Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
2. Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych To więcej niż polityka w dziedzinie radiofonii i telewizji oraz polityka audiowizualna Potrzebna ze względu na konwergencję: obejmuje politykę audiowizualną i medialne aspekty Społeczeństwa Informacyjnego (od radia po Internet)
3.Cechy komunikacji elektronicznej Interaktywność Komunikacja asynchroniczna „Konsultacja” Indywidualizacja i personalizacja Łączenie telekomunikacji rozsiewczej (publicznej) z porozumiewawczą (prywatną)
4. Nowy wzór komunikacji elektronicznej W-W-Z-W Wszyscy, Wszystko, Zawsze, Wszędzie czyli Dostęp z dowolnego miejsca, w dowolnej chwili do każdej osoby i dowolnej treści przechowywanej w pamięci elektronicznej
5. Dziedziny polityki medialnej UE Rozwój regulacji prawnej na rzecz wspólnego rynku w telewizji i cyberprzestrzeni Wspieranie produkcji audiowizualnej Promowanie cyfryzacji, konwergencji, Społeczeństwa Informacyjnego Relacje z krajami trzecimi: rozszerzenie, WTO, współpraca międzynarodowa
6. Promocja konkurencji Cele: Uruchomić potencjał techniczny, rynkowy i gospodarczy mediów Przyspieszyć modernizację gospodarki i społeczeństwa Pobudzić inwestycje w program i produkcję programową
7. Promocja konkurencji Metody: Wprowadzenie naziemnej radiofonii i telewizji cyfrowej Dofinansowanie nadawców regionalnych, lokalnych i społecznych Rozwój sektora produkcji niezależnej Utrzymanie silnych mediów publicznych Ochrona obrotu prawami programowymi, regulacja systemów warunkowego dostępu i sieci dystrybucyjnych, regulacja aliansów strategicznych w środowisku cyfrowym, kontrolowanie zmiany podmiotu nadawczego
8. Notyfikować abonament do Komisji Europejskiej? Nie: Istnienie pomocy publicznej musi najpierw stwierdzić KE ETS (Ferring, Preussen Elektra, Altmark) Pomoc istniejąca Nikt nie notyfikował
9. Pluralizm mediów W UE to sprawa krajów członkowskich; prawo unijne dopuszcza przepisy na rzecz pluralizmu mediów na szczeblu krajowym Ewentualnie należy ograniczać koncentrację mediów w prawie prasowym lub o ochronie konkurencji i konsumentów
10. Sieci i usługi komunikacji elek-tronicznej, usługi teleinformatyczne Konwersja cyfrowa Implementacja dyrektyw o komunikacji elektronicznej
11. Konwersja cyfrowa Staranne przygotowanie strategii wprowadzania DTT, analiza kosztów i korzyści, określenie ról, wzajemnych relacji i rozliczeń między nadawcami, operatorami multipleksów, sieci, systemów warunkowego dostępu, EPG Zaangażowanie głównych nadawców telewizyjnych, pomoc Państwa Konwersja przyspieszona po długim okresie przygotowawczym
12. Dyrektywy o komunikacji elektronicznej Propozycja implementacji: Ustawa o sieciach i usługach komunikacji elektronicznej (zamiast prawa telekomunikacyjnego) Ustawa o mediach elektronicznych (zamiast u.r.t.), w tym pełna regulacja DTT oraz – jeżeli jest to uzasadnione – stopniowalna pozioma regulacja zawartości audiowizualnej, niezależnie od środków jej przenoszenia
13. Nadawca jako operator EPG Regulowany przez regulatora audiowizualnego jako nadawca Regulowany przez regulatora telekomunikacyjnego jako operator EPG, czyli „przedsiębiorca telekomunikacyjny” Jednak regulowany przez regulatora audiowizualnego w zakresie aspektów prezentacyjnych EPG
14. Operator systemu warunkowego dostępu Regulowany przez regulatora telekomunikacyjnego jako „przedsiębiorca telekomunikacyjny” Nie regulowany przez nikogo w zakresie aspektów programowych
15. Wspieranie różnorodności kulturalnej UNESCO: projekt konwencji o różnorodności kulturalnej WTO/GATS: Unia Europejska nie podejmuje zobowiązań liberalizacyjnych w zakresie rynku audiowizualnego, pragnąc zachować zdolność prowadzenia własnej polityki audiowizualnej
16. Cele polityki medialnej w Polsce Eliminowanie luk informacyjnych i kulturowych Promowanie uczestnictwa w demokracji Podtrzymanie solidarności i spójności społecznej Ochrona tożsamości i suwerenności kulturalnej
17. Polskie stanowisko w kwestii nowelizacji dyrektywy „O telewizji bez granic” W przygotowaniu
Koledzy poszerzą i pogłębią temat
Dziękuję za uwagę