji (obawa przed zwolnieniami, obniżką płac itp.) - nie lekceważyć problemu szkolenia pracowników niższego szczebla

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Opracowanie procedur. - na tym etapie tworzona jest dokumentacja. - od tego etapu zależy w dużym stopniu efektywność i sprawność przyszłego systemu (im bardziej biurokratyczne będzie podejście twórców, tym mniej efektywny stanie się system). - dokumentowane są głównie procesy wymagane przez normy. - liczba dokumentów zależy od charakteru przedsiębiorstwa. Szkolenie auditorów, którzy będą oceniać, czy działający system jest zgodny z wymaganiami norm oraz czy się rozwija i doskonali. Norma ISO 9001 nakłada na auditorów obowiązek badania efektywności systemu.

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Szkolenie z zakresu procedur, realizacja procedur, auditowanie i poprawa dokumentacji - niezależnie dla każdej wdrażanej procedury - przeszkolenie pracowników - przekazywanie dokumentów do opiniowania i wspólne ich przedyskutowanie - konieczne zachowanie równowagi między kosztami, czasem i jakością - przeprowadzenie auditów weryfikujących stosowanie i poprawność dokumentacji - działania korygujące ewentualne błędy lub zapobiegające powstawaniu ich w przyszłości ( działanie auditorów wewnętrznych) - zmiany, w razie potrzeby, w wadliwie przygotowanej dokumentacji.

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Stwierdzenie gotowości systemu. - całościowy audit przedsiębiorstwa (konsultanci) w celu sprawdzenia poprawności konfiguracji systemu w przedsiębiorstwie - zgłoszenie do certyfikacji (po uzyskaniu akceptacji konsultantów), czas trwania procesu certyfikacyjnego jest uzależniony od wybranego organu - wdrożenie systemu, 6 — 12 miesięcy w zależności od wielkości przedsiębiorstwa oraz zaangażowania jego pracowników i konsultantów

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Schemat przeprowadzania auditu certyfikującego Zgłoszenie jednostki do certyfikacji Ustalenie zakresu, czasu i terminów auditu Audit wstępny Audit dokumentacji Audit certyfikujący Opracowanie raportu Działania korygujące Przyznanie i wręczenie certyfikatu Nadzór

Wdrażanie i certyfikacja, systemu zarządzania jakością Etapy certyfikacji: - złożenie przez organizację ubiegającą się o certyfikat formularza zgłoszeniowego ( dane adresowe, liczba pracowników, zakres systemu itp.) - obliczenie liczby dni auditu, - ustalenie terminów - wybór auditorów. - przeprowadzenie auditu próbnego, - szczegółowe badanie dokumentacji systemowej, - właściwy audit certyfikujący. - raport zawierający niezgodności i uwagi, których usunięcie warunkuje uzyskanie certyfikatu - przyznanie certyfikatu (na 3 lata) - audity nadzoru (średnio raz w roku), Dla zapewnienia prawidłowości przeprowadzania procesu certyfikacji jednostki uprawnione do wydawania certyfikatów są pod stałym nadzorem. Nadzór ten prowadzony jest przez sieć IQNet oraz jednostki akredytujące.