Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Projekt międzyprzedmiotowy
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
PROJEKT EDUKACYJNY.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
TARGI
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Spotkanie podsumowujące.
Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum?. Rozporządzenie wprowadzające do gimnazjów projekt edukacyjny Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Kurs - OK zeszyt.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum?
Praca metodą projektu edukacyjnego
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
czwarte spotkanie Zespołu
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Sopocka Akademia Tenisowa
Zapis prezentacji:

Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum? www.ceo.org.pl/portal/projekt

Rozporządzenie wprowadzające do gimnazjów projekt edukacyjny Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

Rozporządzenie wprowadzające do gimnazjów projekt edukacyjny Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania: wybranie tematu projektu określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji wykonanie zaplanowanych działań publiczne przedstawienie rezultatów projektu.

Zadania opiekuna projektu Wybranie zakresu tematycznego projektu. Wprowadzenie uczniów w tematykę projektu. Przygotowanie uczniów do samodzielnej pracy nad rozwiązaniem problemu. Dokonanie podziału uczniów na zespoły. Ustalenie z uczniami rozwiązywanego przez projekt problemu i celów projektu.

Zadania opiekuna projektu Sprawowanie w ciągu roku szkolnego opieki nad uczniami realizującymi projekt. Monitorowanie realizacji projektów przez uczniów. Wspomaganie uczniów realizujących projekt w czasie konsultacji. Ocenianie kształtujące uczniów realizujących projekt.

Wprowadzenie Nauczyciel przedstawia uczniom proponowany zakres tematyczny i ogólną ideę projektu. Nawiązuje do wiedzy i umiejętności, które już zdobyli (np. na wcześniejszych zajęciach czy na poprzednim etapie edukacyjnym), rozmawia o ich własnych doświadczeniach. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, na czym polega praca metodą projektu.

Krok 1. Wybór tematu projektu edukacyjnego Temat i problem powinny zostać określony wspólnie przez uczniów i nauczyciela. Problem może mieć charakter otwartego pytania (w projektach badawczych) lub odnosić się do konkretnego działania (w projektach zadaniowych). Może to być problem ważny dla społeczności lokalnej (projekt społeczny) lub związany z metodami wybranego zagadnienia, ze sposobami uczenia innych (projekt wzajemnego nauczania) czy informowania lub przekonywania innych (projekt medialny).

Jak sformułować ciekawy problem? Problem powinien być wystarczająco ambitny, by uczeń odczuwał określoną trudność w jego rozwiązywaniu. Uczeń potrafi sam sformułować problem, lub uświadamia sobie problem sformułowany przez nauczyciela. Problem jest na tyle interesujący, by uczeń chciał go rozwiązać. Problem jest ambitny, ale do rozwiązania przez uczniów.

Jak sformułować ciekawy problem? Temat: Demokracja w Polsce/Problem: Czy w naszej szkole istnieje wolność słowa? Temat: Strajki studenckie w PRL-u/ Problem: Jak znaleźć świadka i przeprowadzić dobry wywiad. Temat: Problemy młodych ludzi w Polsce/Problemy: Jakie są problemy młodych w naszej miejscowości? Jak rozwiązać najważniejszy problem naszych rówieśników w miejscowości X? Temat: Dyskusyjny klub filmowy/Problem: Jak sprawić, aby młodzież dyskutowała o filmie?

Jak sformułować ciekawy problem? Temat: Cień Zagłady/Problemy: Jak mieszkańcy naszej miejscowości ratowali Żydów w czasie niemieckiej okupacji? Jak wyglądało codzienne życie Żydów w przedwojennej Polsce? Czy młodzi Polacy są antysemitami? Temat: Pamiątka z wojny /Problemy: Czym jest dla świadka pamiątka z wojny i jak ciekawie opowiedzieć historię przedmiotu? Temat: Nasza gmina/ Problem: Jak możemy promować naszą gminę/miejscowość?

Krok 2. Cele i plan działań Uczniowie określają cele poznawcze i cele praktyczne projektu. Uczniowie odpowiadają na pytania: Czego chcemy się dowiedzieć? Co chcemy osiągnąć? Uczniowie planują działania i zadania: określają czas ich realizacji, osoby odpowiedzialne za ich wykonanie a także formę i termin prezentacji końcowej. Stworzenie takiego harmonogramu ułatwia karta projektu.

Karta projektu www.ceo.org.pl I. Podstawowe informacje - zespół uczniowski i wybranie tematu projektu. Temat projektu Zespół uczniowski 1.Imię i nazwisko ucznia 2.Imię i nazwisko ucznia podpisy uczniów (zobowiązanie do realizacji projektu) Nauczyciel opiekun Imię i nazwisko nauczyciela podpis nauczyciela Problem Problem, którego rozwiązaniem zajmuje się zespół uczniów np.: „Jak światło wpływa na rozwój roślin?” lub „Jak sprawić, aby nasza miejscowość była czystsza?”

