energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Dylematy polskiej elektroenergetyki.
Grupy producentów rolnych
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
System nawigacji satelitarnej
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Energetyka odnawialna w świetle najnowszych uregulowań prawnych Poznań, 7 października 2013 r.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Programy ochrony powietrza w świetle wymagań unijnych i krajowych
Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Koncepcja implementacji postanowień dyrektywy 2008/101/WE Joanna E. Bukowska Konrad Łuczak Zespół ds. Prawnych, KASHUE Warszawa, r.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Izabela Grabowska Alicja Wróż
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Pakiet energetyczno – klimatyczny aktualny stan prac UE nad wdrożeniem
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Regionalny Program Operacyjny
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
Rozwój energetyki jądrowej w Polsce szanse i zagrożenia
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Uregulowania prawne dla rozwoju
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zapis prezentacji:

energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki Wdrażanie pakietu energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki Wydział ds. Pakietu Energetyczno - Klimatycznego Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery Ministerstwo Środowiska

Cele UE do 2020 r. - Konkluzje Rady Europejskiej z marca 2007 r. redukcja do 2020 r. emisji gazów cieplarnianych o 20% poniżej poziomu z roku 1990, zwiększenie do 20% udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu w roku 2020, zwiększenie efektywności energetycznej o 20% w odniesieniu do prognoz na rok 2020, zwiększenie do 10% udziału energii ze źródeł odnawialnych w transporcie. Ambitne cele były podstawą do opracowania szeregu aktów prawnych tzw. Pakietu energetyczno-klimatycznego Ewie 2

Akty prawne wchodzące w skład pakietu energetyczno-klimatycznego W skład pakietu energetyczno-klimatycznego wchodzą 4 akty prawne opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE L 140 z dnia 5 czerwca 2009 r.: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (dyrektywa OZE); Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (dyrektywa EU ETS); Ewie 3

Akty prawne wchodzące w skład pakietu energetyczno-klimatycznego 3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, Euratom, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (dyrektywa CCS); 4. Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/406/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wysiłków podjętych przez państwa członkowskie, zmierzających do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w celu realizacji do roku 2020 zobowiązań Wspólnoty dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych (decyzja non-ETS). Jest to kompleksowe podejście do zarządzania emisjami gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz mają doprowadzić do osiągnięcia przez UE celów związanych z przeciwdziałaniem zmianom klimatu Ewie 4

Prace implementacyjne Ustawa z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i innych substancji Nowa ustawa o wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (2010/2011) Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 130, poz. 1070) Projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych Jest przedmiotem prac Rady Ministrów Projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu dla dużych źródeł spalania

Okres przejściowy – wyniki negocjacji W 2013 r. Polska może przydzielić wytwórcom energii elektrycznej bezpłatne uprawnienia w wielkości do 70% średniej emisji sektora za lata 2005–2007 dla wielkości odpowiadającej ostatecznej wielkości krajowego zużycia brutto W latach 2014-19 darmowy przydział będzie stopniowo zmniejszany, aby w 2020 r. dojść do pełnego systemu aukcyjnego Polska ma prawo w 2018 r. przedłożyć Komisji Europejskiej wniosek o przedłużenie okresu przejściowego z powodu np. braku komercjalizacji technologii czystego węgla 6

Okres przejściowy – wyniki negocjacji Polska może wybrać metodę przydziału darmowych uprawnień w oparciu o: wielopaliwowe wskaźniki emisji (oddzielnie dla wytwarzania z węgla, gazu, oleju) w oparciu o emisyjność najbardziej efektywnych instalacji lub emisje historyczne instalacji z lat 2005-2007 Możliwość ograniczenia zbywalności darmowych uprawnień przez operatorów w celu uniknięcia zjawiska włączania przez nich ceny rynkowej darmowo otrzymanych uprawnień w ceny energii dla odbiorców końcowych – ograniczenie wzrostu cen 7

