Procedury audytu zamknięcia pomocy 2000- 2006 Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Przygotowania do zamknięcia ZPORR Ewa Wnukowska – Dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Przygotowania do zamknięcia pomocy z funduszy strukturalnych na lata w świetle regulacji wspólnotowych Konstancja Piątkowska Instytucja Zarządzająca.
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
System instytucjonalny w nowym okresie programowania
Krajowy system kontroli wdrażania programów operacyjnych.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rozwiązania w zakresie systemu monitoringu i sprawozdawczości, oraz systemu IT w okresie programowania Ząbki, czerwiec 2007r.
Ministry of Regional Development Certifying Authority Department Arrangements for the certification process programming period February.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Rola Instytucji Audytowej
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Przygotowania do zamknięcia pomocy w Walii
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Departament Instytucji Certyfikującej
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Korygowanie nieprawidłowości w PO IiŚ
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Kontrola beneficjentów działanie 6.1
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Regionalny Program Operacyjny
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Zmiany w projektach w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Prezentacja wyników audytu rocznego IA Paweł Krawański Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Zapis prezentacji:

Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów

Stosowana metodyka Proces związany z wydawaniem deklaracji zamknięcia pomocy będzie przeprowadzony z uwzględnieniem wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zamknięcia pomocy finansowanej z funduszy strukturalnych oraz zgodnie z międzynarodowymi standardami audytu – IIA.

Cel Celem audytu zamknięcia pomocy jest wydanie opinii dotyczącej końcowej deklaracji wydatków i wniosku o płatność końcową.

Planowanie Dla każdego programu operacyjnego przygotowywany będzie program badania, na podstawie którego będą przeprowadzane czynności zmierzające do wydania deklaracji zamknięcia pomocy Powstanie programów przewiduje się do 30 czerwca 2008 roku.

Czynności zmierzające do wydania deklaracji zamknięcia pomocy Deklaracja oparta jest o: Wyniki kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 10 rozporządzenia 438/2001, Wyniki kontroli innych instytucji krajowych lub wspólnotowych, Wyniki wszelkich dodatkowych działań audytowych organu niezależnego (art /01).

Zakres podmiotowy badania Audytem zamknięcia zostaną objęte jednostki uczestniczące we wdrażaniu programu, w tym: - instytucja zarządzająca; - wybrane instytucje pośredniczące; - wybrane instytucje wdrażające; - instytucja płatnicza.

Zakres przedmiotowy badania Przed sporządzeniem końcowej deklaracji Departament CZ dokona podsumowania wyników w odniesieniu do audytów systemów i audytów operacji: W odniesieniu do audytów systemów należy określić: Skontrolowane jednostki i rok przeprowadzenia kontroli; Główne wyniki i wnioski;

W trakcie audytu zamknięcia pomocy zostanie przeprowadzona: Ocena procedury zamknięcia przeprowadzonej przez instytucje zarządzające i pośredniczące oraz instytucję płatniczą; Kontrola księgi dłużników prowadzonej zgodnie z art. 8 rozporządzenia 438/2001; Zostaną przeprowadzone szczegółowe uzgodnienia danych finansowych znajdujących się we wnioskach o płatności pośrednie i płatność końcową kierowanych do Komisji z danymi finansowymi wynikającymi z poszczególnych kwot wniosków o płatność beneficjentów. Ocena wdrożenia zaleceń pokontrolnych oraz poprawy nieprawidłowości. Zakres przedmiotowy badania

Na podstawie powyższych informacji zostanie dokonana ocena, czy instytucja odpowiedzialna za wydanie deklaracji zamknięcia pomocy powinna przeprowadzić dalsze kontrole wyrywkowe transakcji.

Ocena błędów - częstotliwość występowania błędów i nieprawidłowości Niska częstotliwość oznacza, że szacuje się, iż konsekwencje finansowe błędów/niezgodności nie przekraczają poziomu istotności uznanego za właściwy przez organ niezależny dla danego programu, a zatem nie stoją na przeszkodzie dla wydania opinii bez zastrzeżenia. Wysoka częstotliwość oznacza, że zaufanie, którym darzy się cały system kontroli zarządzania ma poważne wady, dlatego też nie można wydać żadnej opinii. Celem określenia częstotliwości można wprowadzić rozróżnienia pomiędzy kategoriami błędów różnej wagi (formalne/poważne, o skutkach finansowych, natury systemowej).

Ocena błędów - częstotliwość występowania błędów i nieprawidłowości Poziom istotności nie powinien przekraczać 2% wartości wydatków kwalifikowanych w programie. W przypadku uznania częstotliwości za wysoką należy załączyć dodatkowe uzasadnienie.

Ocena błędów - częstotliwość występowania błędów i nieprawidłowości Organ niezależny uwzględni nie tylko błędy i niezgodności opisane w kontrolach przeprowadzonych zgodnie z art. 10, ale również te wykryte podczas innych kontroli krajowych oraz kontroli przeprowadzonych przez Komisję lub Trybunał Obrachunkowy. Jednakże, inne błędy i niezgodności nie są ujęte dla celów określenia współczynnika błędów z kontroli wyrywkowych zgodnie z art. 10.