II. Określenie celów projektu i zaplanowanie etapów realizacji a) Główne cele „Czego chcemy się dowiedzieć?” i/lub „Co chcemy osiągnąć?”

b) Planowanie etapów realizacji projektu Główne zadania Działania Uczniowie odpowiedzialni Terminy realizacji Informacja o wykonaniu Jeśli projekt jest bardziej rozbudowany, warto dodać kolumnę głównych zadań 1.Działanie pozwalające zrealizować projekt lub zadanie Imiona i nazwiska uczniów Termin rozpoczęcia i zakończenia Informacje podsumowujące wykonanie działania i zadania 2.Działanie pozwalające zrealizować projekt lub zadanie 3.Działanie pozwalające zrealizować projekt lub zadanie

Krok 3. Działanie Uczniowie wykonują zadania zapisane w harmonogramie, prowadzą dokumentację swojego projektu (karta projektu, karta działania, film, blog, teczka itp.) Podczas konsultacji nauczyciel udziela uczniom informacji, motywuje do działania, sprawdza, jak udało im się zrealizować zaplanowane zadania, pomaga radzić sobie z trudnościami, zachęca do samooceny: Co i jak zrobili do tej pory? Co stanowiło dla nich trudność i jak ją pokonywali? Czego się nauczyli?

Imiona i nazwiska uczestników III. Konsultacje Terminy Tematy Imiona i nazwiska uczestników Podpis nauczyciela Kiedy się odbyła? Czego dotyczyła konsultacja? Podpis nauczyciela udzielającego konsultacji jw.

Karta zadania (lub działania) (tabela wypełniana w trakcie planowana działania) Zadanie Jedno z zadań lub działań, jakie planuje wykonać zespół, aby rozwiązać problem i zrealizować projekt.

Karta zadania (lub działania) Planowanie (tabela wypełniana w trakcie planowania działania) Działania Uczniowie wykonujący działanie i ich role Źródła informacji, materiały i zasoby Sojusznicy Termin wykonania Zadanie rozpisane na szczegółowe działania. Imiona i nazwiska uczniów, ze wskazaniem, co kto robi. Z czego uczniowie będą korzystać? Kto może pomóc? Przewidywany termin rozpoczęcia i zakończenia działania. jw.

Karta zadania lub działania b) Realizacja (tabela wypełniana po wykonaniu kolejnych zadań i działań) Co i jak zrobiliśmy? Które z zadań i działań udało się zespołowi zrealizować? Kto był w to zaangażowany (wykonawcy)? Z jakich źródeł informacji, materiałów i zasobów korzystali uczniowie? Jak przebiegała realizacja przeprowadzonych działań lub zadań? Kto im pomagał? Jakie efekty (produkty) powstały w wyniku podjętych działań? Co stanowiło dla nas trudność i jak ją pokonaliśmy? Jakie trudności uczniowie napotkali i jak je rozwiązali? Których zadań i działań nie udało się zrealizować? Czego się nauczyliśmy? Uczniowie wskazują, czego się dowiedzieli lub nauczyli, jakie umiejętności zdobyli.

Krok 4. Publiczna prezentacja Uczniowie pokazują, co zrobili oraz czego się nauczyli. Wykorzystują konkretne „produkty” projektu: eksponaty, mapy i wykresy, portfolia, filmy czy prezentacje multimedialne. Częścią prezentacji może być publikacja „w sieci”: prezentacje, teksty, galeria zdjęć, strony internetowe. Warto zorganizować publiczne wydarzenie dla innych uczniów, rodziców, przedstawicieli lokalnej społeczności.

Kiedy odbyła się prezentacja? IV. Prezentacja Termin prezentacji Kiedy odbyła się prezentacja? Miejsce prezentacji Np. szkoła, strona internetowa ogólnopolskiego programu, w którym uczniowie wzięli udział. Forma prezentacji Np. prezentacja komputerowa, plakaty i krótkie ich ustne omówienie. Udział członków zespołu Np. wskazanie, którzy uczniowie i w jaki sposób wzięli udział w prezentacji. Odbiorcy Np. uczniowie klasy, szkoły, rodzice, przedstawiciele samorządu, uczniowie innej szkoły.

Podsumowanie Ważnym elementem pracy uczniów jest podsumowanie rezultatów projektu oraz procesu edukacyjnego, jaki miał miejsce podczas jego realizacji. Uczniowie powinni dokonać samooceny własnego udziału, udzielić informacji zwrotnej pozostałym członkom zespołu, przeanalizować sukcesy i trudności oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Wsparcie nauczycieli w realizacji projektu edukacyjnego w gimnazjum Serwis informacyjny „Gimnazjalny projekt edukacyjny” www.ceo.org.pl/portal/projekt Programy CEO Materiały edukacyjne i poradnikowe Szkolenia Wymiana doświadczeń szkół i nauczycieli

Dziękuję za uwagę opracowała: Sylwia Żmijewska-Kwiręg www.ceo.org.pl/portal/projekt