Pomoc publiczna w sektorze odpadowym a PPP/koncesja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Europejski Obszar Gospodarczy
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Seminarium
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
FINANSOWANIE NADAWCÓW PUBLICZNYCH – UWAGI DO ZAŁOŻEŃ NOWEJ USTAWY O MEDIACH ELEKTRONICZNYCH... Artur Nowak-Far SGH.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Zasady finansowania projektów w gospodarce odpadami komunalnymi w świetle wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Kacper Sampławski Radca prawny Departament.
Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych MRR
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
Pomoc horyzontalna na zatrudnienie Rozporządzenie nr 2204/2002 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 TWE w odniesieniu do pomocy na zatrudnienie.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Wsparcie projektów realizowanych w ramach działania 2.1 POIiŚ
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Doświadczenia Opola w budowie efektywnego i konkurencyjnego transportu miejskiego Miejski Zakład Komunikacyjny Spółka z o.o. w Opolu.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej IX Priorytet PO IiŚ, Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konkurencja a polityka konkurencji
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Publiczne praw gospodarcze
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zapis prezentacji:

Pomoc publiczna w sektorze odpadowym a PPP/koncesja Koncesja i fundusze UE – jak łączyć? Warsztaty dla beneficjentów projektów z sektora środowiska w ramach NSRO 2007 – 2013 Pomoc publiczna w sektorze odpadowym a PPP/koncesja Kacper Sampławski Zastępca Dyrektora Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Rozporządzenie 1083/2006 Cele - pkt 22 Preambuły Działalność funduszy oraz operacje, które pomagają one sfinansować, powinny być spójne z innymi politykami Wspólnoty oraz przestrzegać prawodawstwa Wspólnoty. Zasada spójności - Art. 9 ust. 5 Operacje finansowanie z funduszy są zgodne z postanowieniami Traktatu i aktów przyjętych na jego podstawie Pomoc publiczna to obszar uregulowany na szczeblu Traktatu i należy zapewnić zgodność wydatkowania funduszy UE z prawem wspólnotowym w tym zakresie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Co to jest pomoc publiczna? Art. 87 ust. 1 TWE Wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi. System pomocy publicznej oparty jest na zasadzie wyjątku od reguły. Regułą jest zakaz! Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Niezgodność ze wspólnym rynkiem ≠ całkowity zakaz Wyłączenia: Pomoc państwa zgodna ze wspólnym rynkiem Niezgodność ze wspólnym rynkiem ≠ całkowity zakaz Wyłączenia: Pomoc regionalna (art. 87 ust. 3 lit. a TWE) – „Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013” (2006/C 54/08) – RAG, Pomoc środowiskowa (art. 87 ust. 3 lit. c TWE) – „Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska” (2008/C 82/01) – EAG. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Usługi publiczne Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Usługi publiczne Brak jednolitej definicji na szczeblu wspólnotowym i krajowym Pojęcie – usługi niezbędne z punktu widzenia bieżących potrzeb obywateli Cechy: Powszechność (obowiązkowy charakter dla wszystkich odbiorców) Ciągłość świadczenia Równość traktowania odbiorców Świadczenie przy jak najniższym poziomie kosztów Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Usługi publiczne – sektory Dostarczanie wody i usuwanie ścieków Energia Gaz Gospodarka odpadami Transport publiczny Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Usługi publiczne w prawie UE Art. 16 TWE Bez uszczerbku dla artykułów 73, 86 i 87 oraz zważywszy na miejsce, jakie usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym zajmują wśród wspólnych wartości Unii, jak również ich znaczenie we wspieraniu jej spójności społecznej i terytorialnej, Wspólnota i Państwa Członkowskie, każde w granicach swych kompetencji i w granicach stosowania niniejszego Traktatu, zapewniają, aby te usługi funkcjonowały na podstawie zasad i na warunkach, które pozwolą im wypełniać ich zadania. Art. 86 ust. 2 TWE Przedsiębiorstwa zobowiązane do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym lub mające charakter monopolu skarbowego podlegają normom niniejszego Traktatu, zwłaszcza regułom konkurencji, w granicach, w jakich ich stosowanie nie stanowi prawnej lub faktycznej przeszkody w wykonywaniu poszczególnych zadań im powierzonych. Rozwój handlu nie może być naruszony w sposób pozostający w sprzeczności z interesem Wspólnoty. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Formy działania samorządu - prawo wspólnotowe W zakresie organizacji usług publicznych na poziomie prawa wspólnotowego możemy mieć do czynienia z następującymi modelami i związanym z nimi obowiązkiem stosowania przepisów o zamówieniach publicznych lub jego brakiem: gmina samodzielnie wykonuje zadania doktryna Teckal – podmiot wewnętrzny zlecenie wykonywania usług podmiotom zewnętrznym Zasada neutralności w zakresie prawa własności - zgodnie z art. 295 TWE, z perspektywy prawa wspólnotowego nie ma znaczenia, czy usługi publiczne świadczone są przez przedsiębiorstwa publiczne, czy prywatne. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Zadania gmin realizują przedsiębiorcy w rozumieniu prawa UE Formy działania samorządu – prawo polskie Zadania własne gmin: art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców - wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacja, usuwanie i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku, urządzeń sanitarnych, wysypisk, unieszkodliwianie odpadów komunalnych) Formy realizacji zadań własnych gmin: art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej gospodarka komunalna może być prowadzona przez jst w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej jst mogą powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej podmiotom zewnętrznym, w drodze umowy (m.in. ppp, koncesja, pzp) Zadania gmin realizują przedsiębiorcy w rozumieniu prawa UE Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 10