Okres przejściowy – wyniki negocjacji Polska ma obowiązek przedstawienia Komisji wniosku derogacyjnego w terminie do 30 września 2011 r. Wniosek o przyznanie okresu przejściowego musi zawierać: dowód „nawęglenia” energetyki w wys. pow. 30% + wskaźnik PKB na mieszkańca nieprzekraczający 50% średniej w UE w cenach rynkowych wykaz instalacji objętych okresem przejściowym oraz liczbę planowanych do przydziału uprawnień każdej z nich krajowy plan inwestycyjny w zakresie modernizacji i poprawy infrastruktury oraz wdrożenia czystych technologii KE ma prawo do odrzucenia wniosku w ciągu 6 miesięcy od jego otrzymania 8

Okres przejściowy – wyniki negocjacji Krajowy plan inwestycyjny powinien przewidywać dywersyfikację struktury energetycznej i źródeł dostaw na wielkość odpowiadającą w możliwym zakresie wartości rynkowej bezpłatnych uprawnień przydzielonych instalacjom Polska jest zobowiązania do przedłożenia Komisji corocznego sprawozdania z realizacji inwestycji zawartych w tym planie Inwestycje w skali kraju w zakresie np. rozwoju energetyki jądrowej, czy OZE będą mogły być wliczane do planu. 9

Obecne prace Komisja Europejska W chwili obecnej w Komisji Europejskiej trwają prace nad projektem wytycznych do stosowania art. 10c dyrektywy 2003/87/WE, w których zostaną określone, m.in.: Sposób rozliczania wymogów inwestycyjnych Rodzaje inwestycji, które mogą być uwzględnione w krajowym planie inwestycyjnym Definicja fizycznie rozpoczętych inwestycji Ścieżka dojścia do pełnego aukcjoningu 10

Obecne prace Prace na arenie krajowej. Prace legislacyjne Prace nad opracowaniem Krajowego Programu Inwestycyjnego 11

Szczególne zasady wydawania zezwoleń podmiotom podejmującym realizację instalacji, które będą wytwarzały energię elektryczną Zezwolenie jest wydawane na wniosek podmiotu podejmującego realizację instalacji spalania paliw, z wyjątkiem instalacji spalania odpadów niebezpiecznych lub komunalnych o nominalnej mocy cieplnej powyżej 20 MW, która będzie wytwarzała energię elektryczną przeznaczoną do sprzedaży osobom trzecim i w której nie będzie prowadzony rodzaj działalności określony w tabeli nr 2 załącznika do ustawy. Podjęcie realizacji instalacji ma miejsce w dniu faktycznego rozpoczęcia procesu inwestycyjnego dotyczącego tej instalacji. Za dzień faktycznego rozpoczęcia procesu inwestycyjnego uznaje się dzień, który nastąpił przed dniem 31 grudnia 2008 r., w którym podjęto prace przygotowawcze na terenie budowy instalacji. Do wydania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 6. 12

Szczególne zasady wydawania zezwoleń podmiotom podejmującym realizację instalacji, które będą wytwarzały energię elektryczną Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, powinien także zawierać: wskazanie miejsca realizacji instalacji, opis, harmonogram i planowany termin oddania instalacji do użytkowania, informację o tytule prawnym do składników majątkowych lub niemajątkowych wchodzących w skład instalacji. Do wniosku o wydanie zezwolenia dołącza się potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego albo pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, jeżeli podmiot, o którym mowa w ust. 1, nie posiada tych pozwoleń dla instalacji, której dotyczy wniosek. Potwierdzenia nie dołącza się, jeżeli organem właściwym do wydania zezwolenia jest organ właściwy do wydania tych pozwoleń. 13

Szczególne zasady wydawania zezwoleń podmiotom podejmującym realizację instalacji, które będą wytwarzały energię elektryczną W zezwoleniu, o którym mowa w ust. 1, nie przyznaje się uprawnień do emisji i nie określa się wysokości opłaty, o której mowa w art. 27 ust. 1 . Prowadzący instalację w terminie 14 dni od dnia oddania instalacji do użytkowania, występuje do właściwego organu o zmianę zezwolenia w zakresie, o którym mowa w ust. 6. Obowiązek monitorowania i rozliczania wielkości emisji powstaje z dniem wydania decyzji o zmianie zezwolenia. 14

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