Ocena błędów – poprawa błędów i nieprawidłowości W trakcie procesu zmierzającego do wydania deklaracji zamknięcia pomocy wymagane jest pozyskanie informacji świadczących o zadowalającej poprawie błędów i nieprawidłowości.

Ocena błędów – poprawa błędów i nieprawidłowości Zadowalająca poprawa oznacza, że: - w stosownych przypadkach poinformowano o nieprawidłowościach zgodnie z rozporządzeniem 1681/94; - dane błędy/nieprawidłowości poprawiono poprzez potrącenie ich z deklaracji wydatków lub też, że przeprowadzono postępowanie celem odzyskania nienależnych płatności (prowadzące w konsekwencji do zwrotu do Komisji płatności, odzyskanych zgodnie z art. 8 rozporządzenia 438/2001 lub ustalono odpowiedzialność pomiędzy Komisją a danym państwem członkowskim zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia 1681/94); - w odniesieniu do błędów/nieprawidłowości systemowych podjęto odpowiednie środki celem określenia wszystkich innych przypadków niezbędnych korekt lub przeprowadzenia odpowiednich procedur odzyskiwania, jak również przedsięwzięcia kroków przeciwko ponownemu wystąpieniu takich przypadków;

Sprawozdanie i opinia Do deklaracji końcowych załącza się sprawozdanie zawierające wszelkie informacje istotne do uzasadnienia deklaracji, włącznie z podsumowaniem wyników wszystkich weryfikacji przeprowadzonych przez organy krajowe lub wspólnotowe, do których deklarujący miał dostęp (Artykuł 16 rozporządzenia 438/2001) Sprawozdanie przygotowane przez Departament CZ powinno zawierać: Informacje szczegółowe dotyczące organu niezależnego: Informacje szczegółowe dotyczące programu: Streszczenie wyników kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 10.

Sprawozdanie i opinia Streszczenie wyników kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 10 powinno zawierać: Szczegółowe informacje dotyczące organów, które przeprowadziły kontrole (kontrole systemów zarządzania i kontroli, kontrole wydatków); Kontrole organów, które przeprowadziły kontrole określone w art. 10; Kontrole procedury zamknięcia organów zarządzających i finansujących lub organów pośredniczących; Kontrole księgi dłużników prowadzonej zgodnie z art. 8 rozporządzenia 438/2001; Przeprowadzenie w stosownych przypadkach dalszych kontroli wyrywkowych transakcji Kontrola sprawozdań innych krajowych lub wspólnotowych organów kontrolnych; Kontrola informacji dotyczących wykonania zaleceń pokontrolnych oraz poprawy nieprawidłowości; Kontrola pozostałych uzyskanych informacji.

Deklaracja/opinia Opinia zostanie sformułowana zgodnie z tekstem wniosku w indykatywnym wzorze zawartym w załączniku III do rozporządzenia nr 438/2001. Na podstawie wyników przeprowadzonych prac opinia może być wydana: bez zastrzeżeń, w przypadku, gdy wystąpiła niska częstotliwość błędów, błędy zostały usunięte w sposób zadowalający, nie wystąpiły ograniczenia lub miały one niewielkie znaczenie i nie zachodziła potrzeba zastrzeżenia; z zastrzeżeniem, w przypadku gdy ograniczenia są na tyle znaczące, czy też są one mniejszej wagi, ale wymagają jednak wydania opinii z zastrzeżeniem; organ niezależny może również wstrzymać się od wydania opinii.

Opinia z zastrzeżeniem Do ograniczeń skutkujących wydaniem opinii z zastrzeżeniem można zaliczyć: brak zapewnienia reprezentatywności wybranych próbek do kontroli wyrywkowych, brak formalnych procedur wykrywania i usuwania problemów systemowych, nieodpowiednia jakość sprawozdań z kontroli sporządzanych na mocy art. 10 przedmiotowego rozporządzenia.

Niewydanie opinii Do ograniczeń skutkujących niewydaniem opinii można zaliczyć: nieprzeprowadzenie kontroli minimalnego udziału procentowego wydatków, stały brak przeprowadzania kontroli na poziomie beneficjenta końcowego, poważne niedociągnięcia w zarządzaniu, w przypadku których nie podjęto natychmiastowych działań (poziom zidentyfikowanych błędów przekracza 2%).

Niewydanie opinii W przypadku stwierdzenia dużej częstotliwości błędów, opinia nie zostanie wydana, nawet jeśli poszczególne przypadki zostały potraktowane w sposób zadawalający. Zgodnie z wytycznymi do zamknięcia, wysoka częstotliwość błędów wskazuje na istnienie problemów systemowych w organach zarządzania i kontroli.

Dziękuję za uwagę!