Kryteria Altmark Wyrok z 24.07.2003 C-280/00 Altmark Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE w przypadku łącznego spełniania czterech kryteriów: Działalność kwalifikuje się jako usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym, a jej zadania i zobowiązania są jasno określone – powierzenie przez jst świadczenia usług przez operatora Wyznaczniki rekompensaty kosztów usługi publicznej są obiektywne i przejrzyste oraz ustanawiane z wyprzedzeniem – system dofinansowania z funduszy strukturalnych wymusza kalkulację kosztów ex ante Rekompensata nie przekracza kosztów netto świadczenia usługi oraz rozsądnego zysku (tj. nie dochodzi do nadmiernej rekompensaty) – analiza finansowa Wysokość rekompensaty określana jest za pomocą procedury udzielania zamówień publicznych, a w przypadku gdy nie przeprowadzono przetargu, przedsiębiorstwo, któremu powierzono wykonywanie usług w ogólnym interesie gospodarczym, otrzymuje rekompensatę określoną na podstawie analizy kosztów, jakie poniosłoby typowe, dobrze zarządzane przedsiębiorstwo – analiza finansowa Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 11

+ Formuła koncesji – dodatkowe wymagania Spełnienie czwartego kryterium Altmark wykluczenie selektywnego uprzywilejowania przedsiębiorstw na poziomach + końcowych użytkowników instalacji otwarty i niedyskryminujący dostęp dla przedsiębiorstw dostarczających odpady do odzysku/unieszkodliwiania właścicieli lub operatorów instalacji wyłonienie operatora instalacji w drodze otwartej, niedyskryminacyjnej procedury ustalenie wsparcia publicznego na poziomie rynkowej zapłaty za wybudowanie i eksploatację instalacji akcjonariuszy/udziałowców przedsiębiorstw, które eksploatują instalację lub których jest ona własnością okres umowy koncesyjnej = okres amortyzacji instalacji przedsiębiorstwa gminne - zakaz uprzywilejowanego dostępu do instalacji zasada niskiego zysku + tymczasowy zakaz sprzedaży aktywów lub udziałów Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 12

Sposób powierzenia SGEI Koncesja a inne modele świadczenia usług publicznych Sposób powierzenia SGEI Kryteria Altmark Pomoc publiczna Warunki z Decyzji KE Notyfikacja zamówienie publiczne/ koncesja/dobrze zarządzane przedsiębiorstwo + - n/d „akt o charakterze władczym” (niespełnienie IV) (Wspólnotowe ramy) Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 13

Udział środków UE w projekcie PPP/koncesyjnym Ograniczenia czasowe - zasada n+2/n+3 Środki UE muszą być wydatkowane i rozliczone szybko Udział środków UE na etapie budowy instalacji Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 022 461 39 36 Dziękuję za uwagę